Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selvittämätön asia/tapahtuma joka on jäänyt vaivaamaan?

Vierailija
21.12.2017 |

Itsellä on useampia, mutta laitan tähän yhden noin niinkuin esimerkin vuoksi.

Olin n. 15-vuotias kun aloin saada kännykkääni soittoja joltain naiselta joka syytteli minua siitä että olen hänen miehensä panopuu. Olin ujo ja hiljainen enkä tiennyt miten reagoida, joten ilmoitin vain että naisella taitaa nyt olla väärä henkilö kyseessä. Nainen raivostui tästä ja aloitti "niin varmaan" -raivoamisen ja että tietenkin kiellän tekoseni, kuinkas muutenkaan!
Mitä tuohon voi sanoa?

Tämä nainen soitti aina silloin tällöin ja kysyi jotain tyyliin "Niin voisiks kertoa missä mun mies oli tiistaina?". Oli sellainen poissaoleva häiriintyneisyys aina äänessä joka jotenkin kylmäs. Tuli mieleen oma äitini joka oli todella epävakaa.

Viimeisen kerran kuulin tästä naisesta kun olin perheeni kanssa lomalla Espanjassa. Nainen sanoi että on nyt tulossa minua vähän moikkaamaan. Sanoin että tulee pitkä matka (ja kallis puhelu) kun ollaan ulkomailla. Kerroin vielä viimeisen kerran olevani teinityttö jolla ei ole ollut suhdetta kehenkään vastakkaisen sukupuolen edustajaan, ja että isäni sattuu olemaan tässä vieressä jos hän haluaa rupatella. Puhelu katkesi enkä kuullut hänestä enää toiste.

Tässä jäi vaivaamaan kaksi asiaa:

1) Numeroni oli salainen. Sitä ei löytyisi kenenkään kaiman nimellä numeropalvelusta. Kuka antoi numeroni?
2) Nainen tiesi etunimeni, eli soitti minulle nimen perusteella. Onko liian uskomaton sattuma että nainen oli näppäillyt numeron väärin mutta jahtasi samannimistä tyyppiä?
3) Jos olisikin käynyt niin ettei numero jostain syystä olisikaan salainen, liittymä oli isäni nimissä, ei minun.

Tästä kohta 20 vuotta aikaa mutta joskus tulee mieleen mitä häirikölleni kävi. Mistä hän tuli ja minne hän meni? Oliko nörtin näköinen teinityttö hänestä oikeasti uhka, vai olinko väärä henkilö? En edes tuntenut ketään aikuista miestä joka ei olisi ollut minulle sukua. Ja tämä nainen oli selvästi vanhempi, ja naimisissa.

Millaisia mysteerejä ja selvittämättömiä teillä on?

Kommentit (7964)

Vierailija
141/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin ensimmäisessä omassa kämpässäni , eräs ystäväni asui saman kadun varrella ja keittiöni ikkunasta näkyi ystävän olohuone. Kerran sitten näin valot siellä ja päätin mennä kylään ,  koputin mutta kukaan ei avannut ja kun soitin ystävälläi tämä sanoi olevansa Prismassa! Kerroin hämmästyneenä, että heillä on valot päällä ja ystäväni vakuutti ihmeissään ettei voi olla. Palasin sitten kotiin ja katsoin välillä ikkunasta, valo paloi yhä... noin 2h myöhemmin ystäväni sitten soitti että ovat kotona, voin tulla ja heillä muuten palaa olkkarissa valot!  

Oliko koiraa ,joka olisi voinut hypätä katkaisijaa päin?Tai sitten kaverisi oli kotona, mutta valehteli...

