Tarkoittaako pahoittelu anteeksipyyntöä?
Esim. jos olen miehen kanssa riidellyt ja riita on johtunut jostain mitä minä olen tehnyt tai sanonut, sanon jälkikäteen että "olen pahoillani että sanoin/tein xxx".
Mielestäni tuo on sama asia kuin anteeksipyyntö. Miehen mielestä ei. Miten sinä koet asian?
Kommentit (16)
Jos sanoisit, että "olen pahoillani, että loukkaannuit", se ei olisi anteeksipyyntö, vaan ketkuilu. Ei sekään muuten satu, että sanoo "anteeksi" ja vielä tarkoittaa sitä.
Ei pahoittelu automaattisesti tarkoita anteeksipyyntöä, mutta minä hyväksyisin sen sellaiseksi mainitsemassasi esimerkissä. Toisaalta jos miehesi kaipaisi ihan sitä sanaa anteeksi, niin voit kai sitä käyttää pahoittelun sijaan?
"Olen pahoillani, jos loukkaannuit" on oikein täydellinen esimerkki venkoiluanteeksipyynnöstä. Menee usein täydestä ensin, etenkin jos osaa näyttää sopivan murheellista naamaa. Mutta sellaisestahan tässä ei ollut kyse.
Kyllä tarkoittaa. En tiedä mistä miehesi on suomen kieltä oppinut mutta ei näemmä mistään sivistyneestä paikasta.
No eihän se ole sama asia! Jos sanon vaikka ystävälle "olen pahoillani että menetit työsi", eihän se tarkoita että pyydän anteeksi ystävän töiden menetystä, vaan että olen PAHOILLANI siitä mitä hänelle on tapahtunut. Anteeksipyyntö sisältää vastuun ottamisen, pahoittelu ei.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ole sama asia! Jos sanon vaikka ystävälle "olen pahoillani että menetit työsi", eihän se tarkoita että pyydän anteeksi ystävän töiden menetystä, vaan että olen PAHOILLANI siitä mitä hänelle on tapahtunut. Anteeksipyyntö sisältää vastuun ottamisen, pahoittelu ei.
Ap ei tarkoittanut tuota, lue se esimerkki uudelleen. Sävyero. Mutta tosiaan, ei se tapa vaikka sanoisi sen sanan anteeksi, kun sen paikka on.
Anteeksi pyydetään silloin, kun itse on tehnyt virheen. Pahoillaan ollaan silloin, kun sen on tehnyt joku topinen, tai kyseessä inhimillinen harmi. Tämä opetettiin joskus käytöskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi pyydetään silloin, kun itse on tehnyt virheen. Pahoillaan ollaan silloin, kun sen on tehnyt joku topinen, tai kyseessä inhimillinen harmi. Tämä opetettiin joskus käytöskoulussa.
Nimenomaan näin.
Voisi verrata siihen, että sanoo "onneksi olkoon" (on onnellinen toisen puolesta, mutta ei ole itse vaikuttanut onnellisuuteen) vs "ole hyvä" (on antanut toiselle jotain positiivista).
Eivät ole sama asia, mutta tuossa yhteydessä kyllä ajaa täsmälleen saman asian, jos kuitenkin myönnät itse tehneesi väärin.
Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja olen monta kertaa miettinyt, miten asiakkaalle kuuluu pahoitella asiaa, johon ei itse ole mitenkään vastuussa. Enhän voi pyytää anteeksi, jos asiakkaan ostama juusto on homeessa, mutta jotenkin se "olen pahoillani" ei sovi suuhun. Ja jotkut asiakkaat eivät hyväksy sellaista vapaamuotoista pahoittelua, joka kuulostaa luontevimmalta, (" voi, olipas tämä nyt todella harmillista").
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi pyydetään silloin, kun itse on tehnyt virheen. Pahoillaan ollaan silloin, kun sen on tehnyt joku topinen, tai kyseessä inhimillinen harmi. Tämä opetettiin joskus käytöskoulussa.
Eikös se itse tehty virhe ole inhimmillinen harmi?
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole sama asia, mutta tuossa yhteydessä kyllä ajaa täsmälleen saman asian, jos kuitenkin myönnät itse tehneesi väärin.
Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja olen monta kertaa miettinyt, miten asiakkaalle kuuluu pahoitella asiaa, johon ei itse ole mitenkään vastuussa. Enhän voi pyytää anteeksi, jos asiakkaan ostama juusto on homeessa, mutta jotenkin se "olen pahoillani" ei sovi suuhun. Ja jotkut asiakkaat eivät hyväksy sellaista vapaamuotoista pahoittelua, joka kuulostaa luontevimmalta, (" voi, olipas tämä nyt todella harmillista").
Ajattele, että pyydät firman nimissä anteeksi. Minäkin olen välillä tilanteessa, jossa joudun selittämään vaikka viiveitä asiakkaalle, eikä viive välttämättä johdu minusta. En halua kuitenkaan välttämättä vierittää syytä muillekaan, etenkin kun viive yleensä johtuu säästä tai jostain laiteviasta. Silloinkin vain pyydän viivettä anteeksi, sillä pääsee kaikkein helpoimmalla. Vaikka kun ajattelee, niin miksi teen niin? Ehkä siksi, että pääsee tosiaan helpoimmalla. Jos asiakas on vihainen, parhaiten toimii se yksinkertainen anteeksipyyntö, vaikkei siinä aina ihan järkeä olekaan. Asiakas, joka ei ole vihainen, mutta reklamoi, kuuntelee ne syytkin paremmin, eikä vaadi anteeksipyyntöä välikädeltä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi pyydetään silloin, kun itse on tehnyt virheen. Pahoillaan ollaan silloin, kun sen on tehnyt joku topinen, tai kyseessä inhimillinen harmi. Tämä opetettiin joskus käytöskoulussa.
Pahoittelu on eri asia kuin pahoillaan oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole sama asia, mutta tuossa yhteydessä kyllä ajaa täsmälleen saman asian, jos kuitenkin myönnät itse tehneesi väärin.
Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja olen monta kertaa miettinyt, miten asiakkaalle kuuluu pahoitella asiaa, johon ei itse ole mitenkään vastuussa. Enhän voi pyytää anteeksi, jos asiakkaan ostama juusto on homeessa, mutta jotenkin se "olen pahoillani" ei sovi suuhun. Ja jotkut asiakkaat eivät hyväksy sellaista vapaamuotoista pahoittelua, joka kuulostaa luontevimmalta, (" voi, olipas tämä nyt todella harmillista").
Ajattele, että pyydät firman nimissä anteeksi. Minäkin olen välillä tilanteessa, jossa joudun selittämään vaikka viiveitä asiakkaalle, eikä viive välttämättä johdu minusta. En halua kuitenkaan välttämättä vierittää syytä muillekaan, etenkin kun viive yleensä johtuu säästä tai jostain laiteviasta. Silloinkin vain pyydän viivettä anteeksi, sillä pääsee kaikkein helpoimmalla. Vaikka kun ajattelee, niin miksi teen niin? Ehkä siksi, että pääsee tosiaan helpoimmalla. Jos asiakas on vihainen, parhaiten toimii se yksinkertainen anteeksipyyntö, vaikkei siinä aina ihan järkeä olekaan. Asiakas, joka ei ole vihainen, mutta reklamoi, kuuntelee ne syytkin paremmin, eikä vaadi anteeksipyyntöä välikädeltä.
Mutta kun joissain tapauksissa syy ei ole edes firman. Jos juusto on homeessa tai jonkun tuotteen valmistus lakkautettu tai lakimuutos aiheuttaa hankaluuksia, miksi ihmeessä minun pitäisi pyytää firman puolesta anteeksi? Ei sillä, kyllä minä sen voin tehdä, mutta kyllähän suurin osa asiakkaista kuitenkin huomaa, että ei se tosiaan ole minun syyni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi pyydetään silloin, kun itse on tehnyt virheen. Pahoillaan ollaan silloin, kun sen on tehnyt joku topinen, tai kyseessä inhimillinen harmi. Tämä opetettiin joskus käytöskoulussa.
Pahoittelu on eri asia kuin pahoillaan oleminen.
Kerro sitten, millä sanoilla sinä arkisissa tilanteessa ilmaiset pahoittelun. Tuleeko se "pahoittelen" kaikkien muiden suusta ihan luontevasti?
tuo asiakaspalvelija
Mielenkiintoista miten ihmiset kokee tuon eri tavalla!
Mietin että mielestäni "olen pahoillani" voi tarkoittaa kahta eri asiaa, Olen pahoillani että tein näin vrt. Olen pahoillani että hän teki niin. Eka lause mielestäni tarkoittaa anteeksipyyntöä, kun siinähän ollaan pahoillaan siitä mitä tuli itse tehtyä/osoittaa katumusta ja toisessa harmitellaan sitten toisen puolesta, sen, kenelle lauseen sanoo.
Ja tottakai jatkossa pyrin sanomaan anteeksi!
Ap
No mitä ihmettä se sen miehen mielestä sitten tarkoittaa?