Kävin YKSINÄISTEN joulujuhlassa. Petyin.
Seurakunta järjesti kirkolla joulujuhlan yksinäisille ihmisille. Tilaisuuden aluksi n. 30 ihmistä, enimmäkseen 70-vuotiaita naisia ja muutama vanha herra, ohjattiin ruokasaliin hyvin pitkän pöydän ääreen. Ohjelmaa juontanut diakoni sanoi, että ensiksi lauletaan "vähän" joululauluja, ja jokainen saa liikkua ohjelman aikana mielensä mukaan ja käydä tutustumassa muihin. Sitten olisi ohjelmassa joulurauhan julistuksen kuunteleminen radiosta, ja sitten syötäisiin.
Todellisuudessa ensimmäiset kaksi tuntia menivät siihen, että laulettiin joululauluja eikä kukaan tehnyt mitään muuta. Se oli se luvattu "vähän".
Minä en koskaan ole kuulunut niihin ihmisiin, jotka laulavat, eikä minun joulunviettooni ole kuulunut laulaminen. Toki ymmärrän, että monelle joululaulujen laulaminen on äärimmäisen tärkeä perinne joulussa, mutta olisi seurakunta voinut sitten myös ilmoittaa etukäteen aikataulun, mihin kellonaikaan lauletaan ja mihin syödään.
Nyt tunsin oloni laulutaidottomana hyvin vaivautuneeksi. Ilmeisesti tuossa tapahtumassa on aikaisempina vuosina käynyt sellaisia ihmisiä, jotka osasivat nyt ajoittaa paikalle tulemisensa vasta kahden tunnin laulusession jälkeiseen aikaan, kun ruokailu alkoi. Sieltä tuli nimittäin silloin yht´äkkiä paljon uutta väkeä, nuorempaa porukkaa.
En tiennyt tilaisuudesta tarkemmin, minulla oli mielikuva, että siellä saa keskustella kirkon työntekijöiden kanssa ahdistavasta, yksinäisestä joulusta. Oletin myös, että siellä istutaan viihtyisämmissä tiloissa, pienemmissä ryhmissä keskustellen. Kuvittelin, että joku tulisi edes kysymään kuulumisia, mutta ei. Lähdin kahden tunnin laulujen kuuntelemisen jälkeen pois. Tyhjänä. Yksinäisenä.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Ja hei, huijasitte! Onhan se Wikipedian mukaan uskonnollinen, eli mulla olikin paremmat tiedot kuin teillä ilkkujilla! Kun lauletaan virsiä ja puhutaan jumalasta, niin miten voitte väittää sitä epäuskonnolliseksi?
Uskonnollinen ei ole ollenkaan sama asia kuin kirkon juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulurauhan julistuksen ajankohta ja myös sisällön tunteminen pääpiirteittäin kuuluu yleissivistykseen.
Varmaan teille evankelisluterilaisen kirkon edustajille onkin. Tosi itsekeskeistä kuitenkin vaatia uskonnottomia muistamaan ulkoa teidän tapahtumien aikatauluja, kun ne eivät ole millään lailla olleet osa meidän elämää, ikinä.
Olen ateisti ja tunnen totta kai joulurauhan ajankohdan ja historian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?
Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)
Kieltäydyn uskomasta. Ei kertakaikkiaan ole mahdollista.
Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?
Lapsellinen inttäjä, joka puolustelee omaa huonoa kulttuurin tuntemistaan.
Ei ole mitään "ramadan-rauhan" julistusta. Eikä joulurauhan julistus ole mikään kirkon juttu. Googlaa edes, kun muuten et tiedä,
Lapsellista kai ennemmin tuo on, että kuvittelet jokaisen ihmisen olevan kiinnostunut samoista asioista. Miksi opettelisin ulkoa jonkin toisessa kaupungissa olevan tapahtuman aikatauluja, kun tapahtuma ei kiinnosta minua tippaakaan? Aivan käsittämätön juttu, että tällaisen ajatellaan olevan jotain yleistietoa!
Ps. En tiedä myöskään minä vuonna saatikka missä on esim seuraavat olympialaiset. Ei nääs tuo urheilukaan kiinnosta sitä vähää mitä kirkolliset tapahtumat.
Joulurauhan julistus-tietäminen kuuluu jo yleissivistyksen, siitä kerrotaan jo päiväkodissa jatkuu peruskouluissa ja lukiossa, vähän samaan tyyliin kuin Suomen itsenäisyyspäivä. Vai onko sekin sinulle vieras asia?
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen edes siitä, mitä sulle järjestettiin. Itse et asian eteen tehnyt muuta kuin valitit tänne.
Näinhän se on!
On vain niin tyypillistä se, että mennään kyllä suurin odotuksin valmiiseen pöytään että kaikki sitten siellä lankeaa luonnostaan kuin Manulle illallinen.
Ystäviä ja juttukumppaneita tulee kuin turkin hihasta. Kaikkea kivaa on niin paljon ettei edes mukaan kunnolla ehdi. Odotetaan vaan kädet levällään että milloin sitä hauskaa oikein alkaa tulla. Kukaan ei ITSE pistä rikkaa ristiin minkään eteen. Eihän sitä voi kun on niin arka ja niin sosiaalisesti rajoittunut. Sen takia edellytettään että saadaan tässä olla jotain erinomaisia vapaamatkustajia joille jalkojen juureen kaikki kannetaan. Ja jos ei, sitten valitetaan.
Eiköhän jutun idea ole juuri se, että nämä vaikeimmin rajoittuneet saavat tilaisuuden tehdä jotain oman elämänsä eteen? On tarjolla puitteet ja raamit, niitten sisään sitten saa ja voi rakentaa sitä mukavaa yhdessä oloa. Opetella kohtaamaan uusia ihmisiä ja ottamaan kontaktia. Vapaa-ehtoiset siellä uhraavat kenties oman perhejoulunsa ja mukavan yhdessäolon perheen parissa, ihan hyvästä sydämestä että te saisitte myös mahdollisuuden kokemaan yhdessäoloa ja löytää kenties jopa uuden ystävän.
Ihme että kukaan ylipäätään enää viitsii mitään edes yrittää kun vastaanotto on tuo: ei kelpaa.
Meillä nuo yksinäisten joulujuhlat järjestetään jo ennen joulua, eikä jouluaattona, kun työntekijöilläkin on perheet. Mukana on työntekijöitten lisäksi vapaaehtoisia ja muutenkin toimintaan osallistuvia, jotka kantavat vastuun vieraitten kanssa seurustelusta, että jokainen tulee kohdatuksi. Jos ei halua jutella, voi istua ihan hiljaakin.
Minua kyllä ap:n kokemus harmittaa, mutta anna ihmeessä palautetta, että ensi vuonna emme epäonnistu yhtä kurjalla tavalla, vaan saat sitä, mitä tulet hakemaan toiminnastamme.
Sille on syynsä, miksi ap on yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Sille on syynsä, miksi ap on yksinäinen.
Juuri niin. Sinäpä sen sanoit.
Ei sitten ap. tullut mieleen, jos menet viettämään joulua yhteisöön, jossa on 30 henkeä, niin tuskin on mahdollista viettää sitä sinun ehtojen ja mieltymysten mukaisesti ja jättää ne 29 ihmistä huomioimatta. Ehkä muut osallistujat toivoivat niitä joululaulua.