Vierailija
142/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin ensimmäisessä omassa kämpässäni , eräs ystäväni asui saman kadun varrella ja keittiöni ikkunasta näkyi ystävän olohuone. Kerran sitten näin valot siellä ja päätin mennä kylään ,  koputin mutta kukaan ei avannut ja kun soitin ystävälläi tämä sanoi olevansa Prismassa! Kerroin hämmästyneenä, että heillä on valot päällä ja ystäväni vakuutti ihmeissään ettei voi olla. Palasin sitten kotiin ja katsoin välillä ikkunasta, valo paloi yhä... noin 2h myöhemmin ystäväni sitten soitti että ovat kotona, voin tulla ja heillä muuten palaa olkkarissa valot!  

Oliko koiraa ,joka olisi voinut hypätä katkaisijaa päin?Tai sitten kaverisi oli kotona, mutta valehteli...

Tai kaveri oli unohtanut valon päälle eikä muistanut enää. Se on aika todennäköistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kaveri oli unohtanut valon päälle eikä muistanut enää. Se on aika todennäköistä.

Tai joku muu unohtanut valot ja kaveri unohtanut että joku siellä aiemmin kanssaan oli.

Esim itse kerran käväisin kaverini kämpän kautta kun oltiin yhessä lähössä johonkin siitä sitten. kaveri puki eteisessä ja itse vietin sisällä vain pari minuuttia ja kävin vessassa. No ei se sitä muistanut myöhemmin illalla, vaan laittoi viestiä että nytkö hänen luonan kummittelee, vessapaperirulla oli telineessä eri päin kuin hänellä ikinä eikä varmasti ollut näin kun lähti kotoa. Ehti siinä muitten kavereitten kanssa asiaa viestitellä ja ihmetellä, ennenkuin minä viestit huomasin ja totesin että juu... minulla se rulla putosi telineestä ja laitoin takaisin, ilmeisesti eri päin kuin kaverini laittaa.

Useimmiten tuommoiset valot päällä tai jotain pientä siirtynyt talossa on hyvin luonnollinen ja helppo selitys, jota ei asianomainen vain muista tapahtuneeksi, koska ne pienet jutut tekee hyvin rutiinilla - rutiinilla sammuttaa vaikka ne valot. Sitten kun kerran poikkeaa rutiinista tai ei olekaan viimeinen joka huoneesta pioistuu ja valot jää päälle, niin sitä ei sitten muista kun rutiineihin perustuen muistaa että "varmasti sammutin ne valot"... Ei siinä sen kummempaa tarvita. Sitten huolestuisin jos jokin isompi juttu oisi tapahtunut poissaollessa, tyyliin huonekalut vaihtaneet täysin paikkaa. 

Vierailija
144/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen kissa katosi 8 vuotta sitten, tuli yhtäkkiä takaisin kotiin vuosi sitten. Haluaisin niin tietää missä luuraillut, tuskin saan koskaan tietää.

Tästä vielä.

Onko hän vain talonvaltaajana asettunut kodiksi jonnekin? Onko hän maailmanmatkaajana ollut siellä sun täällä? (tämä on todella epätodennäköistä, ei olisi selvinnyt hengissä kaikki nämä vuodet). Hän oli myös tosi hyvässä kunnossa kun palasi, ei ollenkaan arka vaan ihmisrakas oma itsensä.

Kissojen reviirit on yleensä pienet. Onko hän kokoajan ollut vain parin kilometrin päässä? Eksyikö hän reviiristään ja päätyi jonnekin pidemmälle? Mikä hänen nimensä oli kaikki nämä vuodet?

Kaipaako joku pieni tyttö häntä nyt niin kuin minä silloin? :(

Voi Artturi, kunpa osaisit kertoa.

Vierailija
145/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ystävä ihan yksinkertaisesti unohtanut valot päälle kauppaan lähtiessään. :D 

Vierailija
146/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin shoppailemassa yhdessä isommassa kauppakeskuksessa ja kävelin sitä "pääväylää" pitkin. Vastaan käveli minulle ennestään tuntematon nuori nainen jonkun tuttunsa tai kaverinsa kanssa. Joka tapauksessa minun ja tuon naisen välille syntyi intensiivinen katsekontakti samalla kun ohitimme toisemme, vaikka yleensä en todellakaan katsele saatika tuijottele vieraita ihmisiä.

