Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?

Vierailija
21.12.2017 |

Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.

Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta

Kommentit (374)

Vierailija
201/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.

Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.

Ei muuten jää. Esimerkiksi mulla jäisi enemmän toimeentulotuella. Pelkkä hammaslääkäri saattaa maksaa 50 euroa, lapsille haluan suoda harrastuksia, auto on töiden takia jne. En saisi toimeentulotukea, koska mulla on muutama tonni säästöjä. En kuitenkaan valita köyhyydestä, pärjään hyvin näin.

Aika erikoista että tätä alapeukutetaan. Ilmeisesti parempi olisi säästämisen sijaan hassata kaikki rahat ja hakea erotus sossusta.

Alapeukutan sitä, että ihminen jolla on auto, lapsia ja lapsilla harrastuksia, sekä vielä säästöjäkin, kuvittelee olevansa köyhä.

Minähän sanoinkin etten valita köyhyydestä, koska en koe olevani sitä. Fakta on kuitenkin se, että elän arkeani pienemmillä tuloilla kuin tt-asiakas, jolla kaksi lasta. Ja säästöt olen kerännyt tuloistani, ei ole senttiäkään muilta tullut. Kyse on useimmiten siitä mihin rahansa laittaa. Minä en harrasta enkä osta itselleni juuri koskaan mitään. Ne rahat menee lapsiin. Toimeentulotuella voi saada vielä vaate- ja harrastusrahaa joka ei kuulu perustoimeentukeen.

Niin mikä on tämä summa?

Saan soviteltua päivärahaa ja palkkaa n. 1100 euroa kuussa. Parhaimmillaan 1200, mutta joskus voi olla vaikka 900 jos vähän töitä. Asumistuki 578, lapsilisät 298. Elareita en ota/saa. Vuokra 839 euroa. Terapiaan menee 65 euroa kuussa. Vakuutukset 55 euroa kuukautta kohden, ehkäisy plus muut lääkkeet ja puhelinlaskut.

Vierailija
202/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katarina kirjoitti:

Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.

Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:

- sähkö

- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.

- kännykän käyttö

- vaatteet, kengät, kodinkoneiden hajoaminen ym.

- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.

Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.

Mä oikeesti mietin, että onko näin ajattelevat ihmiset koskaan hakenut yhtään mitään tukia? Mä en edes jaksa alkaa luetella syitä, minkä vuoksi toimeentulotuki saatetaan evätä, koska niitä on ihan helvetisti liikaa. Se on niin täysin tilanteesta riippuva asia, mä oon nähnyt tän niin monta kertaa! Voisko ihmiset alkaa tajuta, että ei se oikeasti vaan mene niin että jokainen saisi toimeentulotukea saman verran. Vaikka joo, niin sen pitäisi mennä!

Kyllä olen hakenut. Toimeentulotuki voidaan evätä tasan yhdestä syystä: tuloja on liikaa ettei tukeen ole oikeutettu.

Te taas laskette "pakollisiksi" menoiksi asioita joita edes monet työssäkäyvät eivät hommaa, kuten Elisa-viihteen, lahjat, tai auton ja omakotitalon menot. Ja kas, sitten tämän keskituloista tuhlailevamman elämäntavan jälkeen ei jääkään rahaa! Voi kuule kyynel.

Voi kyynel, sitä omakotitaloa ei ehkä saa kovin pian/helposti kaupaksi jotta voisi muuttaa halvempaan. Ja toinen kyynel, joskus se talossa asuminen on edullisempaa kuin osakkeessa/vuokralla.

Ja mikä ihmeen elisa-viihde? Ihan yhtä totta kuin kalja ja tupakka?

Kohtuullisen omakotitalon kulut, kuten lämmitys ja lainan korot, huomioidaan kyllä toimeentulotuessa. Jos on mennyt ostamaan ökytalon keskeltä korpea, niin sitten toki voi olla tilanne ettei mene kaupaksi eikä kuluja korvata. Mieti toki hetki ihan itseksesi, kenen vastuulla se sitten taas on...

Elisaviihde mainittiin pari sivua sitten, kuten myös jokainen noista esimerkeistäni tässä ketjussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä työttömiä jotka osaavat hakea ja saavat suurikain tukia ja elelevät leveämmin kuin osa työssäkäyvistä.

Mutta siitä huolimatta on väärin ja jopa vaarallista olettaa että kaikki tai edes valtaosa työttömistä olisi sellaisia.

Enkä näe kovin oikeana alkaa hyväosaisempien (tai huono-osaistenkaan) alkaa neuvoa muita kuinka tulisi asua, elää ja rahansa käyttää. Asiat voivat ulkopuoliselle näyttää kovinkin yksinkertaisilta ja selkeiltä mutta harvemmin niitä kuitenkaan ovat sille joka elää sitä todellisuuttaan.

Tässäkään ketjussa ei ole tullut esiin YHTÄÄN esimerkkiä, jossa köyhällä oikeasti olisi ruoasta pulaa. Jokaikinen esimerkki on käyttänyt ne rahansa omakotitaloon / autoon / osamaksuihin ynnä muuhun vastaavaan. Fakta nyt vaan on, että suomessa jokaisella täysjärkisellä on varaa viimeistään toimeentulotuen muodossa asuntoon, sähköön, lämpöön, lääkkeisiin ja ruokaan. JOKAIKISELLÄ. Ja ne joilla elämänhallintataidot puuttuvat, olisivat ihan yhtä "köyhiä" vaikka saisivat kymppitonnin tulot; he nimenomaan tarvitsevat neuvoja kuinka pitäisi elää, eivät lisää rahaa.

Vierailija
204/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.

Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta

Työttömyysavustus on n. 520 euroa kuukaudessa, yksiön vuokra Helsingissä 700-900 euroa. Helppoa se on elellä työttömyystuella maaseudulla asuen vanhempien luona..

Jos ei ole varaa Helsingissä asua, niin pitää muuttaa vaikka Tuusulaan. Naristaan, että on tiukkaa, mutta ei suostuta muuttamaan halvempaan. Tämä on yksi niistä yhtälöistä joka ei mene kaaliin.

Tämäkö on sinun ratkaisusi, että muutetaan kaikki köyhät jonnekin landelle missä ei ole minkäänlaista työllistymis mahdollisuutta koskaan?

Oletko tosissasi? Siis pitäisi jättää koko elämä, puoliso, kaverit, vanhemmat ja muut ja muuttaa jonnekin landelle josta ei tunne yhtään ketään ja on vielä vähemmän työllistymismahdollisuuksia? Itse olen alalla jolla töitä on lähinnä Helsingissä ja Tampereella, ehkä Turussa tuurilla. Hohhoijaa. Tekisitkö itse niin? Joo, tiedän että vastaat "tottakai tekisin".

Vastasin jo edelliselle, että ehdotin esim. Tuusulaa. Jos ei 20-30km päähän voi muuttaa vanhemmistaan, kavereistaan ja työpaikastaan ja "koko elämästään", niin ei sitten. 

Ok, en tiennyt että Tuusula on Järvenpäässä. Siitä huolimatta, en usko että puoliso olisi kovin innoissaan muuttamassa kun nyt asutaan 10 minuuttia hänen työpaikasta.... Sen lisäksi minun alalla tuskin Tuusulasta töitä löytyy. Kaupan kassalta taas en ole "ylikoulutettuna" saanut töitä joten turha sanoa, että "kyllä jotain työtä saa". Kun ei saa, sehän siinä onkin!

Vierailija
205/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä työttömiä jotka osaavat hakea ja saavat suurikain tukia ja elelevät leveämmin kuin osa työssäkäyvistä.

Mutta siitä huolimatta on väärin ja jopa vaarallista olettaa että kaikki tai edes valtaosa työttömistä olisi sellaisia.

Enkä näe kovin oikeana alkaa hyväosaisempien (tai huono-osaistenkaan) alkaa neuvoa muita kuinka tulisi asua, elää ja rahansa käyttää. Asiat voivat ulkopuoliselle näyttää kovinkin yksinkertaisilta ja selkeiltä mutta harvemmin niitä kuitenkaan ovat sille joka elää sitä todellisuuttaan.

