Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Lähisukulaisella menee rahat eri laskujen perintäkuluihin. Enkä puhu nyt maksukehotus vitosista.
Katarina kirjoitti:
Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.
Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:
- sähkö
- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.
- kännykän käyttö- vaatteet, kengät, kodinkoneiden hajoaminen ym.
- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.
Tällaisessa skenaariossa ko. henkilö saa lisäksi noin 170 euroa toimeentulotukea, ja lisäksi hänelle maksetaan sähkökulut, työhaastattelumatkat, sekä lääkäri- ja lääkekulut toimeentulotukena. 300 euron sijasta jää siis 470 euroa, eikä sitä tarvitse käyttää sähköön, terveyskuluihin tai haastattelumatkoihin. Ei siis ole mahdollista, että ruokaan jäisi vain 90e/kk, jos vaan viitsii sen toimeentulotuen hakea.
Ai että se voi olla vaikea tajuta, että kaikki köyhät eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Ja silloin kun sairastut, maksat itse lääkkeet ja muut hoidot.
Ja kyllähän köyhä hetken tuilla kitkuttelee ja ostaa vaan ne pakolliset, ruoat ja muut. Ongelmia alkaa tulla, kun aikaa tulee ja pakolliset asiat, esim. kodinkoneet alkavat hajoilla. Se on hankala köyhän uusia pesukoneita, tietokoneita, kännyköitä, imureita ja muita välillä. Eivät nekään ikuisia ole. Lisäksi rahaa menee hygieniatuotteisiin, matkakuluihin, siivousvälineisiin ja puhdistusaineisiin. Välillä on päästävä parturiin tai kampaajalle jne. Vaatteita, kenkiä ja laukkuja on pakko välillä uusia. Eivät nekään ikuisia ole. Ja ne laskut: sähkö, vesi, kotivakuutus, netti ja puhelinliittymä maksavat. Elämässä on niin paljon muitakin kuluja kuin se ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Ai että se voi olla vaikea tajuta, että kaikki köyhät eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Ja silloin kun sairastut, maksat itse lääkkeet ja muut hoidot.
Jos on niin paljon tuloja ettei ole oikeutettu toimeentulotukeen, niin ei ole kovin köyhä.
Ihanasti tietämättömät yleistää täällä kun eivät paremmin asioista tiedä. Ihan naurattaa. Miettikääpä keskenänne ihan rauhassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin paljon tuloja ettei ole oikeutettu toimeentulotukeen, niin ei ole kovin köyhä.
Kuule, kyllä voi olla. Toimeentulo voidaan evätä vaikka siitä syystä, että avopuolisolla on tilillä pari sataa euroa säästöjä ja itse on minimikansaneläkkeen varassa. Sun mielestä sillon ei ole köyhä? Varsinkin, jos se puolisokin on työtön ja saa ihan perus työttömyyskorvausta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! Käteen jää sellainen 1100e. 650e menee vuokraan. Lisäksi kela maksaa sähkölaskut, lääkkeet, sairaalamaksut, kotivakuutuksen yms. Joka kuukausi saan 400-500e säästöön, vuodessa sellaiset 5000e. Ainoat laskut jotka joudun maksaan itse on puhelinlasku ja netti. En käytä alkoholia, en tupakoi. Käytän alet hyödyksi. Ostan iltaisin -30% ruokaa. Teen parin päivän ruuat kerralla. En omista autoa, kuljen lasten kanssa kävellen. Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.
Voi luoja. Minä en ole yksinhuoltaja ja saan 260e. Töissäkäyvänäkään en saa läheskään noin paljon. Ja te itkette kun tukia pienennetään, ihan oikein!!
En ole kertaakaan itkenyt tukien perään.
Mistä tuo 1800e koostuu? Miksi ihmeessä saat niin paljon?
Onhan niitä aina kaikkia menoja, kummilasten syntymäpäiviä minne on kiva joku lahja viedä, lääkärikäyntejä, rikkoutuneita kodinkoneita, auton huoltoa...
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei suunnitella eikä säästetä. Taikatuki kun tipahtaa tilille se pistetään kolmessa päivässä sileäksi. Ottomaatti, lähikauppa, kaljaa, tupakkaa, hedelmäpeliä, taksilla kotia, kaljat juotu, takas taksilla ostarille, tupakkaa, kuppilaan, pizza, taksilla kotiin.
Näin sujuu se kolme päivää, loppukuu itketään kun rahat vähissä.
Puhu vain omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kyllä voi olla. Toimeentulo voidaan evätä vaikka siitä syystä, että avopuolisolla on tilillä pari sataa euroa säästöjä ja itse on minimikansaneläkkeen varassa. Sun mielestä sillon ei ole köyhä? Varsinkin, jos se puolisokin on työtön ja saa ihan perus työttömyyskorvausta vaan.