Jostain syystä minulle tuli ihan pakonomainen tarve kääntyä ja katsoa taakseni ihan hetki sen jälkeen kun olimme kävelleet toistemme ohi. Yllätyin aidosti kun huomasin, että hänkin kääntyi uudestaan katsomaan minua. Tuli tosi outo, käsittämätön tunne :D Jotenkin tuo tapahtuma on vaan syöpynyt mieleen, vaikkakin ihan hyvällä tavalla.

N25

Vierailija
147/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen kissa katosi 8 vuotta sitten, tuli yhtäkkiä takaisin kotiin vuosi sitten. Haluaisin niin tietää missä luuraillut, tuskin saan koskaan tietää.

Tästä vielä.

Onko hän vain talonvaltaajana asettunut kodiksi jonnekin? Onko hän maailmanmatkaajana ollut siellä sun täällä? (tämä on todella epätodennäköistä, ei olisi selvinnyt hengissä kaikki nämä vuodet). Hän oli myös tosi hyvässä kunnossa kun palasi, ei ollenkaan arka vaan ihmisrakas oma itsensä.

Kissojen reviirit on yleensä pienet. Onko hän kokoajan ollut vain parin kilometrin päässä? Eksyikö hän reviiristään ja päätyi jonnekin pidemmälle? Mikä hänen nimensä oli kaikki nämä vuodet?

Kaipaako joku pieni tyttö häntä nyt niin kuin minä silloin? :(

Voi Artturi, kunpa osaisit kertoa.

Joku siitä todennäköisesti huolehtinut noiden vuosien aikana. Suomen talvi on kotikissalle raaka, mutta jos on joku joka ruokkii ja lämmin paikka minne mennä lämmittelemään, niin sitten ei ole kissalla melko itsenäisenä otuksena hätää eikä mitään. :)  Mielenkiintoistahan se olisi tietää kissan vaiheista, mutta tärkeintä että kaikki on hyvin. :) 

Vierailija
148/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisenä oli parasta kun kesälomalla porukat oli töissä ja sain huudattaa musiikkia. Raahasin mankkarin kylpyhuoneeseen ja laitoin nupit kaakkoon niin että suihkuunkin kuulee. Kylppäri on nelikerroksisen omakotitalon alimmassa kerroksessa. Yhtäkkiä kuului järjettömän kova pamaus. Siinä vaahdotellessani olin katsellut kattolampun kuuppaa joten satuin näkemään että sekin oikein tärähti. Säikähdin ja laitoin musan pois. Ajattelin että isäni oli tullut käymään kotona kesken päivää ja paiskoo mielenosoituksellisesti ovea koska minä huudatan radioa. Tosin edes hän ei olisi saanut paiskattua ovea niin lujaa, se oli niin kova pamaus että tunsin sen kropassani.

Menin vettä valuvana tutkimaan taloa. Katsoin jopa ylimpään kerrokseen, josko siellä oleva valtava lasivitriini olisi kaatunut omia aikojaan. Ei ollut. Missään ei näkynyt mitään jälkiä pamauksen aiheuttajasta. Ja olen satavarma että se oli tullut talon sisältä. Olen asunut paikassa jossa melkein vieressä räjäytettiin kalliota, eikä se ollut mitenkään samanlaista.

Syytä en koskaan saanut selville.

Tulee mieleen jokin oikosulku tai nollavika.

Vierailija
149/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ilmestyi yhtäkkiä mun takin taskuun sellainen vanhemman mallinen abloy-avain. Ei mitään hajua mistä se on sinne ilmestynyt, kuka olisi voinut laittaa? Ei sovi mihinkään meidän asunnon lukkoon, ei ole pyörän avain, en tiedä mikä ihmeen avain se on :D

Vierailija
150/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulle ilmestyi yhtäkkiä mun takin taskuun sellainen vanhemman mallinen abloy-avain. Ei mitään hajua mistä se on sinne ilmestynyt, kuka olisi voinut laittaa? Ei sovi mihinkään meidän asunnon lukkoon, ei ole pyörän avain, en tiedä mikä ihmeen avain se on :D

Mitä teit avaimen ilmestymistä ennen? Oltiko mahollisesti käymässä jossain jossa takki laitetaan naulaan asointisi ajaksi niin ettei ole näköpiirissäsi? Tai lasten/sinun joku kaveri ollut ennen tätä kylässä? Jospa joku toinen takin naulaan viereen laittanut on käynyt viemässä takin taskuun avaimensa, luullut laittavansa takkitungosessa sen oman takin taskuun ja mennytkin sinun taskuusi? 

Vierailija
151/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu kirjoitti:

Edellisessä asunnossani jääkaapista katosi säännöllisesti ruokaa. Kerrankin olin ostanut jääkaapin täyteen ruokaa ja kun tulin seuraavana päivänä töistä kotiin, niin jääkaappi oli täysin tyhjä eikä minulla ollut pariin viikkoon varaa ostaa uutta ruokaa, joten söin sitten kaurahiutaleita, pähkinöitä, hapankorppuja ja mitä nyt kuiva-ainekaapeista sattui löytymään. Oudointa oli, että asuntoon oli vaihdettu uusi lukko juuri ennen kuin muutin sinne ja vain minulla oli avain sinne.

Jos ihan täysin varma ja vakuuttunut olet, että sieltä joku vie ruokaa, ja lukkokin on vasta vaihdettu, niin jäljelle jää kai joku yleisavaimen haltija tai vuokranantaja? Itse laittaisin jo jonkinlaisen kameravalvonnan tuossa tapauksessa keittiöön, kamerathan ei nykyään paljoa maksa. Liiketunnistimella varustettu kamera paikkaan josta sitä ei helposti huomaa ja jääkaappiin osoittamaan (ja muista tulla kertomaan meille mitä tapahtui!). Tuskin mikään yliluonnollinen entiteetti sun jääkaappia tyhjäksi syö vaikka sellaisiin uskoisikin. 

Vierailija
152/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorempana elänyt kaksoiselämää. Tutustunut miehiin mutta en antanut omaa numeroani vaan ärrältä ostamani prepaid-liittymän numeron. Tapailun tiimellyksessä saattanut tulla epävarmojakin tunteita ja siinä ahdistuksessa heittänyt prepaidnron roskiin, ilmoittamatta miehelle mitään. Someen kuulumattomana ihmisenä olen siis kadonnut ihan maan alle.

Nyt näin vanhempana ja avioliitossa olevana perheellisenä, omat ahdistukseni voittaneena, joskus mietin niitä suhteen raakileita ja häpeän omaa käytöstäni.

Vierailija
153/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin useampi vuosi sitten silloisessa opinahjossani käyttämässä käytävällä ollutta tietokonetta, yhtäkkiä jostain kuuluu että "Sannaa, Sannaa" (nimi muutettu). Tyyppi tulee sivulta päin viereeni ja käännyt katsomaan, koska kutsui nimeäni. Sitten hän sanoo että, ai et olekkaan Sanna ja jatkaa matkaansa. En edes kerinnyt sanoa, että no itseasiassa olen. Outoa, että suht pienessä korkeakoulussa oli joku joka näytti samalta kuin minä, mutta että vielä sama etunimikin.

Vierailija
154/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, 80-kuvulla, ja menin kesälomalla asioimaan pankkiin, asiakkaana oli samaan aikaan nuori mies, joka tuli tervehtimään ja kysymään, mitä minulle nyt kuuluu.

Hän puhui minulle kuin vanhalle tuttavalle, mutta en muistanut häntä mistään, en tuntenut häntä eikä mikään nimi tullut mieleen.