Jos asiat on niin huonosti että on kokonaan armopalojen eli tukien armoilla eikä siitä omien sanojen mukaan ole poispääsyä niin kyllä silloin on kuunneltava viisampien neuvoja. Kaikki ihmsiet eivät todellakaan osaa elää ihmsiksi. Omat rahat- Oman elämän herra, muiden rahat- muiden narri. Totuus voi tuntua pahalta mutta on totuus

Kuulehan nyt. Kaikki eivät tule saamaan töitä vaikka "viisaammat" neuvoisivat mitä. Eivät ne neuvot välttämättä ole niin hyviä kuin antajansa luulevat. Moni työtön on ollut työelämässä jopa vuosikymmeniä mutta nyt ei pääse mihinkään ihan ikänsä takia. Aikanaan maksanut veroja, pitänyt yhteiskuntaa yllä jne.

Ostanut omistusasunnon josta ei ehkä pääsekään eroon, ainakaan kelvollisella hinnalla.

On aika hurjaa ja aiheettoman ylimielistä puhua ja suhtautua heihin kuten esim sinä teet.

Kukaan ei voi tietää mitä elämä eteen tuo ja etenkin tänä päivänä voi pohja pudota elämältä,

puskurirahatkin (jos niitä on onnistunut keräämään) loppuvat jossain vaiheessa.

Eläimet on mainittu useampaan kertaan tässäkin ketjussa. Kuka katsoo oikeudekseen sanoa että köyhän pitäisi luopua ystävästään ja lopettaa (se muuten maksaa useamman satasen) se tai antaa se vieraaseen paikkaan? Hiukan inhimillisyyttä ihmiset! On myös paljon tutkimuksia joissa todetaan että lemmikin ja ihmisen suhde on hyvin samankaltainen kuin vauvan ja vanhemman. Lemmikeillä on myös paljon terveysvaikutuksia, sekä fyysisiä että psyykkisiä.

Kaikkea ei mitata suoraan rahassa tai millään fyysisillä määreillä.

Vierailija
206/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katarina kirjoitti:

Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.

Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:

- sähkö

- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.

- kännykän käyttö

- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.

Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.

Mä oikeesti mietin, että onko näin ajattelevat ihmiset koskaan hakenut yhtään mitään tukia? Mä en edes jaksa alkaa luetella syitä, minkä vuoksi toimeentulotuki saatetaan evätä, koska niitä on ihan helvetisti liikaa. Se on niin täysin tilanteesta riippuva asia, mä oon nähnyt tän niin monta kertaa! Voisko ihmiset alkaa tajuta, että ei se oikeasti vaan mene niin että jokainen saisi toimeentulotukea saman verran. Vaikka joo, niin sen pitäisi mennä!

Kyllä olen hakenut. Toimeentulotuki voidaan evätä tasan yhdestä syystä: tuloja on liikaa ettei tukeen ole oikeutettu.

Te taas laskette "pakollisiksi" menoiksi asioita joita edes monet työssäkäyvät eivät hommaa, kuten Elisa-viihteen, lahjat, tai auton ja omakotitalon menot. Ja kas, sitten tämän keskituloista tuhlailevamman elämäntavan jälkeen ei jääkään rahaa! Voi kuule kyynel.

Toimeentulotuki voidaan evätä myös siitä syystä ettei alaikäinen ota opintolainaa jolla elättäisi itsensä!

Hyvä tuloisen puoliso saa päivärahaa jolla voi elättää itsensä, mutta köyhän perheen alaikäisen lapsen pitäisi sitä varten ottaa lainaa. Tämä on minusta kaikista suurin vääryys tässä tukiviidakossa!

Vierailija
207/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiat on niin huonosti että on kokonaan armopalojen eli tukien armoilla eikä siitä omien sanojen mukaan ole poispääsyä niin kyllä silloin on kuunneltava viisampien neuvoja. Kaikki ihmsiet eivät todellakaan osaa elää ihmsiksi. Omat rahat- Oman elämän herra, muiden rahat- muiden narri. Totuus voi tuntua pahalta mutta on totuus

Kun oli työelämässä (yli 20 vuotta) en koskaan ajatellut että esim työttömät ovat muiden armopalojen varassa tai narreja. Kiitos sinulle että nyt saan kuulla itse olevani sellainen. Jännä juttu että katsost olevasi viisaampi kuin esim te-toimiston psykologi ja muut virkailijat, tai sosiaalityöntekijä.

Kenties sinun pitäisi ryhtyä neuvomaan heitä niin asiat sujuisivat?

Vierailija
208/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkään ketjussa ei ole tullut esiin YHTÄÄN esimerkkiä, jossa köyhällä oikeasti olisi ruoasta pulaa. Jokaikinen esimerkki on käyttänyt ne rahansa omakotitaloon / autoon / osamaksuihin ynnä muuhun vastaavaan. Fakta nyt vaan on, että suomessa jokaisella täysjärkisellä on varaa viimeistään toimeentulotuen muodossa asuntoon, sähköön, lämpöön, lääkkeisiin ja ruokaan. JOKAIKISELLÄ. Ja ne joilla elämänhallintataidot puuttuvat, olisivat ihan yhtä "köyhiä" vaikka saisivat kymppitonnin tulot; he nimenomaan tarvitsevat neuvoja kuinka pitäisi elää, eivät lisää rahaa.

Miten niin ei ole tullut? Siis kyllähän sun nyt on asunto maksettava ennen ruokaa? Totta kai on köyhempiäkin, niitä joilla ei ole edes asuntoon varaa mutta kyllä itse ainakin maksan vuokran ennen kun alan laskea ruokarahoja. Ruokarahat on ne rahat mitkä jää, ja mulle esim. sitä jää päälle 100 € kuussa. Jos joudun lisäksi ostamaan jotain lääkkeitä (en nyt tarkoita mitään tuettavia vaan äkillisten sairausten tms) niin kyllä mun mielestä tolla budjetilla 20-30 € summa pois ruokarahasta on paljon. Silloinhan ruokaan jää n. 20€ viikossa, ja joo kyllä sillä pärjää mutta pitää kyllä miettiä mitä syö. 

Ja jos nyt haluat vielä laskelmat niin tässä:

Saan työkkäritukea ja asumistukea yhteensä n. 700€. Vuokraan menee 525€. Sähköön n. 15€. Vesimaksu 15€. Vakuutus vuodessa n. 20€/kk. Liiton jäsenyydestä maksoin tämän vuoden, eli siitä 15€ lisää (en kerennyt saada työttömyysehtoa täyteen ennen kuin jäin työttömäksi).  Eli rahaa jää 110 € ruokaan ja mahdollisiin muihin kuluihin. Enkä saa toimeentulotukea. (Joo, kuten keskustelusta käynyt ilmi kaikki EIVÄT sitä automaattisesti saa vaikka hakisi). 

Vierailija
209/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysavustus on n. 520 euroa kuukaudessa, yksiön vuokra Helsingissä 700-900 euroa. Helppoa se on elellä työttömyystuella maaseudulla asuen vanhempien luona..

Jos ei ole varaa Helsingissä asua, niin pitää muuttaa vaikka Tuusulaan. Naristaan, että on tiukkaa, mutta ei suostuta muuttamaan halvempaan. Tämä on yksi niistä yhtälöistä joka ei mene kaaliin.

Tämäkö on sinun ratkaisusi, että muutetaan kaikki köyhät jonnekin landelle missä ei ole minkäänlaista työllistymis mahdollisuutta koskaan?

Oletko tosissasi? Siis pitäisi jättää koko elämä, puoliso, kaverit, vanhemmat ja muut ja muuttaa jonnekin landelle josta ei tunne yhtään ketään ja on vielä vähemmän työllistymismahdollisuuksia? Itse olen alalla jolla töitä on lähinnä Helsingissä ja Tampereella, ehkä Turussa tuurilla. Hohhoijaa. Tekisitkö itse niin? Joo, tiedän että vastaat "tottakai tekisin".

Vastasin jo edelliselle, että ehdotin esim. Tuusulaa. Jos ei 20-30km päähän voi muuttaa vanhemmistaan, kavereistaan ja työpaikastaan ja "koko elämästään", niin ei sitten. 

Ok, en tiennyt että Tuusula on Järvenpäässä. Siitä huolimatta, en usko että puoliso olisi kovin innoissaan muuttamassa kun nyt asutaan 10 minuuttia hänen työpaikasta.... Sen lisäksi minun alalla tuskin Tuusulasta töitä löytyy. Kaupan kassalta taas en ole "ylikoulutettuna" saanut töitä joten turha sanoa, että "kyllä jotain työtä saa". Kun ei saa, sehän siinä onkin!

Luetun ymmärtäminen prakaa vai missä on sanottu, että Tuusula olisi Järvenpäässä? Toisessa kommentissa oli vain Järvenpää suluissa toisena vaihtoehtona, lisätään vielä Nurmijärvi nyt. 

Sinunkin työ pitää olla juuri siitä kaupungista missä asuu vai? Se, että asuu Tuusula, Järvenpää, Nurmijärvi ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma käydä Helsinki/Espoo/Vantaa akselilla töissä. Tosin teidän ruokakunnassa ilmeisesti se on, koska epäilit jo miehesi intoa muuttaa pidemmälle kun 10min. työmatkan päähän.

Vierailija
210/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katarina kirjoitti:

- sähkö

- kännykän käyttö

Kyllä voidaan evätä muistakin syistä. Esimerkiksi jos pariskunta on eronnut, mutta "puolison" tulot vaikuttavat edelleen. Tuttavapiirissä kuullut tämän, eikä ole lööperiä. 

Samoin opiskelijoiden on otettava laina ennen toimeentulotukea, mutta toki silloin sentään saa jotain rahaa. 

Vierailija
211/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja varmasti muutama tuhat muutakin köyhää ja työtöntä aletaan olemaan niin kurkkua myöten täynnä tätä yleistystä jota nyt vahvistetaan oikein valtion taholta, että pitäisikö lyödä hanskat tiskiin ja vuoden alusta alkaen aletaan elää oletusten mukaan!

Siinäpä voitte sitten oikeasti päteä ja miettiä millä kustannatte lasten huostaanotot, alkoholin aiheuttamat haitat, tupakan polttamat kämpät jne. Ja me köyhät vaan rallatellaan, syletään kattoon ja te maksatte.

Vierailija
212/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen prakaa vai missä on sanottu, että Tuusula olisi Järvenpäässä? Toisessa kommentissa oli vain Järvenpää suluissa toisena vaihtoehtona, lisätään vielä Nurmijärvi nyt. 

Sinunkin työ pitää olla juuri siitä kaupungista missä asuu vai? Se, että asuu Tuusula, Järvenpää, Nurmijärvi ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma käydä Helsinki/Espoo/Vantaa akselilla töissä. Tosin teidän ruokakunnassa ilmeisesti se on, koska epäilit jo miehesi intoa muuttaa pidemmälle kun 10min. työmatkan päähän.

No aivan sama missä Tuusula on, jos pointti on että lähellä. Mutta on se minun mielestä vähän itsekästä laittaa puoliso muuttamaan Järvenpäähän, jos hän ei tätä halua. Toki voisi muuttaa erilleen, mutta sitten taas vaarana se että asumismenot kasvaa koska yksiöiden vuokrat on korkeammat (tosin ei ehkä sitten Tuusulassa?). Ja ei kyllä 6 vuoden yhdessä asumisen jälkeen tee mieli muuttaa erilleen ihan suhteenkin takia. Tai ehkä sitten mieheni on itsekäs jos ei suostu vuokseni muuttamaan, mene ja tiedä. En usko että hänelle olisi ongelma muuttaa 10 minuuttia pidemmälle, mutta toinen kaupunki on eri asia.

Vierailija
213/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole tullut? Siis kyllähän sun nyt on asunto maksettava ennen ruokaa? Totta kai on köyhempiäkin, niitä joilla ei ole edes asuntoon varaa mutta kyllä itse ainakin maksan vuokran ennen kun alan laskea ruokarahoja. Ruokarahat on ne rahat mitkä jää, ja mulle esim. sitä jää päälle 100 € kuussa. Jos joudun lisäksi ostamaan jotain lääkkeitä (en nyt tarkoita mitään tuettavia vaan äkillisten sairausten tms) niin kyllä mun mielestä tolla budjetilla 20-30 € summa pois ruokarahasta on paljon. Silloinhan ruokaan jää n. 20€ viikossa, ja joo kyllä sillä pärjää mutta pitää kyllä miettiä mitä syö. 

Ja jos nyt haluat vielä laskelmat niin tässä:

Saan työkkäritukea ja asumistukea yhteensä n. 700€. Vuokraan menee 525€. Sähköön n. 15€. Vesimaksu 15€. Vakuutus vuodessa n. 20€/kk. Liiton jäsenyydestä maksoin tämän vuoden, eli siitä 15€ lisää (en kerennyt saada työttömyysehtoa täyteen ennen kuin jäin työttömäksi).  Eli rahaa jää 110 € ruokaan ja mahdollisiin muihin kuluihin. Enkä saa toimeentulotukea. (Joo, kuten keskustelusta käynyt ilmi kaikki EIVÄT sitä automaattisesti saa vaikka hakisi). 

Kerro vielä miksi et saa. Mikä on toimeentulotukipäätöksessä syy sille, että tuki on evätty. Koska en suoraan sanottuna usko - noilla tiedoilla olet oikeutettu noin 200-300 euron kuukausittaiseen tukeen. Jotain siis jää kertomatta.

Vierailija
214/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katarina kirjoitti:

- sähkö

- kännykän käyttö

Kyllä voidaan evätä muistakin syistä. Esimerkiksi jos pariskunta on eronnut, mutta "puolison" tulot vaikuttavat edelleen. Tuttavapiirissä kuullut tämän, eikä ole lööperiä. 

Samoin opiskelijoiden on otettava laina ennen toimeentulotukea, mutta toki silloin sentään saa jotain rahaa. 

Jos on virallisesti eronnut/asumiserossa, eivät puolison tulot vaikuta. Se on ihan fakta.

Ja kyllä, opiskelijoiden pitää nostaa laina. Silloin syömättömyys on oma valinta, jos ei lainaa nosta. (ts. ei hyödynnä niitä mahdollisuuksia, jotka ovat saatavilla).

Vierailija
215/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oli työelämässä (yli 20 vuotta) en koskaan ajatellut että esim työttömät ovat muiden armopalojen varassa tai narreja. Kiitos sinulle että nyt saan kuulla itse olevani sellainen. Jännä juttu että katsost olevasi viisaampi kuin esim te-toimiston psykologi ja muut virkailijat, tai sosiaalityöntekijä.

Kenties sinun pitäisi ryhtyä neuvomaan heitä niin asiat sujuisivat?

Minulla työvuosia on karkeasti sanottuna takana 30 vuotta enkä ole koskaan joutunut elämään työttömyystuilla. Välillä rahahanat ovat olleet rikkonaisemmat mutta aina olen itse tehnyt rahani. Isäni nimittäin sanoi ettei mikään ole suurempi häpeä kuin muiden almuilla ja nurkissa asuminen. Hätätilanteet ovat asia erikseen. Hän teki kovasti töitä koko elämänsä, samoin kummatkin hänen vanhempansa. juuri niitä sisukkaita, työteliäitä ja rehellisiä suomalaisia jotka eivät pelänneet sanoa niinkuin asiat oikeasti ovat. 

Pakko ajatella tätä nykyä että jotakin olen tehnyt elämässäni oikein kun olen tässä asemassa kuin olen. Mun täti on muuten sosiaalityöntekijä ja hänellä ei ole siihen mitään koulutusta ja äitini myös sosiaalitoimistossa työssä ollut sen kaksikymmentä vuotta, sitä ennen oli toisessa ammatissa ja kun työt silloin loppuivat niin opiskeli uuden ammatin ja oli samalla kaupan kassalla töissä, kyllä heitäkin ahdistaa nykyään ihmisten asenne työntekoa kohtaan. Moni kun sanoo suoraan ettei kiinnosta työnteko. Ovat agressiivisia eikä kiinnosta mikään muu kuin se, että saa rahaa.

Vierailija
216/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kulkemiseen.Bussikortti 85€kuussa, ja tämä kertaa kolme, kun on kolme tarvitsijaa.Auto (heh heh)ei ole ratkaisu kun kaksi kulkijoista alaikäisiä.Ja matka sen verran pitkä ettei sitä päivittäin jalan/pyörällä kulje.Vaikka tietty pitäisi, koska se olis meille köyhille luusereille ihan oikein.

Vierailija
217/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin omaehtoisesti joitakin vuosia sitten ja kävin samalla töissä matalapalkkaisella-alalla ja sain asumistukea vähän ja tuntimäärä töissä vaihteli hitusen. Käteen jäi vuokran jälkeen suurinpiirtein joitakin kymppejä enemmän mitä toimeentulon perusosa oli.

Mihin rahat menivät?

-Vuokra (sis. netin), sähkölasku, puhelinliittymä, vakuutukset.

-Ruoka

-Pakolliset muut ostokset (hygieniatuotteet, wc-paperi, pyykinpesuaine, tiskiaine jne)

-Bussikortti (pääasiassa riitti arvo, työharjotteluiden ajan kuukausilippu)

-Satunnaiset vaate- ja kenkäostokset rikkoutuneiden tilalle

Juuri kun piti ruveta opinnäytetyötä kirjoittamaan, päätti tietokone sanoa yhteistyösopimuksen irti. Onneksi vanhemmat riensivät apuun ja ostivat uuden keskusyksikön.

Lemmikkejä minulla ei ollut ja alkoholiakaan en juuri käyttänyt, ei sille tosin olisi ollut aikaakaan.

Tiukkaa teki mutta hengissä selvittiin. Kävikin sitten niin hyvä tuuri että sain yhdestä työharjoittelupaikasta vakiduunin heti valmistumisen jälkeen.

Vierailija
218/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylikallis asuminen vie eniten rahaa. Silmälasien uusiminen, vaatteet, lääkkeet, kodinkoneetkaan ei kestä ikuisesti. Miten maksat pienestä palkasta? Ttt ei saa jos on "omaisuutta". Verot, maksut ja hinnat senkun nousee mutta kikyn ansiosta palkka pieneni. Tahti jatkunee samana jatkossakin. T. Köyhä työssäkäyvä

Itse joudun kitkuttelemaan 367€ summalla kuukauden vuokran jälkeen. En voi saada tt-tukea, koska minulla on juurikin omistuksia...

Rakkaat vanhempani ovat ostaneet yhdessä kummieni kanssa minulle jo pienestä asti osakkeita ja rahastoja ja laittaneet nämä jollekkin eläkesäästö sopimustilille (en nyt tarkkaa nimeä muista). Ikävän asiasta tekee, että siellä makaavaa reilun 20 000€ varallisuutta en saa mitenkään käyttööni vaikka haluaisinkin - tilin luonne on nimensä mukaisesti tarkoitettu vasta eläkeiässä käyttöön otettavaksi ja lakikin sanoo ettei sieltä varoja voi aikaisemmin luovuttaa tilin omistajan käyttöön.... Ihan olen veroneuvonnasta asiasta kysynyt, että eikä ole mitään keinoa kajota tiliin jo nyt - ei ole.

Sossu katsoo nuo omistukset varallisuudeksi (joiden olemassa olosta tiedon saavat verottajalta) joka tulisi käyttää ensin pois. Vaikka olen useita selvityksiä asiasta tehnyt, ettei tuo ole perinteinen arvo-osuustili jota kykenisin itse hallinnoimaan ja myymään omistuksia ja ottamaan rahat käyttööni. Vetoavat vain papukaijana omiin ohjeistuksiinsa ja eivät ota kuuleviin korviin etten saa sieltä rahaa vaikka itsekkin haluaisin. Reilun 30vuoden päästä vasta.

Minulta jää siis puuttumaan reilu satku siitä laskennallisesta n. 480€ kuukausi summasta joka tulisi vuokran jälkeen työttömällä olla käytettävissään. Tosi kiva tilanne kun ei voi itse mitenkään vaikuttaa asiaan.

Vierailija
219/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiseen. Vuokrat ovat ihan oikeasti törkeitä. Pienituloisen ystäväni vuokra on suurempi kuin mitä minä maksan asuntolainaa ja yhtiövastiketta yhteensä. Asunto kuitenkin muutaman neliön pienempi kuin omani ja kauempana pääkaupunkiseudusta kuin omani. 

Suomessa oli pitkän aikaa tilanne, että asumistukea maksettiin henkilöluvun ja neliöiden mukaan. Käytännössä tämä tarkoitti yksiötä yhdelle, kaksiota kahdelle, kolmiota kolmelle jne. Asumistuki kuitenkin muuttui jokunen vuosi sitten ja nykyisin se  perustuu ainoastaan henkilölukuun. Toimeentulotukeakin maksetaan vain nk kohtuullisiin asumiskuluihin ja sen ylimenevän osan joutuu maksamaan toimeentulotuen perusosasta eli ruokarahoista.  Tiedän useammankin lapsiperheen, joka on muuttanut isommasta asunnosta kaksioon ihan vain siksi, että rahat asumistuki mukaanlukien ei enää riitä isompaan asuntoon. 

Vierailija
220/374 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylikallis asuminen vie eniten rahaa. Silmälasien uusiminen, vaatteet, lääkkeet, kodinkoneetkaan ei kestä ikuisesti. Miten maksat pienestä palkasta? Ttt ei saa jos on "omaisuutta". Verot, maksut ja hinnat senkun nousee mutta kikyn ansiosta palkka pieneni. Tahti jatkunee samana jatkossakin. T. Köyhä työssäkäyvä

Itse joudun kitkuttelemaan 367€ summalla kuukauden vuokran jälkeen. En voi saada tt-tukea, koska minulla on juurikin omistuksia...

Rakkaat vanhempani ovat ostaneet yhdessä kummieni kanssa minulle jo pienestä asti osakkeita ja rahastoja ja laittaneet nämä jollekkin eläkesäästö sopimustilille (en nyt tarkkaa nimeä muista). Ikävän asiasta tekee, että siellä makaavaa reilun 20 000€ varallisuutta en saa mitenkään käyttööni vaikka haluaisinkin - tilin luonne on nimensä mukaisesti tarkoitettu vasta eläkeiässä käyttöön otettavaksi ja lakikin sanoo ettei sieltä varoja voi aikaisemmin luovuttaa tilin omistajan käyttöön.... Ihan olen veroneuvonnasta asiasta kysynyt, että eikä ole mitään keinoa kajota tiliin jo nyt - ei ole.

Sossu katsoo nuo omistukset varallisuudeksi (joiden olemassa olosta tiedon saavat verottajalta) joka tulisi käyttää ensin pois. Vaikka olen useita selvityksiä asiasta tehnyt, ettei tuo ole perinteinen arvo-osuustili jota kykenisin itse hallinnoimaan ja myymään omistuksia ja ottamaan rahat käyttööni. Vetoavat vain papukaijana omiin ohjeistuksiinsa ja eivät ota kuuleviin korviin etten saa sieltä rahaa vaikka itsekkin haluaisin. Reilun 30vuoden päästä vasta.

Minulta jää siis puuttumaan reilu satku siitä laskennallisesta n. 480€ kuukausi summasta joka tulisi vuokran jälkeen työttömällä olla käytettävissään. Tosi kiva tilanne kun ei voi itse mitenkään vaikuttaa asiaan.

Rakenna aikakone ja käy 30vuotta tulevaisuudessa lunastamassa rahat ja sitten palaa takaisin käteispotin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme