Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"voi sinua raukkaa kun vietät joulun yksin."

Vierailija
23.12.2017 |

Ja vastaavaa sontaa. Noita fraaseja saan kuulla joka joulukuun vuodesta toiseen. Olen 34-v lapseton sinkkunainen ja sekä työkaverit että ystävät pitävät minua yksinäisenä ressukkana koska olen aina avoimesti kertonut viettäväni joulut yksin. Esitetään auliita ja oltaisiin valmiit kutsumaan minut joulupöytään ellei olisi suuuren suuri suku tulossa etelästä idästä ja lännestä asti.

Mutta kun minä viihdyn yksin. Joulupyhät ovat ainoa aika vuodessa kun minua ei kaivata mihikään; ei ole velvollisuuksia tai töitä, keskeneräisiä projekteja saati sitten välttämättömiä asioita hoidettavana. Saan vain olla öllötellä omalla sohvalla kissani kanssa, juoda terästettyä glögiä ja katsella suosikkileffojani. Tilaan ruokaa suosikkiraflastani ja saunon kunnolla. Katselen vanhoja valokuvia lapsuudestani ja tanssin joululauluparodioiden tahtiin ennen kuin nukahdan viltin alle.

Minun jouluni ei ole stressaava, kallis eikä turha, vaikka vietänkin sen aivan yksin. Säälikööt muut kun eivät paremmasta tiedä.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään viettänyt joulun kotona.

Lapsuuden ja nuoruuden joulut menivät siinä, että vierailimme sukulaisten luona kovalla kiireellä, riensimme joulukirkkoon ja kävimme hautausmaalla. Illalla syötiin, jaettiin lahjat eikä aattona ollut aikaa lukemiseen, suosikkiohjelmien katselemiseen tms.

Tapaan sukulaiset muulloin, kuin jouluna ja olen jo vuosikausia tehnyt ihan mitä haluan jouluna.

Jokaisella on oma tapansa viettää joulua. Minä koristelen kodin, syön haluamiani ruokia ja rentoudun kotona. 

Hyvää joulua! :)

Vierailija
62/69 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah Ap, sielunsisko! Allekirjoitan joka sanan ja sanavälin!

Hyvää joulua kaikille kaltaisillemme!

Allekirjoitus täältäkin, aivan ihana joulu omissa oloissa, koristeet, kynttilät, joulusauna, hyvää ruokaa ja juomaa, eikä kiirettä minnekään.

Oikein ihanaa ja nautinnollista joulua kaikille meille "itsellisille"!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ilkeät viestit ovat niiltä, jotka viettävät joulua muiden seurassa.  Mistä moinen?

Hyvä kysymys

Vierailija
64/69 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin puolestaan viettää joulua ja muita juhlia porukassa, enkä yksin. Sama juttu matkojen suhteen. Olen todella yksinäinen ja nyt on tullut raja sen suhteen vastaan. Niin kauan olen ollut yksin, vaikka nuorempi aikuinen vasta olen. On kiusaamistaustaa ja luottamus mennyt moneen.

Itselle ihmiset ympärillä pelastaisivat paljon. Niitä olen yrittänyt "löytää", mutta huonolla menestyksellä.  Vikaa on silti itsessäkin sen myönnän, mutta toivon että tähän tulisi muutos. Yksinäisyys on kamalaa  kun se ei ole vapaaehtoista. Itsekin ajattelin  ja tunsin joskus samoin kun te siinä mielessä ymmärrän myös sen puolen. Mutta minulla ei ole siis ketään. Vanhemmat vain joita välillä näen. Eli en voi välillä olla porukassa ja sitten "vetäytyä" yksinäisyyteen, kun silti tuntuu. En voi niin kuin "säännöstellä" yksin oloani vaan se on jatkuva "tila". Sääliä en minäkään silti kaipaa ja häpeän toisaalta tätä asiaa myös aika paljon, joten en tästä paljoa kenelläkään puhu.

Vierailija
65/69 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, parisuhteessa jo toistakymmentä vuotta. Aiemmin vietin jouluja yksin, en jaksanut/halunnut aina mennä sukulaisten luokse mutta parisuhteen kautta viimeiset 10+ vuotta olemme viettäneet perhejouluja.

Nyt tuli mahdollisuus olla taas yksin. Ei mitään dramaattista mutta käytäntö vain ohjasi tällä kertaa näin.

Puolisoni ei koskaan ole ollut oikein jouluihminen, minä taas olen.

Ja voi pojat, että nautin! Olen tehnyt tänään juuri sitä mitä olen itse halunnut tai tuntenut oikeaksi.

Telkkaa en ole ehtinyt paljoa avata kun on ollut kaikenlaista. Laitoin lyhtyjä pihan täyteen ja tein juuri sellaista jouluruokaa jota itse aina olen arvostanut. Saunoin oikein sydämen kyllyydestä ja kävin viemässä isän haudalle kynttilän. Kaikkea jouluista perinnejuttua, mutta juuri silloin kuin itse haluan. laitoin jopa joululiinan pöydälle - varmaan väärinpäin tai vinoon tai jotain, mutta minulle se kelpasi :)

Kohta lähden ulos katsomaan näkyisikö taivaalla revontulia tai joulupukkeja.

Hyvää Joulua! Ensi vuonna taas perheen kanssa.

Vierailija
66/69 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miten te RAUKAT selvisitte 24 tuntia yksin?

Vierailija
67/69 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miten te RAUKAT selvisitte 24 tuntia yksin?

Juuri ja juuri... Nyt jo 48h yksin.

Vierailija
68/69 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin joulun facebookissa. Minulla on 300 kaveria.

Vierailija
69/69 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, täälläkim "surkea ressukka" itsekseen viettää joulua ja vielä kaupungissa! Ikää 46 ja 16. omaehtoinen joulu menossa. Kolmekymppiä kun tuli täyteen, päätin, että helvettiin masentavat sukujoulut - tämä tyttö ottaa joulun vaan muutamana ylimääräisenä vapaapäivänä.

Netflix, hyviä kirjoja, suklaata, tankkausruokaa tyyliin perunamuusia ja kermaista kanakastiketta, viiniä, Spotifystä boogie soimaan.

Kotijoulut oli aina sitä, että naiset siivosi talon katosta lattiaan, päkersi jouluruat, koristeli kuuset ja tiskasi astiat. Miehet lojui sohvilla suklaata mussuttaen. Että sieppasi! Ainoa, mikä oli miesten velvollisuus, oli hakea kuusi. Pahimmillaan jouluun liittyi myös se hemmetin aamuseiskan kirkko ja joulupöydässä evankeliumin lukeminen, tietenkin ykköset päällä. Koko päivä oltiin nälässä, että sitten saisi vetää mahan pinkeäksi kinkkua ja looraa, ja sen jälkeen oli kaikki niin taju taskussa, että ei oikein jaksanut edes jutella. Illemmalla alkoi ramppaus jääkaapilla, jonne oli juuri ähkyä varten ostettu litrakaupalla perinteistä vissyä.

Koska väkeä oli paljon, joka huoneessa oli jotain patjanromua, johon sai kylkensä kallistaa, sänkyjä tai sohvia ei riittänyt kaikille. JOs oikein hyvin sattui, jaoit huoneen kahden tai kolmen ihmisen kanssa.

Silleen. Seuraavana päivänä pakkoulkoilua sukulaisten kanssa, teeveen töllötystä ja eilisten ruokien lämmittelyä.

Tää on just tätä, vain kaksi ääripäätä: joko täysin yksin tai jossain helvetissä passaamassa koko sukua.

No, minä vietän joulun mieheni ja kahden teinimme kanssa. Jokainen tehnyt jotain niin aika rennosti tässä saatu ottaa kun mitään kummempaa siivoustakaan ei ole tarvinut tehdä.

Toki minuakin harmittaa kun herkistyin lahjoittamaan rahaa yksinäisten joulukeräykseen mutta enpä tee samaa virhettä enää jatkossa 😊