Miksi onnellisessa parisuhteessa oleva tekee itsemurhan? (lehtijuttu)
Luin iltalehdestä jutun, missä mies oli tehnyt itsemurhan, vaikka jutussa annetaan ymmärtää, että suhde oli onnellinen ja kaikki oli niin ihanaa, täydellistä jne. Joku tuossa ei nyt täsmää. Itsemurhaan yleensä ajaudutaan äärimmäisen epätoivoisessa tilanteessa, kun ei nähdä mitään muuta ulospääsyä tilanteesta. Jutussa olisi voitu vaikka kertoa, että mies kärsi vakavasta masennuksesta. Ei vaan jotenkin tunnu realistiselta, että mies olisi tehnyt itsemurhan jos suhde olisi ollut oikeasti niin onnellinen, mitä jutussa annetaan ymmärtää...
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on selkeästi tarina unelmasta.Tämän Miian unelma, sellaisena jollaiseksi heidän yhteiselonsa on hänen ajatuksissaan muotoutunut miehen kuoleman jälkeen. Hän haluaa uskoa tähän eikä siinä mitään pahaa ole.
Itse kuolema ja ennen sitä tapahtuneet asiat jäävät pimentoon. Miksi Miia kertoo että mies teki itsarin äkkipikaistuksissaan? Siis jotakin tapahtui joka ajoi miehen tuohon tekoon ja oli ennenkin äkkipikaistuksissaan tehnyt juttuja niin ei se nyt niin auvoista se elämä sitten ollutkaan.
Lainaus jutusta:
"Olimme molemmat hirveän analyyttisiä. Puhuimme riidat aina läpi, ja monta kertaa huomasi sen, että miehet ovat Marsista ja naiset Venuksesta. Jompikumpi saattoi käsittää toisen sanoman väärin, mistä sitten syntyi riita. Kun myöhemmin puhuimme asiasta, usein selvisikin, että olimme vain käsittäneet toisen sanomiset väärin."
Eli riitoja on ollut ja ei ehkä pieniäkään. Jos mies tuntee olevansa tavalla tai toisella vastuussa halvaantumeisesta, niin parisuhteesta ei ole helposti poispääsyä. Jos pyörätuolipotilaan jättää, niin sosiaalinen paine/tuomitseminen on aika varmaa taustoista huolimatta.
Kokemuksia parisuhteesta, jossa toinen osapuoli haluaa palata aiempiin kiistanaiheisiin kerta toisensa jälkeen vaikka olisikin "asiat puhuttu selviksi". Kun toiselle osapuolelle alkaa paljon muodostumaan näitä mustia alueita, joista keskusteleminen suurella varmuudella johtaa riitoihin ja täten yrittää ko. asioita välttää, alkaa parisuhde muodostumaan työläääksi/raskaaksi. Jatkuvaa pujottelua ja väistelyä.
Ihmettelen näitä "riitely puhdistaa parisuhdetta"-ihmisiä. On kuin yksi parisuhteen kulmakiviä olisi riitely.
Kaikki itsensä tappaneet eivät välttämättä edes ole masentuneita.
Joku saattaa äkkipikaisena kännissä tehdä itsemurhan ilman mitään suurempia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on selkeästi tarina unelmasta.Tämän Miian unelma, sellaisena jollaiseksi heidän yhteiselonsa on hänen ajatuksissaan muotoutunut miehen kuoleman jälkeen. Hän haluaa uskoa tähän eikä siinä mitään pahaa ole.
Itse kuolema ja ennen sitä tapahtuneet asiat jäävät pimentoon. Miksi Miia kertoo että mies teki itsarin äkkipikaistuksissaan? Siis jotakin tapahtui joka ajoi miehen tuohon tekoon ja oli ennenkin äkkipikaistuksissaan tehnyt juttuja niin ei se nyt niin auvoista se elämä sitten ollutkaan.
Minuakin jäi vaivaamaan, mistä kukaan voi tietää, että oli äkkipikainen teko?
