Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten palstalla on edelleen idiootteja, jotka kuvittelevat että kaikille sosiaalitukia saaville "maksetaan kaikki"?
Työttömistä vain pieni osa (30%) on toimeentulotuen piirissä. Eli valtaosa ei saa kuin työttömyystuen ja asumistuen, mitään ei makseta vaan kaikki pitää maksaa itse. Myös se vuokran osuus joka on asumituen yli jäävä omavastuuosuus.
Eli käteen jää todellakin vuokran jälkeen elämiseen alle 500 euroa!
Siitä on maksettava itse puhelin, sähkö, lääkkeet ja muut terveydenhuoltoon liittyvät maksut. Miettikääpä sitten mitä jää ruokaan, vaatteisiin ja sen sellaisiin.
Syynä tuohon on se työssäkäyvä puoliso, joka makselee sitten valtaosan asumis- ja elämiskuluista. Muuthan saa sitä toimeentulotukea.
Ahaa, idiootti ilmoittautui. Joillakin on todella kova pää. Ei mene tieto läpi.
Koitapa nyt ymmärtää että valta osa työttömistä ei saa toimeentulotukea (oli puoliso tai ei).
En ole ihan kauhean köyhä, mutta olen jumissa tähän asuntoon, koska ei ole varaa muuttaa. Ja sossun muuttoavusta on sen verran tietoa, että kaupungin vuokra-asunnossa asuva keikkatyöläiskaverini vammautui onnettomuudessa. Kun hän 2 kk päästä pääsi sairaalasta, oli heti muutto talon täysrrmontin remontin alta pois. Hän sai tukea sossusta 150€. Hän oli täysin autettava, menettänyt suurimman osan ajattelukyvystään. Hän ei tajunnut mitään puhelimista, tietokoneista , ei edes pankkikortista. Ja teki asioita ihan väärin. Ei osaanut olla looginen tai muistanut oikein kunnolla mitään. Meitä oli pari ystävää kun itkua vääntäen autettiin häntä muuttamaan ja etsittiin kantajia ja pakettiautoa halvalla. Ja edes laatikoiden hommaaminen ei ollut helppoa. Hän oli jo köyhä keikkatyöläinen jo ennestään, eikä meillä ystävilläkään ollut laittaa rahaa hänen muuttoonsa. Se saakutin 150€ muuttoapua, tuntui v-tuitulta. Oikeasti Sossu olisi saanut hoitaa sekä fyysisesti, että psyykkisesti vammaisen ihmisen muuton kokonaan. Tilanteen vakavuutta kuvaa, että hän pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle saman tien. Ja sossut hoitivat hänen asioitaan sairaala aikana, joten tiesivät missä mennään.
Vuokraan, sähkölaskuun, nettilaskuun, opintolainojen lyhennyksiin, lääkkeisiin.
Mutta aivan sama mitä kirjoitan tähän, kun ap on jo päättänyt että köyhillä menee hyvin ja ryyppäämme ja poltamme vain rahamme. Helppohan se on syyllistää köyhiä milloin mistäkin. Turha keskustelu.
No minä en ole ihan samassa tilanteessa kuin muut tähän vastanneet, mutta rahatilanne on heikko, koska en saa toimeentulotukea avokin säästöjen vuoksi ja en halua kokonaan toisen varaan heittäytyä ja olla jokaiseen omaan laskuuni aina avokilta ruinaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin. Tiukille menee, joka kuukausi. En polta, juo, autoa ei ole, en ole peliongelmainen, liittymät on edullisia, ei ole lemmikkejä.
Arjensankari - respect!
Työssäkäyvät köyhät saavat useimmiten asumistukea. Lapsilisää saavat kaikki joilla on sen ikäisiä lapsia.
Olen köyhä, joten:
-en hommaa lemmikkiä
- lapsien hankkimiseen ei ole varaa. Ihmettelen, että muilla köyhillä on.
- en juo alkoholia, en kahvia, en teetä, en kaakaota. En polta.
- ei ole autoa, koska ei ole varaa.
Minulla on yo-todistus, koulutukseltani olen tradenomi. Kaksi työpaikkaa, mutta kummassakaan ei ole työvuoroja tarjota, koska on poikkeustilanne. Kohta joutuu hakemaan Kelasta rahaa.
Kasvatan kesäisin mansikoita, yrttejä ja juuri laitoin porkkanaa sekä herneitä kasvamaan.
Olen myymässä pyöräni, koska tarvitsen rahaa.
Hoidan muiden lemmikkejä rahaa vastaan.
