Meillä mies ei välitä joulusta, joten ei myöskään osallistu valmisteluihin. Kohtalotovereita?
Muita?
Yksin (lasten pienellä säheltävällä "avulla") olen ostanut lahjat, imuroinut, koristellut, paketoinut, leiponut, kokannut...
No, sinänsä pieni juttu, koska mies on arjessa mukana muuten. Mietin vaan onko kohtalotovereita vai onko kaikilla muilla joulun valmistelu koko perheen yhteinen juttu?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Juuri mies äsken sanoi, että inhoaa joulua lasten kuullen. Tökeröä. Meillä joulu tulee suurimmaksi osana valmiina kaupasta, joten hänen joulustressiään en ymmärrä. Joka vuosi teen vain lanttulaatikon, rosollin ja jälkiruuan, hän tekee kinkun. Kaikki muu tulee kaupasta.
Taitaa tulla hänen lapsuudestaan tuo negatiivisuus. Koskaan ei ole puhunut perheen joulutraditioista. onkohan niitä ollut. Nyt olen patistanut häntä viikkoja muistamaan omia sukulaisiaan ja kummilastamme jouluna lahjakortilla tai joulurahalla tilille. Tänään viimeksi kahdesti. Enää en aio kysyä onko asia hoidettu. Mutta kaikesta tästä huolimattta hän on yl. Hankkinut lahjan pari lapsillemme. Nyt olen monta päivää kunnellut mantraa ' en ehdi paketoida lahjoja'. Minä olen paketoinut 27 lahjaa tähän jouluun ja 4 paketoimatta. Jos miehen lahjat paketoimatta huomenna aattona, ne voi varmaan palauttaa kauppaan joulun jälkeen:)
Tätä palstaa lukiessa usein huomaa, miten upea oma mies on.
Olen lapseton mutta suhteessa. En jaksa viettää joulua omassa kodissa (käyn ainakin käymässä aattona vanhempien luona), enkä halua miehen suvun luokse viikoksi keittiöapulaiseksi. Ilmoittaudun sen takia aina vapaaehtoiseksi töihin.
Jos olisin vapaa olisin raatamassa ilmaiseksi anopin luona vaikka en joulusta välitä. Tai olisin yksin kotona kun mies on viikon poissa ja kaupat ja kaikki kiinni. Osaan kyllä olla yksin mutta jotain viihdettä ja tekemistä olisi kivaa.
En tiedä miten me tehdään sitten kun on lapsia. Minä en haluaisi hössötystä ja stressiä, ei oo lapsuudessakaan ollut stressiä ja hössötystä. Jouluna sai rahakuoren (vieläkin saa), oli kuusi ja jokainen sai valita yhden ruuan (kaikki pizzasta kalapukoihin oli ok. Varsinaista jouluruokaa ei ikinä ollut) ja vapaapäivät vietettiin rennosti perheen kesken.
Kun lapsi tulee niin anoppi haluaa varmaan että tullaan kaikki kolme sinne mutta silloin alkaa se työleiri. Mies on kuitenkin niin tottunut isoon joulupöytään, laatikoihin ja kinkun että hänkin haluaa anopin luokse -passattavaksi. Ei kiitos. Vauvan saa ottaa mukaan ja vaippoja mutta en lähde toiselle puolelle Suomea kun ei joulu kuitenkaan kiinnosta.
Voi asia olla myös toisinpäinkin. T. Joulun järjestänyt aviomies.
Ei mukaan mies välitä joulusta. Hakee kuusen viime minuuteilla, laittaa jouluvalot ulos ja antaa rahaa jouluostoksiin. Tosin hänellä ei ole käsitystä kuinka paljon menee rahaa. Kaiken muun teen itse. Nyt on kahtena jouluna kerran tiskannut. Sitten ihmettelee, kun mulla on joulustressiä. En enää jaksa välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Juuri mies äsken sanoi, että inhoaa joulua lasten kuullen. Tökeröä. Meillä joulu tulee suurimmaksi osana valmiina kaupasta, joten hänen joulustressiään en ymmärrä. Joka vuosi teen vain lanttulaatikon, rosollin ja jälkiruuan, hän tekee kinkun. Kaikki muu tulee kaupasta.
Taitaa tulla hänen lapsuudestaan tuo negatiivisuus. Koskaan ei ole puhunut perheen joulutraditioista. onkohan niitä ollut. Nyt olen patistanut häntä viikkoja muistamaan omia sukulaisiaan ja kummilastamme jouluna lahjakortilla tai joulurahalla tilille. Tänään viimeksi kahdesti. Enää en aio kysyä onko asia hoidettu. Mutta kaikesta tästä huolimattta hän on yl. Hankkinut lahjan pari lapsillemme. Nyt olen monta päivää kunnellut mantraa ' en ehdi paketoida lahjoja'. Minä olen paketoinut 27 lahjaa tähän jouluun ja 4 paketoimatta. Jos miehen lahjat paketoimatta huomenna aattona, ne voi varmaan palauttaa kauppaan joulun jälkeen:)
Miksi ihmeessä patistat aikuista ihmistä? Se miten hän on tai on olematta yhteydessä sukulaisiinsa on ihan hänen oma asiansa. Miksi pitää puuttua kaikkeen kuin mikäkin diktaattori-matroona?
Patistin, koska hyviin tapoihin kuuluu vastavuoroisuus. Hänen sukulaisensa muistavat usealla paketilla meitä aina. Noloa ja loukkaavaa olisi jättää kummipoika huomioimatta jouluna. Minulla on kaksi kummilasta ja minä hoidan ne.
Mutta miehesi on aikuinen ihminen. Jos et ole mennyt naimisiin huonotapaisen, nolon ja loukkaavan ihmisen kanssa, hän osaa kyllä nuo hoitaa. Eikä minusta puolison tehtävä ole kasvattaa aikuista ihmistä.
Miksi pitäisi olla joulufiilis?