Vierailija kirjoitti:
Monella on se käsitys, että parisuhde pelastaa kaiken. Vaikka parisuhde olisi täydellinen, se ei poista taustalla olevaa vakavaa masennusta tms. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että parisuhde olisi sen masennuksen/itsemurhan AIHEUTTAJA. Moni vakavasti masentunut voi päätyä itsemurhaan, koska oman elämän asiat on niin huonosti, että vaikka parisuhde olisi täydellinen, niin henkilö itse ajattelee, että toisen olisi parempi ilman minua. Tästä ei pidä syyttää kumppania, etenkään jos toinen on salannut ongelmansa.
Mä taas uskon, että parisuhde, joka on oikeasti onnellinen, suojaa ja ehkäisee itsemurhalta. Jos kumppani oikeasti tukee ja auttaa ja on aidosti myötätuntoinen eikä vain esitä olevansa.
Toisaalta uskon myös, että oikeasti onnellinen parisuhde on äärimmäisen harvinainen. Yleensä ainakin toinen kärsii enemmän tai vähemmän. Onko tämä sitten kyynisyyttä vai mitä.
Eksäni teki itsemurhan 10 vuotta sitten. Oli hyvässä asemassa, velaton.lapset aikuisia ja menestyviä. Oli kuitenkin masennuksen takia sairaslomalla. Yritti Joulun välipäivinä päästä maalta Helsinkiin lääkäriin, mutta avovaimo kieltäytyi. Avokki lähti hiihtämään ja eksäni teki sillä aikaa itsemurhan.
Exäni oli sitä mieltä että parisuhteemme oli onnellinen. Minä en ainakaan ollut onnellinen. En tietenkään sitä kenellekään näyttänyt, minut on kasvatettu siihen ettei koskaan saa näyttää negatiivisia tunteita. Jaa minkäköhän takia Suomalaiset masentuu...
Olen monesti miettinyt, että jos tekisin itsemurhan, moni ajattelisi ihmeissään että minkä ihmeen takia, hänellähän oli kaikki niin hyvin. Se on aina sitä muiden ihmisten luulottelua. Läheisimmät ystävätkään eivät tiedä lapsuudestani, aikuisina minuun tutustuneet eivät tiedä mitään nuoruusvuosistani jne. Ja silti nämä ihmiset ajattelevat tuntevansa minut erittäin hyvin, olemmehan tunteneet monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla facessa kun katsoo naisen videoita niin ihan huumeissa se siinä on.
Selasin kanssa naisen facea, koko seinä siis julkinen. Jotenkin oudot vibat tulee ja epätasapainoisen kuvan ko. ihmisestä saa. Ja ennen kuin kukaan moralisoi tästä analysoinnista, niin ei ehkä kannattaisi pitää koko facea julkisena...
Facebookissa nainen ilmoittaa edelleen olevansa kihloissa tuon kuolleen miehen kanssa, miehen profiili siis vielä olemassa. Lisäksi taggaillut tuota miestään kuoleman jälkeen kuviinsa. Poseeraa myös uurnan kanssa, ja johonkin uurnakuvaankin oli mies tagattu. Pidän vähän outona.
Jos jollain on pahoja ongelmia, niin ei niissä voi auttaa kukaan muu, ellei se masentunut itse ala hakea apua ja yritä muuttaa asioita. Sen opin jossain vaiheessa elämää.
Juuri on tehty tutkimus, että myös joku geenimuunnos tai vastaava aiheuttaa alttiutta itsemurhaan. Kemiaahan se aivojen toiminta kuten mielenterveyssairaudetkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Luin iltalehdestä jutun, missä mies oli tehnyt itsemurhan, vaikka jutussa annetaan ymmärtää, että suhde oli onnellinen ja kaikki oli niin ihanaa, täydellistä jne. Joku tuossa ei nyt täsmää. Itsemurhaan yleensä ajaudutaan äärimmäisen epätoivoisessa tilanteessa, kun ei nähdä mitään muuta ulospääsyä tilanteesta. Jutussa olisi voitu vaikka kertoa, että mies kärsi vakavasta masennuksesta. Ei vaan jotenkin tunnu realistiselta, että mies olisi tehnyt itsemurhan jos suhde olisi ollut oikeasti niin onnellinen, mitä jutussa annetaan ymmärtää...
Nainenhan siihen oli syynä.
Kuinka moni oikeasti on onnellinen jos nuorena jo joutuu käytännössä omaishoitajaksi. Mies ei ole vaan kyennyt hakemaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Exäni oli sitä mieltä että parisuhteemme oli onnellinen. Minä en ainakaan ollut onnellinen. En tietenkään sitä kenellekään näyttänyt, minut on kasvatettu siihen ettei koskaan saa näyttää negatiivisia tunteita. Jaa minkäköhän takia Suomalaiset masentuu...
Olen monesti miettinyt, että jos tekisin itsemurhan, moni ajattelisi ihmeissään että minkä ihmeen takia, hänellähän oli kaikki niin hyvin. Se on aina sitä muiden ihmisten luulottelua. Läheisimmät ystävätkään eivät tiedä lapsuudestani, aikuisina minuun tutustuneet eivät tiedä mitään nuoruusvuosistani jne. Ja silti nämä ihmiset ajattelevat tuntevansa minut erittäin hyvin, olemmehan tunteneet monta vuotta.
99% ihmisistä on idiootteja. Tämän näkee mm. siitä että he oikeasti luulevat että he tuntevat ihmiset jonka he ovat tunteneet 5 vuotta töissä ja ehkä harrastuksessa.
Kun oikeastaan edes omat vanhemmat ei tunne ihmistä.
Ihminen näyttää eri puolen itsestään vanhemmilleen, eri puolen sisaruksilleen, eri puolen läheisille ystävilleen ja eri puolen työkavereilleen jne.
Sen lisäksi on myös iso osa ihmisestä jota ihminen ei näytä kenellekkään.
Ketään ihmistä EI voi tuntea oikeasti. Saati ihmistä jota ei ole tuntenut koko ikäänsä ERITTÄIN HYVIN!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on se käsitys, että parisuhde pelastaa kaiken. Vaikka parisuhde olisi täydellinen, se ei poista taustalla olevaa vakavaa masennusta tms. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että parisuhde olisi sen masennuksen/itsemurhan AIHEUTTAJA. Moni vakavasti masentunut voi päätyä itsemurhaan, koska oman elämän asiat on niin huonosti, että vaikka parisuhde olisi täydellinen, niin henkilö itse ajattelee, että toisen olisi parempi ilman minua. Tästä ei pidä syyttää kumppania, etenkään jos toinen on salannut ongelmansa.
Mä taas uskon, että parisuhde, joka on oikeasti onnellinen, suojaa ja ehkäisee itsemurhalta. Jos kumppani oikeasti tukee ja auttaa ja on aidosti myötätuntoinen eikä vain esitä olevansa.
Toisaalta uskon myös, että oikeasti onnellinen parisuhde on äärimmäisen harvinainen. Yleensä ainakin toinen kärsii enemmän tai vähemmän. Onko tämä sitten kyynisyyttä vai mitä.
Oikeassa olet. Oikeasti onnellisia parisuhteita on äärimmäisen harvassa. Vieläkään ei uskalleta erota Suomessa edes seurustelusuhteesta vaan ollaan suhteessa vaikka siinä ei olisikaan onnellinen.
Parisuhteesta pitää saada KAIKKI haluamansa. Hyvä seksi, paras ystävä, taloudellinen, fyysinen ja henkinen tuki sekä niin monta lasta kuin itse haluaa.
Huumeet. En enää luota yhtään median uutisointiin. Eräästä tuttavastani uutisoitiin erään tapahtuman johdosta useassakin mediassa jokunen aika sitten - ihan Hesari mukaanlukien. Käytiin läpi hahmon koko elämänkulku, mikä uutisoitavan tapahtuman taustalla oli. Jokaisesta lukemastani jutusta tosin puuttui lähes oleellisin tieto, eli henkilön hyvinkin mittava huumeongelma, mistä hän on toki nyt selvinnyt ja elää tietääkseni hyvää elämää. Sitä sitten en tiedä, jätettiinkö elämäntarina huumeiden käytön osalta vaillinaiseksi toimittajien vai itse päähenkilön toimesta. Se kuitenkin olisi ollut tarinan oikeellisuuden kannalta hyvin keskeisessä roolissa.
Paljon jää näissä tarinoissa kertomatta. Ihan Helsingin Sanomien kaltaisessa julkaisussakin.
Vierailija kirjoitti:
Taustalla tietysti voi olla mitä tahansa, mutta jutussa annettiin ensin ymmärtää, että kaikki oli hyvin. Yhtäkkiä sitten mies vain suutuksissaan teki itsemurhan, vaikka ei oikeasti sitä tarkoittanut.
Kummallinen muuten myös tuo halvaantuminen. Sekin tuntui tapahtuneen yhtäkkiä ilman kunnollista syytä. En ole vastaavasta tapahtumasta joskaan kuullut.
On olemassa selkärangan rappeumasairauksia (nuorillakin) joissa rappeutunut nikama siirtyessään vaurioittaa selkäydintä ja aiheuttaa halvautumisen.
Tuolla yhdessä face-kuvassa, jossa on pyörätuolissa, lukee, että diagnoosi: tulehduspohjainen osittainen selkäydinvamma. Lisäyksenä, että ennuste: paranee. ??? Tulehduspohjainen, eikö tää muutossa tullut? Toki en oo mikään lääkäri, mut kiinnitti vaan huomiota...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä perheellinen mies tekee itse- tai perhemurhan kun on sössinyt raha-asiat kunnolla.
Tai nainen on sössinyt ne hänen puolestaan ja uhkaa sitten erolla.
Vierailija kirjoitti:
Huumeet. En enää luota yhtään median uutisointiin. Eräästä tuttavastani uutisoitiin erään tapahtuman johdosta useassakin mediassa jokunen aika sitten - ihan Hesari mukaanlukien. Käytiin läpi hahmon koko elämänkulku, mikä uutisoitavan tapahtuman taustalla oli. Jokaisesta lukemastani jutusta tosin puuttui lähes oleellisin tieto, eli henkilön hyvinkin mittava huumeongelma, mistä hän on toki nyt selvinnyt ja elää tietääkseni hyvää elämää. Sitä sitten en tiedä, jätettiinkö elämäntarina huumeiden käytön osalta vaillinaiseksi toimittajien vai itse päähenkilön toimesta. Se kuitenkin olisi ollut tarinan oikeellisuuden kannalta hyvin keskeisessä roolissa.
Paljon jää näissä tarinoissa kertomatta. Ihan Helsingin Sanomien kaltaisessa julkaisussakin.
Hesari nyt onkin täynnä tomittajien subjektiivisia juttuja. Ylipäätään se mistä Hesari ei kirjoita, on tärkeää ja merkityksellistä, mutta sitä ei välttämättä tietenkään huomaa, jos lukee lähinnä vain Hesaria ja sen valitsemia uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesari nyt onkin täynnä tomittajien subjektiivisia juttuja. Ylipäätään se mistä Hesari ei kirjoita, on tärkeää ja merkityksellistä, mutta sitä ei välttämättä tietenkään huomaa, jos lukee lähinnä vain Hesaria ja sen valitsemia uutisia.
Menikö nyt vähän ohi pointin? Mainitsin tuon Hesarin tuossa lähinnä siksi, että kyseisestä tapauksesta tekivät juttuja myös ainakin iltapäivälehdet ja useampi naistenlehtikin. Ja jos näistä joku nyt pitäisi valita luottettavimpana pitämäkseni lähteeksi, olisi se tuo HS. Itse luen toki paljon muutakin.
Tuolla facessa kun katsoo naisen videoita niin ihan huumeissa se siinä on.