Tuli sitten avioero jouluaattona
Olisipa tää vitsi mutta ei. Yksin istun kotona täysin shokissa tapahtuneesta.
Taustaa: olin ennen nykyistä (tai siis kohta exää) miestä väkivaltaisessa suhteessa vuosia jolloin päätin etten enää koskaan anna itseäni lyötävän. Nykyinen mieheni ei ole koskaan tehnyt minulle mitään, mutta on riitojen keskellä hajottanut tavaroita. Edellisellä kerralla rikkoi erään minulle todella tärkeän esineen ja sanoin miehelle että jos hajottaa enää ikinä mitään minun tavaroitani, on juttumme tässä. Hän tietää taustastani väkivaltaisen miehen kanssa josta on traumoja edelleen.
No meille tuli riitaa aamulla ja mies meni ja hajoitti ainoan esineen mitä isoäidistä oli jäljellä minulle (hänen antama arvokas astia). Sanoin miehelle että tämä oli viimeinen kerta kun hän hajottaa tavaroitani, nyt joko hän lähtee tai minä lähden.
Mies sanoi että ei ihmettele yhtään että exäni on minua hakannut, että kannattaisi minun miettiä miten käyttäydyn. Lisäsi perään että minä olen tuhonnut kaikki hänen ystävyyssuhteet.
Olen shokissa. Miten hän voi sanoa jotain tuollaista. Tietäen että syytin vuosia itseäni siitä että sain exältä turpaan ja vasta pikkuhiljaa olen oppinut ettei syy olekaan minussa. Ja nyt mies sanoo jotain tuollaista, vetäen maton jalkojen alta.
Tunnen pohjatonta tyhjyyttä ja pettymystä tällä hetkellä. Mies lähti, kiitti vielä minua joulunsa pilaamisesta. Olen palasina, tekisi mieli vaan hypätä parvekkeelta sillä minuun sattuu niin vitusti tällä hetkellä.
Onko liikaa vaadittu että omassa kodissani ei rikottaisi raivopäissään tavaroita, varsinkaan minulle tärkeitä tavaroita? Ja syyttää minua siitä että ajan miehen hajoittamaan tavarat käytökselläni + olen ajanut exmieheni hakkaamaan minua.
Kommentit (119)
Olisit heittänyt aiemmin. Ei tuollaiset opi, kunhan aina ovat lupaamassa... Täytyy myöntää että tietyssä tilanteessa voin itsekin paiskoa jotain säpäleiksi(piirre josta en järin pidä), mut en koskaan rikkoisi tahallani toisen omaa.
Järkyttävää että täällä on näin paljon ”mitä sitten teit”-kommentteja. Jos puoliso on jatkuvasti liian vittumainen, asialle tehdään jotain tai erotaan. Ei aleta raivoamaan ja rikkomaan paikkoja.
Toivottavasti et läheisriippuvaisena jää tuollaiseen mieheen kiinni. Voimia! Se sattuu nyt, mutta oikeasti helpottaa vielä. Jaksat vain tämän hetken.
Vierailija kirjoitti:
Minävaan321 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minävaan321 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minävaan321 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syytä itseäsi. Minusta sinä olet kokenut väkivaltaa. Miehelläsi tuntuu olevan impulssi-kontrollin kanssa ongelmia, varsinkin jos tuo tavaroiden särkeminen ja kiukkukohtaukset ovat toistuneet.
Väkivalta ei ole koskaan uhrin syy. Jos mies on jostakin loukkaantunut, hän voisi yhtä hyvin ilmaista tuntemuksensa jollakin rakentavammalla tavalla. Henkisesti aikuinen ihminen ottaa vastuun omista tunteistaan. Se tarkoittaa mm sitä ettei syyttele muita omista tuntemuksistaan.
Toivon sinulle kaikesta huolimatta mukavaa joulun aikaa.
Väkivalta ei ole uhrin syy. Totta. Mutta pitää osata kwskustella, riidellä ja lopettaa molemmat, mikäli se ei ole hedelmällistä. Ei ole mikään perusoikeus inttää ja kasvattaa riitaa. Tietyssä pisteessä pitää jommankumman ottaa aikalisä ja tätä pitää molempien kunnioittaa. Ei ole mitään järkeä päästää riitaa jostain typerästä imuroinnista tuohon pisteeseen. Molemmissa on selkeästi vikaa. Asiat ratkotaan ja keskustellaan hedelmällisessä ilmapiirissa.
Ap:n miehen kaltaisen ihmisen kanssa ei ole mitään riidan kehittymisvaihetta. Räjähtäminen tulee hetkessä. Ainakin minä vältin kaikenlaista inttämistä ja minkäänlaista provosointia. Asiat jotka olisivat vaatineet keskustelua ja sopimista olivat mahdottomia.
Syy ei ole ap:ssa. Mutta rutkasti opittavaa ja ymmärrettävää ihmissuhteista hänellä on. Niin kuin minullakin.
Tuo mitä kirjoitin on ihan ammattilaisen näkemystä, sillä olen itse käynyt jussi ryhmässä keskustelemassa asioista. Täällä se saa miinuksia, mutta uskon että se on täyttä asiaa.Suosittelisin sille miehelle käyntiä siellä jussiryhmässä. Kun sitä normiarkea ja parisuhdetta , parisuhdehistoria sekä riitelyn logiikkaa pääsee käsittelemään niin voi löytyä mielenkiintoisia ahaa elämyksiä. Myös siinä naisessakin voi olla vikaa , vaikkapa sen kommunikoinnin suhteen. Tässä suosittelisin molemmille keskustelua ulkopuolisen ammattilaisen kanssa, haasta itsesi ja kehity.
Tottakai. Tuo kertomasi on normaalien ihmisten käyttäytymistä. Ja ihan satavarmasti molemmille olisi suurta hyötyä keskusteluista ammattilaisen kanssa.
No, ainakin mun ex oli sellainen, että hänessä ei omasta mielestään ollut yhtään mitään vikaa. Kaikelle riehumiselle oli aina jokin ulkopuolinen syy. Minkäänlainen keskustelu missään ei tullut kysymykseenkään.
Tuohon yhtäkkiseen räjähtämiseen: ruokavaliolla saa tasattua myös olotilas. Itsellä runsas hyvien rasvojen käyttö (pähkinät suklaa) jne auttanut. Tasainen verensokeri. Jos esim paastoan 8\16 mentelmällä niin kielestä tulee kärkäs ja terävä...
Tuo on muuten totta. Osataankohan se ottaa huomioon jo ihmisiä autettaessa.
Ai niin ja minä en ole ap. Mutta sen tiedän, että jos ap on provo, niin on osannut kuvailla tilanteet todenmukaisesti. Noin olisi ihan hyvin voinut tapahtua.
En tiedä painotetaanko tuota ruokavaliota missään..mutta omalla kohdalla sillä on suuri merkitys.. ja hyvät rasvat auttaa myös vireystilaan.. söin pitkään liian vähän rasvoja..
Oli tuo trolli tai ei niin toivon että ihmiset saisivat jotain lisäarvoa istä vinkeistä... ja kehittäisivät itseään..
Monesti nämä ratkaisumallit on turhan simppeleitä ja ongelmat palaa sitten uusissa suhteissa.. tämä ei tarkoita että kaikkea pitäisi sietää.
Kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että tuo käytös edeltää fyysistä väkivaltaa. Jätkä puolustelee omaa käytöstään sanomalla ettei ihmettele että eksäsi on ollut sinua kohtaan väkivaltainen. Teit ihan oikeina kun jätit sen. Hänen käytös oli todella järkyttävää koska yritti teoillaan satuttaa sinua ja osoittaa ettei kunnioita sinua yhtään.
Onneksi aloutus on provo eikö niin?
Kuka nyt etsiytyisi yhä uudestaan väkivaltaiseen suhteeseen?
Jaa no joo jos on alkoholisteista kysymys niin sitten toi on varmaan perussettiä.
Miehellä heikko itsetunto. Niin kauan kuin olit heikoilla entisen suhteesi jälkeen, mies saattoi tuntea itsensä vahvaksi sinuun verrattuna, mutta nyt kun olet alkanut päästä jaloillesi, mies on huomannut, että sinä oletkin vahvempi kuin hän kuvitteli. Ja koska on tyypillinen mies, joka ei osaa sanoittaa tunteitaan, tarttuu voimankäyttöön särkemällä sinulle arvokkaita esineitä. Ne esineet symboloivat hänelle sinua. miehellä on sen verran älliä päässä, ettei käy sinuun käsiksi, mutta tarttuu esineisiin. Ei muuta kuin mies ulkoruokintaan!
Vierailija kirjoitti:
Mies on hajoittanut oven kertaalleen, yhden piirongin, astioita..
Kuulemma hänen tapansa reagoida riitelyyn ja eihän hän ole minua lyönyt omasta mielestään joten minä ylireagoin.
Miehen henkinen kehitys tuntuu jääneen ajoittain jonnekin 7-v uhmaikäisen tasolle.Eniten satuttaa se että mies syytti minua siitä että exäni on minua hakannut. Tuntuu samalta kuin olisi lyönyt puukon selkään.
Ap
Vaikka nyt tuntuu kipeältä, sinulle kävi hyvin. Et jäänyt suhteeseen, joka on epäterve. Hajottelu ei valitettavasti lopu ja jonain päivänä se väkivalta ei kohdistu pelkästään esineisiin, jos satut sopivasti raivon tielle. Jo riehuminen yllättäen on traumatisoivaa. Ymmärrän tilanteesi täysin. Sinua on pompoteltu, jo tuo siivousskenaario kertoo paljon.
Anna kuitenkin aikaa itsellesi toipua, koota elämäsi, voimistua ja aloittaa uusi elämä ilman menneitä taakkoja.
Meillä aikanaan lensi ikkunasta kanankoivet.vatserin suklaa.piimäpurkki jne. Ei suhde siihen kaatunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei syytä huoleen, samanlainen jännis on helppo löytää - taas.
mikä ihmeen jänis?
Ap sulla on näköjään taipumus rakastua väkivaltaisiin miehiin. Tuo tavaroiden rikkominen on nimeltään symbolista väkivaltaa js se on osa henkistä väkivaltaa ja edeltää fyysistä väkivaltaa.
Hyvä kun erosit. Älä ryhdy uudiin suhteisiin ennen kuin olet terapiassa työstänyt, miksi valitset ns saman miehen aina uudelleen ja uudelleen.
Ap, jos vielä joskus parisuhteeseen päädyt, niin Älä kerro noista väkivaltaisista existä uudelle miehelle.
En tiedä miksi, mutta joku karmea juttu siinä on, uusikin alkaa miettimään että Ai tuota voi kohdella kuinka vain.
Terveisin kokemusta on :(
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos vielä joskus parisuhteeseen päädyt, niin Älä kerro noista väkivaltaisista existä uudelle miehelle.
En tiedä miksi, mutta joku karmea juttu siinä on, uusikin alkaa miettimään että Ai tuota voi kohdella kuinka vain.
Terveisin kokemusta on :(
Jos mies on kontrolloiva ja väkivaltainen, niin alkaa todellakin käyttämään materiaalina toisen heikkoja kohtia. Minullakin kokemusta ja jossain vaiheessa totesin sen olevan myös hyvä mittari sille kannattaako jatkaa vai ei. Ts. tuleeko omat jutut bumerangina takaisin riitojen yhteydessä. Ero jos tulee.
Oletko syytä miettinyt miksi mies käyttäytyy tolleen? Jos entinen mies käytti väkivaltaa, niin miten löydät tollaisia miehiä elämääsi?
Ihme miesmagneetti yhtä pässimpi pässi jokainen mies...
Vierailija kirjoitti:
Oletko syytä miettinyt miksi mies käyttäytyy tolleen? Jos entinen mies käytti väkivaltaa, niin miten löydät tollaisia miehiä elämääsi?
Anteeks jos totuus satuttaa! Ei toi alapeukuttelu asiaa muuta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavaroiden rikkominen on väkivaltaa. Et vain tajua, että tämäkin eksä pahoinpitelee sua henkisesti ja hajottamalla sun tavaroita. Ero oli aiheellinen nyt vain herkkuja ja viiniä ääntä kohti ja uudeksivuodeksi treffit nettipalstoilta tai tinderistä. Mukavaa joulua ja onnellista uutta vuotta!
Näyttää että haksahdit samanlaiseen tyyppiin kuin edelliselläkin kerralla. Esineiden rikkominen ja yhteistyökyvyttömyys, aiheeton sättiminen ja muu, on ihan samaa vahingollista soosia. Luulit vaan muuta. Hyvä että lähti ei siitä iloa olisi koitunut, nyt rauhallista joulua
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin huonoon kohteluun ja jopa väkivaltaan tottuu. Sitä on voinut olla jo lapsuuden perheessä ja ne kontrolloivat paskiaiset vaikuttavat yleensä alkuun ihannekumppaneilta. Siinä vaiheessa, kun ensimmäiset varoitusmerkit tulee niin huonoon kohteluun tottuneet eivät niihin reagoi vaan jatkavat kunnes on perintöastiat särjetty, silmä mustana ja pikavipit omissa nimissä miehen elektroniikkaostosten vuoksi. Oikeassa olet mutta se ei auta ap:tä tai muita vastaavassa tilanteessa olevia.
Voisiko sovintoseksi pelastaa kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin huonoon kohteluun ja jopa väkivaltaan tottuu. Sitä on voinut olla jo lapsuuden perheessä ja ne kontrolloivat paskiaiset vaikuttavat yleensä alkuun ihannekumppaneilta. Siinä vaiheessa, kun ensimmäiset varoitusmerkit tulee niin huonoon kohteluun tottuneet eivät niihin reagoi vaan jatkavat kunnes on perintöastiat särjetty, silmä mustana ja pikavipit omissa nimissä miehen elektroniikkaostosten vuoksi. Oikeassa olet mutta se ei auta ap:tä tai muita vastaavassa tilanteessa olevia.
Jo kahdes kerta kun ap:ta jollain tavalla käytetään väkivaltaa. Eikä varmasti ole Sattumaa vaa sisältyy siihen muuta kuin miehen käytös. Mitä ap teki/sanoi sitä ennen vai itsestääkö ne lyövät ja rikkovat tavaroita? Vähä aivojen käyttöö...
Jotkut miehet ovat tuollaisia, heissä vikaahan ei ole, ja ainakin syy lyömiseen oli....?
Tuo on muuten totta. Osataankohan se ottaa huomioon jo ihmisiä autettaessa.
Ai niin ja minä en ole ap. Mutta sen tiedän, että jos ap on provo, niin on osannut kuvailla tilanteet todenmukaisesti. Noin olisi ihan hyvin voinut tapahtua.