Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin YKSINÄISTEN joulujuhlassa. Petyin.

Vierailija
25.12.2017 |

Seurakunta järjesti kirkolla joulujuhlan yksinäisille ihmisille. Tilaisuuden aluksi n. 30 ihmistä, enimmäkseen 70-vuotiaita naisia ja muutama vanha herra, ohjattiin ruokasaliin hyvin pitkän pöydän ääreen. Ohjelmaa juontanut diakoni sanoi, että ensiksi lauletaan "vähän" joululauluja, ja jokainen saa liikkua ohjelman aikana mielensä mukaan ja käydä tutustumassa muihin. Sitten olisi ohjelmassa joulurauhan julistuksen kuunteleminen radiosta, ja sitten syötäisiin.

Todellisuudessa ensimmäiset kaksi tuntia menivät siihen, että laulettiin joululauluja eikä kukaan tehnyt mitään muuta. Se oli se luvattu "vähän".

Minä en koskaan ole kuulunut niihin ihmisiin, jotka laulavat, eikä minun joulunviettooni ole kuulunut laulaminen. Toki ymmärrän, että monelle joululaulujen laulaminen on äärimmäisen tärkeä perinne joulussa, mutta olisi seurakunta voinut sitten myös ilmoittaa etukäteen aikataulun, mihin kellonaikaan lauletaan ja mihin syödään.

Nyt tunsin oloni laulutaidottomana hyvin vaivautuneeksi. Ilmeisesti tuossa tapahtumassa on aikaisempina vuosina käynyt sellaisia ihmisiä, jotka osasivat nyt ajoittaa paikalle tulemisensa vasta kahden tunnin laulusession jälkeiseen aikaan, kun ruokailu alkoi. Sieltä tuli nimittäin silloin yht´äkkiä paljon uutta väkeä, nuorempaa porukkaa.

En tiennyt tilaisuudesta tarkemmin, minulla oli mielikuva, että siellä saa keskustella kirkon työntekijöiden kanssa ahdistavasta, yksinäisestä joulusta. Oletin myös, että siellä istutaan viihtyisämmissä tiloissa, pienemmissä ryhmissä keskustellen. Kuvittelin, että joku tulisi edes kysymään kuulumisia, mutta ei. Lähdin kahden tunnin laulujen kuuntelemisen jälkeen pois. Tyhjänä. Yksinäisenä.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdit, kun tylsä osuus oli ohi? Et jäänyt syömään? Mistä tiedät, miten loppupäivä meni?

Kyseessä ei ollut tylsä osuus. Kyseessä oli ahdistava, pakotettu osuus. Jos ei seurakunta kykene muuta kuin viihdyttämään laualattamalla, tai hoitamaan seurakunnan yksinäisten joulujuhlan helpoimmalla tavalla, jos se ei kykene ottamaan kontaktia yksinäisiin eikä kohtaamaan ihmisiä... Kohtaamaan syvästi.... Silloin se on epäonnistunut.

Paikalla olivat diakoni, pappi ja kanttori. Kaksi tuntia meni laulaessa. En tullut laulamaan, tulin keskustelemaan. Tai ainakin sellainen käsitys minulla oli, että siellä oltaisiin kiinnostuneita ihmisistä. Kukaan ei tarjoutunut kuuntelemaan. Kyseessähän oli yksinäisten, ei aktiivisten, sosiaalisten tai puheliaiden joulujuhla. Yksinäisiin pitää ottaa kontaktia, me itse emme ota kontaktia. Ap.

Minullekin tuollainen tilaisuus olisi vain lisännyt yksinäisyyden tunnetta. Painajaista olla muiden keskellä saamatta silti kontaktia keneenkään. Pahinta olisi tunne, ettei minua kohdattu ihmisenä.

Vierailija
62/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?

Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)

Kieltäydyn uskomasta. Ei kertakaikkiaan ole mahdollista.

Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?

Ei ole kirkon juttu. Et tiedä mihin aikaan Turussa julistetaan joulurauha? Et ole koskaan elämässäsi tähän joulutraditioon törmännyt, et edes lapsena? Täysin tuntematon asia?