Olen niin kyllästynyt yhteisten juttujen järjestämiseen, kun niska limassa saa raataa viikkoja ja aina joku pahoittaa mielensä, kun ollaan niin itsekkäitä ja joustamattomia, kun kaikki ei mene heidän pillin mukaan. Ja ei edes kiitosta heru, vaan loputonta arvostelua, laittamatta tikkua itse ristiin ja sillä jopa kehuskellaan, ettei itse ole viitsinyt joulua yhtään tehdä. Mutta voi sitä itkua ja potkuraivareita, kun muut eivät ole tehneet ja maksaneet sitä heidän puolestaan.
Olisiko aika kasvaa aikuiseksi ja rakentaa itse oman näköisensä joulunsa ja kutsua ystäviä ja sukulaisia joulun viettoon. Saisi sitten itsekin maistaa omaa lääkettä.
Hienoa, että yksinäisille järjestetään joulujuhla. Onko noihin tilaisuuksiin ollut julkisia apukyselyitä? Kiinnostuneita avunantajia löytyy varmasti, koska yksinäisiä haluttaisiin auttaa.
Menit selvästi väärin odotuksin juhlaan. Jos toivot keskusteluapua kirkon edustajilta, sinun on otettava selvää, milloin heillä on vastaanottoaikoja tai peräti varattava aika papin tai diakonin puheille. Eivät ne pari kolme seurakunnan edustajaa voi tuollaisessa tilanteessa keskittyä vain muutamaan vieraaseen.
Sinä et itse laula, siis olet varmaan myös niitä 50-luvun kansakoululaisia, jotka opettaja mykisti, kun laulu ei mennyt ihan nuotilleen. Mutta veikö koulu sinulta myös musiikista nauttimisen kyvyn? Minä olen samaa sukupolvea, mutta ilmeisesti niin hölmö, että minua opettaja ei pystynyt nujertamaan, vaan laulan edelleen mielelläni, vaikken nuotissa pysykään. Lisäksi nautin myös toisten laulun kuuntelusta. Ja joululauluthan ovat ihania, tuovat mieleen muistoja. Melkein jokaiseen lauluun liittyy joku tapahtuma tai muisto siitä, kuka opetti laulun ja missä tilanteessa sitä laulettiin. Ei meilläkään kotona laulettu, mutta koulussa, kerhossa, pyhäkoulussa ja jopa ihan vaan kaveriporukalla ilman sen kummempaa syytä.
Aloittaja on ihan ymmärrettävästi pettynyt, koska odotti jotain aivan muuta. Kuitenkin jokainen, joka on käynyt kirkossa ja seurakuntien tiloissa tietää, ettei siellä ole mitään intiimejä nurkkauksia, joihin ison porukan voisi saada pienissä ryhmissä istumaan. Seurakuntien tilat ovat juuri tuollaisia, missä isojen pöytien ääressä istuu paljon ihmisiä. Näissähän järjestetään yleensä hautajaisia ja ristiäisiä, joskus muitakin tilaisuuksia, joissa tarkoituksena on, että isompi porukka on samoissa tiloissa.
Alun kahden tunnin laulusessiossahan oli tarkoitus, että ihmiset voivat halutessaan likkua ja käydä tutustumassa muihin. Jos ei halua liikkua eikä käydä tutustumassa muihin, siitä ei voi syyttää seurakunnan työntekijöitä. Kirkko tarjosi mahdollisuuden, mutta ap ei halunnut sitä mahdollisuutta käyttää. Ap oletti, että diakoni käy jokaisen kolmenkymmenen yksinäisen kanssa juttelemassa. Tämä olisi tarkoittanut, että diakoni juttelee 6 minuuttia kunkin vieraan kanssa ja loput 174 minuuttia jokainen istuu pyöritellen peukaloitaan. Seurakunnilta saa keskusteluapua, mutta tuo yksinäisten joulu ei ole oikea hetki saada henkilökohtaista huomiota ja keskusteluapua yksinäisyytensä aiheuttamaan ahdistukseen.
