Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?

Vierailija
21.12.2017 |

Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.

Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta

Kommentit (374)

Vierailija
121/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.

Älä jaksa turbo-urbo aina vaan laittaa uudestaan näitä työttömien haukkumisketjuja - miksi vihaat noin paljon itseäsi ja muita työttömiä???

Vierailija
122/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä pärjää muutaman kuukauden. Mutta jos esim. vuosien opiskelujen jälkeen onkin vuoden työttömänä, alkaa elämässä tulla muitakin menoja, kuin ruoka. Vuosikausia köyhänä olleena alkavat vaatteet, kodinkoneet, keittiövälineet, kaikki hajoilla jo käsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.

Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.

Ei muuten jää. Esimerkiksi mulla jäisi enemmän toimeentulotuella. Pelkkä hammaslääkäri saattaa maksaa 50 euroa, lapsille haluan suoda harrastuksia, auto on töiden takia jne. En saisi toimeentulotukea, koska mulla on muutama tonni säästöjä. En kuitenkaan valita köyhyydestä, pärjään hyvin näin.

Vierailija
124/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokran jälkeen käteen 2800 €/kk – isä työtön, äiti omaishoitaja: näin kuusihenkinen Mäkisen perhe selviytyy

Marjut ja Jari Mäkinen tietävät, millaista arki on, kun jopa ruuasta pitää tinkiä. (KUVA: Ville Honkonen)

Julkaistu: 27.10. 10:47

Ruuasta täytyy tinkiä, sillä esimerkiksi apteekkiin menee kuukaudessa jopa viisisataa euroa.

Ilta-Sanomat haastatteli oululaista, kuusihenkistä Mäkisen perhettä viimeksi noin vuosi sitten. Tuolloin perhe kertoi, että heille jäi kuukaudessa vuokran jälkeen käteen noin 2800 euroa.

Perheen kuukausitulot kertyvät pienistä puroista. Jari-isän 685 euron työttömyyskorvauksesta, äidin 1100 euron omaishoidontuesta kahden kehitysvammaisen tyttären hoitamisesta, Kelan 750 euron vammaistuesta, 490 euron lapsilisästä ja asumistuesta.

Tilanne on sama nyt.

Kun summasta vähennetään kuuden hengen puhelinlaskut, vesimaksut ja parin sadan euron sähkölasku, ruokaan, bensaan ja muihin kuluihin jää kuusihenkisen perheen kuukausittainen toimeentulominimi – noin 2000 euroa.

– Moni katsoo tuota yhteissummaa ja ajattelee, että meillä on paljon rahaa. Se ei silti koskaan riitä mihinkään ylimääräiseen. Syyslomallakin olisi mukava mennä lasten kanssa jonnekin, mutta rahanpuutteen vuoksi olemme loman kotona, perheen äiti Marjut Mäkinen kertoo.

Ruuasta täytyy tinkiä

Usein muut kulut ovat niin suuria, että ruuasta täytyy tinkiä.

Tehän olette kaikki päivät lomalla, kun muut paiskivat röitä. Voi kun saisi vapaapäiviä edes viikon!!! Voisi maata viikon reporankana kotona.

Sinkkumies

Vierailija
125/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden kehitysvammaisen lapsen lisäksi yhdellä tyttäristä on todettu Asperger. Kuopukselle tehdään juuri tutkimuksia samasta syystä.

Kahden kehitysvammaisen ei pitäisi tehdä lapsia.

Sinkkumies

Vierailija
126/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! Käteen jää sellainen 1100e. 650e menee vuokraan. Lisäksi kela maksaa sähkölaskut, lääkkeet, sairaalamaksut, kotivakuutuksen yms. Joka kuukausi saan 400-500e säästöön, vuodessa sellaiset 5000e. Ainoat laskut jotka joudun maksaan itse on puhelinlasku ja netti. En käytä alkoholia, en tupakoi. Käytän alet hyödyksi. Ostan iltaisin -30% ruokaa. Teen parin päivän ruuat kerralla. En omista autoa, kuljen lasten kanssa kävellen. Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.

Itse asiassa sinä olet todella hyvässä asemassa. Minä teen keikkatyötä, saan asumistukea ja lapsilisät. Mutta mulla on oltava auto ja maksan itse lääkärilaskut jne. Lisäksi taloudessa pari teiniä, joten kulut isommat kuin pikkulapsista. Minun "vikani" on siinä, että käytän fiksusti rahaa ja laitan säästöön. Taloudellisesti järkevintähän olisi hassata säästöt ja hakea toimeentulotukea. Sellainen ei vaan sovi minulle.

Vierailija
127/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin.

Eli juuri siihen, mihin sen on tarkoituskin mennä.

Niinpä juuri.

Muuhun kuin noihin ei sitten olekaan varaa.

Ei kylpylöihin, -Kylpylät on tylsiä

ei risteilyjä, -Paljoa jaksanut sitten kaksvitosen jälkeen kiinnostaa

kampaajalla viimeksi 2v sitten -Minä en ole käynyt silloinkaan! 

, ei Netflixiä -Ei mullakaan, olen myös elänyt ilman televisiota, tietokonetta, nettiä, aikani on mennyt töihin ja koiran kanssa terveellisesti ulkoillen. 

ei ravintolakäyntejä,  -En käy minäkään, paitsi ulkomaanmatkoilla ja joskus on pakko, jos hotellissa ei ole mitään keittiötä.

t. Se työssäkäyvä,

Sinkkumies

Vierailija
128/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä pärjää muutaman kuukauden. Mutta jos esim. vuosien opiskelujen jälkeen onkin vuoden työttömänä, alkaa elämässä tulla muitakin menoja, kuin ruoka. Vuosikausia köyhänä olleena alkavat vaatteet, kodinkoneet, keittiövälineet, kaikki hajoilla jo käsiin.

Mulla on osa vaatteista 15 vuotta vanhoja, toisaalta kengät ei kestä montaakaan vuotta. Keittiövälineet samoin on hankittu nuorena ja sen kun kiillottaa, niin ovat kuin uusia. 

Tosin olen panostanut teräkseen, joka on ihmiselämässä ikuista. Näin ne älykkäät säästävät.

Kodinkoneista pakollisia ei ole oikeastaan kuin imuri, eikä sekään. Aina voi luututa sen sijaan, että levittelee pölyjä imurilla.

Sinkkumies

Vierailija
129/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pääasiassa viinaan ja tupakkaan ja osa jopa turhuuteenkin:)

Vierailija
130/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! --- Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.

Eli tarkoituksella olet yksinhuoltaja tukien takia? Tiesitkö muuten, että kaikki eivät saa lasta toiveista huolimatta. Ei ole omista valinnoista kiinni se. Kaikki eivät voi tehdä kuten sinä.

Vierailija
131/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! Käteen jää sellainen 1100e. 650e menee vuokraan. Lisäksi kela maksaa sähkölaskut, lääkkeet, sairaalamaksut, kotivakuutuksen yms. Joka kuukausi saan 400-500e säästöön, vuodessa sellaiset 5000e. Ainoat laskut jotka joudun maksaan itse on puhelinlasku ja netti. En käytä alkoholia, en tupakoi. Käytän alet hyödyksi. Ostan iltaisin -30% ruokaa. Teen parin päivän ruuat kerralla. En omista autoa, kuljen lasten kanssa kävellen. Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.

Voi luoja. Minä en ole yksinhuoltaja ja saan 260e. Töissäkäyvänäkään en saa läheskään noin paljon. Ja te itkette kun tukia pienennetään, ihan oikein!!

Vierailija
132/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.

Kolme neljästä alkoholistista käy töissä.

Entä sitten? Se ei liity siihen, että moni työtön ja "köyhä" on alkoholisti ja nikotinisti myös.

No sitä että kun jakaa alkoholistien määrän neljällä ja vertaa sitä köyhien määrään, niin huomaa että jälkimmäinen luku on isompi.

Vierailija
133/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhälle asiat ovat kalliimpia.

Täältä opin sen vessapaperivertauksen; että jos rahaa on euro, pitää ostaa se pienempi paketti vessapaperia, jossa kappalehinta on 15snt sen sijaan että ostaisi sen jättipakkauksen, joka maksaa ehkä kuusi euroa, mutta rullan kappalehinnaksi tulisi 6 snt.

Mutta kun siihen säästämiseen ei ole varaa!

Auto on vanha, joten pitää maksaa enemmän vakuutuksia ja korjauksia - tosin uusi auto voisi olla vakuutuksiltaan halvempi ja huoltovapaa, mutta pitää silti hoitaa maksusopimus kuukausittain. Valitse sitten, kumpi niistä on parempi. Ja sitä aiempaa autoa ei ole ja käsiraha ihan minimi, joten rahoitussopimus on neuvoteltu sen mukaan.

Lainaa varmaan köyhäkin saa, että voisi käyttää sitä vipua rikastumiseen, mutta rikkaana saa halvempaa lainaa.

Mietipäs nyt uudelleen tuo autovakuutus. Meinaatko että korvausarvoltaan 30 000€ auto on halvempi vakuuttaa kuin 1000€ arvoineb?

Vierailija
134/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.

Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.

Ei muuten jää. Esimerkiksi mulla jäisi enemmän toimeentulotuella. Pelkkä hammaslääkäri saattaa maksaa 50 euroa, lapsille haluan suoda harrastuksia, auto on töiden takia jne. En saisi toimeentulotukea, koska mulla on muutama tonni säästöjä. En kuitenkaan valita köyhyydestä, pärjään hyvin näin.

Aika erikoista että tätä alapeukutetaan. Ilmeisesti parempi olisi säästämisen sijaan hassata kaikki rahat ja hakea erotus sossusta.

Vierailija
135/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko te kaikki jossain Helsingissä? Ei täälläpäin työtön saa toimeentulotukea. Ei kaikki elä kalliiden vuokrien asunnoissa. Tällä palstalla tunnutaan pitävän itsestään selvänä, että työtön saa lisää rahaa toimeentulotuesta. Ei saa.

Vierailija
136/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis ensinnäkin tuet on suhteellisia. Niihin voi vaikuttaa aika monikin asia eli ne ei ole kaikille samat.

Osalla on jo perussairauksia tms keskimääräistä enemmän sairastelua. Kaikki lääkkeet ja tuotteet eivät ole korvattavia.

Osalla voi olla menoja, esim. Yksinhuoltajalla voi olla paljonkin menoja. Pienissä kaupungeissa kulkeminen esim. bussilla voi olla kallista.

Menot ei myöskään välttämättä ole säännöllisiä.

Esim. Mulla suurin säännöllinen meno vuokran jälkeen on opintolaina. Joinakin kuukausina saattaa tulla yllätysmenoja. Esimerkiksi tässä kuussa työni peruuntuivat enkä saanut osa-aikatyöstä palkkaa joulukuulta joten joulukuun olen pelkällä työttömyystuella. Terveyskeskus-ja sairaalalaskuja on viimeisen kuukauden ajalta varmaan yli 200e + lääkkeet ja muut apteekin korvauksen ulkopuolella olevat valmisteet (satoja euroja).

Autoon ei tällä hetkellä ole edes varaa vaikka ammattialan puolesta se olisi välttämätön.

Uusi pesukone pitäisi ostaa.

Onhan näitä. Ylimääräisiä harrastuksia ei ole. Ilmaisia vain.

Vierailija
137/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeisiin, ambulanssikyytien omavastuihin ja sairaalamaksuihin menee meillä rahat. Sairastaminen on yllättävän kallista, kun elämä lähenee loppuaan. T. Omaishoitaja

Vierailija
138/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeisiin, ambulanssikyytien omavastuihin ja sairaalamaksuihin menee meillä rahat. Sairastaminen on yllättävän kallista, kun elämä lähenee loppuaan. T. Omaishoitaja

On se muulloinkin, jos vaan sattuu sairastelemaan.

T. Edellinen perusterve alle 30v.

Vierailija
139/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä yksinhuoltaja ja hoidan nuorimmaista kotona. Saan kelalta joka kuukausi melkein 1800e ! --- Omista valinnoista kiinni pärjääkö vai ei. Ja olen kiitollinen valtiolle näistä tuista.

Eli tarkoituksella olet yksinhuoltaja tukien takia? Tiesitkö muuten, että kaikki eivät saa lasta toiveista huolimatta. Ei ole omista valinnoista kiinni se. Kaikki eivät voi tehdä kuten sinä.

Mutta naiset ovat niin sorrettuja meeetoomeetoomeetoo huutamassa suu vaahdossa.

Sinkkumies

Vierailija
140/374 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhälle asiat ovat kalliimpia.

Täältä opin sen vessapaperivertauksen; että jos rahaa on euro, pitää ostaa se pienempi paketti vessapaperia, jossa kappalehinta on 15snt sen sijaan että ostaisi sen jättipakkauksen, joka maksaa ehkä kuusi euroa, mutta rullan kappalehinnaksi tulisi 6 snt.

Mutta kun siihen säästämiseen ei ole varaa!

Auto on vanha, joten pitää maksaa enemmän vakuutuksia ja korjauksia - tosin uusi auto voisi olla vakuutuksiltaan halvempi ja huoltovapaa, mutta pitää silti hoitaa maksusopimus kuukausittain. Valitse sitten, kumpi niistä on parempi. Ja sitä aiempaa autoa ei ole ja käsiraha ihan minimi, joten rahoitussopimus on neuvoteltu sen mukaan.

Lainaa varmaan köyhäkin saa, että voisi käyttää sitä vipua rikastumiseen, mutta rikkaana saa halvempaa lainaa.

Mietipäs nyt uudelleen tuo autovakuutus. Meinaatko että korvausarvoltaan 30 000€ auto on halvempi vakuuttaa kuin 1000€ arvoineb?

1000e autoa ei kannata vakuuttaa.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi