Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoinen lapsettomuus ja kriisi joulupöydässä

Vierailija
26.12.2017 |

Minä ja mieheni olemme molemmat vähän alle kolmekymppisiä. Molemmilla on töitä, talo on nätti ja elämä rullaa, nautin vihdoin elämästä. Olimme joulupäivänä vanhemmillani syömässä, kun äitini alkoi tivata, milloin hankimme lapsia. On kuulemma ihan täydellinen hetki hankkia lapsia ja kohta on liian myöhäistä. Sanoin, ettei aiota varmaankaan ikinä hankkia lapsia, koska ei haluta pilata kummankaan uraa. Lisäksi itselläni on ollut vakava masennus, enkä usko selviäväni lapsen kanssa, pelkään masennuksen uusiutuvan. Äitini veti tästä kuitenkin herneet nenäänsä eikä suostu enää puhumaan sanaakaan. Häneltä on kuulemma viety oikeus lapsenlapsiin ja hän on syvästi loukattu, kun olen "niin saatanan itsekäs". Kauankohan äidillä menee hyväksyä se, ettei hankita lapsia, onko jollain kokemuksia vastaavasta riidasta? Tämä on ihan kamalaa.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että on päättänyt elää lapsettomana, tarkoita että pitäisi olla vittumainen omille vanhemmilleen. Saahan tuosta riidan kun haluaa tehdä.

Vierailija
42/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai ei mutta olen itse joutunut vähän samantapaiseen tilanteeseen. Sekä äitini että miehen äiti ovat molemmat tivanneet minulta aika ikävällä tavalla ja jankkaamalla että koska teemme lapsia. Kysely ärsytti minya ja sanoin sitten kerran molemmille että nuo kysymykset loukkaa, koska kärsimme tahattomasta lapsettomuudesta. Totta se ei ollut, koska ei vaan haluttu vielä lapsia eikä edes yritetty vaan käytettiin huolellisesti aina ehkäisyä. Mutta sulkipahan vastaukseni vihdoin molempien suut. Arvatkaa vaan ovatko yllättyneitä kun nyt vuosia myöhemmin olen raskaana. He eivät tiedä, että yrittämiseen ei mennyt kuin pari kuukautta ennen kuin tärppäsi:) vaikka ikääkin jo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on törkeä. Olette tehneet parhaan päätöksen maailmassa, olla hankkimatta lapsia. Älkää livetkö siitä päätöksestä mistään hinnasta. Niin saatte olla onnellisia. Miten äitisi kehtaa? Hän tässä itsekäs on, kun haluaisi lapsenlapsia! Tuollaista ei kukaan saisi sanoa lapsilleen, siis toivoa lapsenlapsia. Luojan kiitos olette ratkaisunne jo tehneet. Panee todella vihaksi tuollainen törkeä ja itsekäs vanha äiti, joka järjestää tuollaisen shown joulupöydässä. Hyi. Toivottavasti häntä haittaa oikein kunnolla se, ettei saa lapsenlapsia. Se on hänelle oikein.

Vierailija
44/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vähän yli 40v ja lapsia on kaksi. Ne oman ikäpolveni vapaaehtoisesti lapsettomat ovat yhtä pariskuntaa lukuunottamatta eronneet, miehillä on perheensä ja naiset kärvistelevät sen tiedon kanssa, että juna meni jo.

Olen +40 ja lapseton omasta tahdostani, mutta ei en todellakaan kärvistele päin vastoin. Oman ikäpolveni vapaaehtoisesti lapselliset ovat pääosin kaikki eronneet, toistamiseen naimisissa olevia uusioperheitä, yh-sinkkuja jotka kärvistelevät kun minnekkään ei pääse tai milloinkaan ei ole rahaa. Pitää lastentakia sitä ja tätä mitään omia harrastuksia ei ole kun ei kerkiä kun lapset.

Toisaalta: heillä on ne lapset, sinulla ei. Jos he haluavat nyt lapsista eroon, se onnistuu varsin helposti ilmoittamalla toiselle vanhemmalle, että pidän viikon lapsivapaan. Sinä et saa viikoksi omaa lasta elämääsi.

Onko lapset jotain esineitä, joita vaihdellaan aikuisten kesken sen mukaan, mitä kukin milloinkin haluaa? Jos kumpikaan ei halua, laitetaanko ne kaappiin odottamaan parempia aikoja? 

Lapsettomille ne ovat. Kahden vanhemman perheessä lapsella on kaksi tasa-arvoista aikuista, joiden molempien kanssa he voivat olla, ei se ole lasten vaihtamista aikuisten kesken, jos nämä ovat vain toisen vanhemman kanssa. Vai ajatteletko niin, että lapsettoman puoliso on joku esine, joka on kaapissa sillä aikaa, kun toinen on töissä?

Tästä ei ollut kyse.

Vierailija
45/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuuko tämmöstä oikeasti vielä? Kai tää on Provo? :'D

Ei tapahdu, kyllä tää on yksi monista jouluprovoista. Tällä kertaa vela-aiheinen ja aika kehno muutenkin. Kliseinen ja lattea.