Seurakunta olisi voinut kuitenkin ilmoittaa etukäteen tapahtuman aikataulusta. Ehkä jopa ilmoittikin, mutta ap ei osannut etsiä sitä oikeasta paikasta. Ehkä ilmoitus on ollut kirkon ilmoitustaululla, seurakunnan nettisivuilla tms paikassa, josta ap ei ollut sitä katsonut. Tai sitten mitään ilmoitusta ei ollut, mikä on seurakunnan moka ja asiasta kannattaa antaa palautetta.
Kukaan ei voi poistaa toisen ihmisen yksinäisyyttä. Tututustuminen ja kenties ystävystyminenkin on tehtävä ihan itse. Me ihmiset olemme niin erilaisia, että eivät kaikki viihdy toistensa kanssa tai löydä edes mitään yhteistä juteltavaa. Sen vuoksi ei voi ikäänkuin ojentaa toiselle toista ihmistä ja sanoa, että "tässäpä sinulle toinen ihminen yksinäisyytesi poistamiseen, joten alahan jutella hänen kanssaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?
Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)
Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?
Ei ole kirkon juttu. Et tiedä mihin aikaan Turussa julistetaan joulurauha? Et ole koskaan elämässäsi tähän joulutraditioon törmännyt, et edes lapsena? Täysin tuntematon asia?
No en todellakaan tiedä mihin aikaan. Todella huvittavaa kuvitella, että ihmisillä olisi samanlaiset rutiinit. Olen kyllä kuullut asiasta, mutta koskaan en ole sitä itse katsonut eikä tosiaan olisi mahdollisuuttakaan kun ei ole tvtä. Ja tosiaan siinä käsityksessä olen ollut että kyseessä on uskonnollinen juttu, eikös se julisteta tuomiokirkosta?
Miksi mielestäsi jokaisen pitäisi jonkun tapahtuman, joka on kaupungissa jossa esim itse en ole koskaan asunut, alkuaika tietää? Miksi ihmeessä?
En voi minäkään uskoa, ettei jollain ole hajuakaan mihin aikaan joulurauha julistetaan!
Eikä se ole mikään televisioon sidottu asia. Ihan yleistä tietoa ja elämänmenoa.
Eikä se myöskään ole mikään Turkuun sitoutunut asia.
Kyllä täytyy olla todella pihalla ympäröivästä maailmasta jos on onnistunut täysin missaamaan tuon. Ei mitään hajua milloin? Ihanko tosi.
Muistatko esim semmoista, miten kaikki kaupat meni kiinni joulurauhan julistuksen aikaan?? Ei mitään käryä siitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Oletko yksi niistä seurakunnan työntekijöistä? Onko nyt huono omatunto? Ap.
En ole seurakunnan työntekijä ja vaikka olisi tuskin potisin huonoa omaatuntoa ellen sitten siitä että olisin ilmoittanut harhaanjohtavasti siitä että kyse on seurustelu tilaisuudesta. Joululaulu tilaisuudessa keskustelu on hiukan hankalaa vaikka periaatteessa keskustelu olisikin sallittua.
Seurakunnan työntekijät harvemmin keskustelua tuputtaa vaikka tilaisuus sen sallisi. He pikemmin odottavat että aloite keskusteluun lähtee häneltä joka keskustella heidän kanssaan haluaa.
Olen yksinäinen, mutta jos haluaisin piristää itseäni, menisin lapsiperheiden tapahtumaan tms, jossa olisi takuuvarmasti menoa ja elämää.
mene Leo Mellerin Savimajaan 1.1. klo 15, tehdään siellä treffit
Monelle taas ne tutut laulut tuovat sen "lapsuuden joulun" tunnelman.
Laulaminen on kuitenkin yhteistä tekemistä, ja ennen kaikkea se on ilmaista.
Se kahden tunnin aika oli varmaankin ajateltu niin että porukka voi valua paikalle pikkuhiljaa, omaan tahtiinsa, ja tunnelmaan pääsee heti musiikin soidessa.