Juttelimme siinä vähän ja koetin palauttaa mieleeni, kuka hän on. Kysyin, mitä hänelle kuuluu nyt, ja hän kertoi vaimostaan ja pikkulapsestaan. Sitten toivotimme hyvää jatkoa.

Vaikka kuinka yritin muistaa, mistä voisimme tuntea toisemme, en valitettavasti muistanut. Mutta ei tässä kaikki. Jonkin ajan päästä äidilleni kävi samalla tavalla. Kun puhuimme, minkä näköinen mies oli ollut, tuntomerkeistä päätellen kyse oli samasta miehestä. Kumpikaan meistä ei muistanut tuntevansa häntä ja kummallekin hän oli puhunut kuin vanhalle tuttavalle.

Asia ei selvinnyt koskasn, mutta tietysti voi olla, että tällä henkilöllä oli vain tapana jutella kaupungilla vieraille kuin vanhoille tutuilleen.

Vierailija
155/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teit avaimen ilmestymistä ennen? Oltiko mahollisesti käymässä jossain jossa takki laitetaan naulaan asointisi ajaksi niin ettei ole näköpiirissäsi? Tai lasten/sinun joku kaveri ollut ennen tätä kylässä? Jospa joku toinen takin naulaan viereen laittanut on käynyt viemässä takin taskuun avaimensa, luullut laittavansa takkitungosessa sen oman takin taskuun ja mennytkin sinun taskuusi? 

Taisi muuten ilmestyä jonkun illanvieton jälkeen mun takintaskuun tuo avain! Onhan voinut mennä niin, että baarissa esim, joku tulee narikkaan ja sanoo narikkatyypille, että laitatko tän mun takin taskuun (ja näyttää narikkalapusta numeroa), mutta narikkatyyppi onkin laittanut vahingossa viereisen (=minun) takin taskuuni sen. Voi voi, ties vaikka olisi jonkun kotiavain nyt ollut hukassa useamman vuoden :O

Vierailija
156/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme juttu kirjoitti:

Edellisessä asunnossani jääkaapista katosi säännöllisesti ruokaa. Kerrankin olin ostanut jääkaapin täyteen ruokaa ja kun tulin seuraavana päivänä töistä kotiin, niin jääkaappi oli täysin tyhjä eikä minulla ollut pariin viikkoon varaa ostaa uutta ruokaa, joten söin sitten kaurahiutaleita, pähkinöitä, hapankorppuja ja mitä nyt kuiva-ainekaapeista sattui löytymään. Oudointa oli, että asuntoon oli vaihdettu uusi lukko juuri ennen kuin muutin sinne ja vain minulla oli avain sinne.

Jos ihan täysin varma ja vakuuttunut olet, että sieltä joku vie ruokaa, ja lukkokin on vasta vaihdettu, niin jäljelle jää kai joku yleisavaimen haltija tai vuokranantaja? Itse laittaisin jo jonkinlaisen kameravalvonnan tuossa tapauksessa keittiöön, kamerathan ei nykyään paljoa maksa. Liiketunnistimella varustettu kamera paikkaan josta sitä ei helposti huomaa ja jääkaappiin osoittamaan (ja muista tulla kertomaan meille mitä tapahtui!). Tuskin mikään yliluonnollinen entiteetti sun jääkaappia tyhjäksi syö vaikka sellaisiin uskoisikin. 

Ei tartte olla yliluonnollinen syöjä. Maailmalla on valvontakameralla asunnonomistajat saaneet kiinni näitä tapauksia joissa heillä asuu missä lie vintillä joku koditon joka tulee öisin syömään ja kusee lavuaariin. Youtubessa on videoita tämmösistä tapauksista. Joku oli alkanut ihmetellä kun ruokaa katosi kaapista, laittoi kameran ja siitä näki kuinka jostain katon rajasssa olleesta huomaamattomasta kolosta ryömi yöllä esiin mies, joka söi kaapista ruokaa, kusi lavuaariin, katsoi tv:tä ja lopuksi kömpi pöytää apuna käyttäen takaisin sinne katon rajaan piiloon kun yläkerrassa syttyi valot omistajan kuultua taas kerran outoja ääniä keittiöstä...

Vierailija
157/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin useampi vuosi sitten silloisessa opinahjossani käyttämässä käytävällä ollutta tietokonetta, yhtäkkiä jostain kuuluu että "Sannaa, Sannaa" (nimi muutettu). Tyyppi tulee sivulta päin viereeni ja käännyt katsomaan, koska kutsui nimeäni. Sitten hän sanoo että, ai et olekkaan Sanna ja jatkaa matkaansa. En edes kerinnyt sanoa, että no itseasiassa olen. Outoa, että suht pienessä korkeakoulussa oli joku joka näytti samalta kuin minä, mutta että vielä sama etunimikin.

Olipa niin paljon henkilökohtaisia ja arkaluontoisia tietoja että piti ihan nimikin muuttaa :D

Vierailija
158/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran Alkon kassa katsoi mun henkkarit ja kysyi iloisen yllättyneenä että onko (nimi tähän) sinun äitisi? Sanoin yhtä iloisen yllättyneenä että on kyllä. Sitten tämä myyjä kertoi että näki äitini juuri jossain työpaikan pippaloissa tms. Nyt tähän väliin Hollywoodin B-leffan juonenkäänne: äitini oli tuolloin ollut kuollut jo nelisen vuotta. Sanoin tämän hämmentyneenä kassalle. Sanoin myös ettei äitini ollut ollut Alkossa töissä vaan hammashoitajana. Kassa ei enää sanonut mitään.

Mainittakoon vielä että äidilläni on kohtuu harvinainen nimi, ja niin on minullakin. Sukunimi taas on luokkaa Virtanen, joten ei ihan mahdottomuus. Silti jäi kiusaamaan.

Oletko katsonut minkäverran kaimoja teillä on? Oliko sinun etunimesi tässä merkityksellinen?

En ole tuo aikaisempi, mutta multa on kysytty monta kertaa olenko "Mirjamin" tai "Virtasen" tytär. Ja joka kerta tällä on tarkoitettu väärää henkilöä. Vastaan nykyään automaattisesti ei, koska tuo on aiheittanut pari noloa tilannetta. Kerran yhdessä virastossa joku huikkasi "Mirjamin" paikalle heti kun olin vastannut, ja tuijotettiin sitten ihmeissämme toisiamme tuon tuntemattoman Mirjamin kanssa. :D

Vierailija
159/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle soitti kerran etäisesti tuttu mies ja kysyi, lähdenkö oluelle. Olin 19v. ja menin ihan lukkoon. Sössötin jotain kiireistä. Jäi vaivaamaan, olisi pitänyt käydä kuuntelemassa, mitä asiaa hänellä oli. Kyseinen mies oli jotenkin eri sfääreissä kuin minä, mistä tulikin mieleen soittaa minulle. Olin joskus lapsena/yläkouluiässä nähnyt muutaman kerran ohimennen. Hänellä oli enemmänkin bisneskuvioita vanhempani kanssa, erittäin varakas/rikas. Nimen tunnistin. Mies kuoli liikenneonnettomuudessa pian tuon jälkeen, siksikin jäi vähän kaivertamaan, miksi soitti minulle. Vaikea uskoa, että olisi yrittänyt vonkua seuraa siinä mielessä.

Vierailija
160/7964 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa eräs näkijä/kokija ilmestyi sitten pihaan kuin tyhjästä mitä hämmästelin.Myös tiesi vanhan kansan puheet paikoista mihin ei pitäisi missään tapauksessa rakentaa vaikkei muutoin näytäytynyt paikat kovin uhkaavina.