Helposti voi tapahtua. Mun äiti, uskovainen, oli pyytänyt raamattupiiristään tms mulle näytille jonkun uskovaisen miehen poikaystäväehdokkaaksi. Kyseli mieheltä haluaako tämä lapsia ja selitti että A (minun nimi) haluaa tehdä hänestä isoäidin. Lapsia olen toivonut, mutta en todellakaan mt-ongelmaisten narsistiäitini takia. Onhan sitä vaikka kuinka häiriinneillä ihmisillä lapsia.

Vierailija
46/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Kyllähän pettymyksen ymmärtää, jos toinen on kovasti haaveillut lapsenlapsista. Pettymyksen myötä tulee joskus puhuttua ja käyttäydyttyä typerällä tavalla, vai oletteko te itse aina rakentavia?

Eiköhän tuo pikku hiljaa tuosta tokene. Jos muuten on ihan normaalit, asialliset välit. Koittakaa vähän ymmärtää niitä vanhempiannekin, heilläkin on tunteet ja toiveet, vaikkei lapsena niitä tarvitsekaan kulkea toteuttamassa.

Vierailija
47/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai mutta miksi velat tahtoo keskustella Vauva- palstalla yhtään mistään? Eikö heidän pitäis välttää tät kanavaa 100 % ?

Vierailija
48/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2aikuistalasta kirjoitti:

Provo tai mutta miksi velat tahtoo keskustella Vauva- palstalla yhtään mistään? Eikö heidän pitäis välttää tät kanavaa 100 % ?

Tätä minäkin ihmettelen. Elämä ilman lapsia pitäisi olla niin mahtavaa, täynnä seikkailuja ja uusia kokemuksia, harrastuksillekin jää aikaa vaikka kuinka paljon. Kuitenkin joulun ajan keskustelujen perusteella on suuri joukko veloja, jotka ovat viettäneet joulunsa vauvapalstalla hehkuttaen lapsettomuutta. Eikö teidän pitäisi olla siellä harrastuksissa ja extempore-ulkomaanmatkoilla, ystävien kanssa viinilasillisilla, rakastelemassa puolison kanssa aamusta iltaan, tai tekemässä pitkää päivää mahtavan uran parissa?

Vierailija
49/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2aikuistalasta kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Elämä ilman lapsia pitäisi olla niin mahtavaa, täynnä seikkailuja ja uusia kokemuksia, harrastuksillekin jää aikaa vaikka kuinka paljon. Kuitenkin joulun ajan keskustelujen perusteella on suuri joukko veloja, jotka ovat viettäneet joulunsa vauvapalstalla hehkuttaen lapsettomuutta. Eikö teidän pitäisi olla siellä harrastuksissa ja extempore-ulkomaanmatkoilla, ystävien kanssa viinilasillisilla, rakastelemassa puolison kanssa aamusta iltaan, tai tekemässä pitkää päivää mahtavan uran parissa?

Siinä välissä he käyvät palstalla. Koska he voivat. Vapaus on se avainasia.

Vierailija
50/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

iiris ärrä kirjoitti:

No, ap, tämä on vielä pientä sen rinnalla mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Mies nauttii osittain siivelläsi mukavasta nuoruudesta ja hyvästä elintasosta. Kuluu 15-20 vuotta ja vän jättää sinut siittääkseen lapsia ja elääkseen jonkun nuoren naisen rinnalla. Haluaa kuitenkin kokea sen isyyden ja suvinjatkamisen.

Mieti sitä valitusta ja narinaa, jota kuulet äidiltäsi istuessasi yksinäisenä, rupsahtaneena ja hylättynä hänen joulupöydässään, koska eihän kukaan muukaan sinua seuraansa huoli.

Täällä vaihdevuosi-iän saavuttanut velapariskunta. Eivät kaikki miehet halua lapsia. Olen omalleni sanonut, että käy luovuttamassa spermaa jos haluaa. Ei ole halunnut.

Vierailija
51/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin henkilökohtaisesta asiasta ei tarvitse puhua missään, saati joulupöydässä.

Niin, ja ei kannata edes puhua ap:sta äitinsä lapsena, koska huh! Henkilökohtaista!

Vierailija
52/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

iiris ärrä kirjoitti:

Mies nauttii osittain siivelläsi mukavasta nuoruudesta ja hyvästä elintasosta. Kuluu 15-20 vuotta ja vän jättää sinut siittääkseen lapsia ja elääkseen jonkun nuoren naisen rinnalla. Haluaa kuitenkin kokea sen isyyden ja suvinjatkamisen.

Mieti sitä valitusta ja narinaa, jota kuulet äidiltäsi istuessasi yksinäisenä, rupsahtaneena ja hylättynä hänen joulupöydässään, koska eihän kukaan muukaan sinua seuraansa huoli.

Täällä vaihdevuosi-iän saavuttanut velapariskunta. Eivät kaikki miehet halua lapsia. Olen omalleni sanonut, että käy luovuttamassa spermaa jos haluaa. Ei ole halunnut.

Meillä taas kierukka petti ja aviomies säntäsi abortin jälkeen heti vasektomiaan. Ilmeisesti silti on jännittäviä käänteitä odotettavissa tulevaisuudessa :D

Vierailija
53/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo tämän joulun teema on kyllä ollut av:lla lapsiperheitten haukkuminen lapsihelvetiksi. Mikä tässä joulussa on että joidenkin lapsettomien pitää provosoitua noin kovasti? Miksette anna lapsiperheiden iloita omasta elämästään, lasten ilosta jouluna?

Selvästi vaikuttaa siltä, että yksinäisenä ankeana joulunanne tunnette kateutta isompia perheitä kohtaan ja provoa lykkää puolen tunnin välein.

Ontolta kalskahtaa tuo jatkuva julistaminen omasta maailman parhaasta päätöksestä. Suorastaan pakkomielteiseltä jankkaamiselta. Oikeasti ketään ei edes kiinnosta teidän valinnat joten kantakaa ihan omassa rauhassanne päätöstenne seuraukset, ei niillä muihin ole vaikutusta.

Vierailija
54/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin vituttaisi, jos ainoa lapseni päättäisi vapaaehtoisesti jäädä lapsettomaksi, eikä siirtäisi geenejäni eteenpäin kaiken sen vaivan jälkeen, mitä olen siihen lapseen vuosien varrella laittanut. Jollei ole esim. mitään masennusta vakavampia periytyviä sairauksia, joiden vuoksi olisi järkevää jättää lisääntymättä niin ymmärrän hyvin, miksi ap:n äidistä tuntuu pahalta. Ap:n ja hänen miehensä oma valinta toki, ei siinä mitään. Maailmassa on ihan tarpeeksi ihmisiä muutenkin. Itsekkäästi kuitenkin toivon, ettei oma lapseni ainakaan tee vastaavaa päätöstä. Tai sitten, että esim. veljeni lapset jatkavat kuitenkin sukua.

Vierailija
55/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

iiris ärrä kirjoitti:

Jos mies on sitä tyyppiä, että haluaa lähteä 15-20 vuoden kuluttua nuoremman naisen matkaan, hän tekee sen kyllä yhteisistä lapsista huolimatta. 

Vierailija
56/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joulu- ja velaprovot ovat tänä vuonna niin perin juurin p askoja.

Vierailija
57/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vähän yli 40v ja lapsia on kaksi. Ne oman ikäpolveni vapaaehtoisesti lapsettomat ovat yhtä pariskuntaa lukuunottamatta eronneet, miehillä on perheensä ja naiset kärvistelevät sen tiedon kanssa, että juna meni jo.

Vähän vaikea uskoa. Miehistä jää lapsettomaksi paljon useampi kuin naisista. Jos yksi mies jättääkin ja hankkii lapsia, senkun otat uuden niistä tuhansista ikäisistäsi miehistä, jotka eivät tule koskaan saamaan lapsia. Varsinkin kun vapaaehtoinen lapsettomuus on miehillä paljon yleisempää kuin naisilla. Velat-naiset ovat siis aika kysyttyä tavaraa.

Vierailija
58/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen +40 ja lapseton omasta tahdostani, mutta ei en todellakaan kärvistele päin vastoin. Oman ikäpolveni vapaaehtoisesti lapselliset ovat pääosin kaikki eronneet, toistamiseen naimisissa olevia uusioperheitä, yh-sinkkuja jotka kärvistelevät kun minnekkään ei pääse tai milloinkaan ei ole rahaa. Pitää lastentakia sitä ja tätä mitään omia harrastuksia ei ole kun ei kerkiä kun lapset.

Vastaavasti omasta lapsiperheellisistä ystävistäni yksikään ei ole eronnut. Tietämäni velapariskunnat (2 kpl) ovat eronneet ja miehet ehtivät isiksi 40 v. iässä.

Vierailija
59/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen "ura" alle kolmikymppisillä olisi?

Eli haaveissa jokin ura, jonka lapset pilaisivat. 

Voin kertoa, että ne ihan oikeasti työelämässä menestyneet ovat lapsiperheiden äitejä ja isiä. Tämän faktan löytää Tilastokeskuksen sivuilta. 

Jos on sen verran hyvästä perheestä, että voi edes haaveilla "urasta", niin siellä ei totisesti huudeta tuollaisia asioita (saatanan itsekäs, jos ei vauvoja näy). 

Tämä kommentti vain siksi, että jos joku ei tajua provoksi

Vierailija
60/87 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se piti äidille sanoa niin ilkeästi? Äiti on loukkaantunut enemmänki siitä puhetavastasi, koska se EI PILAA uraasi.

Kyllä ae pilaa. Turha muuta väittää.

Ei ole pilannut omaani eikä myöskään muiden kollegoiden. Lähinnä terveellistä, että elämässä on muutakin kuin 24/7 työ.

t. DI nainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme