Ison ikäeron parisuhteet, kokemuksia?
Olen ihastunut itseäni yli 10 v vanhempaan mieheen, hän nyt viiskymppinen. Mitä olisi odotettavissa tuon ikäeron takia?
Kommentit (20)
Ei se välttämättä vaikuta mihinkään. Mun mies on mua 12 vuotta nuorempi, eikä ikinä edes muisteta ikäeroamme.
Minun mieheni on 12-vuotta vanhempi. Ei ole mitään ongelmaa, meillä toimii kemiat.
Meillä on 8v ikäeroa. Joidenkin mielestä sekin on paljon. Aikoinaan ekassa suhteessani olin 1,5v vanhempi kuin silloinen poikkis ja se oli monen mielestä "liikaa" kun oltiin 16~v.
Ei siitä iästä riippuvia ongelmia tule. Vaan ihmisestä itsestään.
Meillä ikäero 23 vuotta. Ollaan tunnettu pidempään, tapailtu puoli vuotta. Ongelmia tuskin pelkkä ikäero tuo. Itse asiassa iällä ei mitään merkitystä ole, vaan ihan muulla. Ikä on vain numeroita.
Ikäero on taakka lähinnä niissä suhteissa, joissa jompikumpi haluaa lapsen ja toinen on mahdollisesti jo liian vanha lapsia varten. Käytännössä tämä siis tarkoittaa suhteita, joissa vanhempi osapuoli on nainen (vähät mahdollisuudet raskautua vanhana) tai mies, joka ei itse vanhuutensa vuoksi enää halua hankkia lisää lapsia vaikka miehenä niitä voisi todennäköisesti yhä saada halutessaan.
Meillä ikäeroa 20 vuotta, mies vanhempi. Yhdessä ollaan oltu 10 vuotta ja meillä on kaksi lasta. Hyvin menee edelleen :)
Oli kiva "puolivapaa" suhde noin 7 vuoden ajan 42-49v ikäiseen naiseen. Itse olin 12v nuorempi mies.
Seksi ja kaikki luisti mahtavasti.
Sit se iski ihan puolessa vuodessa. Mummoutuminen.
Seksi loppu ihan täysin ku 49veetä ei kuulemma "enää kiinnostanu".
Onneks aiemmin jo tajusin tän tulevan vielä joku päivä eteen ku ittellä vielä kanki kovana ja halut tapissa.
No. Siihen loppu. Nainen höpötti aikanaan alkuun lapsestakin ja naimisiinmenosta. Hyvin feidailin ku tiesin etten halua olla mikään seksitön omaishoitaja ja maksaja.
Eli ei toimi varttuneemmilla ainakaan, jos nainen on vanhempi. Forget it.
Parisuhde ilman seksiä ei ole parisuhde, vaan kaverisuhde. Paitsi mummoilla ja vaareilla.
jouduin k.ilttimiehenä ottamaan reilusti vanhemman naisen. Ihan hyvin mennyt kohta 6 vuotta.
12 vuotta ikäeroa. Ei ole tuottanut ongelmia meille, joitakuita muita on saattanut askarruttaa, mutta se on heidän ongelmansa.
Puolison eläkkeelle jääminenkin meni sujuvasti, kun itse siirryin samaan aikaan tekemään työni yrittäjänä - teen paljon töitä kotona ja pystyn aika hyvin päättämään omat työaikani. Ei siis tullut sitä tilannetta, että toinen on vapaa kuin taivaan lintu ja toinen juoksee kellokortin perässä vielä 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihastunut itseäni yli 10 v vanhempaan mieheen, hän nyt viiskymppinen. Mitä olisi odotettavissa tuon ikäeron takia?
Ei ole odotettavissa välttämättä mitään erityistä. Yleensä ne miehet jotka ottaa itselleen reilusti nuoremman ovat miestyypiltään sellaisia poikamaisia ( henkisesti) ja vähän lapsellisia. Jos tykkää sellaisesta niin mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole odotettavissa välttämättä mitään erityistä. Yleensä ne miehet jotka ottaa itselleen reilusti nuoremman ovat miestyypiltään sellaisia poikamaisia ( henkisesti) ja vähän lapsellisia. Jos tykkää sellaisesta niin mikä ettei.
näinhän se on. Oikeat miehet tykkää mummoista.
