Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni "vaimo" on halventava nimitys naiselle

Vierailija
24.12.2017 |

Miksi nainen on naimisiin menon jälkeen vaimo, mutta mies on vaan edelleen mies? Tai aviomies oikeastaan? Vaimo on kauhean ruman ja naista halventavan kuuloinen nimitys. Miksi nainenkin ei voisi olla vaan nainen, vaikka menikin naimisiin?

Sana "vaimo" kuulostaa sellaiselta, jonka tehtävä on palvella miestään, eikä saa sanoa koskaan vastaan mihinkään.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Kyllä se naisen asemasta yhteiskunnasta kertoo, että siviilisäädyn kuuluu näkyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen mielestä oli hauskan kuuloista, silloin vuosia sitten, kun puhuttelin häntä minun miehekseni "mun mies tulee neljältä kotiin" jne. Siitä lähtien hän on kutsunut minua minun naisekseni; "mun nainen lähtee kans mukaan sinne rokkikeikalle" :D Onhan se hauskan kuuloista!

Vierailija
4/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni äiti on halventava nimitys naiselle. Mutta sitähän se äitiys teettää, halventaa naista. Tekee tästä arvoasteikolla alemman.

Vierailija
5/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaapa sanan etymologia: useissa sukukielissä vaimo oli muistaakseni sama mitä sielu suomeksi.

Ei myöskään ole niin suoraviivaista että ihmissanat olisivat niitä miessanoja ja naisille olisi erillinen nimitys aina, kannattaa lukea aiheesta.

Vierailija
6/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset käyttävät hellänä ja arvostavana nimityksenä, toiset sylkäisevät suustaan kuin naapurin kapisen piskin nimen.

Vierailija
7/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että kohtelet vaan vaimoas halventavasti ja siitä kumpuaa pahaolosi.

Vierailija
8/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on se alkuperäinen naista tarkoittanut sana.

"Nainen" taas on johdettu "naimisesta" eli naisen identiteetti johdetaan paisuhteen kautta.

Vierailija
9/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaimoke ja mä oon turhake.

Vierailija
10/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pitäisi heti korvata sana vaimo varmasti yleisimmällä monikulttuurisella termillä mitä naisista löytyy eli vitulla! Siten kukaan ei enää loukkaantuisi. Siitä kun ei näy siviilisääty joten se ei loukkaa ketään!

Vierailija
11/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nainen on naimisiin menon jälkeen vaimo, mutta mies on vaan edelleen mies? Tai aviomies oikeastaan? Vaimo on kauhean ruman ja naista halventavan kuuloinen nimitys. Miksi nainenkin ei voisi olla vaan nainen, vaikka menikin naimisiin?

Sana "vaimo" kuulostaa sellaiselta, jonka tehtävä on palvella miestään, eikä saa sanoa koskaan vastaan mihinkään.

Rakkaalla on monta nimitystä. Naisille mies on VAIN mies, olitiin naimissa tai ei.

Vierailija
12/20 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehillä olis mitään sitä vastaan, että nimi muuttuis avioliiton jälkeen, feministit vaan eivät sietäisi sitä, koska silloin mies pääsisi korostamaan valtaansa ja heterouttaan, kun on päässyt naimisiin. On ihan sama miksi naista kutsutaan, jos ei hyväksy itseään eikä sukupuoltaan, jostain pitää aina valittaa.

Vierailija
13/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni äiti on halventava nimitys naiselle. Mutta sitähän se äitiys teettää, halventaa naista. Tekee tästä arvoasteikolla alemman.

Äiti on mielenkiintoinen sanana sillä se on lainasana . Gootin kielen aiþei.

Vierailija
14/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

APUVA! Kaikki on miesten syytä maailmassa, ne on hirviöitä! Naiset ovat niin maahan tallottuja!! Apuvaaa! Kaikki halventaa naisia!! Apuvaaa!!

Vierailija
15/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on kutsuttu varusmieheksi eli  valtio varautuu avullani sotaan.

Lisäksi olen vävy, setä ja eno  haluaisin , että puhuttaisiin vain pertiksi

Vierailija
16/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kauheasti vaimo-nimityksestä ole pitänyt, mutta myönnän että olen vähän pehmentynyt vuosien varrella. Se on ihan miten tuon sanan itselleen ottaa ja sisäistää. Olen nimittäin kauan sitten jälkikäteen kuullut, miten mun puoliso oli kertonut musta jossain porukassa ja käyttänyt sanaa vaimo. Ei siis esim. akka, muija, emäntä tms. nimitystä. Yksi tuli jälkeenpäin sanomaan että oli tykännyt, kun puolisoni oli minusta niin kauniisti sanonut. Eli ei se välttämättä ole paha.

Vaimo-sanasta kyllä helposti nousee mieleen sellainen essuun pukeutunut punkero, jolla tukka hapsottaa ja haiseekin vähän pahalle. Mutta mielikuvansa kullakin. 

N42

Vierailija
17/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sana "nainen" on halventava, ikään kuin viittaus pelkästään naimiseen tai naitavuuteen. Olisi parempi käyttää esim. Termiä "ei-mies".

Vierailija
18/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etymologia

kantauralin *wajmV ’sydän’ (V = vokaali); vanhassa suomen kielessä vaimo merkitsi myös ’itseä’, ’sielua’

Vierailija
19/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä käyttää niinkin. Suoraa puhuttelua vaimoksi oman nimen sijasta voi ihan perustellusti pitää halventavana. 

Vierailija
20/20 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä murheet! Yks työkaverimies kutsuu vaimoaan muijaksi, mutta hänen suustaan sekin kuulostaa ihan söpöltä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän