Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä puolivuotiaana pitäisi jo osata?

Vierailija
19.12.2017 |

Jotenkin tuntuu, että yksi tuttuni vauva ei tee muuta kuin makaa mahallaan heilutellen välillä jalkojaan ja vaivalloisesti nostaa päätään ylös ja yrittää varata painoa käsilleen. Jokeltelee jotenkin tosi vähän tai ei juuri lainkaan.

Mitä tuonikäisen pitäisi jo osata?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys on hyvin yksilöllistä. Huolehdi omista asioistasi.

Vierailija
2/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki terveet lapset oppivat liikkumaan jossain vaiheessa. Toiset ensin ja toiset myöhemmin. Mutta jos lapsesi ei ole terve, niin silloin hän ei ehkä opi. Mutta kyllä se sinulle tullaan kertomaan silloin monesti, monen ihmisen toimesta. Älä huolehdi etukäteen. Vauva-aika on lyhyt. Nauti siitä, äläkä keksi etukäteen ongelmia, jotka jo viikon päästä voivat olla ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehtia omista asioistaan, kun ne eivät itselläkään näytä olevan kunnossa. Se puolivuotias keskittyy kehitykseensä. Keskity sinäkin, alat jo olla jäljessä tunnepuolella ainakin. 

Vierailija
4/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sen juuri muuta tulisikaan osata vielä tuon ikäisenä. Kysy parinkymmenen vuoden päästä uudelleen, josko sit olis jo syytä huolestua.

Vierailija
5/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli en saa kysyä asiasta ilman haukkuja? Minulla ei ole lapsia, mutta olen kyllä nähnyt joitakin puolivuotiaita ja kaikki ovat olleet aika liikkuvaisia. Eikö saa olla huolissaan? Ap

Vierailija
6/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 6kk ihmisenalku? Mitä sellaisen pitäisi osata? Mielestäni ei vielä paljon mitään välttämättä. Anna toisen kehittyä rauhassa. Tuossa vaiheessa ei juuri mitään johtopäätöksiä voi vetää.

Mitäköhän esim. mun 6kk aikoinaan osasi. Hmm, just varmaan yritti vähän punkea ylös vatsallaan, hieman kääntyillä, ei mielestäni vielä silloin jokellellut kovin paljoa. Ei todellakaan vielä silloin ryöminyt, kontannut tai istunut tuetta, ne tuli myöhemmin. Tykkäsi makoilla selällään, tarttua varpaisiin ja tarttui esineisiin, jotka päätyivät aina heti suuhun.

Nyt hän on 1v4kk ja kävelee sekä juoksee, sanoo useita sanoja, ymmärtää aika hyvin jo puhetta, osaa kiipeillä, karhukävelyä, käyttää pinsettiotetta ym. Ihan tavallinen taapero, vaikka 10kk sitten oli aika avuton ja passiivisen oloinen verrattuna nykyiseen.

Vierailija
7/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika tuossa iässä vaihtoi omat vaippansa ja pesi perseensä. Lämmitti 7kk täytettyään maitonsa ja puuronsa mikrossa, soseutti myös perunansa.

Vierailija
8/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli en saa kysyä asiasta ilman haukkuja? Minulla ei ole lapsia, mutta olen kyllä nähnyt joitakin puolivuotiaita ja kaikki ovat olleet aika liikkuvaisia. Eikö saa olla huolissaan? Ap

Miksi sä tuollaista huolehtisit? Vauvan kehittyvät hyvin eri aikoihin. Puheenkehitys voi vaihdella jopa vuodella eri yksilöillä, kävelykin opitaan suurinpiirtein 8kk-18kk ja jopa siinäkin löytyy poikkeuksia. Jotkut vauvat ovat puheliaita eli jokeltavat paljon ja joillain ei sitten olekaan niin paljon asiaa. Joillain on kiire liikkua ja saattavat jopa jo kontata 6kk iässä, mutta jotkut tykkää pötkötellä lähes vuoden ikään asti. Kyllä ne siellä neuvolassa sitten huomauttavat tuttavallesi, jos olisi syytä huoleen, jos tuttavasi ei itse tajuaisi. Sun ei tarvitse murehtia

Vierailija
9/9 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivuotiaan ei tarvitse osata liikkua eikä puhua. Jokeltelukin on alkeellista eikä lapsi välttämättä sano mitään vieraiden ollessa paikalla koska hän osaa jo vierastaa eli erottaa tutut vieraista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän