Mistä hillityt, huolitellut ja nätit ihmiset saavat sen motivaation pingottamiseen?
Onko se jotain sisäsyntyistä vai? Itse olen suttuinen homssu enkä ikinä jaksa panostaa. Ihailen silti näitä super-ihmisiä.
Kommentit (64)
Homssulla voi olla tietämättään ADHD.
He eivät kerta kaikkiaan kykene siistiin ja huoliteltuun ulkoiseen olemukseen: unohtuu yksinkertaisesti harjata tukka ja laittaa napit kiinni. Vaatteiden yhteensopivuuskin voi olla vähän niin ja näin, värien soinnutus ehkä mahdotonta.
Vaatteiden saumat ja materiaalitkin ahdistavat. Ei saa kutittaa, painaa tai raapia ihoa.
Samanlaisilla homssuilla on usein vaikeuksia myös asunnon järjestyksenpidossa, kamat seilaavat milloin mihinkin, osa löytyy sieltä mihin on ne jättänyt, puolet hukassa tai unohduksissa. Siivous on suuri haaste, koska ei tiedä, mistä alkaisi ja ryhtyminen on vaikeaa.
Myös muu elämänhallinta on haastavaa: aina myöhässä, väärässä paikassa tai jotain jäi bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä vaatisi enemmän energiaa ja pingotusta olla lihava, homssuinen ja itsestään huolta pitämätön.. Ei ole luontaista nääs.
Niin, olet sisäsyntyisesti parempi kuin me homssut.
Helpottiko paha olo vai pitääkö vielä hivellä sitä heikkoa itsetuntoa?
Ilmeisesti sitten niin. Vastasin vain ap:n kysymykseen, oikein hyvä olo on, tänäänkin :)
Mut hei, ethän sä nyt kovin paljon suodata sanojasi. Meidän hyväosaisten pitäis levittää hyvää ei pahaa, eiks niin? T. ohis, jolla on myös onnistanut geenilotossa
Miten olisin voinut kauniimmin sanoa että minulle on luontaista pitää itsestäni huolta? :D eikä ne geenit mun puolesta syö terveellistä ruokaa ja meikkaa naamaa aamuisin, ihan itse sen teen.
Ihan samaa mäkin teen, ja ostan kalliita vaatteita ja treenaan aivan saatanasti, mutta ei tää mun ugrilaisvartalo tästä silti muuksi muutu. Kaikki maailman dieetitkin kokeiltu.
Jaa a, itse harrastan vain kevyttä liikuntaa enkä osta kalliita vaatteita, itselleni sopivia ja kivannäköisiä vain.
Mä oon 0-veriryhmää, mulle ei riitä kevyt liikunta. Tykkään vaatteista, ja pistän todellakin menemään, jos löydän itselleni sopivia ja kivannäköisiä vaatteita. Tälle vartalolle niitä ei vaan löydy halvalla henkkamaukasta, enkä tykkäisi heidän laadustakaan.
Eli todellakin joudun ponnistelemaan ja panostamaan enemmän kuin luonnostaan hoikka, eikä silti lopputulos ole välttämättä niin glamouri.
Onko ihminen joka tietoisesti syö terveellisesti ja liikkuu luonnostaan hoikka? Niinpä.
EN jaksa pestä tukkaa joka päivä, koska se pitää sitten kuivatakin, pitkä kun on. EN jaksa millään nyppiä harhakarvoja kulmista joka päivä, vaikka niitä sinne joka päivä jokunen ilmestyisikin. EN jaksa ajella sääriä mitenkään päin paria kertaa viikossa, vaan korkeintaan kahden viikon välein, enkä silloinkaan aina, vaikka se saunassa helpointa onkin, koska haluan nauttia saunasta ilman sitä että joudun tekemään siellä jotain noin joutavaa asiaa. EN jaksahaalia kaupoista, saati pitää päälläni vaatteita joissa on sitä tätä ja tuota koristetta, paljettia, pitsiä, koska ne aina puristavat jotnekin, tai ovat muuten huonoja, materiaali ei kestä pesuja, ja kohta joutuu mennä kaupoille taas. Ostan vaatteet kirpparilta, koska sieltä voi ostaa muutakin samalla, ja vaatteita on siellä ihan hevletisti enemmän kuin kaupoissa. EN jaksa värkätä hiuksia mitenkään. Tunnin vaivannäkö, ja sitten et voi pipoa laittaa päähän, ettei ole mennyt se tunti hukkaan! Tai kiharat suoristuu heti kun pään laittaa ulos kosteaan ilmaan. Tai vaihtoehtoisesti suoristettu tukka pörrööntyy. Ei jaksa maksaa vaivaa. Sama jos laittaa hienon nutturan, ja ajaa sen jälkeen 200km autolla, niin jo on niskat kipeinä kun joutui jännittämään ettei nuttura hankaannu piloille niskatukea vasten.
