Laittaako teidän ns. elämämkoululais-tyyppiset sukulaiset siviilisäädyn joulukorttiin?
Minulla on kriteerit täyttävä vanhus. Maalta aikanaan lähdetty, kansakoulu, sitten pääsi naimisiin. Töitä vältelty yksin ja yhdessä puolison kanssa ja jälkikasvulla sama homma. Klassinen wt-vanhus oikeastaan.
Laittaa siis aina korttiin mun siviilisäädyn?! Kukaan muu ei ole koskaan laittanut ja kavereidenkin kanssa jos vitsillä jotain titteleitä käytetään, niin ne on tyyliin ammatista tai harrastuksista väännettyä.
Hän on toisaalta ainoa wt-kriteerit täyttävä kaukaisempi sukulainen, eli onko tää joissain piireissä yleistäkin?
Kommentit (64)
Vanhukset laittaa. Ei koulutustaustalla ole niinkään merkitystä kuin iällä.
En tainnut käsittää tätä aloitusta. Voitko tarkentaa? Laittaako korttiin osoiteriville siis "Naimaton Mustikki Myyräläinen", "Leski Liisa Leskinen", "Eronnut Kaarina Kakkanen"?
Joo, mulla on tuollainen täti. Ei koulutusta, ei harrastuksia. Naimisissa on edelleen kun ei ole varaa osittaa asuntoa ja mökkiä. Siviilisääty on hänelle kaikki kaikessa, tai paremminkin ainoa yhteiskunnallinen saavutus kai. Ja sielläkin sama että ei ole sen perheen nuoremmistakaan tullut varsinaisesti tuottavia yhteiskunnan jäsenia. KELA:n tukia ovat kyllä käyttäneet.....
Vanhat laittoi isälleni usein "Rovasti x".
Ei pitänyt sitä kummallisena, vaikka olivat ystäviä ja sinuttelivat.
En ottaisi kettuiluna, vaan vanha tapana. Joku käyttää edelleen tohtoria, dosettia jne.
Saanko kystä mitä ammattia edustat? Kuulostat kovin nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
En tainnut käsittää tätä aloitusta. Voitko tarkentaa? Laittaako korttiin osoiteriville siis "Naimaton Mustikki Myyräläinen", "Leski Liisa Leskinen", "Eronnut Kaarina Kakkanen"?
Ei, vaan esim. Neiti Mustikki Myyräläinen. Tai Rouva Liisa Leskinen. En tiedä kumpaan kategoriaan tuo Kaarina laskettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi kettuiluna, vaan vanha tapana. Joku käyttää edelleen tohtoria, dosettia jne.
Ehkä kuitenkin ennemmin dosentti kuin dosetti! :D :D :D Sehän on sellainen lääkelokerikko!
Vierailija kirjoitti:
Laittaa kyllä. Ja en usko että vain hänen iästään johtuu, on muitakin saman ikäluokan sukulaisia ja he laittavat ihan vain nimen korttiin. Ja esim. avoparille kirjoittavat vain molempien nimet, ei Avopari Asikainen.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kystä mitä ammattia edustat? Kuulostat kovin nuorelta.
Pahoittelut, luin väärin. Kyllä neitiä ainakin jotkut vanhat käyttävät, puheessaankin.
Niin, anteeksi jos joku suuttui tuosta alun wt-kuvailusta, mutta valitettavasti se kaikki on totta ja sen takia ajattelin että se vaikuttaa tähän intoon käyttää siviilisäätyä kerran vuodessa lähetettävässä kortissa? Onko muilla siis paljonkin tällaisia vanhoja sukulaisia, jotka tekee samoin?
Palstan wt-vanhukset ovat suuttuneet....
Tulevaisuudessa on muuten paljon wt-vanhuksia kulahtaneine tatuointeineen, mutta erona näille 40-luvulla syntyneille on tietenkin vähäisempi into käyttää siviilisääty titteleitä koska avoliitto.
Eiku tittelin laittavat.Pikkasen noloa.
Porvoossa vanhukset tekevät juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa on muuten paljon wt-vanhuksia kulahtaneine tatuointeineen, mutta erona näille 40-luvulla syntyneille on tietenkin vähäisempi into käyttää siviilisääty titteleitä koska avoliitto.
Kuule kyllä ei kukaan 40-luvulla syntynyt laita siviilisäätyä korttiin, niin tekivät 1910 - 1930 - välillä syntyneet.
Aponwtprovohuora kirjoitti:
Porvoossa vanhukset tekevät juuri näin
Jaa jaa...No mutta ihan vakavasti: onko sitten todella niin että teidän kaikkien korteissa on siviilisääty ja että itsekin sen aina kirjoitatte, ja että mä olen siis elänyt jossain kuplassa, kun olen kuvitellut että se on taaksejäänyt tapa. Koska kukaan muu ei oikeasti mulle näitä ole lähetellyt!
ap
Vielä muutama vuosikymmen sitten se oli ihan normaali käytäntö. Vanhemmat ihmiset jatkavat siihen malliin, mihin ovat aikoinaan oppineet. Titteliksi laitettiin herra, rouva tai neiti, jos ei oikein ollut jotain arvoa tai ammattinimikettä tyyliin maisteri, rovasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä ei kukaan 40-luvulla syntynyt laita siviilisäätyä korttiin, niin tekivät 1910 - 1930 - välillä syntyneet.
No tämä mun täti on syntynyt 40-luvun loppupuolella! Ja uskomattomalta tuntuu munkin mielestä, siksi kyselenkin....
ap
Vierailija kirjoitti:
Vielä muutama vuosikymmen sitten se oli ihan normaali käytäntö. Vanhemmat ihmiset jatkavat siihen malliin, mihin ovat aikoinaan oppineet. Titteliksi laitettiin herra, rouva tai neiti, jos ei oikein ollut jotain arvoa tai ammattinimikettä tyyliin maisteri, rovasti...
Mulla on akateeminenkin titteli, jota voisi käyttää jos ei korttia pysty ilman titteliä kirjoittamaan ikänsä takia. Muut samanikäiset kyllä pystyy...
ap
Suomalaisten epäkultturelli tapa on välttää noiden attribuuttien käyttöä. Saksasa ja Ranskassa etiletin kanssa on tarkempaa, ja siellä on vähän töksyä jättää pois Madame tai Frau.
Meillä olisi oppimista.
Eiköhän se ole ihan selvä juttu; avioliitto (vaikka miten huono ja pakolla solmittu) on hänen saavutuksensa kun koulutusta ja ammattitaitoa mihinkään ei ole. Ja joulun kunniaksi hän haluaa korostaa sitä edes jotenkin. On varmaan myös katkera siitä, että nuoremman polven naiset ovat voineet opiskella ja elättää itsensä. Ja kun ei sitä voi suoraan sanoa, niin tollanen passiivisagressiivinen keino on hyvä. Ei todellakaan ole enää yleinen tapa käyttää siviilisäätyä, eli jos sen tekee, niin sillä on tarkoitus.
Yäk mikä tyyppi. Sinä siis ap.