Onko toistuva käsiksi käyminen, töniminen, lyöminen koulukiusaamista jos
osapuolet ovat fyysisesti yhtä vahvoja? Mielestäni ei, koska kiusaaminen on vallankäyttöä ja edellyttää että toinen osapuoli on vahvempi.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mielestäsi on?
Väkivalta on ihmiselle viimeinen keino puolustautua henkistä väkivaltaa vastaan. Jos taustalla on tällaista henkistä vallankäyttöä, jossa toinen osapuoli on verbaalisesti lahjakkaampi ja käyttää tätä aseenaan, toisella ei ole mahdollisuutta puolustautua kuin väkivalloin.
Meillä olisi poliisiasia, jos koulu ei osaisi hoitaa sitä. Tuo on väkivaltaa. Kaikille pitää taata koskemattomuus. Väkivalta, myös henkinen, on väkivaltaa ja väkivalta on rikos.
En ihan ymmärtänyt. Tarkoitatko ap että kun kaksi fyysisesti tasaväkistä tyyppiä joutuu tappeluun sen takia, että toinen heistä käy toistuvasti kimppuun, niin se ei ole koulukiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
osapuolet ovat fyysisesti yhtä vahvoja? Mielestäni ei, koska kiusaaminen on vallankäyttöä ja edellyttää että toinen osapuoli on vahvempi.
Aggressiivinen osapuoli on kiusaaja.
Sinun pitää saada apua impulssikontrolliin
Kuinka mones aloitus? Sinulla taitaa olla paha olla
Totta hemmetissä se on kiusaamista jos toinen haluaa olla rauhassa. Jos molemmat haluavat tapella ja kinastella se on asia erikseen. Sitäpaitsi vallankäyttöäkin on monenlaista eikä se yleensä edes ole fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi olla näin typerä. Minuakin kiusattiin vuosi, vaikka olin kiusaajiani vahvempi. Sitten kun oksa katkesi ja kiusaaja oli saada pataansa, minä olin syypää.
Että semmosta.
Koulussa kaikile on taattava koskemattomuus.
Pienikin väkivalta on ehdoton ei, oli kyseessä kuinka tasavahvat pukarit.
Me sanotaan aina että samat säännöt pätee koulussa ku työelämässäkin. Miettikää nyt jos töissä joku alkaa tönii tai potkii - > poliisiasia.
Lasten kanssa alle 15 v ei ole rikollisoikeudellista vastuuta mutta näiden asioiden kohdalle ollaan joudutti kuluneen lukuvuoden aikana valitettavasti herätteleen muutamia oppilaita kun on ollut tilanteita. Pienelläkin tönäisyllä voi huonolla tuurilla olla vakavat seuraukset jos kalloon osuu tms,
Oon näissä ihan super tarkkana.
T:ope
Mitä se mielestäsi on?