Luvattomat lemmikit vuokra-asunnossa!
Tuntuu, että kaikissa asunnoissa on nykyään lemmikkikielto, siis ihan vanhimmissakin, ja jotenkin pitäisi saada tuo kissa johonkin uuteen kotiin köijättyä. Nykyisessä asunnossani on kyllä lemmikit sallittuja mutta etsin halvempaa.
Oletteko koskaan ottaneet/vieneet vuokra-asuntoon lemmikin, vaikka vuokrasopimuksessa lukee ettei lemmikit ole sallittu? Luvatonta tupakointia parvekkeilla tapahtuu varmaan koko ajan, mutta näistä lemmikeistä en oikein tiedä...
Mikä on pahin sanktio, jonka luvattomasta elukasta voi saada? Oletko vuokranantajana antanut luvattomat lemmikit anteeksi?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva näin allergisena, jos luulee muuttavansa asuntoon, jossa ei saa olla lemmikkejä, ja sitten joku ääliö onkin pitänyt siellä salaa kissaa.
Miten allerginen olet? Etkö jo näytössä aisti asuntoa entiseksi kissataloudeksi, varsinkin jos huonekalut vielä paikoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akvaariosta vesivahinko mahdollinen
Olisko syytä kieltää myös tiski- ja pyykinpesukoneet vuokrasopimuksessa? Tai vaatia kotivakuutusta vuokralaiselta?
Laaja kotivakuutus vaaditaan aina ja siitä todistus, tietenkin. T. Vuokranantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akvaariosta vesivahinko mahdollinen
Okei. Entä liskot, kilpikonnat, käärmeet, selkärangattomat, jotka elää terraarioissa, ei akvaarioissa?
Tällöin lienee potentiaalisella vuokralaisellani pokkaa kysyä tällaisesta lemmikistä suoraan ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista. Saa tulla minun asuntooni, mutta en usko että kukaan niin pieniin (yksiöitä) haluaisi terraariota tuoda. T. Vuokranantaja.
Okei, kiitos vastauksesta, olen monesti miettinyt tuota :) Itselläni on terraarioeläinten lisäksi karvaisia eläimiä, niin en ole tullut kysyneeksi kelpaisiko jos olisi vain terraariossa eläviä eläimiä. Ja mulla on ollut niitä 20 neliön yksiössäkin, eli kyllä joku voi laittaa pienen terraarion pieneen asuntookin, sama kuin laittaisi huonekasveja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata itse kysymykseen mutta ihmettelen että lemmikit kielletään muttei lapsia, aiheuttavat paljon enemmän tuhoa.
Lapsi on ihminen, lemmikki eläin. Lapsi on ja pysyy perheenjäsenenä, ellet anna adoptioon, mutta vuokra-asuntoa hakiessa täytyy olla valmis vaikka luopumaan lemmikistä. Miten näitä voi edes verrata keskenään?
Eläin voi aina tuhota paikkoja, vaikka kuinka luusisit omasi tuntevasi. Lemmikkikielto on ihan aiheellinen. Vuokranantaja on jo voinut aiemmin maksella jonkun ääliön tuhot asunnossaan, juuri ne kissan kusen hajut tai koirien jyrsimät matot ja jopa seinäpinnat. Lisäksi ovat myös nämä allergia-asiat. Haluaisitko omaan sijoitusasuntoosi paskojan, jonka jäljet saat ihan itse maksaa?
Täällä ovat näköjään vuokra-asuntoa kissansa raapimispuuna käyttävät puolustelemassa tekosiaan :S
Jospa kysyisit vuokranantajilta vaikka noista liskoista yms. ?? Eläintenpitokielto saattaa koskea myös niitä?
Ja lasta ei voi edelleenkään verrata eläimeen.
"Lapsiperhe haluaa vuokrata 3h+k" ei ole vuokraajalle sama asia, kuin lemmikkieläinten omistaja asuntoa haettaessa. Ja on asunnon omistajan ikioma asia kenelle vuokraa.
Lemmikki ei ole pakollinen pidettävä. Jos ei siitä voi luopua, täytyy hakea asunto, jossa niitä saa pitää. Yksinkertaista.
(Tupakoivat samoin, jos on kielto, ei sauhutella raollaan olevasta ikkunasta, vaan otetaan kielto vakavasti.)
Entä terraariossaan elelevä lisko? Allergisoi? Veikkaan myös että häviää lapselle jos mietitään tuhon määrää. Ja lemmikkikin on perheenjäsen.
Koittakaa nyt paukapäät käsittää, että teidän lemmikkinne eivät ole muiden ihmisten ongelma! Jokainen saa vuokrata asuntoansa niillä ehdoilla, millä haluaa. Vaikka säilyttäisitte lemmikkiänne 24/7 kylpyammeessa, ja syy lemmikinpitokiellolle olisi vuokranantajan puolelta silkka vittuilu, niin hänellä on siihen oikeus. Ostakaa oma asunto tai etsikää sellainen, jossa lemmikkiä saa pitää! "Mutta kun MINULLA ON OIKEUS lemmikkiin ja MINULLA ON OIKEUS edullisempaan ja hienoon vuokra-asuntoon lyhyellä etsimisajalla..." Tulee mieleen aivan nämä köyhät wt-perheet, joissa on haalittu eläimiä ja muiden pitäisi sääliä ja avustaa rahallisesti. Tosiasiassa niihin teidän lemmikkeihin ei tarvitse kenenkään ulkopuolisen sekaantua, kun hommaatte lemmikkejä, varmistakaa että perseenne kestää sellaisen elämäntavan ja asuinolot (mieluiten omistusasunto) kuin haluatte ilman muiden hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt paukapäät käsittää, että teidän lemmikkinne eivät ole muiden ihmisten ongelma! Jokainen saa vuokrata asuntoansa niillä ehdoilla, millä haluaa. Vaikka säilyttäisitte lemmikkiänne 24/7 kylpyammeessa, ja syy lemmikinpitokiellolle olisi vuokranantajan puolelta silkka vittuilu, niin hänellä on siihen oikeus. Ostakaa oma asunto tai etsikää sellainen, jossa lemmikkiä saa pitää! "Mutta kun MINULLA ON OIKEUS lemmikkiin ja MINULLA ON OIKEUS edullisempaan ja hienoon vuokra-asuntoon lyhyellä etsimisajalla..." Tulee mieleen aivan nämä köyhät wt-perheet, joissa on haalittu eläimiä ja muiden pitäisi sääliä ja avustaa rahallisesti. Tosiasiassa niihin teidän lemmikkeihin ei tarvitse kenenkään ulkopuolisen sekaantua, kun hommaatte lemmikkejä, varmistakaa että perseenne kestää sellaisen elämäntavan ja asuinolot (mieluiten omistusasunto) kuin haluatte ilman muiden hyväksikäyttöä.
Kuin myös! Juuri näin!
Otsikossa selvästi sanottu: "Lemmikkienpitokielto ja vuokrakämppä", mutta ehei, jotkut alkavat lässyttää kakaroista. Mitä tuota muuksi vääntämään, jos ei saa elukoita pitää, niin ei saa! Mummot, serkut, vaarit ja lapset ihan täysin eri asia!!!!!
Sopimuksessa oli kotieläinkielto, vuokralainen otti kuitenkin kissan. Vuokrasuhteen päätyttyä vuokralainen maksoi vähän yli 20 000 e kaksion remontista.
Mulla oli kesällä muutto, eikä paikkakunnalta löytynyt asuntoa, johon olisi lemmikin saanut ottaa. Otin yhteyttä kiinteistövälittäjään ja kysyin löytyisikö asuntoa, jossa vuokra olisi toivomissani rajoissa ja lemmikistä olisi mahdollista neuvotella. Seuraavana päivänä sain kolme vaihtoehtoa, joissa vuokra oli toivomaani luokkaa ja jonne saisin koirani kanssa muuttaa kunhan otan vastuun mahdollisista koiran aiheuttamista vahingoista. Eli suosittelisin rohkeasti vaan kysymään, voiko poikkeusta tehdä. Totta kai asuntoa vuokraavalla on oikeus kieltää lemmikit asunnostaan ja tuota pitäisi myös kunnioittaa, eli ehdottomasti ei kannata lemmikkejä asuntoon ottaa, jos ne on kielletty.
Olisko syytä kieltää myös tiski- ja pyykinpesukoneet vuokrasopimuksessa? Tai vaatia kotivakuutusta vuokralaiselta?