No en todellakaan tiedä mihin aikaan. Todella huvittavaa kuvitella, että ihmisillä olisi samanlaiset rutiinit. Olen kyllä kuullut asiasta, mutta koskaan en ole sitä itse katsonut eikä tosiaan olisi mahdollisuuttakaan kun ei ole tvtä. Ja tosiaan siinä käsityksessä olen ollut että kyseessä on uskonnollinen juttu, eikös se julisteta tuomiokirkosta?

Miksi mielestäsi jokaisen pitäisi jonkun tapahtuman, joka on kaupungissa jossa esim itse en ole koskaan asunut, alkuaika tietää? Miksi ihmeessä?

En voi minäkään uskoa, ettei jollain ole hajuakaan mihin aikaan joulurauha julistetaan!

Eikä se ole mikään televisioon sidottu asia. Ihan yleistä tietoa ja elämänmenoa.

Eikä se myöskään ole mikään Turkuun sitoutunut asia.

Kyllä täytyy olla todella pihalla ympäröivästä maailmasta jos on onnistunut täysin missaamaan tuon. Ei mitään hajua milloin? Ihanko tosi.

Muistatko esim semmoista, miten kaikki kaupat meni kiinni joulurauhan julistuksen aikaan?? Ei mitään käryä siitäkään?

Olen ollut jopa kaupassa töissä, ja olen aika varma että aattona oltiin auki klo 14 saakka.

Mistä tuollainen yleistieto pitäisi tulla, jos lapsuudenperheessä ei ole tuota julistusta seurattu, eikä itsellä ole televisiota (vaikka olisi, niin en kyllä silti katsoisi)? Yhä, kyllä tiedän että tuollainen on olemassa, mutta ei todellakaan ole jostain peruskoulun tunneilta 25 vuotta sitten jäänyt kellonaika mieleen!

Ennen kauppojen aukiolojen vapautumista kaupat saivat olla jouluaattona auki klo 7-12, ei suinkaan 14:ään asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kiitollinen edes siitä, mitä sulle järjestettiin. Itse et asian eteen tehnyt muuta kuin valitit tänne.

Niinpä. Muut ihmiset järjestivät joulujuhkan ja maksoivat ja tekivät ruuatkin sinne. Osallistuja purnaa, kun eteen kannett ei ollut 100% omaan mieleen.

Sori mutta tulee välillä tumne, että on syy, miksi jotkut ovat yksinäisiä. Vaativat vain itselleen ja ovat tyytymättömiä. Pitäisi opeyella antamaan eikä vain ottamaan.

Liity ensi vuonnavapaaehtoiseksi järjestämään ne juhlat, niin saat mieleiset etkä joudu olemaan yksinkään. Elket, niin lopeta valitus.

Vierailija
64/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdit, kun tylsä osuus oli ohi? Et jäänyt syömään? Mistä tiedät, miten loppupäivä meni?

Kyseessä ei ollut tylsä osuus. Kyseessä oli ahdistava, pakotettu osuus. Jos ei seurakunta kykene muuta kuin viihdyttämään laualattamalla, tai hoitamaan seurakunnan yksinäisten joulujuhlan helpoimmalla tavalla, jos se ei kykene ottamaan kontaktia yksinäisiin eikä kohtaamaan ihmisiä... Kohtaamaan syvästi.... Silloin se on epäonnistunut.

Paikalla olivat diakoni, pappi ja kanttori. Kaksi tuntia meni laulaessa. En tullut laulamaan, tulin keskustelemaan. Tai ainakin sellainen käsitys minulla oli, että siellä oltaisiin kiinnostuneita ihmisistä. Kukaan ei tarjoutunut kuuntelemaan. Kyseessähän oli yksinäisten, ei aktiivisten, sosiaalisten tai puheliaiden joulujuhla. Yksinäisiin pitää ottaa kontaktia, me itse emme ota kontaktia. Ap.

Minullekin tuollainen tilaisuus olisi vain lisännyt yksinäisyyden tunnetta. Painajaista olla muiden keskellä saamatta silti kontaktia keneenkään. Pahinta olisi tunne, ettei minua kohdattu ihmisenä.

Käsittääkseni ap ei edes yrittänyt saada kontaktia keneenkään, vaikka siihen oli tarjottu kaksi tuntia aikaa. Lisäksi ap lähti tilaisuudesta pois ennen ruokailua, joka olisi myös tarjonnut ap:lle mahdollisuuden tutustua muihin paikalla oleviin. 

