Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kouluttamattomat, työttömät, pitkäaikaissairaat jne hankkii monta lasta?

Vierailija
21.12.2017 |

En ymmärrä että lapsia on enemmän kuin 2 missään perheessä (poislukien yllärimonikot) ja varsinkaan näitä "olen viimeisimmlläni raskaana ja 4. lapsi tulossa, miehellä on vain hanttihommia/keikkaa silloin tällöin" tai pahimmassa tapauksessa kenelläkään perheessä ei ole työpaikkaa eikä koulutusta. Miksi hankitaan iso perhe? Eikö nyt järki kerro että perheen elättäminen maksaa paljon, valtavasti ja aina enemmän kuin mitä kuvittelisi? Kuka haluaa antaa lapsilleen kurjan lapsuuden? Vaikka olisi nyt kuinka hyväpalkkainen työ, sekin voi mennä alta pois --> missään tilanteessa ei ole järkeä hankkia montaa lasta, yksikin riittää ihan hyvin jos on pakko lisääntyä.

En vaan käsitä.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat lemmieläimet jaksavat kyllä ihmetyttää. Nuo lapset ymmärrän, koska aina roiskuu, kun rapataan.

Vierailija
62/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä erityislasten kanssa ja kyllähän tuo totta on, että nykyään sellaiset ihmiset, jotka olisi pakkosteriloitu muutama vuosikymmen sitten, voivat hyvinkin tehdä 7-10 lasta. Hyvin heikoilla eväillä ja taidoilla, voisivat jotenkuten pärjätä yhden kanssa tuettuna, mutta ei suurperheen vanhempana.

Lapsilla on likaiset resuiset vaatteet, masentunut, apaattinen vanhempi, mutta huostaanoton kriteerit eivät ehkä vielä ihan täyty. Tukitoimia annetaan, nämä tukitoimet kustantavat tietenkin veronmaksajat. Lapset eivät saa mallia työssäkäynnistä, huomaavat kyllä, että ei heistä ole pidetty sillä tavalla huolta kuin kuuluisi. Häpeävät itseään, perhettään, kaikkea. Lapset ovat kateellisia sellaisten perheiden lapsille, joista pidetään hyvää huolta. Hyvin usein koulukiusauksen syy on kateus. Ei kadehdita välttämättä rahaa, vaan toisen perheen vanhemman rakkautta ja huolenpitoa, järjestettyjä harrastuksia ja vaikka synttäreitä.

Lapsilisän maksuperusteet ihan erilaisiksi, ekasta vaikka 500 euroa ja tokasta 100 euroa. Kolmannesta ja neljännestä ei mitään. Viidennen jälkeen ei maksettaisi enää yhtään mitään yhdestäkään lapsesta. Ja nämä laskettaisiin molemmista vanhemmista, kukaan ei voisi rynnätä perustamaan uusiperhettä, niin että muut maksavat viulut. + tietty lastensuojelumerkintä tarkoittaisi, että lapsilisiä ei enää maksettaisi - tai ne pitäisi käydä anomassa erikseen. Tavallaan muuttuisi lapsilisästä hyvin hoidetun vanhemmuuden lisäksi.

Ja aika monet kollegani ovat suurinpiirtein samoilla linjoilla tästä yhteiskunnan maksupolitiikasta.

Ei missään tapauksessa lisää holhousta. Omilleen vaan, kaikki tuet pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se rationaalisesti ajatellen olekaan taloudellisesti kannattavaa, mutta niitä lapsia syntyy yleensä ihan muista syistä kuin rationaalisin perustein.

Olet itse laskelmoija tai naapuriisi kyllästynyt, mutta älä tuo pahaa oloasi tänne kiitos.

Oletko sinä kone? Monet muut eivät ole.

Usealla kouluttautumattomalla on vaikea lapsuus takana, joka vaikuttaa tunne-elämään ja hermostoon paljon.

Jos ennen vuotta - 77 syntynyt ei ole lukenut ammattiin, niin monesti syynä on tukijoukkojen puute ja traumaattinen elämä. Jostainhan se johtuu, ettei saa opintoja päätökseen/pysty keskittymään opintoihin.