Haen koko ajan muita töitä ja luen lääkiksen pääsykokeisiin. Se ei valitettavasti auta nykyiseen rahatilanteeseen.
Raha menee ruokaan käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole ihan samassa tilanteessa kuin muut tähän vastanneet, mutta rahatilanne on heikko, koska en saa toimeentulotukea avokin säästöjen vuoksi ja en halua kokonaan toisen varaan heittäytyä ja olla jokaiseen omaan laskuuni aina avokilta ruinaamassa.
Jepsjeps. Sitä paitsi avokilla ei ole mitään laillista velvollisuutta muutenkaan elättää toista säästöillään, mutta silti se katsotaan näemmä lailliseksi syyksi evätä toimeentulo. Siinäpä tosiaankin ihmettelemistä.
Nuorten aikuisten olisi hyvä muistaa, että kun tulevat vanhoiksi se maksaa enemmän kuin nuorempana aikuisena eläminen. Koska vanhuuteen kuuluu kaikenlaiset "vanhuus-sairaudet" rappeumat ja kulumat jotka totisesti maksaa, ja jokainen sitä haluaa itseään hoitaa ja pitää kunnossa. Siis ala säästämään vanhuuden varalle ajoissa! Ja jos joutuu hampaitaan uusimaan, se vasta maksaa, koska yhteiskunnan kukkaro avittaa vain normaalit paikkaukset ja pois otot.
Toisaalta ihmettelen tätä yhteiskuntaa ja sitä kuinka paljon monenlaisia tukia ihmisille maksetaan.
Osaavat nuoret varsinkin niillä ketkutella työtä tekemättä.
Silloin kun minä olin vähän nuorempi ei ollut mitään tukia, sitä tultiin toimeen työtä tekemällä.
Köyhien perheiden lapset eivät saaneet opiskella, laitettiin työhön tehtaaseen tai lapsenlikaksi.
Ja jos perheessä oli useampi lapsi, sai vain vanhempi opiskella, ja hänestä tulikin muita pilkkaava ja vähättelevä hienohelma. Että sitä vaan, että avustukset antavat työttömälle tai muuten laiskalle ihmiselle kuitenkin ihmisarvon. Kuitenkin mietin, että kasvatin lapseni ilman lapsilisiä, nuorempi tuli sen verran myöhään, että lapsilisiä jo maksettiin, ja lapsen vaatteisiin se raha meni, koska mies oli sitä mieltä, että niin pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ihmettelen tätä yhteiskuntaa ja sitä kuinka paljon monenlaisia tukia ihmisille maksetaan.
Osaavat nuoret varsinkin niillä ketkutella työtä tekemättä.
Silloin kun minä olin vähän nuorempi ei ollut mitään tukia, sitä tultiin toimeen työtä tekemällä.
Köyhien perheiden lapset eivät saaneet opiskella, laitettiin työhön tehtaaseen tai lapsenlikaksi.
Ja jos perheessä oli useampi lapsi, sai vain vanhempi opiskella, ja hänestä tulikin muita pilkkaava ja vähättelevä hienohelma. Että sitä vaan, että avustukset antavat työttömälle tai muuten laiskalle ihmiselle kuitenkin ihmisarvon. Kuitenkin mietin, että kasvatin lapseni ilman lapsilisiä, nuorempi tuli sen verran myöhään, että lapsilisiä jo maksettiin, ja lapsen vaatteisiin se raha meni, koska mies oli sitä mieltä, että niin pitää tehdä.
Olet siis noin sata vuotias?
Mulle on ainakin riittänyt tosi hyvin se 500e/kk, mutta en juo enkä polta. Syön todella hyvin ja monipuolisesti (myös lohta pari kertaa viikossa) ja muuhunkin riittää rahaa. Suunnitelmallisuus on kuitenkin todella tärkeää, että pienillä rahoilla pärjää. Itse teen joka kuukaudelle budjetin (tai no se on melkein samanlainen joka kuukausi).
Esimerkki budjetista
Ruokakauppa 220e
Hygieniatuotteet 50e
Puheaika 30e
Bussikortti 40e
HBO 10e
Hyväntekeväisyys 60e
Hätävararaha 20e (tämän säästän kuun loppuun asti jos rahat meinaavat käydä vähiin tai seuraavan tuen saaminen jostain syystä viivästyy)
Muut 70e
- esim. vaatteisiin tai muihin hankintoihin tai säästöön
= 500e
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei suunnitella eikä säästetä. Taikatuki kun tipahtaa tilille se pistetään kolmessa päivässä sileäksi. Ottomaatti, lähikauppa, kaljaa, tupakkaa, hedelmäpeliä, taksilla kotia, kaljat juotu, takas taksilla ostarille, tupakkaa, kuppilaan, pizza, taksilla kotiin.
Näin sujuu se kolme päivää, loppukuu itketään kun rahat vähissä.
En katso saldoa automaatiota koska se maksaa sen puoli euroa, en käy kahviloissa, ravintolassa, teatterissa jne, en osta eineksiä enkä tilaa ruokaa, en pelaakaan tai tilaa edes netflixiä, en polta enkä juo, en muista koska viimeksi olisin ostanut kaupasta muuta kuin ruokaa tai sataisi ajanut taksilla. Silti kuin puolivälissä rahat alkaa loppumaan.
Mistä voisin säästää vielä? Kerro toki kun tunnut tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten palstalla on edelleen idiootteja, jotka kuvittelevat että kaikille sosiaalitukia saaville "maksetaan kaikki"?
Työttömistä vain pieni osa (30%) on toimeentulotuen piirissä. Eli valtaosa ei saa kuin työttömyystuen ja asumistuen, mitään ei makseta vaan kaikki pitää maksaa itse. Myös se vuokran osuus joka on asumituen yli jäävä omavastuuosuus.
Siitä on maksettava itse puhelin, sähkö, lääkkeet ja muut terveydenhuoltoon liittyvät maksut. Miettikääpä sitten mitä jää ruokaan, vaatteisiin ja sen sellaisiin.
Syynä tuohon on se työssäkäyvä puoliso, joka makselee sitten valtaosan asumis- ja elämiskuluista. Muuthan saa sitä toimeentulotukea.
Koitapa nyt ymmärtää että valta osa työttömistä ei saa toimeentulotukea (oli puoliso tai ei).
Eli silloin on omaisuutta. Minustakin olisi väärin, jos työtön mieheni, jolla on sijoituksissa 500 000 saisi toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli silloin on omaisuutta. Minustakin olisi väärin, jos työtön mieheni, jolla on sijoituksissa 500 000 saisi toimeentulotukea.
Työtön miehesi saa silti samalla tavalla työttömyyskorvausta. Eli säästöjä ei tarvitse siihen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.
Minulla on sellainen reseptilääke, joka on maksettava itse myös tt-tuella. Ja myös toinen, joka osittain on maksettava itse joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.Minulla on sellainen reseptilääke, joka on maksettava itse myös tt-tuella. Ja myös toinen, joka osittain on maksettava itse joka tapauksessa.
MItkä reseptilääkkeet joutuu itse maksaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan ja viinaan ja tupakkaan. Se on aina tiedetty eikä työttömien selittelyt faktoja miksikään muuta.
Kolme neljästä alkoholistista käy töissä.
Mistä tämmönen tilasto löytyy, luulen kyllä että on sun omaa kuvittelua.
Tohon kommenttiin 361, en ole tuo henkilö, jolle vastataan, mutta jos opiskelee päätoimisesti avoimessa yliopistossa ilman tutkinto-oikeutta, ei saa työttömyystukea, eikä myöskään opintotukea.
Puristaako teillä hurskastelijoilla sädekehäkovastikin päätä? Hurskastelun lemu tuntuu nenässä jopa tietokoneen läpi.
Niinpä. Ei se ole sellaista, että lääkkeet ja asuminen maksetaan tuosta noin vaan ja kaikki loppu on huvittelurahaa. Tilanteet ovat hyvin yksilöllisiä ja joskus voi käydä mitä kummallisempia juttuja. Esimerkiksi ystäväni oli tilanteessa, jossa hän ei saanut rahaa mistään muualta, kuin asumistukea, joka kattaa asumiskuluista sen 80%. Hän ei ollut oikeutettu tiettyyn rahaan, mutta ei sitten kuitenkaan toiseenkaan. Töitä toki etsi koko ajan, mutta jos tilanne on se, että just NYT ei ole sitä työtä niin just nyt ei ole myöskään rahaakaan.
Toimeentulotukea saadakseen tosiaan ei saa olla säästöjä, eli nimenomaan sitä rummutettua varapuskuria. Jos siis sattuu yllättävä meno ei ole niitä säästöjä. Ei ole mikään automaatio, että kaikkia yllättäviä kuluja maksetaan harkinnanvaraisesti. Se että lapsilisät vähentävät automaattisesti toimeentulotukea on jo aika paljon kertovaa millaisesta tuesta on kysymys.