Vierailija
65/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä itse koskaan katsonut joulurauhan julistusta. Ei ole kuulunut meidän jouluperinteisiin. Ei siinä mitään outoa ole.

Vierailija
66/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menit siis sinne kello kymmeneltä, ja sinulle oli yllätys, että joulurauha julistetaan puolilta päivin?

Mulla ei ainakaan olisi ollut mitään hajua, monenko aikaan moinen yleensä järjestetään. (ei ap)

Miksi :D?! En minä tiedä minkään muunkaan televisio-ohjelman alkamisaikoja, kun en ole edes telkkaria omistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. En myöskään ole uskovainen, ja tuo joulurauha taitaa olla joku kirkon juttu? Tiedätkö sinä mihin aikaan joku Ramadan-rauha julistetaan :'D?

Ei ole kirkon juttu. Et tiedä mihin aikaan Turussa julistetaan joulurauha? Et ole koskaan elämässäsi tähän joulutraditioon törmännyt, et edes lapsena? Täysin tuntematon asia?

No en todellakaan tiedä mihin aikaan. Todella huvittavaa kuvitella, että ihmisillä olisi samanlaiset rutiinit. Olen kyllä kuullut asiasta, mutta koskaan en ole sitä itse katsonut eikä tosiaan olisi mahdollisuuttakaan kun ei ole tvtä. Ja tosiaan siinä käsityksessä olen ollut että kyseessä on uskonnollinen juttu, eikös se julisteta tuomiokirkosta?

Miksi mielestäsi jokaisen pitäisi jonkun tapahtuman, joka on kaupungissa jossa esim itse en ole koskaan asunut, alkuaika tietää? Miksi ihmeessä?

En voi minäkään uskoa, ettei jollain ole hajuakaan mihin aikaan joulurauha julistetaan!

Eikä se ole mikään televisioon sidottu asia. Ihan yleistä tietoa ja elämänmenoa.

Kyllä täytyy olla todella pihalla ympäröivästä maailmasta jos on onnistunut täysin missaamaan tuon. Ei mitään hajua milloin? Ihanko tosi.

Muistatko esim semmoista, miten kaikki kaupat meni kiinni joulurauhan julistuksen aikaan?? Ei mitään käryä siitäkään?

Olen ollut jopa kaupassa töissä, ja olen aika varma että aattona oltiin auki klo 14 saakka.

Mistä tuollainen yleistieto pitäisi tulla, jos lapsuudenperheessä ei ole tuota julistusta seurattu, eikä itsellä ole televisiota (vaikka olisi, niin en kyllä silti katsoisi)? Yhä, kyllä tiedän että tuollainen on olemassa, mutta ei todellakaan ole jostain peruskoulun tunneilta 25 vuotta sitten jäänyt kellonaika mieleen!

Ennen kauppojen aukiolojen vapautumista kaupat saivat olla jouluaattona auki klo 7-12, ei suinkaan 14:ään asti.

Kaupat meni ennenvanhaan, eli ennen aikojen vapauttamista jouluaattona kiinni tasan klo 12 eikä siitä ollut poikkeuksia. Minkä ikäistä porukkaa täällä kirjoittelee, kun ei tämmöistäkään asiaa tiedetä.

Ja joulurauhan julistus tapahtuu Turusta mutta ei ole mikään kirkollinen tapahtuma tai liity uskontoon. Se on ihan yleissivistystä tietää koko asia.

Vierailija
67/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tyyppi meni kirkon järkkäämään tilaisuuteen ja olis halunnu puhua kirkon ihmisen kanssa. Ei kuitenkaan halua olla uskonnon kanssa tekemisissä. Jokin tässä nyt mättää. Ottais vuoden päästä selvile onko esim vapaa ajattelijoila tai vasemmistolaisilla tarjolla hänelle jotain.

Vierailija
68/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun joulurauhan julistus on radioitu vuodesta 1935.

Vierailija
69/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhan lain mukaan jouluaattona kaupat meni sulki klo 12:00

Vierailija
70/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena huutelen, mutta en minäkään ole ollut tietoinen joulurauhan julistuksesta ennen kuin aivan viime vuosina. Viime jouluna oli jokin haisu ehkä asiasta ja tänä jouluna tiesin, että näin todella tehdään joka joulu.

Lapsuudessa joulurauha julistettiin siinä vaiheessa, kun isä sammui ryyppäämisen päätteeksi ja kun koko muu sekopääperhe oli nukkumassa. Katsos kaikilla ei ole ollut idyllistä joulua, jossa lasten kanssa puuhaillaan, syödään rauhassa yhdessä, katsotaan joulurauhan julistusta...

Vierailija
71/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena taaas huutelen, mutta täällä yksi, joka ei ole katsonut telkkaria kohta 8-vuoteen, en kuuntele radiota...enkä ole tiennyt joulurauhan julistuksesta.

Vierailija
72/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Näin kirkon työntekijänä sanon ensinnäkin pahoittelut tilanteesta muiden puolesta. Se on aina taitolaji yrittää keksiä ohjelmaa, joka sopii kaikille: ei ole sosiaalisesti stressaavaa, ei liian passiivista, olisi tuttua ja helppoa tekemistä jne.

Toisena asiana sanon, että anna suoraa palautetta työntekijöille. Täältä he eivät sitä osaa tulla lukemaan, mutta ovat sähköpostilla, puhelimella ja virastolta tavoitettavissa.

Jos toivot muutenkin heiltä tukea ja keskusteluapua, se järjestyy varmasti. Ole rohkeasti yhteydessä heihin.

Hyvää ja siunattua joulunaikaa!

Seurakunnan työntekijänä voithan postata linkin tästä keskustelusta myös srk työntekijöille, koska "he eivät sitä osaa tulla lukemaan", ei vauva-palstan linkki ole mikään häpeä. Täällä käy ihan kaikki.

Siunattua loppuvuotta!

Vierailija
73/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellinen inttäjä, joka puolustelee omaa huonoa kulttuurin tuntemistaan.

Ei ole mitään "ramadan-rauhan" julistusta. Eikä joulurauhan julistus ole mikään kirkon juttu. Googlaa edes, kun muuten et tiedä,

Lapsellista kai ennemmin tuo on, että kuvittelet jokaisen ihmisen olevan kiinnostunut samoista asioista. Miksi opettelisin ulkoa jonkin toisessa kaupungissa olevan tapahtuman aikatauluja, kun tapahtuma ei kiinnosta minua tippaakaan? Aivan käsittämätön juttu, että tällaisen ajatellaan olevan jotain yleistietoa!

Ps. En tiedä myöskään minä vuonna saatikka missä on esim seuraavat olympialaiset. Ei nääs tuo urheilukaan kiinnosta sitä vähää mitä kirkolliset tapahtumat.

Joulurauhan julistus-tietäminen kuuluu jo yleissivistyksen, siitä kerrotaan jo päiväkodissa jatkuu peruskouluissa ja lukiossa, vähän samaan tyyliin kuin Suomen itsenäisyyspäivä. Vai onko sekin sinulle vieras asia?

Ei kerrottu päiväkodissa, ala eikä yläasteella eikä lukiossa ainakaan minun kotikaupungissani.

Vierailija
74/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näiden "yksinäisten ja vähäosaisten" juhlissa pitää ottaa valokuvia näihin osallistuvista henkilöistä ja tehdä lehtijuttuja - tottakai kiitollisine (kiusaantuneine) vieraineen?

Sitä en koskaan opi hyväksymään.

Jotenkin tuntuu väärältä.

Hieno että järjestetään näitä yksinäisten ja "vähäosaisten"(inhoan tuota määrittelevää ja osoittelevaa sanaa!) juhlia.

Mutta jos kuvia pitää kohdehenkilöistä ottaa niin silloin nousee suuhun pätemisen maku.

Moni jää pois tuon takia juhlanvietosta koska pelkää mahdollista lehtijuttua "puuhanaisista" tai vastaavista.

Se ei liene tarkoitus.

Hyvä ihminen tekee hyvää ilman omaa gloriaa.

Vierailija
75/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi lähinnä ärsyttämään tämä aloitus. Kiittämätön narisija tämä ap ei mitään muuta.

Vierailija
76/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupat meni ennenvanhaan, eli ennen aikojen vapauttamista jouluaattona kiinni tasan klo 12 eikä siitä ollut poikkeuksia. Minkä ikäistä porukkaa täällä kirjoittelee, kun ei tämmöistäkään asiaa tiedetä.

Ja joulurauhan julistus tapahtuu Turusta mutta ei ole mikään kirkollinen tapahtuma tai liity uskontoon. Se on ihan yleissivistystä tietää koko asia.

Eikä tuosta edes monta vuotta ole. 24-vuotias poikanikin muistaa vielä tuon ajan.

Vierailija
77/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla totta, että joku aikuinen ihminen ei tunne joulurauhan julistusta!

Mistäs AP:n olisi pitänyt tietää, että tuo on sidoksissa tapahtuman ohjelmaan? Onko syöminen kiellettyä ennen sitä vai? Ja missä sanotaan, että sitä ennen pitää lallatella ärsyttäviä ja puhkikulutettuja joululauluja useita tunteja?

En olisi minäkään suoraan tiennyt, että ruokailu on vasta silloin. Ja kai tajuat, että joulurauhan tietäminen on täysin hyödytön tieto niille, jotka eivät siitä välitä? Sitä ei tarvitse elämässään mihinkään.

Vierailija
78/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei, ei noissa tilaisuuksissa ole papin, kanttorin ja diakonin tarkoituksena puhua siitä, miten ahdistavaa ja surullista on, että te kaikki noin kolmekymmentä yksinäistä olitte joutuneet kokoontumaan yhteen. Terapiakeskustelut käydään kahden kesken eikä jouluaattona suurella porukalla. En kuulu kirkkoon, mutta silti tiedän, että jouluna on seurakunnissa tapana laulaa joululauluja ja virsiä. Monet menevät paikan päälle juuri sen vuoksi, että voisivat hetkeksi unohtaa ahdistuksensa ja yksinäisyytensä. Eivät siis keskustelemaan muiden kanssa ahdistuksestaan ja yksinäisyydestään. 

Vierailija
79/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alun kahden tunnin laulusessiossahan oli tarkoitus, että ihmiset voivat halutessaan likkua ja käydä tutustumassa muihin. Jos ei halua liikkua eikä käydä tutustumassa muihin, siitä ei voi syyttää seurakunnan työntekijöitä. Kirkko tarjosi mahdollisuuden, mutta ap ei halunnut sitä mahdollisuutta käyttää. Ap oletti, että diakoni käy jokaisen kolmenkymmenen yksinäisen kanssa juttelemassa. Tämä olisi tarkoittanut, että diakoni juttelee 6 minuuttia kunkin vieraan kanssa ja loput 174 minuuttia jokainen istuu pyöritellen peukaloitaan. Seurakunnilta saa keskusteluapua, mutta tuo yksinäisten joulu ei ole oikea hetki saada henkilökohtaista huomiota ja keskusteluapua yksinäisyytensä aiheuttamaan ahdistukseen. 

Mites juttelee ihmisen kanssa, joka laulaa joululauluja?

"Oota, mä laulan tän laulun loppuun ensin"

"Ohhoh, tässä alkaakin seuraava laulu, vielä ei voi jutella"

Siinä sitten poistut vähin äänin omalle paikallesi, tai odotat kaksi tuntia vieressä kun joku lauleskelee. Ei ollut kyllä kovin hyvin mietitty tai järjestetty ohjelma.

Itse ymmärrän hyvin, että joululauluja halutaan laulaa, mutta miksi niitä pitää laulaa KAKSI TUNTIA? Miksei voi laulaa 15 tai 30 minuuttia ja sitten loput tuosta kahdesta tunnista vapaata sosialisointia?

Ihan uskomattoman huono pelisilmä tuolla tapahtuman järjestäjällä, varsinkin kun ohjelmaa ei ilmeisesti oltu ilmoitettu missään. Itsekin olisin ollut todella pettynyt tuollaiseen tapahtumaan. Ainakaan minun korvaani "yksinäisten joulujuhla" ei kuulosta siltä, että lauletaan virsiä 2 tuntia.

Ei ihme, ettei kukaan käy kirkossa enää. Seurakunnat kun näyttävät olevan 200 vuotta nykyajasta jäljessä.

Vierailija
80/108 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta opittua: joulurauhan julistus tehdään siksi, että uskovaiset lopettaisivat laulamisen.