Miksette ole kertonut että klassinen musiikki on näin hienoa?
En ole koskaan kuunnellut klassista musiikkia niitä satunnaisia pätkiä ja Finlandiaa enempää ja nyt ihan sattumalta eksyin spotifyssä kuuntelemaan ja mun maailma räjähti. Siis tää Sibeliuksen tuonelan joutsen (mikä onkaan oikea nimi), ihan törkeän hieno ja herkkä!
Nyt kertokaa omia klassisen musiikin suosikkejanne, haluun kuunnella lisää.
Kommentit (371)
Bizet - Carmen suite:
Saint-Saens - Danse macabre (20. sekunnin kohdalla alkaa kunnolla)
Sibelius - Scenes historiques Festivo
Tsaikovski - Joutsenlampi Op. 20 No. 2 Valssi
Tsaikovski - Pähkinänsärkijä, Dance of the reed flutes
Tsaikovski - Pähkinänsärkijä Overture
Brahma - Unkarilainen tanssi No. 1
No. 5
Aram Khachaturian - Spartacus: Adagio of Spartacus and Phrygia
Edward Elgar - Pomp and Circumstance
J. S. Bach - Toccata and Fugue
Johann Strauss II - An der schönen blauen Donau
Tritsch-Tratsch-Polka
Wiener Blut
Khachaturian - Onedin line from Spartacus
Sergei Prokofiev - Peter and the wolf
Richard Strauss - Also sprach Zarathustra
Offenbach - Orpheus in the Underworld Can can
Verdi - La donna e mobile
Gardel - Por una cabeza
Aloitin "helpolla", esim. yli-imelä Albinoni Adagio. Vähän edes räväkämpi Vivaldi Tsaikovski ja Mendelssohn tulivat nopeasti perässä.
Heräsin jostain horroksesta, missä olin elänyt popmusiikin keskellä. Omat vanhemmat eivät kuuntele kuin suomi-iskelmää ja humppaa. Minulla ei edes ollut ketään varsinaista ulkopuolista innoittajaa. Radio jumittui Ylelle laitevian takia ja siitä se lähti. Kiitos Yle :D
Nyt kuuntelen mielelläni mm. Eino-Juhani Rautavaaraa. En kuitenkaan suosittele aloittelijalle.
Anton Dvorak, Largo sinfoniasta From the New World: https://www.youtube.com/watch?v=ASlch7R1Zvo
Mielenkiintoinen käsite tämä klassinen musiikki erotuksena viihdemusiikista.
Kuitenkin suurin osa siitä, mitä nykypäivänä nimitämme klassiseksi, on aikansa populaarimusiikkia.
Wagnerin oopperan Parsifal alkusoitto on omaperäisintä ja kauneinta mahdollista musiikkia. Samoin Tristan ja Isolde alkusoitto.
17-vuotias laulaa.