Oletko unohtanut ihmisen olevan myös psyykkinen olento, jolla on rajansa ja jaksamisen sietokyky?

Joskus ellei monestikin traumaattisen lapsuuden läpi elänyt ihminen, ei pysty ajattelemaan järjen kylmällä äänellä.

Se ei ole hänen syynsä. Syy on siellä, miksi hänet on rikottu. Ellet ymmärrä masentuneita, etkä alkoholismia tai mielenterveyden ongelmia omaavia, et ymmärrä oikeastaan ihmisyydestä paljoakaan.

Sovit ompelutehtaalle töihin ehkä hyvinkin tai sellutehtaalle. Toivon ettet olisi kuitenkaan hoitoalalla tai opettaja.

Vierailija
64/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvää bisnestä. Yksinhuoltaja tienaa lapsilla paljon enemmän kuin duunarinpalkalla tienaisi töistä. Eikä tarvitse käydä töissä tai pelätä töiden loppumista. Lapsista on varmat tulot ainakin 18v.

No paljonko tuollainen yksinhuoltaja sitten tienaa? Minulle jää palkasta verojen imemisen jälkeen noin 1600 euroa kuukaudessa. Ja en ole jäämässä yksinhuoltajaksi, olen mies ja minulla ei ole lapsia, eikä ole suunnitelmissakaan sillä en ole edes parisuhteessa.

Vierailija
65/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetut ihmiset ovat usein kaukonäköisempiä ja tavallaan myös "pelokkaampia" kuin kouluttamattomat ihmiset. Koulutetut ihmiset uskaltavat sen vuoksi lisääntyä vasta vähän vanhempina, eivätkä välttämättä hanki niin montaa lasta.

Kouluttamattomat ihmiset eivät samalla tavoin pysty näkemään lapsenhankintaan liittyviä riskejä ja uhkakuvia, tai ainakin heidän riskitoleranssina on korkeampi. Siksi he lisääntyvät ahkerammin.

Vierailija
66/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”No ei se rationaalisesti ajatellen olekaan taloudellisesti kannattavaa, mutta niitä lapsia syntyy yleensä ihan muista syistä kuin rationaalisin perustein.

Olet itse laskelmoija tai naapuriisi kyllästynyt, mutta älä tuo pahaa oloasi tänne kiitos.

Usealla kouluttautumattomalla on vaikea lapsuus takana, joka vaikuttaa tunne-elämään ja hermostoon paljon.

Jos ennen vuotta - 77 syntynyt ei ole lukenut ammattiin, niin monesti syynä on tukijoukkojen puute ja traumaattinen elämä. Jostainhan se johtuu, ettei saa opintoja päätökseen/pysty keskittymään opintoihin.

Oletko unohtanut ihmisen olevan myös psyykkinen olento, jolla on rajansa ja jaksamisen sietokyky?

Joskus ellei monestikin traumaattisen lapsuuden läpi elänyt ihminen, ei pysty ajattelemaan järjen kylmällä äänellä.

Se ei ole hänen syynsä. Syy on siellä, miksi hänet on rikottu. Ellet ymmärrä masentuneita, etkä alkoholismia tai mielenterveyden ongelmia omaavia, et ymmärrä oikeastaan ihmisyydestä paljoakaan.

Sovit ompelutehtaalle töihin ehkä hyvinkin tai sellutehtaalle. Toivon ettet olisi kuitenkaan hoitoalalla tai opettaja.”

Arvasit oikein opettaja olen, tykkään näistä lapsista , olosuhteet eivät ole heidän vikansa. Mutta eikö jokainen ymmärrä, että pahasti traumatisoitunut ei pärjää suurperheen vanhempana, siinä kärsivät lapset ja vanhemmat ja laskun maksavat muut.