EN toellakaan meikkaa kuin sen 2x/vuosi, kun käyn jossain iltatapahtumassa tai juhlissa, ja yleensä en jaksa sinnekään meikata ollenkaan. Ei ole motivaatiota, kun huulipuna kestää kokreintaan vartin, ja tunnin päästä saa vartin välein olla katsomassa että onko silmänaluset mustina.
En nyt tiedä olenko homssuinen, mutta ylikäytännöllinen kyllä! Kämppä on sen sijaan aina tiptop. En näe järkeä sotkea kämppää tahallani vain siksi, että saisin sitä sitten siivota, siivoaminen kun ei myöskään ole lempihommaani, niin kämpän pitää olla siisti koko ajan!
Mistä tosiaan se motivaatio ja halu nähdä tällaista aivan joutavaa vaivaa joillain ihmisillä oikein kumpuaa??
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole pingottamista olla hillitty ja rauhallinen ja siisti. Sehän just pitää mielen tasapainoisena, kun asiat on kunnossa, eikä tarvitse hössöttää ja olla homssuinen ja sekaisin. Mä olisin kireä ja ahdistunut, jos mun kotona olisi paikat sikin sokin, tai pitäisi pukeutua rumiin roikkuviin vaatteisiin, tai tukka olisi likainen ja naamassa näppyjä. On ihanaa kun kaikki on tasapainossa ja oikein.
Tämä. Taattua av:ta että kauneudesta ja hyvästä käytöksestä saadaan väännettyä kielteisiä asioita. Kateuskorttia en usein käytä, mutta tähän se sopii- eikä muuten kaunista homssua yhtään.
Mä olen luonteeltani hillitty. En pidä kovaäänisistä möläyttelijöistä, kälkättäjistä ja kaakattajista. En siis käyttäydy itse niin. Mulle rentous ei tarkoita sitä että olisi ruma ja sotkuinen vaan sitä että on mukava olla eikä mikään stressaa ylettömästi.
Näytän siistiltä koska vaatekaapissani on siistejä ja yksinkertaisia vaatteita. Teen vaatekaappi-inventaarion kaksi kertaa vuodessa ja ostan vaatetta ostoslistan mukaan enkä paniikkiheräteostoksina. Muina aikoina ei juuri tarvitse vaivata päätään pukeutumisasioilla. Vaatteeni ovat yhteensopivia, joten periaatteessa voisin pukeutua vaikka pimeässä ja lopputuloksena olisi ihan ok asu.
Omistan pesukoneen, silitysraudan, teippiharjan ja nukkakamman ja valitsen seuraavan päivän vaatteet illalla. Ei tarvitse aamulla kiireisenä säntäillä vain huomatakseen että päivän pusero onkin pesussa. Katson peiliin aina kun käyn vessassa, siitä näkee tosi kätevästi jos tukka on sotkussa tai hampaanvälissä mököjä. Lohjenneen kynsilakan poistaminen tai korjaaminen ei ole mikään tuntikausien savotta, ei myöskään hiusten kampaaminen. Lisäksi näihin pieniin itsensä hoitamistoimenpiteisiin voi varata aikaa. Useimpien juttujen kohdalla kyse on minuuteista, puolessa tunnissa ehtii jo vaikka mitä.
