Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Työttömyysavustus on n. 520 euroa kuukaudessa, yksiön vuokra Helsingissä 700-900 euroa. Helppoa se on elellä työttömyystuella maaseudulla asuen vanhempien luona..
Jos ei ole varaa Helsingissä asua, niin pitää muuttaa vaikka Tuusulaan. Naristaan, että on tiukkaa, mutta ei suostuta muuttamaan halvempaan. Tämä on yksi niistä yhtälöistä joka ei mene kaaliin.
Tämäkö on sinun ratkaisusi, että muutetaan kaikki köyhät jonnekin landelle missä ei ole minkäänlaista työllistymis mahdollisuutta koskaan?
Oletko tosissasi? Siis pitäisi jättää koko elämä, puoliso, kaverit, vanhemmat ja muut ja muuttaa jonnekin landelle josta ei tunne yhtään ketään ja on vielä vähemmän työllistymismahdollisuuksia? Itse olen alalla jolla töitä on lähinnä Helsingissä ja Tampereella, ehkä Turussa tuurilla. Hohhoijaa. Tekisitkö itse niin? Joo, tiedän että vastaat "tottakai tekisin".
Vastasin jo edelliselle, että ehdotin esim. Tuusulaa. Jos ei 20-30km päähän voi muuttaa vanhemmistaan, kavereistaan ja työpaikastaan ja "koko elämästään", niin ei sitten.
Ok, en tiennyt että Tuusula on Järvenpäässä. Siitä huolimatta, en usko että puoliso olisi kovin innoissaan muuttamassa kun nyt asutaan 10 minuuttia hänen työpaikasta.... Sen lisäksi minun alalla tuskin Tuusulasta töitä löytyy. Kaupan kassalta taas en ole "ylikoulutettuna" saanut töitä joten turha sanoa, että "kyllä jotain työtä saa". Kun ei saa, sehän siinä onkin!
Luetun ymmärtäminen prakaa vai missä on sanottu, että Tuusula olisi Järvenpäässä? Toisessa kommentissa oli vain Järvenpää suluissa toisena vaihtoehtona, lisätään vielä Nurmijärvi nyt.
Sinunkin työ pitää olla juuri siitä kaupungista missä asuu vai? Se, että asuu Tuusula, Järvenpää, Nurmijärvi ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma käydä Helsinki/Espoo/Vantaa akselilla töissä. Tosin teidän ruokakunnassa ilmeisesti se on, koska epäilit jo miehesi intoa muuttaa pidemmälle kun 10min. työmatkan päähän.
No aivan sama missä Tuusula on, jos pointti on että lähellä. Mutta on se minun mielestä vähän itsekästä laittaa puoliso muuttamaan Järvenpäähän, jos hän ei tätä halua. Toki voisi muuttaa erilleen, mutta sitten taas vaarana se että asumismenot kasvaa koska yksiöiden vuokrat on korkeammat (tosin ei ehkä sitten Tuusulassa?). Ja ei kyllä 6 vuoden yhdessä asumisen jälkeen tee mieli muuttaa erilleen ihan suhteenkin takia. Tai ehkä sitten mieheni on itsekäs jos ei suostu vuokseni muuttamaan, mene ja tiedä. En usko että hänelle olisi ongelma muuttaa 10 minuuttia pidemmälle, mutta toinen kaupunki on eri asia.
Joo se on nyt tullut selväksi, että te ette muuta ja ei siitä sen enempää. Asia mitä alun perin kommentoin, oli työttömän yksiön kallis vuokra ja ehdotin muuttoa halvempaan. Eli juttu ei liittynyt sinuun ja puolisoosi (joka on töissä) millään tavalla.
Täällä on kyllä tylyä porukkaa. Me tullaan hyvin toimeen ja minua kauhistuttaa että jonkun pitää elää jollain 150e/kk ruokarahoilla.
Kokoomuslaiset voivat nyt tyrmistellä kun vien kahteen yksinhuoltajaperheeseen jouluruokaa ja lapselle talvitakin. Symppaan täysillä näitä työssäkäyviä köyhiä naisia, jotka yrittävät yksin kasvattaa lapsensa. Koska myös minä olisin sellainen jos puolisoa ei olisi. Ei olekaan kyse siitä, että elintason pitäisi olla sama kaikilla. Mutta lapset ne siinä kärsii, aikuisethan on syömättä niin kuin meilläkin joskus lapsuudessa kävi. Minulle on aivan sama, jos nyt jouluruuasta säästyneillä rahoilla maksetaan jotain talvikenkiä tai vaikka viinipullo!!!!
Joulurauhaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylikallis asuminen vie eniten rahaa. Silmälasien uusiminen, vaatteet, lääkkeet, kodinkoneetkaan ei kestä ikuisesti. Miten maksat pienestä palkasta? Ttt ei saa jos on "omaisuutta". Verot, maksut ja hinnat senkun nousee mutta kikyn ansiosta palkka pieneni. Tahti jatkunee samana jatkossakin. T. Köyhä työssäkäyvä
Itse joudun kitkuttelemaan 367€ summalla kuukauden vuokran jälkeen. En voi saada tt-tukea, koska minulla on juurikin omistuksia...
Rakkaat vanhempani ovat ostaneet yhdessä kummieni kanssa minulle jo pienestä asti osakkeita ja rahastoja ja laittaneet nämä jollekkin eläkesäästö sopimustilille (en nyt tarkkaa nimeä muista). Ikävän asiasta tekee, että siellä makaavaa reilun 20 000€ varallisuutta en saa mitenkään käyttööni vaikka haluaisinkin - tilin luonne on nimensä mukaisesti tarkoitettu vasta eläkeiässä käyttöön otettavaksi ja lakikin sanoo ettei sieltä varoja voi aikaisemmin luovuttaa tilin omistajan käyttöön.... Ihan olen veroneuvonnasta asiasta kysynyt, että eikä ole mitään keinoa kajota tiliin jo nyt - ei ole.
Sossu katsoo nuo omistukset varallisuudeksi (joiden olemassa olosta tiedon saavat verottajalta) joka tulisi käyttää ensin pois. Vaikka olen useita selvityksiä asiasta tehnyt, ettei tuo ole perinteinen arvo-osuustili jota kykenisin itse hallinnoimaan ja myymään omistuksia ja ottamaan rahat käyttööni. Vetoavat vain papukaijana omiin ohjeistuksiinsa ja eivät ota kuuleviin korviin etten saa sieltä rahaa vaikka itsekkin haluaisin. Reilun 30vuoden päästä vasta.
Minulta jää siis puuttumaan reilu satku siitä laskennallisesta n. 480€ kuukausi summasta joka tulisi vuokran jälkeen työttömällä olla käytettävissään. Tosi kiva tilanne kun ei voi itse mitenkään vaikuttaa asiaan.
"Eläkevakuutussopimuksiin sisältyy yleensä ehto, jonka nojalla vakuutuksen ottajalla on oikeus nostaa säästöpääoma kerralla, jos
vakuutuksen ottaja on ollut työttömänä vähintään vuoden
vakuutuksen ottaja jää pysyvästi työkyvyttömäksi
vakuutuksen ottajalle tulee avioero
vakuutuksen ottajan puoliso kuolee."
Lähde: https://www.veronmaksajat.fi/Sijoittaminen/Vapaaehtoinen-elakevakuutus/
Oletko tarkistanut onko sopimuksessa tällaista ehtoa?
Oletko valittanut toimeentulotukipäätöksestä?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä tylyä porukkaa. Me tullaan hyvin toimeen ja minua kauhistuttaa että jonkun pitää elää jollain 150e/kk ruokarahoilla.
No kun pointti on nimenomaan että ei pidä, jos hakee kaikki itselleen kuuluvat tuet (tarvittaessa valituksen kautta jos joku virkailija tekee laittoman päätöksen) eikä tuhlaa mihinkään turhuuteen. Se, että joku elää 150e ruokabudjetilla on Suomessa vain ja ainoastaan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä työttömiä jotka osaavat hakea ja saavat suurikain tukia ja elelevät leveämmin kuin osa työssäkäyvistä.
Mutta siitä huolimatta on väärin ja jopa vaarallista olettaa että kaikki tai edes valtaosa työttömistä olisi sellaisia.