Masentuneesta ei ole pyörittämään suurperheen arkea, laskun maksavat muut. Nämä muut tekevät pitkää päivää voimiensa äärirajoilla hammasta purren kustantaen samalla rikottujen elämän, oikeesti onko se oikein? Jotenkin lapsilisiä pitäisi ohjata siihen, että ne lisääntyvät, jotka pystyvät jälkikasvustaan huolehtimaan ja arvioimaan omat kykynsä.

Pitäisi muistaa äänestäessä, että kaikki yhteiskunnan raha on verorahaa, joka on otettu palkoista, jonkin verran myös tuista. Eikö palkansaajien pitäisi valvoa tarkemmin mihin rahat menevät?

Vierailija
67/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elämänhallinta on heikkoa, ennakointi heikkoa ja taloudellisesti lisälasten kulut kompensoidaan yhteiskunnan puolelta 100%.

Vertaa:

- toimeentulotuki nousee lapsesta, asumistuki nousee lapsesta, hoitopaikka on kuitenkin ilmainen ja sossusta voi hakea harkinnanvaraista. Lisäksi lapsen kehittäviä harrastuksia, siistejä vaatteita yms. ei pidetä oleellisena. Pääasia on lokoisa oma elämä.

- työssäkäyvä saa sen lapsilisän, mutta hoitomaksut menee täytenä, isompi kämppä pitää maksaa, elättää se mukula ja vielä on itsellä käsitys, että lapselle pitäisi olla tarjota muutakin elämässä kuin piirrettyjä ja Saarioisten maksalaatikkoa. Työssäkäyvä joutuu jakamaan taloudelliset resurssit isommalle porukalle ilman kulujen kompensointia.

Eli työssäkäyvän pitäisi saada ainakin 1000 Euron palkankorotus joka muksusta, jotta yhteiskunta maksaisi lisälasten kulut. Tuosta 1000 Eurosta tulisi käteen lisää ehkä 600 Euroa ja siitä sitten hoitomaksut, isompi asunto ja ruuat yms.

Vierailija
68/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Usealla kouluttautumattomalla on vaikea lapsuus takana, joka vaikuttaa tunne-elämään ja hermostoon paljon.”

Opettajana tiedän myös tämän, sen vuksi oppilaitteni vanhemmilla on paljon elämänhallinnan ongelmia. Lapset joutuvat kokemaan myös väkivaltaa ja laiminlyöntejä, monet lapset ovat lastensuojelun asiakkaita tai huostaanotettuja.

Olisitko itse halunnut syntyä em. oloihin? Jos olet kasvanut kunnon perheessä, et voi aavistaakaan, minkälaisissa oloissa lapsia kasvaa? Olisitko lapsena pystynyt kestämään väkivallan ja elämänhallinnan ongelmat, sillä selityksellä, että äiti on rikottu? Lapselle tuo selitys ei ole hyvä.

Siinä vaiheessa kun tekee lapsia muuttuu omien vanhempiensa lapsesta vanhemmaksi itse! Ei voi selittää kaikkea omilla kärsimyksillään ja vain jatkaa huono kohtelua sukupolvesta toiseeen. Pitää kasvaa aikuiseksi - ainakin yrittää, kaikkea voi sattua, mutta vastuu on aikuisella, ei aikuisen vanhemmalla

Vierailija
69/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitkäaikaistyötön kolmen äiti, mutta silloin kun lapset syntyi olin vakitöissä. Itse asiassa olin yksi niistä, joka ei voinut ymmärtää, miten jollain ei ole töitä...

Vierailija
70/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi muistaa äänestäessä, että kaikki yhteiskunnan raha on verorahaa, joka on otettu palkoista, jonkin verran myös tuista. Eikö palkansaajien pitäisi valvoa tarkemmin mihin rahat menevät?

Itseasiassa suurin osa verokertymästä tulee muusta kuin tuloveroista. Mutta olet kyllä muuten oikeilla jäljillä pitkässä kirjoituksessasi. Osa lapsista on vaan niin rikki, taustat on rikki, niin ei kai ne herranen aika ainakaan kovin montaa lasta tee. Olen erityisopettaja ja 90% opettamistani lapsista on huonoista olosuhteista.

