Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pyörätuolissa oleva loukkaantui, kun nostin lattialta sen pudottaman tavaran?

Vierailija
25.12.2017 |

Huomasin viime viikolla kaupassa, kuinka yhdeltä pyörätuolissa olevalta naiselta putosi lattialle pieni tavara. Olin vain parin metrin päässä, joten päätin vaistomaisesti auttaa sitä nostamalla sille pudonneen tavaran. Kun ojensin tavaran naiselle, sainkin kohteliaan kiitoksen sijaan kuulla kiukkuisen valituksen siitä, että pyörätuolissa olevat ei ole mitään avuttomia vajakkeja: Huomasinko, että se on ostoksilla yksin eikä minkään avustajan saattamana? Nainen olisi itsekin pystynyt nostamaan tavaransa mukana olevan apuvälineen avulla ja osaavansa pyytää apua, jos sitä tarvitsee.

Lähdin anteeksi pyydellen pois paikalta, naisen reaktiosta hämmentyneenä. Ajattelin että ehkä sillä oli vaan huono päivä. Mielestäni kuuluu normaaliin kohteliaisuuteen nostaa muilta pudonneita tavaroita, jos niillä on esim. iso kassi molemmissa käsissä ja nostaminen olisi siksi tavallista hankalampaa. Pyörätuoli on kasseja isompi hankaluus, eikä mulle tullut edes mieleen että tällainen ystävällinen ele voitaisiin tulkita niin negatiivisesti.

Olen ruvennut miettimään, oliko tapahtuneen taustalla sittenkin muuta kuin huono päivä. Pidetäänkl pyörätuoliin joutuneita useinkin avuttomina kehareina? Toiminko tilanteessa väärin? Pitäisikö niitä kohdella eri tavalla kuin muita, ettei ne tulkitse tilannetta negatiivisesti?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollainen tuttava. Katkeroitunut siitä kun onnettomuus vei sen pyörätuoliin ja riisti siltä niin paljon mahdollisuuksia. Kärttyisä tyyppi joka purkaa omaa ahdistustaan muihin. Mistään sen äksyilyistä ei kannata ottaa itseensä.

Vierailija
2/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset nyt on tollasia moukkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten todistin ruuhkabussissa, kun nuori nainen tarjosi vanhemmalle naiselle istumapaikkaa.

Tämä vanhempi nainen nosti sitten hirveän metelin tyyliin "miten vanhuksena sinä oikein pidät minua, olen vasta 49-vuotias jne jne".

Tapaus ei suinkaan jäänyt siihen, vaan nainen jatkoi huutamista koko bussimatkan ja jopa lyömään nuorta naista. Koko bussi tuijotti tapausta suomalaiseen tapaan, eikä reagoinut mitenkään. Pari ulkomaalaista sitten alkoi kommentoimaan, että nuori nainen oli vain kohtelias, eikä siinä ole mitään muuta takana.

Vierailija
4/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätuolia käyttävälle pyörätuoli ei ole välttämättä ollenkaan este enkä kyllä muutenkaan vertauskuva sitä (painavin) kauppakasseihin. Mutta toisaalta vaikea kuvitella että tuo sinun asenteesi näkyisi jotenkin kun nostat pudonneen tavaran, joten en osaa sanoa miksi hän suuttui, olisi ehkä kannattanut kysyä häneltä.

Vierailija
5/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pyörätuolissa ja pidän tuollaista käytöstä moukkamaisena. Kyllä normaaliälyinen erottaa milloin toinen auttaa vilpittömästi ja milloin toinen pitää minua vajakkina. Joku auttaminen on normaalia käytöstä. Minun ylitseni ja ohi puhumiseni minua koskevista asioista mieheni kanssa on todella loukkaavaa. Ei liikuntavamma estä minua ymmärtämästä lääkkeiden käyttöohjeita, tilaamasta ruokaa tai päättämästä minkälaisen kahvinkeittimen haluan ostaa. On todella noloa kun asiakaspalvelija puhuu miehelleni kun minä olen asioimassa ja hän on mukana kantamassa tavaroita jne.

