Kävin YKSINÄISTEN joulujuhlassa. Petyin.
Seurakunta järjesti kirkolla joulujuhlan yksinäisille ihmisille. Tilaisuuden aluksi n. 30 ihmistä, enimmäkseen 70-vuotiaita naisia ja muutama vanha herra, ohjattiin ruokasaliin hyvin pitkän pöydän ääreen. Ohjelmaa juontanut diakoni sanoi, että ensiksi lauletaan "vähän" joululauluja, ja jokainen saa liikkua ohjelman aikana mielensä mukaan ja käydä tutustumassa muihin. Sitten olisi ohjelmassa joulurauhan julistuksen kuunteleminen radiosta, ja sitten syötäisiin.
Todellisuudessa ensimmäiset kaksi tuntia menivät siihen, että laulettiin joululauluja eikä kukaan tehnyt mitään muuta. Se oli se luvattu "vähän".
Minä en koskaan ole kuulunut niihin ihmisiin, jotka laulavat, eikä minun joulunviettooni ole kuulunut laulaminen. Toki ymmärrän, että monelle joululaulujen laulaminen on äärimmäisen tärkeä perinne joulussa, mutta olisi seurakunta voinut sitten myös ilmoittaa etukäteen aikataulun, mihin kellonaikaan lauletaan ja mihin syödään.
Nyt tunsin oloni laulutaidottomana hyvin vaivautuneeksi. Ilmeisesti tuossa tapahtumassa on aikaisempina vuosina käynyt sellaisia ihmisiä, jotka osasivat nyt ajoittaa paikalle tulemisensa vasta kahden tunnin laulusession jälkeiseen aikaan, kun ruokailu alkoi. Sieltä tuli nimittäin silloin yht´äkkiä paljon uutta väkeä, nuorempaa porukkaa.
En tiennyt tilaisuudesta tarkemmin, minulla oli mielikuva, että siellä saa keskustella kirkon työntekijöiden kanssa ahdistavasta, yksinäisestä joulusta. Oletin myös, että siellä istutaan viihtyisämmissä tiloissa, pienemmissä ryhmissä keskustellen. Kuvittelin, että joku tulisi edes kysymään kuulumisia, mutta ei. Lähdin kahden tunnin laulujen kuuntelemisen jälkeen pois. Tyhjänä. Yksinäisenä.
Kommentit (108)
Eiköhän onnistunut yksinäisten joulujuhla ole sellainen, josta lähdetään vähemmän yksinäisenä pois. Tottakai pitää olla sellaista ohjelmaa, joka mahdollistaa toisiin tutustumisen. Yksinäisetkään eivät ole olleet koko elämäänsä yksin, joten jo tilaisuuteen tuleminen on merkki siitä, että yksinäisyys halutaan jättää taakse.
No ei se joulurauhan julistus mitenkään uskonnollinen tilaisuus ole vaikka siellä yksi virsi lauletaankin. Julistuksen lukee kaupungin virkamies brinkkalan talon parvekkeelta, ei pappi kirkossa. Tilaisuudessa lauletaan myös maamme-laulu ja soitetaan porilaisten marssi. Perinne on keskiajalta kotoisin ja säilynyt Turussa meidän päiviimme asti. Se katsooko, osallistuuko kenties paikan päällä, tietääkö tilaisuudesta jotain, ei liity mitenkään henkilön uskovaisuuteen. Ei ihmisen tarvitse myöskään olla uskovainen mennäkseen kirkkoon laulamaan esim. kauneimpia joululauluja, ei vaikka laulujen sanoissa jotain kristillistä olisikin.
Sinänsä en ihmettele jos joku ei tiedä joulurauhan julistuksesta mitään. Varmaan kaikki eivät tiedä, että monilla on tapana jouluisin tuoda kuusi kotiin ja vielä koristella se. Moni ei varmaan tiedä mikä se joulupukki on ja mikä päivä sen on tarkoitus jakaa lahjoja - koska erilaiset rutiinit. Ihan varmasti jonkun mielestä kynttilän vieminen haudalle aatto-iltana on jotain "uskovaisten" juttuja. Joka junaan meitä on ja puolet jää vielä asemalle.
Mä en ainakaan ole ikinä aikuisena katsonut enkä kuunnellut mitään joulurauhan julistusta. Enkä todellakaan tiedä sen sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan ole ikinä aikuisena katsonut enkä kuunnellut mitään joulurauhan julistusta. Enkä todellakaan tiedä sen sisältöä.
Eli yleissivistyksessäsi on aukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdit, kun tylsä osuus oli ohi? Et jäänyt syömään? Mistä tiedät, miten loppupäivä meni?
Kyseessä ei ollut tylsä osuus. Kyseessä oli ahdistava, pakotettu osuus. Jos ei seurakunta kykene muuta kuin viihdyttämään laualattamalla, tai hoitamaan seurakunnan yksinäisten joulujuhlan helpoimmalla tavalla, jos se ei kykene ottamaan kontaktia yksinäisiin eikä kohtaamaan ihmisiä... Kohtaamaan syvästi.... Silloin se on epäonnistunut.
Paikalla olivat diakoni, pappi ja kanttori. Kaksi tuntia meni laulaessa. En tullut laulamaan, tulin keskustelemaan. Tai ainakin sellainen käsitys minulla oli, että siellä oltaisiin kiinnostuneita ihmisistä. Kukaan ei tarjoutunut kuuntelemaan. Kyseessähän oli yksinäisten, ei aktiivisten, sosiaalisten tai puheliaiden joulujuhla. Yksinäisiin pitää ottaa kontaktia, me itse emme ota kontaktia. Ap.
Menit yksinäisten JOULUJUHLAAN et TERAPIAISTUNTOON.( Laulaminen sitäpaitsi on terapeuttista :) )Juhla on juhla ei keskustelutapahtuma. Voit varata ajan erikseen vaikka diakonissalta tai papilta, jos haluat keskustella.
Kaikki seurakunnan touhu on täyttä paskaa...heheheh
Ei yhtään kiinnosta mikään joulurauhan julistus. Enkä koskaan käy hautausmaalla, en jätä kynttilöitä sinne. Raadot on raatoja, en palvo ruumiita. Polttakaa kynttilät kotona ELÄVIEN iloksi.
Jos täällä ei tiedetä, mitä tarkoittaa joulurauhan julistus, niin luulisi ainakin tietävän, ap. mukaan lukien mitä jouluATERIA tarkoittaa eli se nautitaan päivällä tai illalla.
Kommentista päätellen ap. on ollut liikkeellä heti aamusta (pari, kolme tuntia ennen joulurauhan julistusta) niin silloin olisi pitänyt olla kutsussa jouluaamiainen, eikä jouluateria.
Vai onko täällä ihmisiä, jotka eivät tiedä aamiaisen ja aterian eroa ja ovat kasvaneet täysin tynnyrissä ulkomaailmasta. Aamiainen syödään aamulla tai aamupäivällä ja ateriat klo 10-11.00 jälkeen.
En menisi kirveelläkään noihin jessetapahtumiin. Pitäisi olla todella hyvät apajat ja todennäköinen saanti, että alkaisi kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla totta, että joku aikuinen ihminen ei tunne joulurauhan julistusta!
Mistäs AP:n olisi pitänyt tietää, että tuo on sidoksissa tapahtuman ohjelmaan? Onko syöminen kiellettyä ennen sitä vai? Ja missä sanotaan, että sitä ennen pitää lallatella ärsyttäviä ja puhkikulutettuja joululauluja useita tunteja?
En olisi minäkään suoraan tiennyt, että ruokailu on vasta silloin. Ja kai tajuat, että joulurauhan tietäminen on täysin hyödytön tieto niille, jotka eivät siitä välitä? Sitä ei tarvitse elämässään mihinkään.
No nuo henkilöt välittää joulurauhan julistuksesta siinä vaiheessa, kun istuvat putkassa sen rikkomisesta. Siellä on hyvä miettiä miks siellä istuu ja ehkä seuraavana jouluna ymmärtää kunnioittaa joulurauhaa.
Jotenkin uskomattomia kommentteja tästä aiheesta... "mua ei kiinnosta" "se ei liity mun joulun viettoon, eikä siis kuulu mulle mitenkään" "mulla ei ole ollut telkkaria kohta 8 vuoteen, joten en mä tiennyt tuollaisesta" (juu, eihän sitä olekaan ennen 2010-lukua julistettukaan...) jne.
Joten todellakin joulurauhan julistusta tarvitsee kaikki suomalaiset jouluna, koska useimmat ovat niin pölöjä, etteivät itse ymmärrä antaa toisten rauhassa ja hiljaisuudessa nauttia joulusta, joten siksi se pitää selväsanaisesti näille pölöille kertoa tv:n ja radion välityksellä.
Ainoastaan av:lla törmää henkilöihin, jotka eivät (mukamas) koskaan ole kuulleet joulurauhan julistuksesta, mutta taas oikeassa elämässä tällaisia henkilöitä ei onneksi kohtaa koskaan.
Heh, joulurauhan julistus on ihan turhaa, ei kiinnosta paskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?
Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)
Kieltäydyn uskomasta. Ei kertakaikkiaan ole mahdollista.
Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?
Ei ole kirkon juttu. Et tiedä mihin aikaan Turussa julistetaan joulurauha? Et ole koskaan elämässäsi tähän joulutraditioon törmännyt, et edes lapsena? Täysin tuntematon asia?
No en todellakaan tiedä mihin aikaan. Todella huvittavaa kuvitella, että ihmisillä olisi samanlaiset rutiinit. Olen kyllä kuullut asiasta, mutta koskaan en ole sitä itse katsonut eikä tosiaan olisi mahdollisuuttakaan kun ei ole tvtä. Ja tosiaan siinä käsityksessä olen ollut että kyseessä on uskonnollinen juttu, eikös se julisteta tuomiokirkosta?
Miksi mielestäsi jokaisen pitäisi jonkun tapahtuman, joka on kaupungissa jossa esim itse en ole koskaan asunut, alkuaika tietää? Miksi ihmeessä?
Kaupungintalon parvekkeelta, kuulunut jo radiosta ennen terveetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?
Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)
(Olen eri henkilö kuin se, kenelle vastasit)
En ole ikinä katsonut joulurauhan julistusta. Ei ole ikinä kuulunut perheeni jouluperinteisiin. Ihan turhaa minusta. Tv:stä näin jouluna hiukan ja vaihdoin jo kanavaa alle minuutin päästä. Oli niin tylsä. Mielummin käytän sen ajan vaikka koristeluun.
Joillekkin on sitten vissiin niin ”kertakaikkisen” vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla totta, että joku aikuinen ihminen ei tunne joulurauhan julistusta!
Mistäs AP:n olisi pitänyt tietää, että tuo on sidoksissa tapahtuman ohjelmaan? Onko syöminen kiellettyä ennen sitä vai? Ja missä sanotaan, että sitä ennen pitää lallatella ärsyttäviä ja puhkikulutettuja joululauluja useita tunteja?
En olisi minäkään suoraan tiennyt, että ruokailu on vasta silloin. Ja kai tajuat, että joulurauhan tietäminen on täysin hyödytön tieto niille, jotka eivät siitä välitä? Sitä ei tarvitse elämässään mihinkään.
No nuo henkilöt välittää joulurauhan julistuksesta siinä vaiheessa, kun istuvat putkassa sen rikkomisesta. Siellä on hyvä miettiä miks siellä istuu ja ehkä seuraavana jouluna ymmärtää kunnioittaa joulurauhaa.
Jotenkin uskomattomia kommentteja tästä aiheesta... "mua ei kiinnosta" "se ei liity mun joulun viettoon, eikä siis kuulu mulle mitenkään" "mulla ei ole ollut telkkaria kohta 8 vuoteen, joten en mä tiennyt tuollaisesta" (juu, eihän sitä olekaan ennen 2010-lukua julistettukaan...) jne.
Joten todellakin joulurauhan julistusta tarvitsee kaikki suomalaiset jouluna, koska useimmat ovat niin pölöjä, etteivät itse ymmärrä antaa toisten rauhassa ja hiljaisuudessa nauttia joulusta, joten siksi se pitää selväsanaisesti näille pölöille kertoa tv:n ja radion välityksellä.
Ainoastaan av:lla törmää henkilöihin, jotka eivät (mukamas) koskaan ole kuulleet joulurauhan julistuksesta, mutta taas oikeassa elämässä tällaisia henkilöitä ei onneksi kohtaa koskaan.
Meillä äiti katsoi sen kotona kun olin pieni. Muistan että siellä soi porilaisten marssi. Tiedän siis olemassa olosta, mutta myöskään en olisi osannut kellonaikaa kertoa koska en ole sitä itse katsonut. Äiti myös monesti sanoi että nyt on joulurauha julistettu niin ei saa kiroilla ja pitää olla nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?
Ei ole kirkon juttu. Et tiedä mihin aikaan Turussa julistetaan joulurauha? Et ole koskaan elämässäsi tähän joulutraditioon törmännyt, et edes lapsena? Täysin tuntematon asia?
No en todellakaan tiedä mihin aikaan. Todella huvittavaa kuvitella, että ihmisillä olisi samanlaiset rutiinit. Olen kyllä kuullut asiasta, mutta koskaan en ole sitä itse katsonut eikä tosiaan olisi mahdollisuuttakaan kun ei ole tvtä. Ja tosiaan siinä käsityksessä olen ollut että kyseessä on uskonnollinen juttu, eikös se julisteta tuomiokirkosta?
Miksi mielestäsi jokaisen pitäisi jonkun tapahtuman, joka on kaupungissa jossa esim itse en ole koskaan asunut, alkuaika tietää? Miksi ihmeessä?
En voi minäkään uskoa, ettei jollain ole hajuakaan mihin aikaan joulurauha julistetaan!
Eikä se ole mikään televisioon sidottu asia. Ihan yleistä tietoa ja elämänmenoa.
Eikä se myöskään ole mikään Turkuun sitoutunut asia.
Kyllä täytyy olla todella pihalla ympäröivästä maailmasta jos on onnistunut täysin missaamaan tuon. Ei mitään hajua milloin? Ihanko tosi.
Muistatko esim semmoista, miten kaikki kaupat meni kiinni joulurauhan julistuksen aikaan?? Ei mitään käryä siitäkään?
Ei voi sanoa, että joku on ”todella pihalla ympäröivästä maailmasta” jos ei tiedä koska jokin turha joulurauha julistetaan. Itseäni ei kiinnosta pätkän vertaa tuollainen hömpötys. Ei ole mikään hyödyllinen tieto. Itse en ole sitä ikinä nähnyt tai tule näkemään. Missään ei myöskään ole tullut tietoa siitä vastaan ja viimeksi olen siitä jonkun kuullut puhuvan varmaan 3 vuotta sitten. Joten en todellakaan teidä koska sen alkaa.
Saatanan ärsyttävää tälläinen, että heti ajatellaan, että joku on pihalla kuin lumiukko jos ei tiedä jonkun tuollaisen alkamisen kellonaikaa.
Olen kokenut saman ulkopuolisuuden- ja yksinäisyydentunteen kirkon tapahtumissa. Tuntuu olevan hyvin sisäänpäin lämpenevää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei ole kirkon juttu? :o Olen aina niin luullut. Noh en silti sitä katso
Tässä on ketju, jossa puhutaan asian vierestä. Jengi tulee jankuttaan, että etkö tiedä monelta joulurauha julistetaan, kun pointti oli ihan toinen. Ehkä voisit antaa vinkiksi sinne seurakuntaan, että olis kiva, kun ohjelmassa olisi jokin osio, joka mahdollistaisi ihmisten tutustumisen toisiinsa. Varmasti se otetaan ihan hyvillä mielin vastaan, kun sen ystävällisesti esittää.
Joulurauhanjulistus on 700 vuotta vanha perinne. Itse jotenkin ajattelin, että muussa tilaisuudessa olisi joulurauhanjulistus eri kuinTurun julistus. En olisi osannut yhdistää.
Missä välissä pappi tai diakoni olisi tullut sulle puhumaan, kun lähdit joululaulujen laulamisen jälkeen pois? Oisko papin pitänyt telepaattisesti tajuta seurata sua sun kotiovelle? Ja millä ihmeellä ajattelet, että pappi kerkeisi just sulle puhumaan jos siellä juhlissa on yli 30 ihmistä? Jos jokaisen kanssa juttelee 5 min, aikaa on kulunut jo 30 henkilön kanssa puhumiseen kolme tuntia.
Hyvä, että järjestetään yksinäisille joulujuhlia, mutta ap:n kaltaiset valittajat ärsyttävät. Mikään ei kelpaa ja aina löytyy valitettavaa. Jos pappi ois tullut puhumaan, ois valitettu, kun puhui väärästä aiheesta tai liian kauan tai lyhyen aikaa tms.
Yksinäisten joulujuhla on järjestetty niille, jotka ovat yksin jouluna (ei sukulaisia tms) ja he voivat viettää joulua yhdessä muiden yksinäisten kanssa, ei niille, jotka eivät viitsi puhua muille ja odottavat minä-minä-minä, että muut ihmiset telepaattisesti tietävät maailman navan tarpeet ja täyttävät ne.