Tavallaan se avaa heidän ongelmiaan, lisää empatiaa ja ymmärrystä, mutta samalla antaa kuvan lohduttomasta sukupolvien ketjusta. Usein nämä entiset oppilaat on jo parikymppisenä vanhempia... Viimeksi muutama päivä sitten eräs oppilas kertoi äidistään, päihteistä, pallottelusta vanhempien välillä ja elämästään välinpitämättömän isän ja häntä inhoavan äitipuolen kanssa. Joo, teinit voi liioitella, mutta tässä tapauksessa kyllä isukin asenne ja toiminta on kyllä muutenkin nähtävillä. Sitten mä siinä natkutan, että alas nyt laskea matikkaa tai intoile näiden ruotsin tehtävien kanssa, kun lapsen elämän ongelmat on jossain ihan eri luokassa ja matikan vitonen on murheista pienin.

Vierailija
71/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Mä olen pitkäaikaistyötön kolmen äiti, mutta silloin kun lapset syntyi olin vakitöissä. Itse asiassa olin yksi niistä, joka ei voinut ymmärtää, miten jollain ei ole töitä...”

Eli silloin oli tilanne eri, kun teit lapset, näin voi käydä. Olet kuitenkin tehnyt töitä ja toivottavasti vielä löydät töitä. Lasten kanssa ei ole ihan helppo muuttaa työn perässä.

Sitten voisin arvostella, jos olisit vielä masentunut, velkainen ja miehesi alkoholiongelmainen pitkäaikaistyötön tai sairaseläkeläinen ja tekisit 3 lasta lisää - etkä tykkäisi kotitöistä ja et haluaisi elää säästeliäästi. Eli jo lähdössä tilanne olisi huono ja tekisit sen vain huonommaksi hankkimalla lisää lapsia.

Vierailija
72/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Itseasiassa suurin osa verokertymästä tulee muusta kuin tuloveroista. Mutta olet kyllä muuten oikeilla jäljillä pitkässä kirjoituksessasi. Osa lapsista on vaan niin rikki, taustat on rikki, niin ei kai ne herranen aika ainakaan kovin montaa lasta tee. Olen erityisopettaja ja 90% opettamistani lapsista on huonoista olosuhteista.”

Olen ollut aika pitkään myös erityisopettaja ja herranen aika, kyllä ne tekevät ja aikaisin. Onko meillä poikkeus, jos et ole huomannut tätä?

Vierailija
73/83 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”No ei se rationaalisesti ajatellen olekaan taloudellisesti kannattavaa, mutta niitä lapsia syntyy yleensä ihan muista syistä kuin rationaalisin perustein.

Sovit ompelutehtaalle töihin ehkä hyvinkin tai sellutehtaalle. Toivon ettet olisi kuitenkaan hoitoalalla tai opettaja.”

Arvasit oikein opettaja olen, tykkään näistä lapsista , olosuhteet eivät ole heidän vikansa. Mutta eikö jokainen ymmärrä, että pahasti traumatisoitunut ei pärjää suurperheen vanhempana, siinä kärsivät lapset ja vanhemmat ja laskun maksavat muut.

Masentuneesta ei ole pyörittämään suurperheen arkea, laskun maksavat muut. Nämä muut tekevät pitkää päivää voimiensa äärirajoilla hammasta purren kustantaen samalla rikottujen elämän, oikeesti onko se oikein? Jotenkin lapsilisiä pitäisi ohjata siihen, että ne lisääntyvät, jotka pystyvät jälkikasvustaan huolehtimaan ja arvioimaan omat kykynsä.

Mikä Mengele sinä oikein olet sanelemaan muille muka itseäsi alempi arvoiseksi katsomillesi ihmisille, kuinka heidän tulisi geeneihinsä koodattua biologista tarvettaan jatkaa sukua käyttää? Oletko kenties sillä kannalla, että mielenterveysongelmista kärsivät pitäisi yhä pakkosterilsoida kuten natsi-Saksassa tehtiin? Olen itse todella onnellinen siitä, ettei Suomen valtio pakottanut minua 2010-luvulla sterilisaatioon, vaikka sairastankin perinnöllisistä syistä johtuvaa bipoa ja tiedostan sen tosiasian, että myös lapseni voivat joskus sairastua perinnöllisistä syistä joko omasta suvustani periytyvään bipoon tai isänsä skitsofreniaan. Sallitaanko täällä jatkossa vain superihmisten lisääntyminen? Siihenkö suuntaan ollaan nyt täällä tietoisesti menossa? Olen luultavasti lapselleni tavisäitiä parempi äiti, koska tiedostan omat ongelmani, enkä pura vihaani viattomien suuntaan kuten te turhantärkeät kalkkunat teette hurskastellessanne muiden kustannuksella.

Vierailija
74/83 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 9-luokalla saisi olla oppiaine, jossa vuoden verran etsitään asuntoja, tehdään sopimuksia, vertaillaan vuokria ja asuntolainoina, tehdään veroilmoituksia, tehdään työsopimuksia, tehdään Kel-anomuksia, selvitellään eläkkeitä, työttömyysturvaa, opintotukea , päivähoito- ja sairaalamaksuja jne. Näitä ihan elämän  perustaitoja jotka jokaisen vaan pitää osata. Siinä voisi olla joku kokonaisuus perheenperustamisesta ja siihen liittyvistä kulusta, ihmisten pitää ymmärtää että lapset maksavat ja että kaikilla ei ole varaa niihin

Vierailija
75/83 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeet tulevat yhä entisestään lisääntymään lastensuojelussa, erityisopetuksessa, lastenpsykiatriassa jne. Onhan Suomi jo pullollaan eroperhelapsia, aviottomia lapsia, muualta saapuneita monilapsiperheitä, uravanhempien lapsia, jotka eivät saa riittävästi laatuaikaa, eivätkä etenkään sellaista rakkautta, mitä vielä 50-luvulla joissain perheissä uhrautuvat äidit osoittivat lapsilleen. Nähty on nämäkin. Tähän sitten päälle vielä nämä työttömät-, eläkeläis- ja pitkäaikaissairaat äidit. Onneksi olen itse lapseton.

Vierailija
76/83 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

missään tilanteessa ei ole järkeä hankkia montaa lasta, yksikin riittää ihan hyvin jos on pakko lisääntyä.

En vaan käsitä.

Jos jokaikinen ihminen olisi nyt vaikka 28-vuotias ja jokainen löytäisi kumppanin jonka kanssa tehdä lapsia niin se menisi näin:

Jos pariskunnat tekisivät 1 lapsen ja itse kuolisivat pois, maailman väestöstä katoaisi puolet.

Jos pariskunnat tekisivät 2 lasta ja itse kuolisivat pois, maailman väestön lukumäärä pysyisi samana.

Jos pariskunnat tekisivät 3 lasta ja itse kuolisivat pois, maailman väestö kasvaisi puolella edellisestä.

Ja niin edelleen.

Vierailija
77/83 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jonkinlainen kauaskatseisuus, tai siis sen puuttuminen. Eletään hetkessä?

Olen korkeakouluopiskelija ja minulla on yksi lapsi. Raskausaika oli ihan mukavaa, vauva-ajastakin tykkäsin sen parin ekan kuukauden jälkeen. Uutta Vauvakuumetta pukkaa vahvasti, ja jos yhtään eläisin hetkessä, niin varmaan alkaisin puhua miehen kanssa ehkäisyn jättämisestä 😂

Mutta se toinen puoli kirkuu vahvemmin, että nyt pitää keskittyä valmistumiseen, työllistymiseen ja että päästään näiden jälkeen muuttamaan pois tästä opiskeluajan asunnosta. Vasta näiden jälkeen uusi lapsi tosissaan toiveisiin.

Joten kaiholla hypistelen lapsen pieneksi jääneitä vauvanvaatteita, ja ihastelen lähipiirin tuoreita tulokkaita.