Enkä näe kovin oikeana alkaa hyväosaisempien (tai huono-osaistenkaan) alkaa neuvoa muita kuinka tulisi asua, elää ja rahansa käyttää. Asiat voivat ulkopuoliselle näyttää kovinkin yksinkertaisilta ja selkeiltä mutta harvemmin niitä kuitenkaan ovat sille joka elää sitä todellisuuttaan.
Tässäkään ketjussa ei ole tullut esiin YHTÄÄN esimerkkiä, jossa köyhällä oikeasti olisi ruoasta pulaa. Jokaikinen esimerkki on käyttänyt ne rahansa omakotitaloon / autoon / osamaksuihin ynnä muuhun vastaavaan. Fakta nyt vaan on, että suomessa jokaisella täysjärkisellä on varaa viimeistään toimeentulotuen muodossa asuntoon, sähköön, lämpöön, lääkkeisiin ja ruokaan. JOKAIKISELLÄ. Ja ne joilla elämänhallintataidot puuttuvat, olisivat ihan yhtä "köyhiä" vaikka saisivat kymppitonnin tulot; he nimenomaan tarvitsevat neuvoja kuinka pitäisi elää, eivät lisää rahaa.
Miten niin ei ole tullut? Siis kyllähän sun nyt on asunto maksettava ennen ruokaa? Totta kai on köyhempiäkin, niitä joilla ei ole edes asuntoon varaa mutta kyllä itse ainakin maksan vuokran ennen kun alan laskea ruokarahoja. Ruokarahat on ne rahat mitkä jää, ja mulle esim. sitä jää päälle 100 € kuussa. Jos joudun lisäksi ostamaan jotain lääkkeitä (en nyt tarkoita mitään tuettavia vaan äkillisten sairausten tms) niin kyllä mun mielestä tolla budjetilla 20-30 € summa pois ruokarahasta on paljon. Silloinhan ruokaan jää n. 20€ viikossa, ja joo kyllä sillä pärjää mutta pitää kyllä miettiä mitä syö.
Ja jos nyt haluat vielä laskelmat niin tässä:
Saan työkkäritukea ja asumistukea yhteensä n. 700€. Vuokraan menee 525€. Sähköön n. 15€. Vesimaksu 15€. Vakuutus vuodessa n. 20€/kk. Liiton jäsenyydestä maksoin tämän vuoden, eli siitä 15€ lisää (en kerennyt saada työttömyysehtoa täyteen ennen kuin jäin työttömäksi). Eli rahaa jää 110 € ruokaan ja mahdollisiin muihin kuluihin. Enkä saa toimeentulotukea. (Joo, kuten keskustelusta käynyt ilmi kaikki EIVÄT sitä automaattisesti saa vaikka hakisi).
Kerro vielä miksi et saa. Mikä on toimeentulotukipäätöksessä syy sille, että tuki on evätty. Koska en suoraan sanottuna usko - noilla tiedoilla olet oikeutettu noin 200-300 euron kuukausittaiseen tukeen. Jotain siis jää kertomatta.
No, jos et usko että se on evätty niin sitten et usko. Valitettavasti en halua mennä niin henkilökohtaiseen asiaan pidemmälle yleisellä palstalla. Ei ole mitään omaa omaisuutta tai muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun pointti on nimenomaan että ei pidä, jos hakee kaikki itselleen kuuluvat tuet (tarvittaessa valituksen kautta jos joku virkailija tekee laittoman päätöksen) eikä tuhlaa mihinkään turhuuteen. Se, että joku elää 150e ruokabudjetilla on Suomessa vain ja ainoastaan oma valinta.
No kun ei ole oma valinta. Ei ole oma valinta, että joutuu asumaan normien mukaan liian kalliissa asunnossa, ei myöskään ole oma valinta, ettei kaikkia välttämättömiä menoja huomioida ttt esim. Tietyt lääkkeet, (koulu) matkakulut, puhelin, netti jne ja (ennenkuin joku nillittää niin kyllä puhelin ja netti on oltava jo pelkästään te toimiston ja työnhaun vuoksi)
Ei myöskään ole oma valinta, jos ei kykene töitä tekemään mutta ei kelan kaiken parantavien ylijumala lääkäreiden vuoksi pääse sairas eläkkeelle jne jne
Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää ettei suurin osa ihmisistä saa taika seinästä 500euroa per nuppi tuhlattavaksi vaan muuttujia on todella monella jonka takia joutuu kituuttamaan muutamalla kympillä kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katarina kirjoitti:
Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.
Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:
- sähkö
- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.
- kännykän käyttö- vaatteet, kengät, kodinkoneiden hajoaminen ym.
- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.
Mä oikeesti mietin, että onko näin ajattelevat ihmiset koskaan hakenut yhtään mitään tukia? Mä en edes jaksa alkaa luetella syitä, minkä vuoksi toimeentulotuki saatetaan evätä, koska niitä on ihan helvetisti liikaa. Se on niin täysin tilanteesta riippuva asia, mä oon nähnyt tän niin monta kertaa! Voisko ihmiset alkaa tajuta, että ei se oikeasti vaan mene niin että jokainen saisi toimeentulotukea saman verran. Vaikka joo, niin sen pitäisi mennä!
Kyllä olen hakenut. Toimeentulotuki voidaan evätä tasan yhdestä syystä: tuloja on liikaa ettei tukeen ole oikeutettu.
Te taas laskette "pakollisiksi" menoiksi asioita joita edes monet työssäkäyvät eivät hommaa, kuten Elisa-viihteen, lahjat, tai auton ja omakotitalon menot. Ja kas, sitten tämän keskituloista tuhlailevamman elämäntavan jälkeen ei jääkään rahaa! Voi kuule kyynel.
Kyllä voidaan evätä muistakin syistä. Esimerkiksi jos pariskunta on eronnut, mutta "puolison" tulot vaikuttavat edelleen. Tuttavapiirissä kuullut tämän, eikä ole lööperiä.
Samoin opiskelijoiden on otettava laina ennen toimeentulotukea, mutta toki silloin sentään saa jotain rahaa.
Jos on virallisesti eronnut/asumiserossa, eivät puolison tulot vaikuta. Se on ihan fakta.
Ja kyllä, opiskelijoiden pitää nostaa laina. Silloin syömättömyys on oma valinta, jos ei lainaa nosta. (ts. ei hyödynnä niitä mahdollisuuksia, jotka ovat saatavilla).
Asumisero ei kelvannut, vaan olisi pitänyt olla virallisesti eronnut. Mutta pari halusi vielä miettiä asiaa hetken, ennen kuin virallisti sen. Oli omat kämpät kylläkin, mutta sekään ei riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä et vain usko, että se kaikille "kuuluva" tuki ei kuitenkaan kaikille lankea, niin sitten et usko. Mutta näin se oikeassa elämässä menee. Ei ole vain oma kokemus tämä. Tiedätkö kuinka kauan kestää tällaisten valituksienkin läpimeno? Ja miten usein ne edes menee läpi? Miksei työkkäri itse palkkaa työttömiä heille duuniin, kun kerta kaikki hakemukset laahaa monien kuukausien päässä.
Mitä vittua ihminen syö, ettei 150€ ruokabudjetti riitä, ja se vaikuttaa olevan suorastaan jonkinlainen vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kulkemiseen.Bussikortti 85€kuussa, ja tämä kertaa kolme, kun on kolme tarvitsijaa.Auto (heh heh)ei ole ratkaisu kun kaksi kulkijoista alaikäisiä.Ja matka sen verran pitkä ettei sitä päivittäin jalan/pyörällä kulje.Vaikka tietty pitäisi, koska se olis meille köyhille luusereille ihan oikein.
Tää on muuten se, mikä monesti vesittää sen Tuusulaan muuttamisesta saatavan hyödyn. Tässäkin tapauksessa menee reilu 250 € bussikortteihin kuukaudessa. Ei ne Tuusulankaan asunnot ihan ilmaisia ole.
Äläkä Tuusulaan muuttamista ehdottanut käsitä väärin, se on ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin olen muuttanut 270 km päähän Helsingistä miehen työn takia ja itsekin siellä työllistyin. Lopulta muutettiin ulkomaille, työn takia.
Mutta kyllä noita menoja kannattaa laskea mitä sitten vastaavasti kulkemisesta sinne Helsinkiin töihin tulee lisää kun asuu kauempana. Tuossa tietenkin se työtön siirtyisi Tuusulaan asiakkaaksi, eikä tarttisi välttämättä kallista kuukausikorttia jne. Mutta hyvä noita on laskeskella ennen kuin tekee hätiköityjä päätöksiä, joissa säästö muuttamisesta kuivuukin kokoon kun tulee muita kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi homepakolaiset ovat väliinputoajia monessa suhteessa.
Omia kokemuksia tähän. Olin aikanaan 2 v työttömänä peruspäivärahalla kun omalle alalle iski lama juuri kun valmistuin. Oli opintolainaa, mitä piti alkaa kaiken lisäksi lyhennellä jossain välissä. Halpa kämppä, ruokakulut minimiin. Kirjauduin vanhaan oppilaitokseen jatko-opiskelijaksi. Lounas opiskelijahintaan + opiskelijahintainen terveydenhuolto. Iltaruuaksi jotain puuroa, perunasafkaa ym. halpaa. Suoritin täydentäviä opintoja. Tosin kaikki opiskelu oli laitonta, koska jostain ihme syystä työtön ei tuohon aikaan olisi saanut opiskella. Rikos on kuitenkin vanhentunut, eli sinä kielikello-Kaisa, joka aloit jo näpytellä käräytyslinjalle ilmoitusta niin voit lopettaa. Eräille sukulaisille tein pimeää työtä pikkurahalla. Ei bussilippuja kuin pahimmalla sateella, pyörällä painelin niin oppilaitokselle kuin kauppaan. Harrastuksina olivat lenkkeily, kirjasto, kuntosali (erittäin halpa päiväaikainen sarjalippu). Sitten joskus alkoi huomata, kuinka vaatteet alkoivat hajota. Piti korjata, ommella ym. Lemmikkieläimiä ei ollut. Nykyisinhän sellaisten hoitoon, rokotuksiin ja leikkauksiin menee törkeästi rahaa. Mutta tuo opiskelu oli tärkeä juttu, koska työllistyin sitten tilanteen parantuessa ja tiedot olivat ajan tasalla. Eli muistakaa opiskella jos on lyhytkin työttömyysjakso, itse aloitin sen heti alussa ja sain pidettyä siinä rytmin. Tiedän työttömäksi jääneitä ihmisiä, jotka puhelee että "ei tässä mitään hätää ole, kesällä tulee puuhattua kaikkea ja ansiosidonnaista tulee". Mutta ne ansiosidonnaisen päivät juoksevat nopeasti.
Olikohan niin, että puolet niistä ihmisistä joilla olisi periaatteessa oikeus saada toimeentulotukea ei sitä hae. Syynä tähän voi olla esimerkisi aiemmat huonot kokemukset virkamiehistä. Jos henkilöllä on esimerkisi opintolainaa on se suoraan pois kuukauusittaisista ruokaan käytettävistä varoista. Näin ollen lääkkeet ja lääkärikulut vievät suurimman osan tällaisessa asemassa olevien ihmisten kuukausittaisista tuloista. Suuri syy tukien vajaakäyttöön on varmasti myös mt-ongelmat. Kaiken kaikiaan tuo tt-tuki vääristää ja eriarvoistaa köyhiä, koska se on todellisuudessa vain harvojen köyhien "herkkua" etenkin kantasuomalaisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kulkemiseen.Bussikortti 85€kuussa, ja tämä kertaa kolme, kun on kolme tarvitsijaa.Auto (heh heh)ei ole ratkaisu kun kaksi kulkijoista alaikäisiä.Ja matka sen verran pitkä ettei sitä päivittäin jalan/pyörällä kulje.Vaikka tietty pitäisi, koska se olis meille köyhille luusereille ihan oikein.
Tää on muuten se, mikä monesti vesittää sen Tuusulaan muuttamisesta saatavan hyödyn. Tässäkin tapauksessa menee reilu 250 € bussikortteihin kuukaudessa. Ei ne Tuusulankaan asunnot ihan ilmaisia ole.
Äläkä Tuusulaan muuttamista ehdottanut käsitä väärin, se on ihan hyvä vaihtoehto. Itsekin olen muuttanut 270 km päähän Helsingistä miehen työn takia ja itsekin siellä työllistyin. Lopulta muutettiin ulkomaille, työn takia.
Mutta kyllä noita menoja kannattaa laskea mitä sitten vastaavasti kulkemisesta sinne Helsinkiin töihin tulee lisää kun asuu kauempana. Tuossa tietenkin se työtön siirtyisi Tuusulaan asiakkaaksi, eikä tarttisi välttämättä kallista kuukausikorttia jne. Mutta hyvä noita on laskeskella ennen kuin tekee hätiköityjä päätöksiä, joissa säästö muuttamisesta kuivuukin kokoon kun tulee muita kustannuksia.
Joo, tätä olen itsekin miettinyt työta hakiessa. Että sitten pitäisi kai olla niin päin, että asuisi muualla ja tulisi Helsinkiin töihin. Muualta "lähiseudulta" turha hakea töitä, kun kulut tulis sitten niin kalliiksi.
En ole asiaan perehtynyt, mutta jotenkin minusta tuntuu että ensin pitää myydä koti ja syödä se ennenkuin mitään tt-tukea heruu. Tunnen pari yh:tai jotka ovat (fiksusti) jääneet omistusasuntoon. Ei heille mitään tukea tule mistään, pienipalkkaisessa työssä käyvät ja hyödyttävät yhteiskuntaa tekemällä sellaista työtä sillä palkalla. Kyllä siinä nyt vaan on aika tiukalla, itsekin olisin pienen lainalle kanssa. Mutta ikinä en kotia alta myisi jos sen jotenkuten voisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä työttömiä jotka osaavat hakea ja saavat suurikain tukia ja elelevät leveämmin kuin osa työssäkäyvistä.
Mutta siitä huolimatta on väärin ja jopa vaarallista olettaa että kaikki tai edes valtaosa työttömistä olisi sellaisia.
Enkä näe kovin oikeana alkaa hyväosaisempien (tai huono-osaistenkaan) alkaa neuvoa muita kuinka tulisi asua, elää ja rahansa käyttää. Asiat voivat ulkopuoliselle näyttää kovinkin yksinkertaisilta ja selkeiltä mutta harvemmin niitä kuitenkaan ovat sille joka elää sitä todellisuuttaan.
Tässäkään ketjussa ei ole tullut esiin YHTÄÄN esimerkkiä, jossa köyhällä oikeasti olisi ruoasta pulaa. Jokaikinen esimerkki on käyttänyt ne rahansa omakotitaloon / autoon / osamaksuihin ynnä muuhun vastaavaan. Fakta nyt vaan on, että suomessa jokaisella täysjärkisellä on varaa viimeistään toimeentulotuen muodossa asuntoon, sähköön, lämpöön, lääkkeisiin ja ruokaan. JOKAIKISELLÄ. Ja ne joilla elämänhallintataidot puuttuvat, olisivat ihan yhtä "köyhiä" vaikka saisivat kymppitonnin tulot; he nimenomaan tarvitsevat neuvoja kuinka pitäisi elää, eivät lisää rahaa.
Miten niin ei ole tullut? Siis kyllähän sun nyt on asunto maksettava ennen ruokaa? Totta kai on köyhempiäkin, niitä joilla ei ole edes asuntoon varaa mutta kyllä itse ainakin maksan vuokran ennen kun alan laskea ruokarahoja. Ruokarahat on ne rahat mitkä jää, ja mulle esim. sitä jää päälle 100 € kuussa. Jos joudun lisäksi ostamaan jotain lääkkeitä (en nyt tarkoita mitään tuettavia vaan äkillisten sairausten tms) niin kyllä mun mielestä tolla budjetilla 20-30 € summa pois ruokarahasta on paljon. Silloinhan ruokaan jää n. 20€ viikossa, ja joo kyllä sillä pärjää mutta pitää kyllä miettiä mitä syö.
Saan työkkäritukea ja asumistukea yhteensä n. 700€. Vuokraan menee 525€. Sähköön n. 15€. Vesimaksu 15€. Vakuutus vuodessa n. 20€/kk. Liiton jäsenyydestä maksoin tämän vuoden, eli siitä 15€ lisää (en kerennyt saada työttömyysehtoa täyteen ennen kuin jäin työttömäksi). Eli rahaa jää 110 € ruokaan ja mahdollisiin muihin kuluihin. Enkä saa toimeentulotukea. (Joo, kuten keskustelusta käynyt ilmi kaikki EIVÄT sitä automaattisesti saa vaikka hakisi).
