Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hurja kasvuvauhti kansalaisaloiteella aktiivimallia vastaan

Vierailija
26.12.2017 |

Kävin juuri allekirjoittamassa ja yllätyin. Olette ihania, ihmiset. Pidetään asiaa edelleen esillä. Ei suomalaisetkaan voi olla pelkkiä lampaita.

Kommentit (357)

Vierailija
121/357 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti on paljon ihmisiä jotka ovat erittäin tyytyväisiä Kepun ja Kokkareiden tekemisiin, ja äänestävät ne taas valtaan. Sitä saa mitä tilaa. Nukkuvat voisivat kääntää tilanteen toisin, mutta "ei mun ääni kuitenkaan mitään vaikuta, joten annan muiden äänestää puolestani".

Vierailija
122/357 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko yleishyödyllinen kansalaistoiminta tarpeeksi aktiivisuudeksi? Jos seisoisi 18 tuntia TE-toimiston ovella ja keräisi nimeä kansalaisaloitteeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/357 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti on paljon ihmisiä jotka ovat erittäin tyytyväisiä Kepun ja Kokkareiden tekemisiin, ja äänestävät ne taas valtaan. Sitä saa mitä tilaa. Nukkuvat voisivat kääntää tilanteen toisin, mutta "ei mun ääni kuitenkaan mitään vaikuta, joten annan muiden äänestää puolestani".

Äänestäisin itsekin, jos heitä kannattaisin alunperinkään. Tekevät kovaa jälkeä oman häiriintyneen asiansa puolesta. Niin se tulee tehdä nyt kaikkien tätä aktiivimalliakin vastaan ketä asia koskee suoranaisesti, tai välillisesti!

Vierailija
124/357 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko yleishyödyllinen kansalaistoiminta tarpeeksi aktiivisuudeksi? Jos seisoisi 18 tuntia TE-toimiston ovella ja keräisi nimeä kansalaisaloitteeseen?

Ei lasketa. Kaikki oikea aktiivisuus on pannassa. Ainoastaan hallituksen hyväksymä orjatyö, tai nöyrtyminen työpajoilla tms. lasketaan. Työttömiä halutaan pitää nimenomaan hallituksen lieassa kun koiria ikään, eikä aktiivisina omilla ehdoillaan.

Vierailija
125/357 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kuittaamassa myös, vaikka hyvin työllinen olenkin.

Syy: inhoan yli kaiken epäpätevyyttä, lyhytnäköisyyttä ja suoranaista asioiden laajamittaista ryssimistä mitä tämä aktivointilaki edustaa.

Saatanan tunarit.

Vierailija
126/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea nähdä, kenen tätä aloitetta ei kannattaisi allekirjoittaa.

Vierailija
127/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 837!

Vierailija
128/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.

Vierailija
129/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 000 ääntä varmaan saadaan kasaan, ja seuraava kysymys on, että onko sillä väliä? Nykyään nimittäin eduskunta ja hallitus ovat lähteneet laittomuuden tielle, eli ei esimerkiksi piitata perustuslaista.

Vierailija
130/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sen saisi allekirjoitettua jos ei ole pankkitunnuksia?

Vierailija
131/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitin.

Vaikka itse en koskaan ole ollut työtön tai työkkärin kanssa tekemisissä. Tuo on ihmisten orjuuttamista ja kansalaisoikeuksien vastaista idiotismia.

Vierailija
132/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 000 ääntä varmaan saadaan kasaan, ja seuraava kysymys on, että onko sillä väliä? Nykyään nimittäin eduskunta ja hallitus ovat lähteneet laittomuuden tielle, eli ei esimerkiksi piitata perustuslaista.

Näinhän se on, mutta seuraavat vaalit lähestyvät jälleen ja ainakin osa kansanedustajista alkaa olla kiinnostuneita äänestäjien mielipiteistä taas, joten aika on ihan otollinen.

Vierailija
133/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääniä pitäisi saada 500 000.

Vierailija
134/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääniä pitäisi saada 500 000.

Se tulee varmasti.

Vierailija
135/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sen saisi allekirjoitettua jos ei ole pankkitunnuksia?

Kansalaisaloite.fi etusivulta klikkaat auki kyseisen aloitteen, ja siinä on ohje:

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tunnistautua sähköisesti, voit tehdä kannatusilmoituksen tulostettavalla esitäytetyllä lomakkeella. (Lomake aukeaa linkistä.)

Vierailija
136/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2016 Kela maksoi työttömien parusturvasta n. 2 miljardia, eli jos kaikilta Suomen työttömiltä leikattaisiin vajaa 5 %, tulisi säästöä vuositasolla n. 100 miljoonaa. Säästöjen takia tätä ei siis ainakaan tehdä. Kaikki peruspäivärahan varassa olevat työttömät eivät tietenkän ole koko vuotta työttömänä, ja joku saattaa saada aktiivisuusehdon täytettyä, eli säästö on todellisuudessa tätäkin pienempi.

Jos taas ajatellaan kolikon kääntöpuolta, niin mielenterveys- ja byrokratiakulut tulevat taatusti lisääntymään. Tähän ei taida 100 miljoonaa riittää.

Vierailija
137/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, ettei nämä allekirjoittaneet samalla kerralla allekirjoitusta aloitetta kansanedustajien sopeutumiseläkkeiden poistosta. Minusta se on todella väärin ja itse allekirjoitin, mutta nähtävästi muut hyväksyvät systeemin.

Vierailija
138/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, ettei nämä allekirjoittaneet samalla kerralla allekirjoitusta aloitetta kansanedustajien sopeutumiseläkkeiden poistosta. Minusta se on todella väärin ja itse allekirjoitin, mutta nähtävästi muut hyväksyvät systeemin.

Minä allekirjoitin tuonkin. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että vaikka tuo sopeutumiseläke on törkeä, on se kuitenkin hyttysen kokoinen ongelma verrattuna aktiivimalliin, joka on siihen verrattuna noin kymmenen norsun luokkaa, kun miettii kaikkia seurauksia.

Vierailija
139/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, ettei työttömyyskorvausten tule olla vastikkeettomia, vaikka veroja niistäkin menee, mutta tämä aktiivimalli ei tule toimimaan. Vaikkei työtä olisi niin, jotain aktiivisuutta pitäisi osoittaa jossain muodossa, mutta ei sillä tavalla, että pitäisi laskea "työtunteja" ikään kuin työttömyyskorvaus pitäisi kokonaisuudessaan ansaita tekemällä "orjatyötä". Tiedän itse kokemuksesta, että mitä pidempään työttömyys jatkuu sitä hankalampi on paluu työelämään. Pelkkä kotona oleminen passivoi ja saattaa totuttaa toimeettomuuteen. Kaikenlisäksi mielenterveydelle on hyväksi pysyä aktiviisena olipa se sitten liikuntaa tai jotain pientä yhteisön eduksi tehtyä työtä esim. vanhuksille seuran pitäminen parina päivänä per kuukausi.  Toki tuossakin olisi se ongelma, että niiden vanhusten seuraksi päätyisi joku soveltumaton henkilö, joka saattaisi vaarantaa vanhusten terveyden ja turvallisuuden.

Työmarkkinatuella eläjän velvollisuus on pysyä työmarkkinoiden saatavilla, mutta hänen tulisi myös ylläpitää työkykyään. Toki esim. liikuntaan pakotus voi tuntua väärältä varsinkin sellaisesta henkilöstä joka vihaa liikuntaa, mutta sitten pitäisi olla mahdollisuus johonkin muuhun aktivointiin. Se voisi olla joku kurssi esim. asiakaspalvelijoille englannin ja/tai ruotsin kielen taitoja ylläpitäviä ja kehittäviä kursseja. Työttömät voisivat kokoontua kerran viikossa tukiryhmän muodossa, jossa voisi olla jonkin sortin yhteistoimintaa. Monilla on huolia esim. kuinka saada rahat riittämään ruokaan ja moniin muihin tärkeisiin menoihin. Ryhmissä voitaisiin jakaa vinkkejä arjessa selviytymiseen ja niissä voisi saada kavereita. Toki tästäkin työttömien päivähoitotoiminnasta syntyisi kuluja, mutta kuinka paljon kuluja syntyy kotona passivoitumisesta? Aktivoitumisvelvoitetta ei tulisi pitää rangaistuksena ja suurin osa on varmasti tahattomasti työttömänä, mutta suomalainen sosiaaliturva on pienuudestaan huolimatta silti "luksusta" verrattuna maihin, joissa sitä ei ole ollenkaan. Se, että jotain pientä tekisi tukirahan eteen sen jälkeen kun työllistymisyritykset eivät ole onnistuneen esim. 3- 6kk jälkeen, ei ole mielestäni liikaa vaadittu.

Vierailija
140/357 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, ettei työttömyyskorvausten tule olla vastikkeettomia, vaikka veroja niistäkin menee, mutta tämä aktiivimalli ei tule toimimaan. Vaikkei työtä olisi niin, jotain aktiivisuutta pitäisi osoittaa jossain muodossa, mutta ei sillä tavalla, että pitäisi laskea "työtunteja" ikään kuin työttömyyskorvaus pitäisi kokonaisuudessaan ansaita tekemällä "orjatyötä". Tiedän itse kokemuksesta, että mitä pidempään työttömyys jatkuu sitä hankalampi on paluu työelämään. Pelkkä kotona oleminen passivoi ja saattaa totuttaa toimeettomuuteen. Kaikenlisäksi mielenterveydelle on hyväksi pysyä aktiviisena olipa se sitten liikuntaa tai jotain pientä yhteisön eduksi tehtyä työtä esim. vanhuksille seuran pitäminen parina päivänä per kuukausi.  Toki tuossakin olisi se ongelma, että niiden vanhusten seuraksi päätyisi joku soveltumaton henkilö, joka saattaisi vaarantaa vanhusten terveyden ja turvallisuuden.

Työmarkkinatuella eläjän velvollisuus on pysyä työmarkkinoiden saatavilla, mutta hänen tulisi myös ylläpitää työkykyään. Toki esim. liikuntaan pakotus voi tuntua väärältä varsinkin sellaisesta henkilöstä joka vihaa liikuntaa, mutta sitten pitäisi olla mahdollisuus johonkin muuhun aktivointiin. Se voisi olla joku kurssi esim. asiakaspalvelijoille englannin ja/tai ruotsin kielen taitoja ylläpitäviä ja kehittäviä kursseja. Työttömät voisivat kokoontua kerran viikossa tukiryhmän muodossa, jossa voisi olla jonkin sortin yhteistoimintaa. Monilla on huolia esim. kuinka saada rahat riittämään ruokaan ja moniin muihin tärkeisiin menoihin. Ryhmissä voitaisiin jakaa vinkkejä arjessa selviytymiseen ja niissä voisi saada kavereita. Toki tästäkin työttömien päivähoitotoiminnasta syntyisi kuluja, mutta kuinka paljon kuluja syntyy kotona passivoitumisesta? Aktivoitumisvelvoitetta ei tulisi pitää rangaistuksena ja suurin osa on varmasti tahattomasti työttömänä, mutta suomalainen sosiaaliturva on pienuudestaan huolimatta silti "luksusta" verrattuna maihin, joissa sitä ei ole ollenkaan. Se, että jotain pientä tekisi tukirahan eteen sen jälkeen kun työllistymisyritykset eivät ole onnistuneen esim. 3- 6kk jälkeen, ei ole mielestäni liikaa vaadittu.

Kyllä tuollainen toiminta olisi todella nöyryyttävää ja turhauttavaa meitä normaalijärkisiä aikuisia kohtaan, jotka osaamme olla aktiivisia, liikkuvia, opiskelevia ja toimivia ilman yhteiskunnan järjestämää päivähoitoa.

Tämä on tietenkin maailmankuvakysymys. Itse kannatan yhteiskuntaa, jossa minimitoimeentulo on turvattu, mutta aikuisten ihmisten oletetaan huolehtivan itse elämänsä mielekkyydestä ja yleisestä sujumisesta. Jäisi sitten resursseja myös auttaa heitä, joilla jossakin vaiheessa elämää häviää kyky hallita elämäänsä. Mutta työttömyys ei todellakaan tarkoita, edes pitkittyneenä, että elämänhallinta olisi kadonnut.

Jos tuo elämänhallinnan menetys on niin yleistä työttömillä kuin jotkut väittävät, on varmaan palkittava teko meiltä täysipäisiltä pysyä työttöminä. Jätetään työt niille, jotka tarvitsevat niitä ihan päivähoitopaikoikseen