Kuten täällä jo ehdotettiin, miksi et itse "minglannut" ja jutellut paikallaolijoiden kanssa? Näyttänyt esimerkkiä että rupatelkaa te muutkin?
Täällä oli erittäin osuva seurakuntatyöntekijän kirjoitus asiasta, eritoten siitä miten vaikeaa on kaikkia miellyttää (lähes olemattomin resurssein - oma lisäys).
Monet ovat erakkoluonteisia joille jo se paikalle saapuminen on ollut haasteellista.
Kaikki eivät niitä keskusteluja edes kaipaa.
Ja halutaanko edes jouluna vatvoa niitä yksinäisyyden syitä, vai ihan vaan viettää sitä joulua muistellen mukavampia aikoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kirkon juttu. Et tiedä mihin aikaan Turussa julistetaan joulurauha? Et ole koskaan elämässäsi tähän joulutraditioon törmännyt, et edes lapsena? Täysin tuntematon asia?
No en todellakaan tiedä mihin aikaan. Todella huvittavaa kuvitella, että ihmisillä olisi samanlaiset rutiinit. Olen kyllä kuullut asiasta, mutta koskaan en ole sitä itse katsonut eikä tosiaan olisi mahdollisuuttakaan kun ei ole tvtä. Ja tosiaan siinä käsityksessä olen ollut että kyseessä on uskonnollinen juttu, eikös se julisteta tuomiokirkosta?
Miksi mielestäsi jokaisen pitäisi jonkun tapahtuman, joka on kaupungissa jossa esim itse en ole koskaan asunut, alkuaika tietää? Miksi ihmeessä?
En voi minäkään uskoa, ettei jollain ole hajuakaan mihin aikaan joulurauha julistetaan!
Eikä se ole mikään televisioon sidottu asia. Ihan yleistä tietoa ja elämänmenoa.
Eikä se myöskään ole mikään Turkuun sitoutunut asia.
Kyllä täytyy olla todella pihalla ympäröivästä maailmasta jos on onnistunut täysin missaamaan tuon. Ei mitään hajua milloin? Ihanko tosi.
Muistatko esim semmoista, miten kaikki kaupat meni kiinni joulurauhan julistuksen aikaan?? Ei mitään käryä siitäkään?
Olen ollut jopa kaupassa töissä, ja olen aika varma että aattona oltiin auki klo 14 saakka.
Mistä tuollainen yleistieto pitäisi tulla, jos lapsuudenperheessä ei ole tuota julistusta seurattu, eikä itsellä ole televisiota (vaikka olisi, niin en kyllä silti katsoisi)? Yhä, kyllä tiedän että tuollainen on olemassa, mutta ei todellakaan ole jostain peruskoulun tunneilta 25 vuotta sitten jäänyt kellonaika mieleen!
Ensi jouluna tiedät paremmin. Mielestäni kyllä suhtaudut tuohon joululaulujen lauleskeluun ehkä turhan vakavasti. Ei se ollut mikään kansakoulun laulukoe luokan ja opettajan edessä. Maailma on kuitenkin muuttunut. Kukaan EI ihmettele jos et osaa laulaa etkä laula mukana.
Sekin on kyllä todettava, että jos joululaulut eivät sanoituksiltaan ja melodioiltaan lainkaan kuulu mielenmaisemaasi niin kulttuurinen otteesi koko jouluun ei ole kovin tyypillinen. Ehkä tarpeettomasti nostat itse raja-aitaa muihin yksinäisiin. Kärjistän hiukan "terve, tulin tänne yksinäisten jouluun inspiraation ja innoituksen toiveissa mutta ihan aluksi tehdäänkö selväksi ettei juhlittaisi joulua".
Miksi et itse käynyt tervehtimässä muita? Kun voi liikkua vapaasti ja se oli tarkoituskin. Muutkin paikalla olleet olivat yksinäisiä ja ehkä monet ujojakin.