Kerro vielä miksi et saa. Mikä on toimeentulotukipäätöksessä syy sille, että tuki on evätty. Koska en suoraan sanottuna usko - noilla tiedoilla olet oikeutettu noin 200-300 euron kuukausittaiseen tukeen. Jotain siis jää kertomatta.
No, jos et usko että se on evätty niin sitten et usko. Valitettavasti en halua mennä niin henkilökohtaiseen asiaan pidemmälle yleisellä palstalla. Ei ole mitään omaa omaisuutta tai muuta.
Olipas yllätys. Kumma että syy on ja muka pätevä, mutta salainen... Eli taaskaan ei mitään muuta syytä ole, kuin että päätät käyttää ne rahat johonkin muuhun. Oma valinta.
Työttömänä ollessa jätin kaikki baarit, elokuvissa käynnit, ulkomaan matkat ja huonekaluhankinnat veks. Oikeastaan maksoin vuokran, puhelimen ja ruuan, siitä suurin osa ns. perusraaka-aineita ja tein itse kaiken. Ei ollut myöskään autoa, sen vakuutukset, renkaat, bensa ym. veisi liikaa rahaa. Halpa uimahallivuoro oli ainoa "extra". Samoin innostuin vapaaehtoisesta maanpuolustustyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas yllätys. Kumma että syy on ja muka pätevä, mutta salainen... Eli taaskaan ei mitään muuta syytä ole, kuin että päätät käyttää ne rahat johonkin muuhun. Oma valinta.
Niin siis mitkä rahat?
Koen olevani juuri sellainen väliinputoajaköyhä, sillä saan soviteltua päivärahaa. Eli tienaan kuussa 148-400 euroa. Nuo eurot syövät pois toimeentulotuen, joten joudun itse maksamaan vesilaskun tasaukset, sähkön, terveydenhoutokulut, lääkkeet jne...
Keksin tälläkin hetkellä älyttömästi asioita, joita pitäisi ostaa. Yleensä laitan ruoan edelle, mutta joskus on pakko päättää toisin. Joskus myös haluan tehdä muutakin, kuin kököttää kotona ruokien kanssa! Tällä hetkellä ostoslistalla olisi pölypusseja, vessan loisteputki, paristoja, selkäreppu, sukset, talvikengät, polkupyörän lukko, matto eteiseen... Osa hankinnoista on sellaisia, että pärjään toki ilman, mutta aion jollain keinolla ne hommata silti. Sitten joudun syömään ravintoköyhempää ruokaa hetken, mutta saan elämääni lisää sisältöä.
Ja ennen kuin joku viisastelee, niin en ala elämään ilman imuria tai useamman kerran tyhjentämään ja uudestikäyttämään pölypussia. Ei ole hygienistä. Repun saa toki käytettynä, suksetkin ehkä. Hiihtäminen tekee terveydelle hyvää. Kunnon kenkiin minulla ei ole varaa, joten ne eivät kestä vuosikausia. Polkupyörä pitäisi saada parempaan lukkoon varkaiden takia, sillä säästän pyöräilemällä rahaa.
Jos et ole oikeasti kokenut köyhyyttä, on helppo tulla neuvomaan. Minäkin syön kyllä halpaa ruokaa, kuten papuja, linssejä, pakastevihanneksia, viiliä ja kananmunia. Vain oikean köyhyyden kokenut tietää sen epätoivon, kun et raaski ostaa pölypusseja, jotta saat enemmän ruokaa. Joskus tuollaisia asioita on silti pakko ostaa.
Kaikki tuntemani rahattomuudesta valittavat ”köyhät” polttavat tupakkaa, käyttävät melko paljon alkoholia ja syövät eineksiä.
Olisin itsekin rutiköyhä, jos polttaisin joka päivä askin tai kaksi tupakkaa! Viikko-, kuukausi- ja vuositasollahan tuo tekee ihan suunnattomia summia. Ja kaikki savuna ilmaan ja keuhkoihin. Kaikki!