Jos kuulee ääniä
Onko silloin automaattisesti hullu? Vaikka tietäisi että ne eivät ole todellisia eikä niihin tarvitse reagoida.
Kommentit (23)
Joillakin stressi voi aiheuttaa ilmiöitä, jotka muuten kuitattaisiin mielenterveyden ongelmiksi. Itse esim. näin noin puoli vuotta äitini kuoleman jälkeen kuukauden verran unia, joissa äitini oli vielä elossa, ja kaikki oli normaalisti. Se oli pelottavaa.
Mutta eniten sinun kannattaa kiinnittää huomiota kahteen seikkaan äänien suhteen:
1. Onko näiden kuuleminen jatkunut pitkään, elämäntilanteesta riippumatta? Kenties vuosia?
2. Ovatko äänet ystävällisiä/neutraaleja, vai ahdistavatko ne sinua tai kannustavatko tekemään pahaa?
Jos vastaus jompaankumpaan tai molempiin näistä on kyllä, niin kannattaa hakea apua. Etenkin, jos koet äänet ahdistaviksi tai omaa arkea haittaaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin stressi voi aiheuttaa ilmiöitä, jotka muuten kuitattaisiin mielenterveyden ongelmiksi. Itse esim. näin noin puoli vuotta äitini kuoleman jälkeen kuukauden verran unia, joissa äitini oli vielä elossa, ja kaikki oli normaalisti. Se oli pelottavaa.
Minä näen vieläkin lähes vuosi isoäitini kuoleman jälkeen unia joissa hän on elossa ja täysissä voimissaan. Ei minusta lainkaan pelottavaa. Mitenkään tähän liittymättä kuulin ja näin joskus vuosia sitten asioita joita ei ollut olemassa, lähinnä pitkän stressi/unettomuusjakson aikana. Toki tällaiset oireet voivat myös viitata psykoosiin eli lääkäriin meno voi olla aiheellista jos oireet eivät helpota.
Itse kuulen kaikenlaisia ääniä sekavasta puheensorinasta paukahduksiin yms. ennen nukahtamista ja tälle taisi olla joku ihan lääketieteellinen termi. Jos toisaalta kuulet ääniä ihan normaalissa valvetilassa kannattaa ehkä hakeutua lääkäriin. Kuulin yhdestä tapauksesta jossa henkilö kuuli ääniä ihan hereillä ollessaan ja tutkimuksissa osoittautui alkavaksi aivoveritulpaksi.