Vierailija
6/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit laittanut sen tavaran takaisin lattialle ja kävellyt pois.

Vierailija
7/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat yksilöitä, myös pyörätuolissa olevat. Toiset heistä ottavat apua vastaan, toiset luulevat auttajien aina jotnkin vähättelevän tai jopa hyväksi käyttävän heitä. Olen törmännyt ihan normaalijalkaisiin nuoriin ihmisiin, jotka alkavat huutaa jos esim heiltä kaatuessa pudonnutta ostoskassia kumartuu nostamaan pois autotieltä. Ovat kai varmoja, että varastan heidän kananmunansa. Tai ehkä he vain eivät olisi halunneet, että kaatumista näki kukaan.

Sun virhe on siinä, että et ota huomioon, että ihmiset ovat ihmisiä ja heillä on yksilölliset tarpeet ja halut, vaan oletat että a) kaikkien, joita autat pitäisi olla siitä kiitollisia ja b) että pyörätuolissa olevat ovat jotenkin muita yhtenäismpi ryhmä siinä, mitä he muilta haluavat.

Ja ei. Todennäköisesti et voi mistään päätellä, mihin ryhmään tapaamasi ihminen kuuluu, eikä aina ehdi tai ole jårkevä jäädä kysymäänkään, mitä ihminen itse haluaa. Mutta pitää käyttöytyä itse mahdollisimman hyvin ja hyväksyä se, että aina se ei silti osu oikeaan.

Vierailija
8/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan tehnyt ihan samalla tavalla kuin ap, koska äidilläni on nivelrikko ja hänen on hyvin vaikea nostaa pudottamiaan tavaroita. Siis se nostaminen tulee niin automaattisesti, etten ajattele sitä. Tämän olisin varmaan selittänyt pyörätuolinaisellekin ja pyytänyt anteeksi, että nostin tavaran.

Vierailija
9/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pyörätuolissa ja pidän tuollaista käytöstä moukkamaisena. Kyllä normaaliälyinen erottaa milloin toinen auttaa vilpittömästi ja milloin toinen pitää minua vajakkina. Joku auttaminen on normaalia käytöstä. Minun ylitseni ja ohi puhumiseni minua koskevista asioista mieheni kanssa on todella loukkaavaa. Ei liikuntavamma estä minua ymmärtämästä lääkkeiden käyttöohjeita, tilaamasta ruokaa tai päättämästä minkälaisen kahvinkeittimen haluan ostaa. On todella noloa kun asiakaspalvelija puhuu miehelleni kun minä olen asioimassa ja hän on mukana kantamassa tavaroita jne.

Itse pidän kyllä ihan perus hyvänä tapana ojentaa ihmiselle esine jonka hän on pudottanut. Mielestäni olisi todella tylyä vain ilmoittaa esim. että "sun hanska on tossa maassa" kun samalla vaivalla voin sen myös nostaa ja antaa omistajalleen.

Suomalaisia pidetään epäkohteliaina kun emme auta, mutta tuskin kukaan viitsii kaltaisesi persenaaman kohtaamisen jälkeen auttaa enää ketään.

Vierailija
10/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoi. On luultavasti tottunut siihen että tulee usein kohdelluksi vajakkina ja tulkitsee siksi normaalinkin auttavaisuuden vähättelyksi

Vierailija
11/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka terveeltä ihmiseltä jotakin putoaa niin totta kai toinen nostaa jos sen huomaa. Tuo pyörätuoli potilas nyt sinun kohdallasi halusia meuhkata ihan sama nostitko vai jätitkö nostamatta lopputolos olis ollut sama.

Olisiko hän oppinut käytöksestään jotakin jos olisit tosiaan heittänyt tavaran takasin lattialle mistä sen nostitkin ja huikannut vain sori ja poistunut paikalta, niinkuin täällä joku ehdotti? Minä luulen että alkukiukkunsa jälkeen olisi ehkä joutunutkin ajattelemaan asiaa tarkemmin. Mutta ei minustakaan olisi niin julma olemaan vaikka siitä ehkä loppupeleissä olisi ollut hyötyä kaikille.