Varmaan tämä on jonkun mielestä pingottamista, mutta mua rassaisi älyttömästi jos kaikki olisi sekaisin ja kaaoksessa ja kiire ja tyytymättömyys omaan ulkonäköön jatkuvaa. Mulle perus järjestys tuo rentoutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sen verran boheemi luonne, että mulle tuo mielenrauhaa ihan muut asiat kuin elävältä kuoleminen.
Kovin avarakatseinen et kuitenkaan ole, kun et ymmärrä ihmisten pitävän eriasioista ja sen olevan ihan ok. Elä ja anna muiden elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä vaatisi enemmän energiaa ja pingotusta olla lihava, homssuinen ja itsestään huolta pitämätön.. Ei ole luontaista nääs.
Niin, olet sisäsyntyisesti parempi kuin me homssut.
Helpottiko paha olo vai pitääkö vielä hivellä sitä heikkoa itsetuntoa?
Ilmeisesti sitten niin. Vastasin vain ap:n kysymykseen, oikein hyvä olo on, tänäänkin :)
Mut hei, ethän sä nyt kovin paljon suodata sanojasi. Meidän hyväosaisten pitäis levittää hyvää ei pahaa, eiks niin? T. ohis, jolla on myös onnistanut geenilotossa
Miten olisin voinut kauniimmin sanoa että minulle on luontaista pitää itsestäni huolta? :D eikä ne geenit mun puolesta syö terveellistä ruokaa ja meikkaa naamaa aamuisin, ihan itse sen teen.
Ihan samaa mäkin teen, ja ostan kalliita vaatteita ja treenaan aivan saatanasti, mutta ei tää mun ugrilaisvartalo tästä silti muuksi muutu. Kaikki maailman dieetitkin kokeiltu.
Jaa a, itse harrastan vain kevyttä liikuntaa enkä osta kalliita vaatteita, itselleni sopivia ja kivannäköisiä vain.
Mä oon 0-veriryhmää, mulle ei riitä kevyt liikunta. Tykkään vaatteista, ja pistän todellakin menemään, jos löydän itselleni sopivia ja kivannäköisiä vaatteita. Tälle vartalolle niitä ei vaan löydy halvalla henkkamaukasta, enkä tykkäisi heidän laadustakaan.
Eli todellakin joudun ponnistelemaan ja panostamaan enemmän kuin luonnostaan hoikka, eikä silti lopputulos ole välttämättä niin glamouri.
Miten veriryhmä liittyy liikuntaan????
Vierailija kirjoitti:
EN jaksa pestä tukkaa joka päivä, koska se pitää sitten kuivatakin, pitkä kun on. EN jaksa millään nyppiä harhakarvoja kulmista joka päivä, vaikka niitä sinne joka päivä jokunen ilmestyisikin. EN jaksa ajella sääriä mitenkään päin paria kertaa viikossa, vaan korkeintaan kahden viikon välein, enkä silloinkaan aina, vaikka se saunassa helpointa onkin, koska haluan nauttia saunasta ilman sitä että joudun tekemään siellä jotain noin joutavaa asiaa. EN jaksahaalia kaupoista, saati pitää päälläni vaatteita joissa on sitä tätä ja tuota koristetta, paljettia, pitsiä, koska ne aina puristavat jotnekin, tai ovat muuten huonoja, materiaali ei kestä pesuja, ja kohta joutuu mennä kaupoille taas. Ostan vaatteet kirpparilta, koska sieltä voi ostaa muutakin samalla, ja vaatteita on siellä ihan hevletisti enemmän kuin kaupoissa. EN jaksa värkätä hiuksia mitenkään. Tunnin vaivannäkö, ja sitten et voi pipoa laittaa päähän, ettei ole mennyt se tunti hukkaan! Tai kiharat suoristuu heti kun pään laittaa ulos kosteaan ilmaan. Tai vaihtoehtoisesti suoristettu tukka pörrööntyy. Ei jaksa maksaa vaivaa. Sama jos laittaa hienon nutturan, ja ajaa sen jälkeen 200km autolla, niin jo on niskat kipeinä kun joutui jännittämään ettei nuttura hankaannu piloille niskatukea vasten.