Ainoat ongelmat ikäerosuhteissa aiheuttaa yleensä tutut, jotka eivät ikäeroa suostu hyväksymään. Itse ikäero harvoin pareja toisistaan erottaa. Kyllä eron aiheuttaa yleensä ihan ne samat asiat, mitkä "normaaleissakin" suhteissa.
Tätini jäi nelikymppisenä leskeksi kun miehensä potkaisi yli 6-kymppisenä tyhjää. Ei vissiin kuulunut suunnitelmiin, kun täti sekosi kokonaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minulla on mennyt oikein ihanasti lapsellisen mieheni kanssa :) 14 vuotta yhdessä ja kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Ikäero on taakka lähinnä niissä suhteissa, joissa jompikumpi haluaa lapsen ja toinen on mahdollisesti jo liian vanha lapsia varten. Käytännössä tämä siis tarkoittaa suhteita, joissa vanhempi osapuoli on nainen (vähät mahdollisuudet raskautua vanhana) tai mies, joka ei itse vanhuutensa vuoksi enää halua hankkia lisää lapsia vaikka miehenä niitä voisi todennäköisesti yhä saada halutessaan.
No tuonhan takia juuri vanhemman naisen kannattaa ottaa se nuorempi mies. Parantaa mahdollisuuksia tulla raskaaksi.
Kaikesta eniten minua aina huvittaa näissä ikäerokeskusteluissa se, miten heti ensimmäisenä ollaan kauhistelemassa sitä, miten toinen joutuu omaishoitajaksi ja leskeksi jo nuorena! Tuo on aika naurettava kauhistelun aihe yhteiskunnassa, jossa suurin osa suhteista ei todellakaan kestä sinne hautaan saakka. Jo kymmenenkin vuoden suhde koetaan nykyään saavutuksena... Lisäksi jos toista rakastaa, niin en ymmärrä, mitä järkeä on erota vain ikäeron takia ja lähteä etsimään samanikäistä kumppania. On erittäin hankalaa löytyy mitään sielunkumppania. Jos sellainen löytää, niin kyllä siitä kannattaa pitää kiinni, vaikka yhteistä aikaa olisikin vain vähän jäljellä toisen iän vuoksi.
15 vuotta yhdessä 15 vuotta ikäeroa. Ei vaikuttanut muuten kuin että leskeksi jäin.
Minä 49 ja mies 57. Kummallakaan ei mitään ongelmia haluissa tai kyvyissä, tai terveydessä. Mies ei kyllä polta eikä juo, ja urheilee 3 krt/vko, se vaikuttaa asiaan. Molemmilla on jo lapset, joten se ei ole ongelma.
Erot on ehkä siinä miten on kasvettu eri vuosikymmenellä, joten kaikki menneet kokemukset on vähän eri. Musiikkimaku tosiaan.
Voi olla eroa siinä, että vanhempi osapuoli on jo tehnyt kaiken mahdollisen, eikä jaksa niistä enää innostua (lapsi, häät, yhteen muutto, talon osto jne) mutta jos molemmat on jo ne kokeneet, niin on enemmän tasoissa.
Ihmiset on erilaisia. Ei ikä välttämättä tuo mitään erityistä suhteeseen.
Meillä mies kuuntelee vanhempaa musiikkia, ylen kanavia ja on kiinnostunut historiasta. Omaa vakaan talouden, kun on töissä ollut jo 30 vuotta. Urheilee, harrastaa ja työskentelee.
Elämän kokemus näyttäytyy laajana yleissivistyksenä, on matkustellut ja ei pienestä hätkähdä.
Toisaalta välillä jopa kaipaan että yhdessä voitaisiin tehdä jotain molemmille uutta asiaa.