Vierailija
12/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko bussi tuijotti tapausta suomalaiseen tapaan, eikä reagoinut mitenkään.

Sinäkin?

Vierailija
13/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nyt jo edesmennyt ms-tautia sairastanut kaveri. Välillä pyörätuolissa ja välillä pärjäsi keppien kanssa. hänelle oli jotenkin kamalan tärkeää selvitä yksin. Kun meinasin avata oven, silloin alkuvaiheessa, kun tutustuttiin, hän suuttui. Opinkin sitten, että häntä ei pidä auttaa edes siinä, missä terveitä autetaan.

Vierailija
14/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin aika sitten todistin ruuhkabussissa, kun nuori nainen tarjosi vanhemmalle naiselle istumapaikkaa.

Tämä vanhempi nainen nosti sitten hirveän metelin tyyliin "miten vanhuksena sinä oikein pidät minua, olen vasta 49-vuotias jne jne".

Tapaus ei suinkaan jäänyt siihen, vaan nainen jatkoi huutamista koko bussimatkan ja jopa lyömään nuorta naista. Koko bussi tuijotti tapausta suomalaiseen tapaan, eikä reagoinut mitenkään. Pari ulkomaalaista sitten alkoi kommentoimaan, että nuori nainen oli vain kohtelias, eikä siinä ole mitään muuta takana.

Olisit jättänyt pois nuo: huusi koko matkan ja jopa löi..

Sitten sokerina pohjalla nämä "ulkomaalaiset".

Siten tämän olisi voinut uskoakin. Totta kai voi harmittaa, jos kohdellaan kuin vanhusta, kun sitä ei ole. 

Mutta ei täyspäinen ihminen siitä mitään raivaria saa, korkeintaan on vähän tympääntynyt. Sekin on tietysti väärin, koska ihminen on hyvää hyvyttään tarjonnut istumapaikan. 

Vierailija
15/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kummastellut sitä, että jotkut eivät osaa ottaa vastaan normaalia käytöstäkään.

Itse huomautin miehelle jonka kauppakassista vieri kadulle omenia, että häneltä putoilee hedelmät

kassista. Hänen naisystävänsä ryntäsi jostakin paikalle ja huusi minulle, että painu sinä helvettiin siitä.

Mistä tälläisiä ihmisiä tulee ja miksi he ovat tuollaisia? Todella outoa ettei kestetä normaalia käytöstä.

Vierailija
16/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei pyörätuolissa istu pelkkiä jeesuksia. Ne on ihan tavan ihmisiä ja joskus saattaa ärsyttää ja joskus ei. Omat ongelmat ja katkeruuder.

Tosi epäkohteliasta oli kyllä että sinulle, auttajalle tuli tuollaista palautetta. Itse olisin kiitellyt ja toivottanut hyvät pyhät. Mutta ei se ollut peilaus sinun kohteliaisuuteen tai sinuun itseesi. Anna mokoman ryttyilyn valua kuin vesi ankan selästä ja toivottavasti sulle joku joskus nostaa jonkun pudottamasi.

Vierailija
17/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vaikka terveeltä ihmiseltä jotakin putoaa niin totta kai toinen nostaa jos sen huomaa. Tuo pyörätuoli potilas nyt sinun kohdallasi halusia meuhkata ihan sama nostitko vai jätitkö nostamatta lopputolos olis ollut sama.

Olisiko hän oppinut käytöksestään jotakin jos olisit tosiaan heittänyt tavaran takasin lattialle mistä sen nostitkin ja huikannut vain sori ja poistunut paikalta, niinkuin täällä joku ehdotti? Minä luulen että alkukiukkunsa jälkeen olisi ehkä joutunutkin ajattelemaan asiaa tarkemmin. Mutta ei minustakaan olisi niin julma olemaan vaikka siitä ehkä loppupeleissä olisi ollut hyötyä kaikille.

Potilaat harvemmin asioi kaupassa käyttivät he sitten pyörätuoli tai ei.

Vierailija
18/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin vastaavan tapahtuman kotikaupunkini ruuhkabussissa. Bussi oli siis ihan ääriään myötä täynnä ja meitä nuoria opiskelijoita seisoi siinä käytävällä ja tukkeena "keskitilassa". Joukossa yksi vanhempi nainen, jolle toinen välittömässä läheisyydessä istumapaikalla oleva nuori tarjosi nätisti paikkaansa kysymällä "haluaisitteko istuutua?". Rouva kilahti täydellisesti. Alkoi kurkku suorana karjua ilkeällä äänensävyllä: "Kuules, minä olen ollut 40-vuotta tarjoilijana ja osaan kyllä seistä vaikeimmissakin paikoissa! Luuletko sinä että minä en muka ole tottunut seisomaan tai että minun jalkani ei kestä? 40-vuotta olen tarjoilijan työtä tehnyt!". Ja äänensävy oli tosiaan ilkeä ja hän karjui. Jatkoi meuhkaamistaan koko loppumatkan. Suomalaiseen tyyliin kaikki olivat ihan hiljaa ja vaikeena. Osa rouvan käytöksestä niin järkyttyneenä (kuten minä) ettei saanut sanaa suutaan, vaikka olisi halunnut tai siinä tilanteessa pitänytkin vastata jotain. Olen monesti tuota tilannetta muistellut täpötäysissä busseissa. Siinä sai aika moni nuori ihminen elämänsä opetuksen, miten käy kun yrittää olla kohtelias, tehdä niin kuin pitäisi ja niin kuin yleensä ohjeistetaan. Joskus kun lehdestä lukee näitä yleisönosaston moitteita siitä, miten nuoret ei osaa tai halua käyttäytyä kohteliaasti, niin tulee tämä oma kokemus aina mieleen. Mistähän mahtaa johtua, että nuoret eivät sitä paikkaansa tarjoa vanhemmalle ihmiselle?

Vierailija
19/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomattaisin tilanteessa, että autoin vain siksi, etten halunnut vaikuttaa moukalta, ei tässä sinusta ole kysymys.

Vierailija
20/46 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koin vastaavan tapahtuman kotikaupunkini ruuhkabussissa. Bussi oli siis ihan ääriään myötä täynnä ja meitä nuoria opiskelijoita seisoi siinä käytävällä ja tukkeena "keskitilassa". Joukossa yksi vanhempi nainen, jolle toinen välittömässä läheisyydessä istumapaikalla oleva nuori tarjosi nätisti paikkaansa kysymällä "haluaisitteko istuutua?". Rouva kilahti täydellisesti. Alkoi kurkku suorana karjua ilkeällä äänensävyllä: "Kuules, minä olen ollut 40-vuotta tarjoilijana ja osaan kyllä seistä vaikeimmissakin paikoissa! Luuletko sinä että minä en muka ole tottunut seisomaan tai että minun jalkani ei kestä? 40-vuotta olen tarjoilijan työtä tehnyt!". Ja äänensävy oli tosiaan ilkeä ja hän karjui. Jatkoi meuhkaamistaan koko loppumatkan. Suomalaiseen tyyliin kaikki olivat ihan hiljaa ja vaikeena. Osa rouvan käytöksestä niin järkyttyneenä (kuten minä) ettei saanut sanaa suutaan, vaikka olisi halunnut tai siinä tilanteessa pitänytkin vastata jotain. Olen monesti tuota tilannetta muistellut täpötäysissä busseissa. Siinä sai aika moni nuori ihminen elämänsä opetuksen, miten käy kun yrittää olla kohtelias, tehdä niin kuin pitäisi ja niin kuin yleensä ohjeistetaan. Joskus kun lehdestä lukee näitä yleisönosaston moitteita siitä, miten nuoret ei osaa tai halua käyttäytyä kohteliaasti, niin tulee tämä oma kokemus aina mieleen. Mistähän mahtaa johtua, että nuoret eivät sitä paikkaansa tarjoa vanhemmalle ihmiselle?

No nyt sulta unohtui ne ulkomaalaiset auttajat pois.