Vasektomiasta kertominen uudessa tapailusuhteessa
Olen tapaillut erästä Tinder-naista nyt kolme viikkoa, ja olemme harrastaneet seksiä muutaman kerran. Minulle on tehty vasektomia lokakuussa, mutta en ole vielä käynyt antamassa kontrollinäytettä, joten käytämme kondomia. Nyt jäin miettimään, olenko tehnyt virheen, kun en ole maininnut vasektomiasta mitään. Mietin, onko nyt liian myöhäistä, ja pitäisikö minun vain feidata tämä juttu. Vai onko intiimialueen kirurgia sellainen juttu, jonka saa pitää yksityisasiana, kunnes tunnetaan paremmin?
Kommentit (47)
Niin kauan kun ette ole perhettä perustamassa, asia on ihan sinun omasi.
Pidä asia salassa ja kerro siitä vasta sen jälkeen, jos/kun nainen kertoo olevansa raskaana.
Minulle sopisi hyvin vasektomian teettänyt mies, itsekään en lapsia halua. Kerro mahdollisimman pian, sillä jos nainen haluaakin lapsia voitte erote ennenkuin juttu menee liian syväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pitäisi kertoa mahdollisimman aikaisin. Hieman eri asia kuin yleisempi puhe perheen perustamisesta, jolloin kyse on enemmän halusta kuin siitä että voiko jompi kumpi saada lapsia omien valintojensa vuoksi. En haluaisi missään tapauksessa tapailla miestä, jolle olisi vasektomia tehtynä, koska haluan lapsia jossain vaiheessa sopivan löydyttyä.
Sitten osaat varmaat ihan itse ottaa asian puheeksi. Minä voin tapailla ihan hyvin sekä lapsia haluavia että haluamattomia miehiä, joten asialla ei ole mitään merkitystä minulle.
Hmm... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun keskustellaan kondomin pois jättämisestä, voi olla hyvä mainita asiasta. Tosin sitä kontrollinäytettä pitää tosiaan odottaa. Jos vasektomia "pettää", se johtuu melkein aina siitä, ettei olla maltettu odottaa riittävän kauan.
Vasektomian pettäminen kuulostaa pettämiseltä.
Joo, vasektomian luotettavuudestahan saadaan ihan erilaiset tilastot, kun tarkastellaan vain tapauksia, jossa vahinkolapsen isä on oikeasti selvitetty. Mitä luulette, onko vasektomia tällaisen aineiston perusteella luotettavampi vai vähemmän luotettava? :D
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi tuollaista asiaa pitäisi salailla..? Kai teillä on jotain puhetta ollut ehkäisystä, jos seksiäkin on jo harrastettu? Miksi et kertonut silloin?
Aloittajahan kertoi, ettei ole käynyt vielä kontrollissa. Vasektomiaa ei siis voi vielä missään tapauksessa käyttää ehkäisymentelmänä. Vasta, kun näyte on todettu puhtaaksi siittiöistä, on vasektomia oikeasti tehty.
Yleensä ehkäisystä ei sen kummemmin keskustella edes. Mies laittaa kondomin paikalleen ennen yhdyntää ja sillä mennään, kunnes jompikumpi ehdottaa kondomin pois jättämistä. Omassa avoliitossani ehkäisystä keskusteltiin ensi kerran muistaakseni kolmen kuukauden tapailun jälkeen.
Viimeistään kun tapailu muuttuu seurusteluksi niin olisi ihan asiallista keskustella tulevaisuudenhaaveista ja siitä haluaako lapsia. Mielellään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jos osoittautuukin kynnyskysymykseksi.
Ehkäisyn yhteydessä tietysti hyvä sauma ottaa asia puheeksi. Jos suhde vakiintuu, niin kävisin hoitamassa sen kontrollinäytteen alta pois (ja sp-tautitestit molemmilta), mutta siihen saakka kondomihan on ihan hyvä käytettävä ihan pelkästään tautienkin ehkäisyn takia.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi tuollaista asiaa pitäisi salailla..? Kai teillä on jotain puhetta ollut ehkäisystä, jos seksiäkin on jo harrastettu? Miksi et kertonut silloin?
Ei se välttämättä mitään salailua ole, jos ei vain ole saanut sitä luontevasti otettua puheeksi. Kondomia käytetään myös tautien takia, ei pelkästään raskauden ehkäisyyn. Useimmille on itsestäänselvyys, että käytetään kondomia alussa, vaikka ehkäisy olisikin kunnossa.
Ei sillä, joka ei lapsia halua, ole mitään erityistä velvollisuutta ottaa asiaa puheeksi kysymättä. Kyllä sen, joka lapsia haluaa, ja joka ei halua vapaaehtoisesti lapsettoman tai steriilin ihmisen kanssa seurustella, täytyy ihan itse saada suu auki. Jos jokin asia on sinulle serustelussa kynnyskysymys, olet itse vastuussa sen selvittämisestä.
Puolison Pettäminen taitaa olla varovaisesti arvioiden noin 200 kertaa todennäköisempää kuin vasektomian pettäminen.
Pysy ihan hiljaa. Kun vosulla vauvakuume jyllää, niin seksiä riittää. Jättäähän ne naisetkin salaa pillerit pois.
En kertoisi ennen kuin siitä suoraan kysytään tai käy ilmi, ettei nainenkaan halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäisin miehen joka on jättänyt noin oleellisen asian kertomatta. Eikä tarvitsisi edes miettiä.
Missä vaiheessa tapailua olet itse kysynyt kumppaneiltasi tästä asiasta? Oletan, että olet kysynyt, jos se on sinulle tärkeä tieto.
Me juttelimme lapsitoiveasian mieheni kanssa läpi ensitapaamisella, kun tutustuimme baarissa nelikymppisinä. Eli että montako lasta kummallakin on ja minkä ikäisiä ja että kumpikaan ei missään tapauksessa halua niitä enää yhtään lisää. En ole koskaan puhunut mistään niin luontevasti muiden miesten kanssa, ehkä sekin oli osoitus, että hän oli Se Oikea, kun ei tarvinnut esittää miyään ja pelailla. Muistan kydyneeni kaikenlaista kuten "oletko koskaan lyönyt naista" jne :) puhuttiin myös kanta seksiin ja se, että suhdetta ei voi olla ilman kemiaa, läpi samana iltana. Parempi olla avoin. Tyhmää vältellä kynntymattona tärkeitä asioita, jottei mies "pelästy". Päinvastoin asenne pitää olla se, että sä otat selvää miehestä saadaksesi tietää, oletko SÄ kiinnostunut enemmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pitäisi kertoa mahdollisimman aikaisin. Hieman eri asia kuin yleisempi puhe perheen perustamisesta, jolloin kyse on enemmän halusta kuin siitä että voiko jompi kumpi saada lapsia omien valintojensa vuoksi. En haluaisi missään tapauksessa tapailla miestä, jolle olisi vasektomia tehtynä, koska haluan lapsia jossain vaiheessa sopivan löydyttyä.
Sitten osaat varmaat ihan itse ottaa asian puheeksi. Minä voin tapailla ihan hyvin sekä lapsia haluavia että haluamattomia miehiä, joten asialla ei ole mitään merkitystä minulle.
Ei tulisi mieleenkään kysyä, että onko toiselta piuhat poikki vai ei. Hyvä tietää, että pitää tällaistakin osata kysyä. Tosin ikäiseni eivät taida edes saada vasektomiaa vielä (alle 30). T: tuo jolle vastasit
Heh, jos mulla naisena vauvakuume jyllää, seksiä harrastetaan yleensä vain ovulaation aikaan 😁 ennen sitä odotellaan jännityneenä ovista ja sen jälkeen odotellaan jännittyneenä ensimmäisiä mahdollisia raskausoireita... Ei siinä ehdi rynkyttämään.
Normaalitilassa eli ilman vauvakuumetta pannaan menemään sen kummemmin ajattelematta vaikka joka päivä.
Mun kaveri seurusteli kerran yhden miehen kanssa, yrittivät monta vuotta lasta, ei tullut. Tuli ero, ystävä tuli ensimmäiselle miehelle raskaaksi jonka kanssa harrasti seksiä. Kävi ilmi että eksänsä oli teettänyt aikoinaan vasektomian mutta jätti sen näppärästi kertomatta. Ja ystävä luuli ettei voi saada lapsia... Eksällä oli jo kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäisin miehen joka on jättänyt noin oleellisen asian kertomatta. Eikä tarvitsisi edes miettiä.
Missä vaiheessa tapailua olet itse kysynyt kumppaneiltasi tästä asiasta? Oletan, että olet kysynyt, jos se on sinulle tärkeä tieto.
Me juttelimme lapsitoiveasian mieheni kanssa läpi ensitapaamisella, kun tutustuimme baarissa nelikymppisinä. Eli että montako lasta kummallakin on ja minkä ikäisiä ja että kumpikaan ei missään tapauksessa halua niitä enää yhtään lisää. En ole koskaan puhunut mistään niin luontevasti muiden miesten kanssa, ehkä sekin oli osoitus, että hän oli Se Oikea, kun ei tarvinnut esittää miyään ja pelailla. Muistan kydyneeni kaikenlaista kuten "oletko koskaan lyönyt naista" jne :) puhuttiin myös kanta seksiin ja se, että suhdetta ei voi olla ilman kemiaa, läpi samana iltana. Parempi olla avoin. Tyhmää vältellä kynntymattona tärkeitä asioita, jottei mies "pelästy". Päinvastoin asenne pitää olla se, että sä otat selvää miehestä saadaksesi tietää, oletko SÄ kiinnostunut enemmästä.
Hyvä asenne. Kannattaa tosiaan kysyä niitä asioita, jotka itselle ovat tärkeitä.
Minulle ei ole tärkeää, haluaako toinen lapsia vai ei, mutta esimerkiksi seksimieltymykset (BDSM) ovat hyvinkin tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään kysyä, että onko toiselta piuhat poikki vai ei. Hyvä tietää, että pitää tällaistakin osata kysyä. Tosin ikäiseni eivät taida edes saada vasektomiaa vielä (alle 30). T: tuo jolle vastasit
Joo, jos miehellä on ikää yli 30 vuotta tai lapsia kolme, hänellä voi olla pysyvä ehkäisy käytössä. Ja jos mies on ulkomaalainen, se voi olla tehty nuorempanakin. Muissa Pohjoismaissa ikäraja on hieman vähemmän barbaarimaisesti 25 ja esimerkiksi Yhdyvalloissa ikärajaa ei ole, vaan asia on lääkärin päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Ite en ole kertonut vieläkään vaikka on tapailtu jo yli vuosi. Ihan loistava tilanne kun naisella (39-v) selvästi biologinen kello suorastaan ryskyttää ja varmaan siksi haluaa että pannaan paljaalla ja usein. Sopii mulle.
Haha, oikein! Yrittää huijata sua isäksi :D Vittu mikä muija, ihan oikein sille!
Pitää kertoa! Niinko heti, älä vetkuttele tuon kanssa.