Kävin YKSINÄISTEN joulujuhlassa. Petyin.
Seurakunta järjesti kirkolla joulujuhlan yksinäisille ihmisille. Tilaisuuden aluksi n. 30 ihmistä, enimmäkseen 70-vuotiaita naisia ja muutama vanha herra, ohjattiin ruokasaliin hyvin pitkän pöydän ääreen. Ohjelmaa juontanut diakoni sanoi, että ensiksi lauletaan "vähän" joululauluja, ja jokainen saa liikkua ohjelman aikana mielensä mukaan ja käydä tutustumassa muihin. Sitten olisi ohjelmassa joulurauhan julistuksen kuunteleminen radiosta, ja sitten syötäisiin.
Todellisuudessa ensimmäiset kaksi tuntia menivät siihen, että laulettiin joululauluja eikä kukaan tehnyt mitään muuta. Se oli se luvattu "vähän".
Minä en koskaan ole kuulunut niihin ihmisiin, jotka laulavat, eikä minun joulunviettooni ole kuulunut laulaminen. Toki ymmärrän, että monelle joululaulujen laulaminen on äärimmäisen tärkeä perinne joulussa, mutta olisi seurakunta voinut sitten myös ilmoittaa etukäteen aikataulun, mihin kellonaikaan lauletaan ja mihin syödään.
Nyt tunsin oloni laulutaidottomana hyvin vaivautuneeksi. Ilmeisesti tuossa tapahtumassa on aikaisempina vuosina käynyt sellaisia ihmisiä, jotka osasivat nyt ajoittaa paikalle tulemisensa vasta kahden tunnin laulusession jälkeiseen aikaan, kun ruokailu alkoi. Sieltä tuli nimittäin silloin yht´äkkiä paljon uutta väkeä, nuorempaa porukkaa.
En tiennyt tilaisuudesta tarkemmin, minulla oli mielikuva, että siellä saa keskustella kirkon työntekijöiden kanssa ahdistavasta, yksinäisestä joulusta. Oletin myös, että siellä istutaan viihtyisämmissä tiloissa, pienemmissä ryhmissä keskustellen. Kuvittelin, että joku tulisi edes kysymään kuulumisia, mutta ei. Lähdin kahden tunnin laulujen kuuntelemisen jälkeen pois. Tyhjänä. Yksinäisenä.
Kommentit (108)
ap, toivottavasti laitat seurakunnalle palautetta! Se olisi tärkeää, että osaisivat ensi jouluna järjestää paremmin. Ehkä he tosiaan olettavat, että yksinäisille on kiva, kun on edes jotain. Eivätkä ole ymmärtäneet, että osa kokee yksinäisyyden tosi ahdistavana. Mulla tuli mieleen, että voisi tarjota mahdollisuutta keskustella ihan kahden kesken työntekijän kanssa, vaikka puolen tunnin aikoja niille, ketkä sellaista kaipaa. Sitten voisi olla jotain muutakin tekemistä laulamisen rinnalla, vaikka niitä jonkun mainitsemia pelejä jossain ja telkkari jossain nurkassa ja vaikka piparkakkujen koristelua ja pyödän kattamista, joulukoristeiden laittamista yms. Sellaista, mihin voi osallistua, mutta ei ole pakko. Työntekijät kohtaisivat aktiivisesti jokaisen tulijan ja yrittäisivät kuulostella, haluaako ihminen olla rauhassa vai jutella tai tehdä jotain.
Hei,
Näin kirkon työntekijänä sanon ensinnäkin pahoittelut tilanteesta muiden puolesta. Se on aina taitolaji yrittää keksiä ohjelmaa, joka sopii kaikille: ei ole sosiaalisesti stressaavaa, ei liian passiivista, olisi tuttua ja helppoa tekemistä jne.
Toisena asiana sanon, että anna suoraa palautetta työntekijöille. Täältä he eivät sitä osaa tulla lukemaan, mutta ovat sähköpostilla, puhelimella ja virastolta tavoitettavissa.
Jos toivot muutenkin heiltä tukea ja keskusteluapua, se järjestyy varmasti. Ole rohkeasti yhteydessä heihin.
Hyvää ja siunattua joulunaikaa!
Juuri tuollaisten valittavien narisijoiden takia lopetin vapaaehtoistyöni. Luuserit vain odottivat, että toisten ihmisten ja yhteiskunnan pitäisi tarjota heille elämänsisältö, kun itse eivät viitsineet.
Ap tuossakin tapahtumassa oli kymmeniä ihmisiä, joille muutama vapaaehtoinen pyöritti ohjelmaa. Ei heistä kukaan olluttullut sinne yksityiseksi terapeutiksi. Sinun pitää maksaa terapeutille, jotta joku sinua kuuntelee.
Nyt saavat palautetta, että ei laulua. Seuraavana vuonna mummot kitisevät, että missä laulut. Joku valittaa varmaan, että miksi tarjotaan liharuokaa, kun on vegaani jne.
Nostan hattua niille, jotka jaksavat luusereiden kitinää vuodesta toiseen.
24 luuletko, että jouluaattona liikenee ihmisiä kuuntelemaan yksityisesti jokaisen luuserin vinkumista.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi mihinkään seurakunnan yksinäisten jouluun. Kuulostaa ihan hirveän tylsältä. Säälijuhlat niille, jotka eivät osaa nauttia joulustaan yksin.
Seurakuntaa ei vähääkään kiinnosta kenenkään yksinäisyys. Ainoa mikä niitä kiinnostaa on se että järjestetyissä tilaisuuksissa kävisi ihmisiä, joita voisi käännyttää uskoon.
Olipa kökköä. Vie ensi vuonna sinne vaikka iso palapeli keskelle pöytää. Tai laita heti palautetta et joku seimipalapeli ees tms.
Aloittajan kannattaa tosiaan laittaa palautetta ja vaikka pyytää keskusteluaikaa diakonin kanssa, järjestyy varmasti. Kukaan ei ole ajatustenlukija, joku olisi takuulla pahoittanut mielensä siitä, että "on pakko jutella työntekijöiden kanssa, kun tulin vain laulamaan joululauluja ja syömään muiden seurassa".
Voiko olla totta, että joku aikuinen ihminen ei tunne joulurauhan julistusta!
Toisaalta syödessähän ois voinut samalla keskustella. Miksi et tehnyt niin? Ei sentään jouluna mitään terapiaa järjestetä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tiedän, että se on olemassa, ja että se tulee telkkarista. Ei hajuakaan mihin aikaan, ei ole koskaan ollut tapana kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?
Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)
Kieltäydyn uskomasta. Ei kertakaikkiaan ole mahdollista.
Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?
Lapsellinen inttäjä, joka puolustelee omaa huonoa kulttuurin tuntemistaan.
Ei ole mitään "ramadan-rauhan" julistusta. Eikä joulurauhan julistus ole mikään kirkon juttu. Googlaa edes, kun muuten et tiedä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?
Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)
Kieltäydyn uskomasta. Ei kertakaikkiaan ole mahdollista.
Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?
Lapsellinen inttäjä, joka puolustelee omaa huonoa kulttuurin tuntemistaan.
Ei ole mitään "ramadan-rauhan" julistusta. Eikä joulurauhan julistus ole mikään kirkon juttu. Googlaa edes, kun muuten et tiedä,
Lapsellista kai ennemmin tuo on, että kuvittelet jokaisen ihmisen olevan kiinnostunut samoista asioista. Miksi opettelisin ulkoa jonkin toisessa kaupungissa olevan tapahtuman aikatauluja, kun tapahtuma ei kiinnosta minua tippaakaan? Aivan käsittämätön juttu, että tällaisen ajatellaan olevan jotain yleistietoa!
Ps. En tiedä myöskään minä vuonna saatikka missä on esim seuraavat olympialaiset. Ei nääs tuo urheilukaan kiinnosta sitä vähää mitä kirkolliset tapahtumat.
Ap:n kannattaa tosiaan laittaa seurakunnalle palautetta. Keskustelukin seurakunnan työntekijän kanssa olisi varmasti järjestynyt, jos joku olisi tajunnut sellaista kaivattavan.
Mitä joulurauhan julistukseen tulee, niin omassa lapsuudenkodissani ei ollut TV:tä, mutta silti tiesin tasan tarkkaan sen ajankohdan. Kuuntelimme sen aina radiosta.
Vierailija kirjoitti:
Julistetaanko kirkossa aina joulurauha?
En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että sellainen on, mutta mistä ihmeestä voisin tietää sen alkamisajan kun en moista ole koskaan seurannut?! En katso televisiota, eikä tuosta juuri ole banderolleja kaduilla näkynyt :D.
Joulurauhan julistuksen ajankohta ja myös sisällön tunteminen pääpiirteittäin kuuluu yleissivistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Just. Viimeiset päivät palstalla mesottu kuinka yksin vietetty joulu on se paras mahdollinen ja ne jotka ei sitä saa tehdä riutuvat paskassa parisuhteessa ja elämässä ja kulissiperheessä.
Koittakaa ny saatana päättää!
jokainen päättää omalta osaltaan. Toinen viihtyy yksin ja joku toinen ei. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Ja hei, huijasitte! Onhan se Wikipedian mukaan uskonnollinen, eli mulla olikin paremmat tiedot kuin teillä ilkkujilla! Kun lauletaan virsiä ja puhutaan jumalasta, niin miten voitte väittää sitä epäuskonnolliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Joulurauhan julistuksen ajankohta ja myös sisällön tunteminen pääpiirteittäin kuuluu yleissivistykseen.
Varmaan teille evankelisluterilaisen kirkon edustajille onkin. Tosi itsekeskeistä kuitenkin vaatia uskonnottomia muistamaan ulkoa teidän tapahtumien aikatauluja, kun ne eivät ole millään lailla olleet osa meidän elämää, ikinä.
Seurakunnan toiminta pyörii pitkälti
vapaaehtoisten varassa, jotka ovat usein naisia ja rehkineen jo ennen joulua monta viikkoa ja varmaan jouluaattona moni halusi olla perheensä parissa. Jouluruoka tarjotaan monille esim. vähävaraisille vanhuksille kotiin, jotka eivät pääse yhteisiin tiloihin.
Palkallista henkilökuntaa on seurakunnissa todella vähän, usein pappi, kanttori, vahtimestari, lapsi-ja nuorisotyöntekijät.
Ja suurin osa diakoneista ei saa mitään palkkaa.
Miksi sinä ap. et itse tehnyt sosiaalisia aloitteita? Tai ole mukana srk-työssä.