EN toellakaan meikkaa kuin sen 2x/vuosi, kun käyn jossain iltatapahtumassa tai juhlissa, ja yleensä en jaksa sinnekään meikata ollenkaan. Ei ole motivaatiota, kun huulipuna kestää kokreintaan vartin, ja tunnin päästä saa vartin välein olla katsomassa että onko silmänaluset mustina.
En nyt tiedä olenko homssuinen, mutta ylikäytännöllinen kyllä! Kämppä on sen sijaan aina tiptop. En näe järkeä sotkea kämppää tahallani vain siksi, että saisin sitä sitten siivota, siivoaminen kun ei myöskään ole lempihommaani, niin kämpän pitää olla siisti koko ajan!
Mistä tosiaan se motivaatio ja halu nähdä tällaista aivan joutavaa vaivaa joillain ihmisillä oikein kumpuaa??
Sinusta tyylikkäät ja hillityn ihmiset ovat verhottuna paljettiin ja pitsiin? Vainiin.. Meillä taitaa olla vähän eri näkemys.
Tärkeintä kai siinä on se että tekee just niinkuin itse haluaa eikä ole hommssuinen tai laittautunut sen takia että on pakko. Se on kyllä pingottamista jos on aivan pakko meikata vaikka ruokakauppaan tai salille vaikka ei jaksaisi ihan vaan koska ilman meikkiä ei voi mennä minnekään. Itse tykkään olla siisti, en lähtisi minnekään rasvaisilla hiuksilla tai likaisissa vaatteissa (töissä tästä pitää valitettavasti joustaa) mutta toisaalta ei tuota ongelmaa tulla uimahallista kotiin ilman meikkiä. Sen verran kyllä pakko myöntää että itselläni on aina ollut todella hyvä iho eli en käytä juhlissakaan koskaan meikkivoidetta, joten jos ihossa on paljon näppyjä, on aknea tai muuta vastaavaa niin ymmärrän kyllä jos tuntuu ettei halua olla ilman meikkiä muiden seurassa.
toisille elämässä pitää olla tarkka järjestys, tarkat säännöt, tarkka aikataulu, tarkasti oikea käytös, tarkasti normeihin sopiminen. Se tuo heille turvallisuuden tunteen. Äkilliset muutokset ja epäselvyys, sekaisuus, epämääräisyys, omapäisyys järkyttävät tällaisia henkilöitä.
Toiset eivät ahdistu sekaisuudesta, eivät huomaa ajatella mitä muut ovat mieltä, tai eivät siitä välitä, harrastavat jotain niin intohimoisesti, että huomio kiinnittyy siihen, miettivät muita asioita ehkä niin paljon, etteivät edes huomaa, että joku asia unohtuu tai jää silleen. Jotkut ovat mukavuudenhaluisia, "saamattomia", koska heillä on jotain parempaa tekemistä. Tahdostahan kaikki kiinni on, mitä kukakin haluaa ja tarpeellisena pitää.
Mikään ei tule itsestään, se pitää tehdä. Ihmisillä on erilaisia arvoja, eikä varmaan toinen ole toistaan parempi tai pahempi.
Itse en jaksa stressata kotini epäjärjestyksestä, kun itse siellä vain elän ja itse tavarani löydän. Kestän epävarmuutta, epätäydellisyyttä, epäjärjestystä, isoa tavaramäärää, erilaisuutta. En kuitenkaan hukkaa tavaroitani, vaikka ne eivät ole tavallisessa järjestyksessä ja niitä on paljon. Jonkun mielestä kaaos varmaan.
Vierailija kirjoitti:
toisille elämässä pitää olla tarkka järjestys, tarkat säännöt, tarkka aikataulu, tarkasti oikea käytös, tarkasti normeihin sopiminen. Se tuo heille turvallisuuden tunteen. Äkilliset muutokset ja epäselvyys, sekaisuus, epämääräisyys, omapäisyys järkyttävät tällaisia henkilöitä.
Toiset eivät ahdistu sekaisuudesta, eivät huomaa ajatella mitä muut ovat mieltä, tai eivät siitä välitä, harrastavat jotain niin intohimoisesti, että huomio kiinnittyy siihen, miettivät muita asioita ehkä niin paljon, etteivät edes huomaa, että joku asia unohtuu tai jää silleen. Jotkut ovat mukavuudenhaluisia, "saamattomia", koska heillä on jotain parempaa tekemistä. Tahdostahan kaikki kiinni on, mitä kukakin haluaa ja tarpeellisena pitää.
Mikään ei tule itsestään, se pitää tehdä. Ihmisillä on erilaisia arvoja, eikä varmaan toinen ole toistaan parempi tai pahempi.
Itse en jaksa stressata kotini epäjärjestyksestä, kun itse siellä vain elän ja itse tavarani löydän. Kestän epävarmuutta, epätäydellisyyttä, epäjärjestystä, isoa tavaramäärää, erilaisuutta. En kuitenkaan hukkaa tavaroitani, vaikka ne eivät ole tavallisessa järjestyksessä ja niitä on paljon. Jonkun mielestä kaaos varmaan.
Höpöhöpö :,D helposti sopeudun muutoksiin, enkä ahdistu epämääräisyydestä, ei myöskään kiinnosta tai häiritse miten muut elämäänsä elävät, minä tykkään pitää asiat yksinkertaisina ja järjestyksessä. Homssuja näköjään hirveästi häiritsee meidän tapamme elää, jonkinlaista kateutta varmaan.
Vierailija kirjoitti:
-Minulla on pitkä tukka jota pidän yleensä nutturalla (tekoaika alle minuutti). Kaksi kertaa viikossa pesu riittää, tukka ei rasvoitu helposti ja ainoa käyttämäni kemikaali on muutama suihkaus lakkaa. Pipo menee nutturan yli helposti. Jos hiukset sähköistyvät, äkkiäkös niitä vähän sipaisee kostealla kädellä vessareissun yhteydessä.
-Korvissa aina samat timanttinapit jotka ostin ekasta palkasta, hinta/käyttökerta on tässä vaiheessa senttejä. Kaulassa aina mieheltä saatu kultaketju. Yhdessä työpaikassa sain kuulla kuittailuja "hienoista koruistani", aivan kuin samaa summaa ei saisi käytettyä aika nopeasti rihkamaan.
-Jos on pitkät housut, niin kuin useimmilla Suomessa on pääsääntöisesti suurimman osan vuotta, kukaan ei tiedä oletko ajellut säärikarvojasi, eivätkä säärikarvat vaikuta ilmeeseen.
-Useimpien kulmille riittää muutaman karvan nyppäisy kerran viikossa. Aikaa kuluu noin 5min.
-Kun ostaa yksinkertaisia, laadukkaita ja kestäviä arkivaatteita, niin ostoksilla ei tarvitse ravata koko ajan. Yleensäkin arkena käytetään arkivaatteita, ei 12-senttisiä korkoja tai hörhelöitä. Iltapuvun ja kapusin just henkkamaukan roskiksesta-lookien välillä on paljon tyylikkäitä vaihtoehtoja. Paitsi tietty jos niitä ei suostu näkemään. Kirpparivaatteet ovat ihan ok, tosin kirpparitarjonta on aina satunnaista ja itse löydän vain harvoin etsimäni. Koen että kaikkien vaatteiden metsästys kirpparilta veisi liikaa aikaa, enkä ole heräteostelijatyyppiä.
-Nykyään on saatavilla kestäviä meikkejä kuten vedenkestävää ripsaria ja meikinkiinnitys- ja pohjustustuotteita joilla saa lisää pitoa.Tosin meikin puute ei tee kenestäkään homssua, rapistuva raskas meikki on paljon pahempi. Itsellä on arkena yleensä vähän peittovoidetta silmien alla, vähän poskipunaa, kulmakynää, ripsiväriä ja sävytettyä huulirasvaa jonka kulumisesta ei tarvitse stressata. Sotamaalaus ja kevyt arkimeikki ovat mielestäni eri asioita, eivätkö sinusta?
Huoliteltu olemus ei tarkoita että ihminen pingottaisi tai käyttäisi kaiken aikansa itsensä puunaamiseen. Se on tyylivalinta, siinä missä homssuisuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pohjoismaalainen hiustyyppi eli ei kestä kauaa kuivata, 5-10 minuuttia menee aamuisin tukan kuivaamiseen. Kulmakarvat nypin ehkä viikon välein. Säärikarvat epiloin 1-2 viikon välein. En haali jatkuvasti kaupasta uusia vatteita, ostan harkiten ja laatua joten vaatekaapista saa helposti yhdisteltyä kymmeniä asuja. En värkkää hiuksiani erityisesti, letille laittamisessa menee 5 minuuttia, latvojen kihartamisessa 10 minuuttia eikä tarvitse varoa pipoa ja voi myös käyttää huppua tai huivia. Käytän laadukasta huulipunaa joka pysyy koko illan huulissa ja silmissä on ripsienpidennykset jotka vaativat huollon 4 viikon välein ja muuten niiden kanssa ei tarvitse tehdä yhtään mitään. En siis tiedä miksi ihmeessä kuvittelet että kaikki siistit ja laittautuvat ihmiset käyttäisivät tunteja ja hirveästi vaivaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko se jotain sisäsyntyistä vai? Itse olen suttuinen homssu enkä ikinä jaksa panostaa. Ihailen silti näitä super-ihmisiä.
Hillittyys ainakin on sisäsyntyistä. Sisareni on aina hillitty, minä olen toivoton hölisijä ja hirveän vilkas.
Olemme kyllä molemmat aina ulkoisesti huoliteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi huolitetu ja hillitty ihminen pingottaisi?
Koska ap todennäköisesti kuuluu siihen ihmistyyppiin, jolle huoliteltuna ja hillittynä oleminen on niin vierasta, että häneltä se vaatisi hirveää pingottamista.
Minä kuulun samaan ihmistyyppiin. Suomessa ihannoitiin varsinkin vielä 30-40 vuotta sitten hillittyä, suorastaan tylyä ja juroa käytöstä, ja tämmöiset vilkkaat, ulospäinsuuntautuneet, puheliaat ihmiset kuin minä, saimme aina lapsena kokea olevamme jotenkin virheellisiä. Meidän oli pakko pingottaa hirveästi, että olisimme voineet koulussa säästyä opettajan jatkuvilta moitteilta. Piti olla kiltti tyttö. Kävin siis koulua 1970-luvulla.
Olen vasta aikuisena antanut itselleni luvan olla reilusti se mitä olen, eli vilkas, hössöttävä, puhelias ja suorapuheinen akka. Tätä on helpottanut se, että olen asunut paljon ulkomailla ja saanut huomata, että on monia maita, joissa minä olen se normaali ja hillityt ovat outoja. Huolitelluksi olen oppinut töideni myötä, mutta hillityksi en opi, enkä edes halua oppia.
Pääsen pian eläkkeelle ja aion muuttaa Etelä-Eurooppaan, siellä on saman temperamentin ihmisiä kuin minä.
No niin, tyytymättömät homssut, tässä pikaopas jos haluatte muuttua huolitelluiksi (pakko ei tietenkään ole jos ei tahdo).
Hiukset: hanki helppo hiustyyli jota pystyt ylläpitämään kotona. Jos et jaksa ravata kampaajalla tasaisen ahkerasti, oma väri ja simppeli pitkähkö malli on ihan hyvä. Pese hiukset kun ne tuntuvat likaisilta, kampaa ne aamulla ja pidä kampa myös käsilaukussa mukana.
Meikki: Jos et viitsi, osaa tai ehdi meikata, älä meikkaa. Jos haluat meikata, niin tärkeimmät ovat siistit kulmat, huulirasva tai huuliöljy ettei huulet ole kuivat ja ripaus poskipunaa tai bronzeria jos haluat kasvoille vähän eloa. Jos olet vaalea, niin ripsivärikin on aika olennainen.
Vaatteet: Helpointa on käydä vaatekaappi kertaalleen kunnolla läpi ja miettiä pukeutuminen, niin jatkossa ei tarvitse. Kokeile Project 333:a jossa tehdään 3 kuukauden kapselivaatekaappi 33 vaatteesta ja asusteesta. Mitenköhän siitä voisi vielä pukeutuminen yksinkertaistua? Valitse helposti yhdistettäviä, hyvälaatuisia ja päällä mukavia vaatteita rajatusta väripaletista.
Tarkasta vaatteet pikaisesti käytön jälkeen ja kaapista otettaessa, pese huolla tarvittaessa. Poista nypyt neuleista, käytä teippiharjaa, korjaa ratkenneet saumat ja tippuneet napit. Silitä. Katso että kengät ovat siistit, puhdista ja rasvaa tarvittaessa. Ai niin, ja säilytä vaatteet vaatekaapissa joko henkarilla tai viikattuna, ei mytättynä makuuhuoneen lattialla. Pientä, laadukasta ja mieleistä vaatekaappia jaksaa huoltaa sen verran kuin tarvii.
Asusteet: Jos haluat hifistellä, pidä aina mukana pientä pussia josta löytyy ainakin seuraavat tavarat: pienet sakset, vähän teippiä, minisaippua, pieni peili, päänsärkylääke, välipalapatukka, tahranpoistokynä, matkaompelupakkaus, kampa. Ja kas, olet varautunut tavallisiin arkisiin vaatekriiseihin sekä päänsärky- ja nälkäkiukkuun jotka uhkaavat hillittyä tyyliäsi!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen mies on aina huoliteltu ulkoisesti. Se vaan kiinnostaa, tuo hyvän fiiliksen ja mm. vaatteiden yhdistelyn oppiminen on kiva "harrastus".
Joku voi ajatella, että miksi ei riitä että pesee itsensä ja on siten "siisti"? No, miksi monille ei riitä se, että kotona imuroi vaan sohva, tuoli ja matto on suoristettava. Olisihan koti ihan puhdas vaikka sohva olisikin poikittain ja matto rullalla.
Suurimman syyn uskoisin olevan se, että asioiden puunaaminen ja tuunaaminen on heille _harrastus_, ei taakka.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, miten joku voi olla käytökseltään niin hillitty ja hallittu. Ei koskaan möläyttele tai pärski, vaan aina hallitsee kevyen rupattelun jalat nätisti ristissä ja sama vieno hymy huulilla. Mistä heitä oikein tulee?
Olen kateellinen ujoille ja hiljaisille esimerkiksi varsinaissuomalaille umpisuille, jotka antavat itsestään ihan hiljaisuuttaan niin fiksun kuvan. Oikeasti syy on silmitön ujous.
Ei kauheesti vaadi motivaatiota hypätä aamulla suihkuun, föönätä hiukset, hiukan meikkiä naamaan ja baanalle, menee noin 45min. ja aamupalakin on jo syöty tuohon samaan aikaan.
Ap yhdistää viestisssään hillityn ja huolitellun, mutta miksi kaikki muutkin tässä ketjussa tekevät niin? Outoa.
Tunnen hillittyjä homssuja ja huoliteltuja kälättäjiä. Ei nämä ominaisuudet kulje ollenkaan käsi kädessä. Jotkut tietysti ovat sekä hillittyjä että huoliteltuja, mutta ei se mikään sääntö ole.
Itse olen aina huoliteltu ja tyylikäs mutta kovaääninen kälättäjä.
Riittää kun peseytyy ja pesee vaatteensa, ettei haise. Vaihtaa pöksyt ja sukat. Riittää kun selviytyy.
Tunsin yhden huolitellun, aivan viimeisen päälle tiptop. Hymyili täyshymyä, ilkeä manipuloiva päsmäri. Saattoi tulla ruokatunnin jälkeen eri kampauksessa. Ilmeisesti peilaili kaikki tauot. Mutta aivan hyytävän tyhjä ihminen. Valtiotieteen maisteri, ellei jo tohtori, varmaan mikään ei häiritse keskittymistä. (kiltit ja herkät voi olla yhtä älykkäitä, mutta ei vaan pysty keskittymään traumojen tms takia).
Mutta siitä meikkipellestä tuli mieleen, aivan kuin olis joku maski naamassa. Ja tyhjä sydän. Omituista siinä oli, kun se oli kateellinen joillekin "huonommille".
Mutta joo, vastakkainasettelu on turhaa. Jos ei haise tupakalta tai kannabikselta, on siisti.