Laittaako teidän ns. elämämkoululais-tyyppiset sukulaiset siviilisäädyn joulukorttiin?
Minulla on kriteerit täyttävä vanhus. Maalta aikanaan lähdetty, kansakoulu, sitten pääsi naimisiin. Töitä vältelty yksin ja yhdessä puolison kanssa ja jälkikasvulla sama homma. Klassinen wt-vanhus oikeastaan.
Laittaa siis aina korttiin mun siviilisäädyn?! Kukaan muu ei ole koskaan laittanut ja kavereidenkin kanssa jos vitsillä jotain titteleitä käytetään, niin ne on tyyliin ammatista tai harrastuksista väännettyä.
Hän on toisaalta ainoa wt-kriteerit täyttävä kaukaisempi sukulainen, eli onko tää joissain piireissä yleistäkin?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
En tainnut käsittää tätä aloitusta. Voitko tarkentaa? Laittaako korttiin osoiteriville siis "Naimaton Mustikki Myyräläinen", "Leski Liisa Leskinen", "Eronnut Kaarina Kakkanen"?
"Neitiä" taisi ap pölkkypää tarkoittaa....
Asia tietenkin liittyy ikään ja sukupolveen. Vanhukset ovat kasvaneet aikana, jolloin herra/rouva/neiti olivat niitä titteleitä, eikä kortteja lähetelty ATK-insinööri Maija Meikäläiselle ja lähihoitaja Teppo Teikäläiselle.
Nämä wt-aloitukset ovat palstan elämäm koululaisten katkera vastaisku. Aika läpinäkyvää vaan. Ap pieni: ei se köyhyys ole häpeä, wt viittaa elämänhallintaan. Päihderiippuvuuteen, löysään moraaliin, rikollisuuteen.
Joten jos sinulla on kyse vain pienituloisuudesta, ihan turhaan katkeroidut wt-kommenteista ja laadit näitä jatkuvia läpinäkyviä trollejasi.
On hyvien käytössääntöjen mukaista laittaa osoitteen yhteyteen henkilön arvo tai ammatti - ap kaiketi kansanomaisella titteli -sanalla tarkoitti sitä.
Kun lähetän tavanomaista postia, laitan aina ennen nimeä soveliaimmin esim. Eläkkeellä olevista herra tai rouva. Ammatillinen tutkinto esim. Arkkitehti tai metsänhoitaja. Muutoin käytän esim. Diplomi-insinööri, maisteri tai lyhenteellä tohtorit. Neitejä ei oikein taida olla kun nuoret naisetkin opiskelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vielä muutama vuosikymmen sitten se oli ihan normaali käytäntö. Vanhemmat ihmiset jatkavat siihen malliin, mihin ovat aikoinaan oppineet. Titteliksi laitettiin herra, rouva tai neiti, jos ei oikein ollut jotain arvoa tai ammattinimikettä tyyliin maisteri, rovasti...
Tänäkin vuonna olen jo saanut parikin korttia neutraalilla rouva-tittelillä varustettuna, lähettäjät 30- ja 40-luvulla syntyneitä.
Täydennän vielä 23/23.
Onnittelukortit esim. Jouluna perheille menevät yleenä "Herra ja Rouva Matti Meikäläinen" -tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tainnut käsittää tätä aloitusta. Voitko tarkentaa? Laittaako korttiin osoiteriville siis "Naimaton Mustikki Myyräläinen", "Leski Liisa Leskinen", "Eronnut Kaarina Kakkanen"?
"Neitiä" taisi ap pölkkypää tarkoittaa....
Asia tietenkin liittyy ikään ja sukupolveen. Vanhukset ovat kasvaneet aikana, jolloin herra/rouva/neiti olivat niitä titteleitä, eikä kortteja lähetelty ATK-insinööri Maija Meikäläiselle ja lähihoitaja Teppo Teikäläiselle.
Nämä wt-aloitukset ovat palstan elämäm koululaisten katkera vastaisku. Aika läpinäkyvää vaan. Ap pieni: ei se köyhyys ole häpeä, wt viittaa elämänhallintaan. Päihderiippuvuuteen, löysään moraaliin, rikollisuuteen.
HÄH? Voisitko selventää mitä tällä tarkoitat
Joten jos sinulla on kyse vain pienituloisuudesta, ihan turhaan katkeroidut wt-kommenteista ja laadit näitä jatkuvia läpinäkyviä trollejasi.
Vierailija kirjoitti:
Täydennän vielä 23/23.
Onnittelukortit esim. Jouluna perheille menevät yleenä "Herra ja Rouva Matti Meikäläinen" -tyylillä.
Oikeasti? Et siis vain kirjoita niiden ihmisten nimiä? Minkä ikäinen itse olet ja käytätkö herra ja rouva esim. lähetät parikymppiselle avoparille kortin? Vai kirjoitatko sen arkkitehti maija meikäläinen ja metsänhoitaja mika minkkinen?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan selvä juttu; avioliitto (vaikka miten huono ja pakolla solmittu) on hänen saavutuksensa kun koulutusta ja ammattitaitoa mihinkään ei ole. Ja joulun kunniaksi hän haluaa korostaa sitä edes jotenkin. On varmaan myös katkera siitä, että nuoremman polven naiset ovat voineet opiskella ja elättää itsensä. Ja kun ei sitä voi suoraan sanoa, niin tollanen passiivisagressiivinen keino on hyvä. Ei todellakaan ole enää yleinen tapa käyttää siviilisäätyä, eli jos sen tekee, niin sillä on tarkoitus.
Tämä.
V*tuttaako AP:ä olla neiti vai mistä tässä on kyse?
Mulla myös tuommoinen täti, terkut vaan sinne Tampereelle :)
Vierailija kirjoitti:
V*tuttaako AP:ä olla neiti vai mistä tässä on kyse?
Joo totta kai. Entä sitten? Mutta v*tuttaa myös maksaa veroja yli kolmasosa tuloista niiden kela-tukia varten. En silti laita siitä mainintaa joulukorttiin.
Ap vielä kommentoi tohon wt-asiaan; käytin sitä termiä ihan tarkoituksella. Kyllä tämän pariskunnan köyhyys on ollut (wt)valinta. He olivat työikäisiä 70 ja 80-luvulla, jolloin ilman muodollista koulutustakin työllistyi...jos vaan halusi. He eivät halunneet. Aina siellä elettiin vähän pellossa.
Vuosia sitten mun sukulaiset teki sitä, että kun mun jo aikoja siten eronnut äitini oli muuttanut sukunimensä, niin ne laittoi munkin kortin sitten väärällä nimellä. Mun nimi ei ollut muuttunut, eikä ollut mitään järjellistä syytä olettaakaan että olisi. Siinä oli kai tarkoitus osoittaa miten sekavaa eronneitten elämä on, ettei nimistäkään ota selvää. Tuli vaan mieleen kun olivat juuri tuollainen vanhempi pari. Naimisissa kunniallisesti mutta eipä heistä sitten oikein muuta mukavaa voinut sanoakaan.
Ap on niin selvä wt. <3 Noloa avautumista omasta paremmuudesta jo kolmen sivun verran. Päätähän jo mitä haluat kuulla; rehellisen mielipiteen jonkun vanhuksen käyttämistä titteleistä joulukortissa vai yksimielistä peesailua av-mammoilta sukulaisesi karmaisevasta wt-mäisyydestä. Ei se omena muuten yleensä niin kauhean kauas puusta putoa, vaikka et nyt mikään rintaperillinen olisikaan. Että sellainen kunnon Möttösten suku siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydennän vielä 23/23.
Onnittelukortit esim. Jouluna perheille menevät yleenä "Herra ja Rouva Matti Meikäläinen" -tyylillä.Oikeasti? Et siis vain kirjoita niiden ihmisten nimiä? Minkä ikäinen itse olet ja käytätkö herra ja rouva esim. lähetät parikymppiselle avoparille kortin? Vai kirjoitatko sen arkkitehti maija meikäläinen ja metsänhoitaja mika minkkinen?
Näin olen kotona oppinut ja tuttavapiireissämmekin yleisesti. Ehkä joidenkin mielestä vanhahtavaa, mutta meistä tuntuu luontevalta kun tervehdyksiä ja onnitteluja lähetetään mm. Saksaan ja muualle keskiseen Eurooppaan ja britteihin.
Täydennystä: Olen 54v mies t. 35/35
Kyllä on itse asiassa monessa suvussa aika erilaistakin porukkaa. Ainakin meillä on näitä wt-siipiä ja löytyy akateeminenkin siipi. Ja kaikkea siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on itse asiassa monessa suvussa aika erilaistakin porukkaa. Ainakin meillä on näitä wt-siipiä ja löytyy akateeminenkin siipi. Ja kaikkea siltä väliltä.
Moi ap. o/
Vierailija kirjoitti:
Täydennystä: Olen 54v mies t. 35/35
OK, jännä juttu...mutta ihan uteliaisuudesta, miten kirjoittaisit tuon parikymppinen avopari esimerkin?
On lemtolipuissakin vielä miss ja mr ja jne...
Rouva Kaarina Kakkanen. Kun kerran menee naimisiin, on aina rouva, vaikka eroaisikin.