Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko teininä koettu masennus ja ahdistus hellittää ja olla terve aikuinen?

Vierailija
23.12.2017 |

Oma teini on useamman vuoden ollut aika ahdistunut ja masentunut. Pelkään, tuleeko hänestä ollenkaan tervettä aikuista. Useampi vuosi mennyt nyt näin :( hän on nyt 17. Voiko enää ajatella että se on vain teiniangstia. Tyttö kyseessä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, itsellä oli teininä masennusjakso ja uudestaan parikymppisenä. Sitten sain lääkkeet ja pari vuotta söin niitä (mirtazapin) sitten lopetin ne ja nyt 35 vee ja ihan tavallinen perheenäiti. Kymmenen vuotta jo ilman mitään masiksia tai ahdistusta.

Vierailija
22/24 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti voi. Joskus ahdistus liittyy elämäntilanteeseen ja elinympäristöön jota ei koeta omaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosikausia masentunut teini. Pari kymppisenä kåvin vuoden verran jossain terapiassa, mitta ei siitä kauheasti hyötyä ollut. Nyt olen monella kriteerillä erittäin menestynyt nelikymppinen, jolla masennuskausia tulee ja menee. Olen oppinut suhtautumaan niihin niin, että niitä ei voi estää, mutta järjellä ajatellen tiedän, että ne aikanaan menevät taas ohi ja niistä pitää vain tallustaa läpi. Aina ei ole kivaa ja joskus on tosi surkeaa, eikä jaksa uskoa, että asiat paranisivat (koska sehän ei ole kiinni siitä, mitn oikeasti menee, vaan on pään sisäistä), mutta järjellä ajatellen tietää, että kyllä se sitten joskus taas, kun jaksaa vain sietää tämän.

Kaveri taas yritti tappaa itsensä parikymppisenä tyttöystävän jätettyä. Oli sairaalassa ja sai hoitoa. Nyt hän elää tyytyväisenä, eikä hänen masennuksensa ole uusinyt. En tiedä, johtuuko tehokkaammasta hoidosta vai siitä, että masennuskausi kesti hänellä vain yhden vuoden. Jos teinillä on itsetuhoisia ajatuksia, joku hoito olisi tarpeen.

Pointti on kuitenkin ehkä siinä, että masennus uusii melko todennäköisesti, mutta siitä huolimatta voi elää ihan kohtuullista elämää.

Vierailija
24/24 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille vastauksistanne! Onhan se hirveää kun oma tytär kärsii niin kovin. Oli sitä itselläkin teiniangstia, muttei ihan tuollaista. Tosiaan on nyt lääkäriaika varattu - kouluterkka oli aktiivinen. Onneksi. Mua ei halua sinne. Kunpa kertoisi totuuden ja saisi apua.

Mun mielessä on Jihanna Sällströn ja tyttärensä. Hirveä kohtalo. Onhan niitä tietysti muitakin, mutta tuo kosketti mua paljon.

Päiväkirjaa luen jatkossakin koska se on ainoa tapa varmistaa että tilanne ei synkkene.