Miten vaikea voi olla nostaa ne parisataa euroa "piirongin laatikkoon" säästöön? Tadaa, silloin on oikeutettu toimeentulotukeen viimeistään seuraavasta kuusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Rahat menee viinaan, huumeisiin ja tupakkaan. Ruuat haetaan sitten leipäjonoista.
Totta tämäkin joidenkin kohdalla. Kassalla joskus työskennellessäni, huomasin että moni sossun asiakas osti sitoumuksella ruokaa, äidinmaidonkorviketta, vaippoja, jne. Ja sitten yllättäen löytyikin omaa rahaa kun piti ne kaljat ja tupakat maksaa. Mua otti oikeasti päähän. Että mäkin siinä kassatyössä maksan veroja, siksi että joku juoppo voi käyttää niitä verorahoja törkeästi väärin.
Positiivista tietenkin että lapsille ostivat tarvittavat asiat. Vähän kyllä säälitti ne lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea voi olla nostaa ne parisataa euroa "piirongin laatikkoon" säästöön? Tadaa, silloin on oikeutettu toimeentulotukeen viimeistään seuraavasta kuusta lähtien.
Ai sun mielestä on ihan hyväksyttävää huijata noin? Voi olla kuule kurjat seuraukset, jos tollasista jää kiinni. Sitä paitsi sossu näkee kyllä tiliotteesta, että tililtä on nostettu tietty summa rahaa ja laskee tuet niin, että se raha on seuraavan kuun tuista ainakin pois.
Hauska keskustelu tää. Yleensä niin valitetaan, että ihmiset elää yhteiskunnan tuilla, niin nyt oikein kannustetaan, vieläpä vähän epärehellisin keinoin, lypsämään yhteiskunnalta rahaa :D
Täällä vaan sokeasti uskotaan, että köyhälle jää aina 500e laittaa haisemaan joka kk.
Kerron omasta puolestani, että olen yhden lapsen yh , päiväraha  tulee 672e lapsi saa 99e opintotuen ja 150e elatustukea ,450 asumistuki tästä maksetaan 250e vuokraa, lapsen koulukulut, matkat, sähköt, puhelin laskut, netti, ruoka, vaatteet, lääkkeet  yms. Toimeentulotukea ei saada, koska lapsen pitäisi ottaa opintolainaa elämiseen.Ei todellakaan jää 500e per nokka. Tästä kun vielä hallitus vie 5% niin ei paljon naurata. 
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Työttömyysavustus on n. 520 euroa kuukaudessa, yksiön vuokra Helsingissä 700-900 euroa. Helppoa se on elellä työttömyystuella maaseudulla asuen vanhempien luona..
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan, koska on vain kalliita asuntoja, vaikka haluaisikin halvan.
Meillä menee vuokraan iso osa. Saadaan jotain asumistukea mutta kun on liian kallis asunto niin maksetaan omasta pussista se +200€ omavastuuta. Eli vuokraan menee 800€/kk. Kun palaan äitiyslomilta työelämään niin vuokraan menee 1050€/kk. Edullisempaa on etsitty noin 4 vuotta.
Lisäksi lapsen lääkkeisiin menee rahaa 50€/kk. Pakollinen puhelinlasku +80€/kk.
Sähkölasku 2kk välein noin 100€.
Sitten on näitä "ei pakollisia" laskuja jotka on kuitenkin maksettava. Vanha ellostili joka sekin vie muutaman kympin joka kuussa eikä edes tunnu lyhenevän vaikken sieltä enää edes tilaa. Autolaina löytyy. Sekin muutaman satasen kuussa. Elisa viihde ja netti. Lastenvaunut osamaksulla ja turvakaukalo.
Luottokorttilasku.
Me nyt ei olla varmaan näitä "perinteisiä" köyhiä mutta kyllä voin sanoa että köyhimpiä on matalapalkkaiset duunariperheet. Toki meillä on ns turhia laskuja mutta ne nyt on eikä niitä pois saa paitsi maksamalla.
Jos olisin yh niin rahaa jäisi paljon enemmän. Saisin toimeentulotuen vielä päälle ja kaikki lääkkeet ja laskut maksaisi joku muu.
Olen joskus ollut yh ja oli varaa olla kotihoidontuella kun sossu maksoi. Nyt pystyn ehkä vuoden kituuttamaan kotihoidontuella. Ehkä.
Sanoisin että köyhyys ja elämänhallintaongelmat kulkee käsi kädessä. Siinä kun tarpeeksi kauan rämpii suossa, ei enää jaksa vuodesta toiseen laskea pennejä. Tunnelin päässä ei ole valoa, joten tuntuu että on ihan sama jos välillä on jotain paheitakin, joilla itse lääkitä pahaa oloa. Valitettavasti nuo paheet tahtoo sitten kaataa koko budjetin, saati että ne yleensä vaikuttaa terveyteen, ja kierre on luotu.
Olen laman lapsi, köyhästä perheestä ja näin lapsena paljon köyhyyttä. Monessa perheessä ei juuri opetettu mitään budjetointitaitoija, tai korostettu opiskelujen, työpaikan ja sosiaalisten suhteiden merkitystä. Tuon aikaisista tuttavista monista tuli mielenterveysongelmaisia ja köyhiä.
Ne jotka pääsivät töihin, eivät osanneet käyttää sitä rahaa, kun sitä ei koskaan opetettu. Osa otti pikavippejä niin, että sitä on sitten oltu useammat vuodet suossa niiden takia ja tilanne näyttää kerta kaikkiaan lohduttomalta. Osa taas elää yhä jatkuvasti kädestä suuhun, ostaa itselleen "statusasioita", sellaisia joita näkee muissakin perheissä. Eli tietyn merkkisiä vaatteita, sisustustuotteita, lemmikkejä jne. Niin että olisi näennäisesti kuin muut, mutta kun tulee jokin yllättävä meno, niin kaikki kaatuu heti siihen.
Pitäisi tehdä enemmän ennaltaehkäisevää työtä mielenterveyden parissa. Omaa riittämättömyyden tunnetta lääkitään alkoholilla, tupakalla, peleillä, ostamisella jne. kun ei voi kohdata sitä raastavaa tunnetta sisällä. Ja kun opetettaisiin sitä oman talouden hallintaa, ja ihan elämistä ylipäätään, niin säästyttäisiin paljolta pahalta. Kyllä se aina jonnekkin heijastuu, se yhden ihmisen paha olo. Jos ei pelkästään läheisiin, niin esim. ryöstelevät narkkarit jo vaikuttaa oman perhepiirin ulkopuolelle.
Kivahan se on maksaa 46% veroja että joku mätisäkki voi imeä sätkää kotona päivät.
Saan n. 840e toimeentulotukea ja asumistukea. Pakolliset menoni:
- Vuokraan 430e, asun pienessä yksiössä Itä-Helsingissä. Kimppakämppiä olen katsonut, mutta ne on yleensä joissain isoissa huoneistoissa keskustoissa ja maksaa enemmän kuin yksiöni nyt.
- Matkakortti 55e, pitää päästä kulkemaan työkkäriin, kauppaan (käyn useimmiten Itiksen Prismassa, koska siellä on halvinta) ja näkemään ihmisiä.
- Sähkölasku n. 15e/kk
- Puhelin ja netti 25e/kk.
- E-pillerit joka kolmas kuukausi 28e.
Ruokaan ja muihin menoihin minulla jää noin 290 euroa kuukaudessa, joka itselleni riittää erittäin hyvin, mutta minä olenkin yksinasuva ja perusterve. En tupakoi ja alkoholia juon todella harvoin, silloinkin yleensä laivalta haettua. Ruoat haen Prismasta ja menee n. 150-200 euroa kuussa, koska kokkaaminen on yksi harvoista iloistani. Ensi kuussa minun on pihisteltävä tästä, sillä kotivakuutus on maksettava.
Uskon, että tilanteeni paranee, sillä koitan aktiivisesti saada työtä. Minulla ei ole muuta koulutusta, kuin peruskoulu ja kesken jääneet ammattiopinnot, mutta koitan ensi vuonna päästä taas haluamaani koulutukseen.
Jos elelit peruspäivärahalla, jolla suuri osa työttömistä joutuu pärjäämään, siinä jää verojen jälkeen jotain vähän päälle 500 € käteen.
Siitä sitten - vuokra, joka yleensä on jostain yksiöstä 400-600 €. Jos saa asumistukea, niin rahaa voi sen jälkeen jäädä n. 300 €. Siitä sitten pois:
- sähkö
- matkakulut työhaastatteluhin, mahd. lääkäriin ym. lääkäri- ja lääkekulut, jotka on vanhemmilla jo niin suuret yleensä että niihin menisi koko tuo tuki.
- kännykän käyttö
- vaatteet, kengät, kodinkoneiden hajoaminen ym.
- ruokaan jää monilla vain 3 €/pv eli 90 € siis koko kuukauden ruokiin. Se on senverran pieni summa, että pakko on hakea leipäjonosta ruokaa, jotta pysyy hengissä eikä silloinkaan tule saamaan riittävästi proteiinia ja kaikkia ravintoaineita, jolloin köyhä myös sairastuu helpommin.