Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Työttömyysavustus on n. 520 euroa kuukaudessa, yksiön vuokra Helsingissä 700-900 euroa. Helppoa se on elellä työttömyystuella maaseudulla asuen vanhempien luona..
Jos ei ole varaa Helsingissä asua, niin pitää muuttaa vaikka Tuusulaan. Naristaan, että on tiukkaa, mutta ei suostuta muuttamaan halvempaan. Tämä on yksi niistä yhtälöistä joka ei mene kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Minä ja puolisoni saamme molemmat 518€/kk netto. Emme muita tukia. Kuitenkin maksamme vakuutukset, sähkön, veden, lämmön (puu&sähkö), nämä vievät suuren osan tuloistamme. Asumme maalla pienessä mökissä, tätä tuskin kukaan haluaa ostaa enkä näe kenekään kannalta järkevää syytä lähteä vuokralle.
Puhelinliittymät molemmilla ja yhteinen nettiliittymä on, pakosta.
Auto on välttämätön, se on vanha ja halpa.
Emme polta emmekä juo olutta. Joskus hyvää viiniä, köyhillekin tekee hyvää nauttia joskus.
Kaksi koiraa on, on ollut jo 13 vuotta. Ottaessamme lemmikit olimme molemmat vakaasti (niin luulimme) työelämässä, emme todellakaan luovu niistä = hylkää niitä nyt. Menee niihin rahaa, emme halua tinkiä niiden ravinnon laadusta. ja joskus täytyy käydä eläinläkärissä.
Tiukkaa on ja välillä itkettää mutta selvitty on ja toivottavasti selvitään jatkossakin, työpaikkahan se suurin toive olisi.
Mutta iso toive olisi myös että työttömiä ei yleisesti leimattaisi suuria tukia saaviksi röökaaviksi ja kännääviksi valittajiksi jotka haluavat maata kotona räkimässä kattoon.
Lisään vielä että täällä on varmaan sähköyhtiöistä kallein siirtohinta, kahden kuukauden laskussa kulutus 20€ ja sähkönsiirto yli 40€. Siihen emme pysty vaikuttamaan.
Vuokraan. Saan kuukaudessa vajaa 500€, vuokraan menee siitä 340€. Lyhyellä matikalla hieman yli 100€ jäljellä. Siitä maksetaan sähköt, netti ja puhelinlasku. 60€ on kuukauden ruokabudjetti. Toimeentulotukea en saa, koska olen opiskelija enkä ole oikeutettu siihen. Laina pitäisi ottaa.
Hyvin rahat piisaa yliopisto opiskelussakin, kun saa kelan peruspäivärahaa 2-4v ajan. Ei tarvitse kirota opintolainoja, saa tt-tuen ja päälle tekee pimeitä töitä. Verotettavat työt pilaisi tuet, joten ei ole järkeä niitä tehdä tuona aikana.
Moraali on shittiä, kyllä rahaa vaan tarvitsee mukavaan elämään ja se otetaan mistä saadaan. Ehtii sitä valmistuttuaan maksamaan verot moninverroin vaikka puolet tuloista veisi ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysavustus on n. 520 euroa kuukaudessa, yksiön vuokra Helsingissä 700-900 euroa. Helppoa se on elellä työttömyystuella maaseudulla asuen vanhempien luona..
Jos ei ole varaa Helsingissä asua, niin pitää muuttaa vaikka Tuusulaan. Naristaan, että on tiukkaa, mutta ei suostuta muuttamaan halvempaan. Tämä on yksi niistä yhtälöistä joka ei mene kaaliin.
Tämäkö on sinun ratkaisusi, että muutetaan kaikki köyhät jonnekin landelle missä ei ole minkäänlaista työllistymis mahdollisuutta koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Ei muuten jää. Esimerkiksi mulla jäisi enemmän toimeentulotuella. Pelkkä hammaslääkäri saattaa maksaa 50 euroa, lapsille haluan suoda harrastuksia, auto on töiden takia jne. En saisi toimeentulotukea, koska mulla on muutama tonni säästöjä. En kuitenkaan valita köyhyydestä, pärjään hyvin näin.
Aika erikoista että tätä alapeukutetaan. Ilmeisesti parempi olisi säästämisen sijaan hassata kaikki rahat ja hakea erotus sossusta.
Alapeukutan sitä, että ihminen jolla on auto, lapsia ja lapsilla harrastuksia, sekä vielä säästöjäkin, kuvittelee olevansa köyhä.
Minähän sanoinkin etten valita köyhyydestä, koska en koe olevani sitä. Fakta on kuitenkin se, että elän arkeani pienemmillä tuloilla kuin tt-asiakas, jolla kaksi lasta. Ja säästöt olen kerännyt tuloistani, ei ole senttiäkään muilta tullut. Kyse on useimmiten siitä mihin rahansa laittaa. Minä en harrasta enkä osta itselleni juuri koskaan mitään. Ne rahat menee lapsiin. Toimeentulotuella voi saada vielä vaate- ja harrastusrahaa joka ei kuulu perustoimeentukeen.
Niin mikä on tämä summa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkö on sinun ratkaisusi, että muutetaan kaikki köyhät jonnekin landelle missä ei ole minkäänlaista työllistymis mahdollisuutta koskaan?
Oletko tosissasi? Siis pitäisi jättää koko elämä, puoliso, kaverit, vanhemmat ja muut ja muuttaa jonnekin landelle josta ei tunne yhtään ketään ja on vielä vähemmän työllistymismahdollisuuksia? Itse olen alalla jolla töitä on lähinnä Helsingissä ja Tampereella, ehkä Turussa tuurilla. Hohhoijaa. Tekisitkö itse niin? Joo, tiedän että vastaat "tottakai tekisin".
Vierailija kirjoitti:
Katarina kirjoitti:
Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.
Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:
- sähkö
- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.
- kännykän käyttö- vaatteet, kengät, kodinkoneiden hajoaminen ym.
- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.
Mä oikeesti mietin, että onko näin ajattelevat ihmiset koskaan hakenut yhtään mitään tukia? Mä en edes jaksa alkaa luetella syitä, minkä vuoksi toimeentulotuki saatetaan evätä, koska niitä on ihan helvetisti liikaa. Se on niin täysin tilanteesta riippuva asia, mä oon nähnyt tän niin monta kertaa! Voisko ihmiset alkaa tajuta, että ei se oikeasti vaan mene niin että jokainen saisi toimeentulotukea saman verran. Vaikka joo, niin sen pitäisi mennä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän lukee Tuusula. Jos ei Tuusulasta (Järvenpää jne.) käsin pysty käymään pääkaupunkiseudulla töissä, niin sitten on kyllä huonosti asiat. Työpaikka pitää olla kävelymatkan päässä vai? En ihmettele ettei kovin moni näistä työllisty.
Oma huomioni. Entinen ystäväpiiri: Kun lapsilisä tulee niin sillä haetaan sidukkaa, viiniä, kaljaa, tupakkia ja käydään mäkkärillua sekä ostetaan pari rättiä Zarasta, Gina Tricotista tms. Lapsille ruokaa riittäua justjajust seuraavaan päivään asti ja sitten pitääkin mennä kerjuulle kun ensin kaikilta kavereilta on lainattu kaksikymppiä joka luvataan maksaa kun tuet kopsahtaa tilille. kun tuet kopsahtaa tilille niin niistä maksetaan ne jotka sossun täti on sanonut ettei makseta enää sieltä ja jätetään ne maksamatta joihin vielä saa jos ei muuta niin harkinnanvaraista. Sitten jossain vaiheessa haetaan maksusitoomus ruokakauppaan ja jos mahdollista niin johonkin muuhunkin. Rahaa riittää kuitenkin hamppareihin ja shoppailuun parin päivän ajaksi. Sillai ne rahat menee ja sitten tarvitaan maksusitoomus, kauppaan ja lääkkeisiin ja harkinnanvaraista sopivin väliajoin laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Siis pitäisi jättää koko elämä, puoliso, kaverit, vanhemmat ja muut ja muuttaa jonnekin landelle josta ei tunne yhtään ketään ja on vielä vähemmän työllistymismahdollisuuksia? Itse olen alalla jolla töitä on lähinnä Helsingissä ja Tampereella, ehkä Turussa tuurilla. Hohhoijaa. Tekisitkö itse niin? Joo, tiedän että vastaat "tottakai tekisin".
Vastasin jo edelliselle, että ehdotin esim. Tuusulaa. Jos ei 20-30km päähän voi muuttaa vanhemmistaan, kavereistaan ja työpaikastaan ja "koko elämästään", niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katarina kirjoitti:
Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.
Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:
- sähkö
- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.
- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.
Mä oikeesti mietin, että onko näin ajattelevat ihmiset koskaan hakenut yhtään mitään tukia? Mä en edes jaksa alkaa luetella syitä, minkä vuoksi toimeentulotuki saatetaan evätä, koska niitä on ihan helvetisti liikaa. Se on niin täysin tilanteesta riippuva asia, mä oon nähnyt tän niin monta kertaa! Voisko ihmiset alkaa tajuta, että ei se oikeasti vaan mene niin että jokainen saisi toimeentulotukea saman verran. Vaikka joo, niin sen pitäisi mennä!
Kyllä olen hakenut. Toimeentulotuki voidaan evätä tasan yhdestä syystä: tuloja on liikaa ettei tukeen ole oikeutettu.
Te taas laskette "pakollisiksi" menoiksi asioita joita edes monet työssäkäyvät eivät hommaa, kuten Elisa-viihteen, lahjat, tai auton ja omakotitalon menot. Ja kas, sitten tämän keskituloista tuhlailevamman elämäntavan jälkeen ei jääkään rahaa! Voi kuule kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta: olen muuttanut kahdesti kaupunkia satojen kilometrien päähän, ja kerran maata, töiden perässä. Ei siis paljoa heru empatiaa näille, jotka eivät viitsi edes paria kymmentä kilometriä muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katarina kirjoitti:
- sähkö
Kyllä olen hakenut. Toimeentulotuki voidaan evätä tasan yhdestä syystä: tuloja on liikaa ettei tukeen ole oikeutettu.
Te taas laskette "pakollisiksi" menoiksi asioita joita edes monet työssäkäyvät eivät hommaa, kuten Elisa-viihteen, lahjat, tai auton ja omakotitalon menot. Ja kas, sitten tämän keskituloista tuhlailevamman elämäntavan jälkeen ei jääkään rahaa! Voi kuule kyynel.
Voi kyynel, sitä omakotitaloa ei ehkä saa kovin pian/helposti kaupaksi jotta voisi muuttaa halvempaan. Ja toinen kyynel, joskus se talossa asuminen on edullisempaa kuin osakkeessa/vuokralla.
Ja mikä ihmeen elisa-viihde? Ihan yhtä totta kuin kalja ja tupakka?
Onhan niitä työttömiä jotka osaavat hakea ja saavat suurikain tukia ja elelevät leveämmin kuin osa työssäkäyvistä.
Mutta siitä huolimatta on väärin ja jopa vaarallista olettaa että kaikki tai edes valtaosa työttömistä olisi sellaisia.
Enkä näe kovin oikeana alkaa hyväosaisempien (tai huono-osaistenkaan) alkaa neuvoa muita kuinka tulisi asua, elää ja rahansa käyttää. Asiat voivat ulkopuoliselle näyttää kovinkin yksinkertaisilta ja selkeiltä mutta harvemmin niitä kuitenkaan ovat sille joka elää sitä todellisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta: olen muuttanut kahdesti kaupunkia satojen kilometrien päähän, ja kerran maata, töiden perässä. Ei siis paljoa heru empatiaa näille, jotka eivät viitsi edes paria kymmentä kilometriä muuttaa.
Minä olen asunut useammassa maassa töiden perässä. Koko perhe on muuttanut. Aluksi tarkoitus oli tulla takaisin jossain vaiheessa Suomeen mutta järkyttävältä näyttää Suomen tilanne ihan kokonaisuudessaan. Pidän peukkuja että joku uus Nokia sieltä nousisi mutta pahalta näyttää:/
Kaljaa ja tupakkia on saatava vaikkei rahaa olisikaan. Lemmikkeihin kuluu rahaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä työttömiä jotka osaavat hakea ja saavat suurikain tukia ja elelevät leveämmin kuin osa työssäkäyvistä.
Mutta siitä huolimatta on väärin ja jopa vaarallista olettaa että kaikki tai edes valtaosa työttömistä olisi sellaisia.
Enkä näe kovin oikeana alkaa hyväosaisempien (tai huono-osaistenkaan) alkaa neuvoa muita kuinka tulisi asua, elää ja rahansa käyttää. Asiat voivat ulkopuoliselle näyttää kovinkin yksinkertaisilta ja selkeiltä mutta harvemmin niitä kuitenkaan ovat sille joka elää sitä todellisuuttaan.
Jos asiat on niin huonosti että on kokonaan armopalojen eli tukien armoilla eikä siitä omien sanojen mukaan ole poispääsyä niin kyllä silloin on kuunneltava viisampien neuvoja. Kaikki ihmsiet eivät todellakaan osaa elää ihmsiksi. Omat rahat- Oman elämän herra, muiden rahat- muiden narri. Totuus voi tuntua pahalta mutta on totuus
Meillä rahat menee hometalosta johtuviin velkoihin, lukiossa ja amiksessa opiskelevien lasten koulutuskustannuksiin ja autoon, jota tarvitsen osa-aikatöissäni. Ilman autoa ei olisi töitä eikä toivoa paremmasta työpaikasta paremmalla palkalla.
Minä ja puolisoni saamme molemmat 518€/kk netto. Emme muita tukia. Kuitenkin maksamme vakuutukset, sähkön, veden, lämmön (puu&sähkö), nämä vievät suuren osan tuloistamme. Asumme maalla pienessä mökissä, tätä tuskin kukaan haluaa ostaa enkä näe kenekään kannalta järkevää syytä lähteä vuokralle.
Puhelinliittymät molemmilla ja yhteinen nettiliittymä on, pakosta.
Auto on välttämätön, se on vanha ja halpa.
Emme polta emmekä juo olutta. Joskus hyvää viiniä, köyhillekin tekee hyvää nauttia joskus.
Kaksi koiraa on, on ollut jo 13 vuotta. Ottaessamme lemmikit olimme molemmat vakaasti (niin luulimme) työelämässä, emme todellakaan luovu niistä = hylkää niitä nyt. Menee niihin rahaa, emme halua tinkiä niiden ravinnon laadusta. ja joskus täytyy käydä eläinläkärissä.
Tiukkaa on ja välillä itkettää mutta selvitty on ja toivottavasti selvitään jatkossakin, työpaikkahan se suurin toive olisi.
Mutta iso toive olisi myös että työttömiä ei yleisesti leimattaisi suuria tukia saaviksi röökaaviksi ja kännääviksi valittajiksi jotka haluavat maata kotona räkimässä kattoon.