Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Onhan näitä. Ylimääräisiä harrastuksia ei ole. Ilmaisia vain.
Osta onki ja sieniveitsi. Alat jopa tienaamaan tällä kympin sijoituksella.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle asiat ovat kalliimpia.
Täältä opin sen vessapaperivertauksen; että jos rahaa on euro, pitää ostaa se pienempi paketti vessapaperia, jossa kappalehinta on 15snt sen sijaan että ostaisi sen jättipakkauksen, joka maksaa ehkä kuusi euroa, mutta rullan kappalehinnaksi tulisi 6 snt.
Mutta kun siihen säästämiseen ei ole varaa!
Auto on vanha, joten pitää maksaa enemmän vakuutuksia ja korjauksia - tosin uusi auto voisi olla vakuutuksiltaan halvempi ja huoltovapaa, mutta pitää silti hoitaa maksusopimus kuukausittain. Valitse sitten, kumpi niistä on parempi. Ja sitä aiempaa autoa ei ole ja käsiraha ihan minimi, joten rahoitussopimus on neuvoteltu sen mukaan.
Lainaa varmaan köyhäkin saa, että voisi käyttää sitä vipua rikastumiseen, mutta rikkaana saa halvempaa lainaa.
Mietipäs nyt uudelleen tuo autovakuutus. Meinaatko että korvausarvoltaan 30 000€ auto on halvempi vakuuttaa kuin 1000€ arvoineb?
1000e autoa ei kannata vakuuttaa.
Sinkkumies
Miinusta poro, mutta jos omavastuu on esim. 700e ja auton arvo laskee koko ajan, niin maksaa täysin turhasta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin, ambulanssikyytien omavastuihin ja sairaalamaksuihin menee meillä rahat. Sairastaminen on yllättävän kallista, kun elämä lähenee loppuaan. T. Omaishoitaja
Mutta jokseenkin tämän porukan mukaan ei tulisi laskea yleisiä tukia, vaan ottaa heidät erityisryhmänä huomioon.
Sinkkumies
Otetaankin. Kaikki sairaala- ja (lääkärin määräämät) lääkekulut korvataan toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Ei muuten jää. Esimerkiksi mulla jäisi enemmän toimeentulotuella. Pelkkä hammaslääkäri saattaa maksaa 50 euroa, lapsille haluan suoda harrastuksia, auto on töiden takia jne. En saisi toimeentulotukea, koska mulla on muutama tonni säästöjä. En kuitenkaan valita köyhyydestä, pärjään hyvin näin.
Aika erikoista että tätä alapeukutetaan. Ilmeisesti parempi olisi säästämisen sijaan hassata kaikki rahat ja hakea erotus sossusta.
Alapeukutan sitä, että ihminen jolla on auto, lapsia ja lapsilla harrastuksia, sekä vielä säästöjäkin, kuvittelee olevansa köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.
Tt:ssa ei huomioida lupalääkkeitä. Esim. 2 kilpirauhaslääkettä vaatii Fimealta erityisluvan.
Esim. Armour ja Lio ovat näitä. Ai mutta, eihän tt asiakkaan kuulukaan olla terve.
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.
Katoppa peiliin ja mieti kuinka ylimielinen ja alentava olet. On se kiva haukkua niitä joilla on sillä hetkellä elämässään vaikeuksia (työttömyyttä, sairauksia tms.)? Missä on sunkin inhimillisyys. Olen niin pettynyt ihmisten ilkeyteen, ahneuteen ja omahyväisyyteen. Suomen hallitus näyttää esimerkkiä.
Noh, mulla ei mene rahat viinaan eikä röökiin eikä onneksi ole minkäänlaista lääkitystäkään. Vuokra ja pakolliset laskut kun maksaa niin eipä sitä juuri mitään jääkään. Eikä tule minkäänlaista lehteä enkä ole velkaakaan mihinkään. Mutta ruokaa oon aina saanut, että nälkää ei ole tarvinnut nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.
Kolme neljästä alkoholistista käy töissä.
Entä sitten? Se ei liity siihen, että moni työtön ja "köyhä" on alkoholisti ja nikotinisti myös.
Vielä useampi ei ole, ja se kai tässä on nyt olennaista. Jotenkin irvokasta, että köyhän alkoholismi olisi paheksuttavampaa kuin varakkaamman henkilön, vaikka köyhällä on yleensä vähemmän resursseja tuon sairauden voittamiseksi.
Alkoholismi ei suinkaan ole mikään sairaus kaikkien lääkärien ja tutkijoiden mielestä. Suurin osa juomisensa täysin lopettaneista tekee lopetuspäätöksen ihan itse kaikista hoidoista ja kuntoutuksista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten jää. Esimerkiksi mulla jäisi enemmän toimeentulotuella. Pelkkä hammaslääkäri saattaa maksaa 50 euroa, lapsille haluan suoda harrastuksia, auto on töiden takia jne. En saisi toimeentulotukea, koska mulla on muutama tonni säästöjä. En kuitenkaan valita köyhyydestä, pärjään hyvin näin.
Aika erikoista että tätä alapeukutetaan. Ilmeisesti parempi olisi säästämisen sijaan hassata kaikki rahat ja hakea erotus sossusta.
Alapeukutan sitä, että ihminen jolla on auto, lapsia ja lapsilla harrastuksia, sekä vielä säästöjäkin, kuvittelee olevansa köyhä.
Minähän sanoinkin etten valita köyhyydestä, koska en koe olevani sitä. Fakta on kuitenkin se, että elän arkeani pienemmillä tuloilla kuin tt-asiakas, jolla kaksi lasta. Ja säästöt olen kerännyt tuloistani, ei ole senttiäkään muilta tullut. Kyse on useimmiten siitä mihin rahansa laittaa. Minä en harrasta enkä osta itselleni juuri koskaan mitään. Ne rahat menee lapsiin. Toimeentulotuella voi saada vielä vaate- ja harrastusrahaa joka ei kuulu perustoimeentukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! --- Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.
Eli tarkoituksella olet yksinhuoltaja tukien takia? Tiesitkö muuten, että kaikki eivät saa lasta toiveista huolimatta. Ei ole omista valinnoista kiinni se. Kaikki eivät voi tehdä kuten sinä.
En ole yh tukien takia. Minulla on työpaikka johon palaan hoitovapaan jälkeen. Olen kiitollinen siitä miten hyvin kela maksaa ja auttaa minua ja minun perhettä taloudellisesti. Nykyisessä työpaikassa tienaisin yötöitä tehdessä saman verran kuukaudessa, ja siitä ei vielä edes veroja vähennetty entä mitä nyt saan lasta hoitamalla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! Käteen jää sellainen 1100e. 650e menee vuokraan. Lisäksi kela maksaa sähkölaskut, lääkkeet, sairaalamaksut, kotivakuutuksen yms. Joka kuukausi saan 400-500e säästöön, vuodessa sellaiset 5000e. Ainoat laskut jotka joudun maksaan itse on puhelinlasku ja netti. En käytä alkoholia, en tupakoi. Käytän alet hyödyksi. Ostan iltaisin -30% ruokaa. Teen parin päivän ruuat kerralla. En omista autoa, kuljen lasten kanssa kävellen. Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.
Voi luoja. Minä en ole yksinhuoltaja ja saan 260e. Töissäkäyvänäkään en saa läheskään noin paljon. Ja te itkette kun tukia pienennetään, ihan oikein!!
En ole kertaakaan itkenyt tukien perään.
Meillä meni 2000 laskuihin joulukuun alussa ja sit tuli 800 vakuutusmaksuja jouluyllärinä. Nyt ollaan ihan helevetin köyhiä oltu koko joulukuu lähinnä ja joulu menee kituuttaen. Vasta kuun lopussa tulee rahaa muutamia tonneja, mut just joulu ihan pers auki. No tulee ainakin ikimuistoinen joulu, kun on ruokaan rahaa muutama kymppi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän sanoinkin etten valita köyhyydestä, koska en koe olevani sitä. Fakta on kuitenkin se, että elän arkeani pienemmillä tuloilla kuin tt-asiakas, jolla kaksi lasta. Ja säästöt olen kerännyt tuloistani, ei ole senttiäkään muilta tullut. Kyse on useimmiten siitä mihin rahansa laittaa. Minä en harrasta enkä osta itselleni juuri koskaan mitään. Ne rahat menee lapsiin. Toimeentulotuella voi saada vielä vaate- ja harrastusrahaa joka ei kuulu perustoimeentukeen.
Mä olen joskus ottanut persnettoa töissä käydessä (paitsi, että lyhensin asuntolainaa vähemmän kuin mitä sama olisi maksanut vuokralla).
En ostanut mitään itselleni, muuta kuin ruokaa. Työssä käyvällä voi siis jäädä vähemmän rahaa käyttöön, kuin kotona istuvalla.
Sinkkumies
Kun pesukone hajosi, niin pesin vaatteita keittiön lavuaarissa. Ei kiva.
Sinkkumies
Ne jotka ovat joutuneet tekemään samoin tietävät, että noi pesuaineet kuivattaa kädet aika ikävästi.
Sinkkumies
Tiedänkö mä mitä on olla köyhä, osaanko mä laskea jokaisen pennin päälle.
Totta ketussa.
Sinkkumies
Kysymykseen: asumiseen, vakuutusmaksuihin,laskuihin. Mulla kyllä riittää rahat ruokaankin. Täällä on vissiin moni jo aiemminkin toitottanut, että osa köyhistä on töissä pienellä palkalla, eikä ole oikeutettu asumistukeen esimerkiksi. Kuitenkin asumiskustannukset esim. itsellä on 840e/kk. Ihan vuokralla asuessa. Ruuasta ei ole pulaa, mutta joutuu kyllä miettimäään, mitä valmistaa. Vaatteita en oikeastaan osta kun käytettynä. Toisinaan vähän hiertää tehdä töitä vähän päälle tonnin kuukausipalkalla. Olen kuitenkin samaan aikaan suorittanut aikuisopintoja, että valoa tunnelin päässä on ehkä joskus näkyvissä.
Ylikallis asuminen vie eniten rahaa. Silmälasien uusiminen, vaatteet, lääkkeet, kodinkoneetkaan ei kestä ikuisesti. Miten maksat pienestä palkasta? Ttt ei saa jos on "omaisuutta". Verot, maksut ja hinnat senkun nousee mutta kikyn ansiosta palkka pieneni. Tahti jatkunee samana jatkossakin. T. Köyhä työssäkäyvä
Mutta jokseenkin tämän porukan mukaan ei tulisi laskea yleisiä tukia, vaan ottaa heidät erityisryhmänä huomioon.
Sinkkumies