Vierailija
78/83 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missään tilanteessa ei ole järkeä hankkia montaa lasta, yksikin riittää ihan hyvin jos on pakko lisääntyä.

En vaan käsitä.

Jos jokaikinen ihminen olisi nyt vaikka 28-vuotias ja jokainen löytäisi kumppanin jonka kanssa tehdä lapsia niin se menisi näin:

Jos pariskunnat tekisivät 1 lapsen ja itse kuolisivat pois, maailman väestöstä katoaisi puolet.

Jos pariskunnat tekisivät 2 lasta ja itse kuolisivat pois, maailman väestön lukumäärä pysyisi samana.

Jos pariskunnat tekisivät 3 lasta ja itse kuolisivat pois, maailman väestö kasvaisi puolella edellisestä.

Ja niin edelleen.

Aika uskomatonta jossittelua, asumme maassa, jossa on toisella tavalla uskovia, joita ei kiinnosta pätkääkään kyseinen asia.

Vierailija
79/83 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On inhimillistä haluta lapsi, vaikka olisi opintojen jälkeen jäänyt pätkätyökierteeseen ja tulevaisuus näyttäisi epävarmalta. Ja on hyvä, että yhteiskunta tukee taloudellisesti niitä joilla menee heikommin. Mutta kyllä tällaisessa tilanteessa olevan ihmisen olisi hyvä ymmärtää, että lapsen kasvatus vaatii rahan lisäksi myös aikaa ja henkisiä resursseja. Ja pitäisi miettiä mitä haluaa tarjota lapselleen. Vähävaraisillakin on mahdollisuus tarjota lapselle ihan kohtuullinen lapsuus ja maksaa lukio-opinnot. Mutta jos niitä lapsia on kaksi tai enemmän, he jäävät väkisinkin jostain paitsi. 

Työssäkäyvätkin joutuvat miettimään kuinka moneen lapseen on varaa. Monelta jää se kolmaskin tekemättä, kun kolmeen lapseen tarvitaan jo aika hyvät tulot, neljästä nyt puhumattakaan. Onko silloin kohtuutonta pyytää, että ihminen joka ei pysty yhtäkään lasta elättämään ilman yhteiskunnan tukea, tyytyisi siihen yhteen lapseen ja panostaisi sitten kasvatukseen ja kannustamiseen, että lapsi saisi omaan elämäänsä hyvät lähtökohdat?

Vierailija
80/83 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On inhimillistä haluta lapsi, vaikka olisi opintojen jälkeen jäänyt pätkätyökierteeseen ja tulevaisuus näyttäisi epävarmalta. Ja on hyvä, että yhteiskunta tukee taloudellisesti niitä joilla menee heikommin. Mutta kyllä tällaisessa tilanteessa olevan ihmisen olisi hyvä ymmärtää, että lapsen kasvatus vaatii rahan lisäksi myös aikaa ja henkisiä resursseja. Ja pitäisi miettiä mitä haluaa tarjota lapselleen. Vähävaraisillakin on mahdollisuus tarjota lapselle ihan kohtuullinen lapsuus ja maksaa lukio-opinnot. Mutta jos niitä lapsia on kaksi tai enemmän, he jäävät väkisinkin jostain paitsi. 

Työssäkäyvätkin joutuvat miettimään kuinka moneen lapseen on varaa. Monelta jää se kolmaskin tekemättä, kun kolmeen lapseen tarvitaan jo aika hyvät tulot, neljästä nyt puhumattakaan. Onko silloin kohtuutonta pyytää, että ihminen joka ei pysty yhtäkään lasta elättämään ilman yhteiskunnan tukea, tyytyisi siihen yhteen lapseen ja panostaisi sitten kasvatukseen ja kannustamiseen, että lapsi saisi omaan elämäänsä hyvät lähtökohdat?

Voit pyytää sitä muualta tulleilta, jotka omista syistään tekevät pääsääntöisesti enemmän kuin 2 lasta/perhe. Voi olla, ettei heitäkään pyyntösi kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi