Miksi teinit tulee kalliiksi?
Monessa keskustelussa on päivitelty, että teinien kanssa rahan meno on ihan älytöntä. Itsellä ei teinejä vielä ole ja olen tätä rahan menoa ihmetellyt. Kun luulisi, että pikkulapsivaiheessa sitä rahaa kuluisi eniten; vaipat, päivähoitomaksut, koko ajan uusia vaatteita kasvavalle lapselle, isoja hankintoja kuten vaunut jne. Että kertokaahan, mihin ne rahat uppoaa, kun lapsista tulee teinejä?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä että teineille ei muka saa vaatteita kirpputorilta. Sitten kuitenkin sanotaan, että teineille ostetaan aikuisten kokoja. Kirppiksilläkö ei ole aikuisten vaatteita?
Arggggh!!!! Aina joku sanoo tämän! Vertaa nyt pikkulapsen vaatteita aikuisen vaatteisiin.
Aikuisten paljon kuluneempia! Eikä siellä usein ehjää Vansia tai DC:tä näy.
Harva teini kulkee kirpparikuteissa. Jotain joskus saattaa löytyä mutta se on pientä se.
Miten niin aikuisten vaatteet kuluneempia? Ja siis miksi sinun pitäisi maksaa teinin Vanssit ja DC:t? Miksi et opeta hänelle, että saadakseen ekstrajuttuja on nähtävä ekstravaivaa? Vai onko juuri sinun lapsesi liian hauras jakamaan mainoksia?
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Pienen lapsen tarvikkeet voi yleensä hankkia käytettyinä. Taapero ei myöskään vaadi jotain tiettyä merkkiä, jotta voisi päteä kavereille. Hän paukuttaa lempilelunaan vaikka kanttilankantta. Teinille pitää olla tietokoneet ja pleikkarit ja hieno puhelin. Hänen pitää päästä kavereiden kanssa leffaan ja syömään ja matkoille. Opiskelu maksaa peruskoulun jälkeen, kirjat ja välineet ovat kalliita. Ehkäpä hänelle pitäisi myös kustantaa vaihto-oppilasvuosi tai kielikurssi ulkomailla. Mitä isompi lapsi, sitä kalliimmaksi muuttuvat harrastuksetkin. Tyttöjen pitäisi päästä kynsisalonkiin ja kampaajalle ja ripsien laittoon. Jotkut vanhojen tanssitkin voivat kustantaa eräänkin satasen. Teinin opiskelupaikka on usein jopa toisella paikkakunnalla, ei enää läheisellä peruskoululla. Kausikortti bussiin tai junaan maksaa.
Teineille pitää ostaa mopoja ja mopoautoja. Niihin pitää saada bensaa. Kohta teini jo pöröttelee ympäriinsä autolla ajettuaan ajokortin, joka maksaa maltaita. Hän osuu milloin lyhtypylvääseen, milloin toiseen autoon. Kun pikkulapselle sattuu vahinko, sen korjaamiseen riittää yleensä rätti. Teinin vahingot hoidetaan korjaamolla tai muuten kuvetta kaivellen. Tulee vähän kalliimmaksi.
No jos haluaa kasvattaa teinistään tuollaisen pissiksen, niin oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miksi niille nuorille ei kelpaa kirppiskama eikä muu kuin merkkivaatteet ja kaikkea pitää olla kun kavereillakin? No siksi kun kaikkien vanhemmat ovat ihan yhtä uunoja. Kuka niistä lapsista on noin pinnallisia ja tyhmiä kasvattanut, jos ei pinnalliset ja tyhmät vanhemmat? Muistatteko kun omassa nuoruudessa sanoitte kotona, että jotain on saatava koska kaikilla on? Niinpä. Ei ollut.
Miksi pitäisi kirppisvaatteet kelvata?
Ettei äitin tarttis huokailla miten teinit tulee niin mahdottoman kalliiks.
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin vielä kysyisin, että kustansiko omat vanhempanne teille ajokortit ja autotkin jopa?
Minä en henk koht tunne ketään jolle kustansi. Kävin oman autokouluni parikymppisenä itse ansaituilla rahoilla, autoa en omista vieläkään koska mielestäni yksityisautoilu on tyhmää ja kallista. Harrastukset voi löytää lähempääkin tai kulkea pyörällä, talvella bussilla. Meillä siis kuljetaan pyörällä kaikki alle 10km matkat kesällä harrastuksiin yms menoihin.. Ollut muuten paras investointi ikinä lapselle kunnon pyörä noin niinkuin liikkumisenkin kannalta..
Kyllä kustansi, kortin, auton ja ensiasunnon. Ihan kunnon työssäkäyvä kansalainen minusta tuli. Maaseudulla ei kulje julkiset edes talvella, ei kulkenut 20 vuotta sitten eikä kulje nytkään, joten muita kulkukeinoja tarvitaan silloin. Omalleni olen hankkinut kaiken mitä olen itsekin saanut. Ihan annan perinteellä ja hyvällä tahdolla eteenpäin sitä mistä on itsekin saanut nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Monessa keskustelussa on päivitelty, että teinien kanssa rahan meno on ihan älytöntä. Itsellä ei teinejä vielä ole ja olen tätä rahan menoa ihmetellyt. Kun luulisi, että pikkulapsivaiheessa sitä rahaa kuluisi eniten; vaipat, päivähoitomaksut, koko ajan uusia vaatteita kasvavalle lapselle, isoja hankintoja kuten vaunut jne. Että kertokaahan, mihin ne rahat uppoaa, kun lapsista tulee teinejä?
Ei teini maksa paljonkaan. Sen sijaan teinin oikutteluihin mukaan lähteminen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teini maksa paljonkaan. Sen sijaan teinin oikutteluihin mukaan lähteminen maksaa.
Sinusta siis teinin pitää elää pelkällä ilmalla ja jättää opinnot peruskouluun?
Vierailija kirjoitti:
Annatteko lapsen myös käyttää huumeita tai ruveta uusnatsiksi, jos kaveritkin niin tekevät? Ettei vaaan meidän höpönöpö joutuisi kiusatuksi.
Minä ainakin käytän lapseeni rahaa koska haluan. Miten se on sulta pois?
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin vielä kysyisin, että kustansiko omat vanhempanne teille ajokortit ja autotkin jopa?
Minä en henk koht tunne ketään jolle kustansi. Kävin oman autokouluni parikymppisenä itse ansaituilla rahoilla, autoa en omista vieläkään koska mielestäni yksityisautoilu on tyhmää ja kallista. Harrastukset voi löytää lähempääkin tai kulkea pyörällä, talvella bussilla. Meillä siis kuljetaan pyörällä kaikki alle 10km matkat kesällä harrastuksiin yms menoihin.. Ollut muuten paras investointi ikinä lapselle kunnon pyörä noin niinkuin liikkumisenkin kannalta..
Uskon kyllä ettet tunne ketään jolle on kustannettu mitään ylimääräistä. Itse tunnen taas paljonkin vanhempia, joilla riittää rahat omiin menoihin, alkoon ja tupakkaan, mutta teinille ei sitten riitäkään niistä roposista enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä että teineille ei muka saa vaatteita kirpputorilta. Sitten kuitenkin sanotaan, että teineille ostetaan aikuisten kokoja. Kirppiksilläkö ei ole aikuisten vaatteita?
Arggggh!!!! Aina joku sanoo tämän! Vertaa nyt pikkulapsen vaatteita aikuisen vaatteisiin.
Harva teini kulkee kirpparikuteissa. Jotain joskus saattaa löytyä mutta se on pientä se.Miten niin aikuisten vaatteet kuluneempia? Ja siis miksi sinun pitäisi maksaa teinin Vanssit ja DC:t? Miksi et opeta hänelle, että saadakseen ekstrajuttuja on nähtävä ekstravaivaa? Vai onko juuri sinun lapsesi liian hauras jakamaan mainoksia?
Sori ei asuta Suomessa, ei täällä ole alaikäiselle töitä. Menisi mielellään jos olisi.
Törkeätä olettaa etten opeta, teini auttaa paljon kotona sekä opiskee huomattavasti pidempää päivää kuin Suomessa opiskelisi.
Ja mitä saa ja mitä ei sidottu kouluarvosanoihin ja myös siihen että hoitaa velvollisuudet kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en henk koht tunne ketään jolle kustansi. Kävin oman autokouluni parikymppisenä itse ansaituilla rahoilla, autoa en omista vieläkään koska mielestäni yksityisautoilu on tyhmää ja kallista. Harrastukset voi löytää lähempääkin tai kulkea pyörällä, talvella bussilla. Meillä siis kuljetaan pyörällä kaikki alle 10km matkat kesällä harrastuksiin yms menoihin.. Ollut muuten paras investointi ikinä lapselle kunnon pyörä noin niinkuin liikkumisenkin kannalta..Uskon kyllä ettet tunne ketään jolle on kustannettu mitään ylimääräistä. Itse tunnen taas paljonkin vanhempia, joilla riittää rahat omiin menoihin, alkoon ja tupakkaan, mutta teinille ei sitten riitäkään niistä roposista enää mitään.
Kyllä kustannetaan ylimääräistä. Saavat kuukausirahan. Meillä ei kukaan polta eikä myöskään juo, tippaakaan☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsen kulutus on vanhemman käsissä. Kouluiässä lapsi alkaa itse määritellä, mitä ja miten haluaa kuluttaa. Siis kaiken sen pakollisen hinnannousun lisäksi kulut kasvavat tästä syystä.
Jos ap:n lapset harrastavat jo päiväkoti-iässä ja heille ostetaan kalleimmat turvaistuimet kahteen autoon (!), niin teineinä, tai jo 10-vuotiaina, heille ei kelpaa mikään Samsung galaxy vaan pitää olla 700 euron iPhone, vaatteista pitää olla Superdryta jne.
Millä rahalla se lapsi määrittelee omaa kulutustaan?
Turvaistuimet liittyvät turvallisuuteen ja siksi niihin kannattaa satsata. 700 euron puhelin ei liity terveyteen ja hyvinvointiin millään tavalla.
Oliko ne kaikki muutkin pikkulapsen hankinnat ja kulut pelkästään terveyteen ja hyvinvointiin?
Ei vaan on naurettavaa verrata puhelimen ja turvaistuimen hintaa, koska toinen on turvallisuuden kannalta välttämättömyys ja toinen ei.
Kyllä se puhelin on koululqiselle turvallisuuden kannalta olennainen. Plus että koulu vaatii sitä.
Kyse oli hinnasta. Mikään koulu ei vaadi satojen eurojen puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin tuolla tarkoitetaan että jos lähtee mukaan joka asiaan, jonka teini keksii pyytää, ollaan loputtomassa suossa. Puhelimia, läppäreitä, jopoja, merkkivaatteita, meikkejä, mitä tahansa. Koska "kaikilla" muillakin on.
Opiskelut on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en henk koht tunne ketään jolle kustansi. Kävin oman autokouluni parikymppisenä itse ansaituilla rahoilla, autoa en omista vieläkään koska mielestäni yksityisautoilu on tyhmää ja kallista. Harrastukset voi löytää lähempääkin tai kulkea pyörällä, talvella bussilla. Meillä siis kuljetaan pyörällä kaikki alle 10km matkat kesällä harrastuksiin yms menoihin.. Ollut muuten paras investointi ikinä lapselle kunnon pyörä noin niinkuin liikkumisenkin kannalta..Uskon kyllä ettet tunne ketään jolle on kustannettu mitään ylimääräistä. Itse tunnen taas paljonkin vanhempia, joilla riittää rahat omiin menoihin, alkoon ja tupakkaan, mutta teinille ei sitten riitäkään niistä roposista enää mitään.
Kyllä kustannetaan ylimääräistä. Saavat kuukausirahan. Meillä ei kukaan polta eikä myöskään juo, tippaakaan☺
Wau! Oikein kuukausirahan. Onko sen suuruus 5€, kuten seitsemällä pienemmällä sisarpuolellakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau! Oikein kuukausirahan. Onko sen suuruus 5€, kuten seitsemällä pienemmällä sisarpuolellakin?
Mitäs ihmettä sieltä sinun näppikseltä sataa? Mistä päättelet, että meidän lapsilla olisi sisarpuolia😁?
Kirjoituksissasi tiivistyy nyt jokin ihan muu kuin viisaus. Ajattelinkin, ettei kukaan fiksu ihminen jätä opettamatta lapselleen rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva teini kulkee kirpparikuteissa. Jotain joskus saattaa löytyä mutta se on pientä se.Miten niin aikuisten vaatteet kuluneempia? Ja siis miksi sinun pitäisi maksaa teinin Vanssit ja DC:t? Miksi et opeta hänelle, että saadakseen ekstrajuttuja on nähtävä ekstravaivaa? Vai onko juuri sinun lapsesi liian hauras jakamaan mainoksia?
Hahhaa, tiedätkö paljonko mainosten jakamisesta saa :D Minä tiedän, koska teinini on jakanut niitä koko syksy. Kahdesti viikossa. Jos mainoksia on paljon (=enemmän rahaa per kerta, enemmän aikaa lajitteluun) siitä kerrasta voi saada 19 €. Tämä toteutuu tässä joulun alla kun yhteen pinkkaan tulee jopa kymmenen mainosta. Lajitteluun menee tuossa määrässä n. 2,5 h ja jakeluun vähintään 1,5 h. Normaalisti ei ole noin paljoa, jolloin palkkio jää 14 € paikkeille, aikaakin menee tuohon "vain" n. 3 h.
Käskin teinin lopettaa (lukion 1. luokalla), koska hyötyyn nähden tuohon menee aivan tolkuttomasti aikaa, kaikki pois koulusta.
Toinen mitä mietin, on että missä vaiheessa teinille asiallisten vaatteiden ostaminen muuttuu "ekstrajutuiksi"? Taaperolle voidaan ostaa silmää räpäyttämättä yli 200 € haalari ja toisella mokomalla siihen tykötarpeita päälle, mutta teinin pitäisi kulkea kirppiskamppeissa ja halvimmissa ulkovaatteissa. Jos säilyttää saman laatutason kuin noissa taaperoiden ökymerkeissä, maksaa laskettelutakki helposti 400 € noin esimerkkinä. Mutta teinille se on ekstraa, taaperolle pakkomeno (ja sitten siellä päiväkodissa siihen vedetään kuinkin ne kympin kurikset päälle).
Eli missä vaiheessa se lapsi muuttuu niin, ettei hänen varusteisiinsa enää kannata panostaa, vaan se on tuhlausta?
Mulla on 12-vuotias poika ja olen todennut kyllä kirppikseltä vaatteiden ostamisen hänelle aivan mahdottomaksi tehtäväksi. Samoin meiltä ei kyllä jää asiallisen kuntoisia kamppeita myyntiin. Yläkoululainen tyttö ja lukioikäinen tyttö ovat jo vähän eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin tuolla tarkoitetaan että jos lähtee mukaan joka asiaan, jonka teini keksii pyytää, ollaan loputtomassa suossa. Puhelimia, läppäreitä, jopoja, merkkivaatteita, meikkejä, mitä tahansa. Koska "kaikilla" muillakin on.
Opiskelut on asia erikseen.
Puhelin ja läppäri vaaditaan niihin opintoihin. Ja tietynlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsen kulutus on vanhemman käsissä. Kouluiässä lapsi alkaa itse määritellä, mitä ja miten haluaa kuluttaa. Siis kaiken sen pakollisen hinnannousun lisäksi kulut kasvavat tästä syystä.
Jos ap:n lapset harrastavat jo päiväkoti-iässä ja heille ostetaan kalleimmat turvaistuimet kahteen autoon (!), niin teineinä, tai jo 10-vuotiaina, heille ei kelpaa mikään Samsung galaxy vaan pitää olla 700 euron iPhone, vaatteista pitää olla Superdryta jne.
Millä rahalla se lapsi määrittelee omaa kulutustaan?
Turvaistuimet liittyvät turvallisuuteen ja siksi niihin kannattaa satsata. 700 euron puhelin ei liity terveyteen ja hyvinvointiin millään tavalla.
Oliko ne kaikki muutkin pikkulapsen hankinnat ja kulut pelkästään terveyteen ja hyvinvointiin?
Ei vaan on naurettavaa verrata puhelimen ja turvaistuimen hintaa, koska toinen on turvallisuuden kannalta välttämättömyys ja toinen ei.
Kyllä se puhelin on koululqiselle turvallisuuden kannalta olennainen. Plus että koulu vaatii sitä.
Kyse oli hinnasta. Mikään koulu ei vaadi satojen eurojen puhelinta.
Mut kun se vaan on niin ettei tarpeeksi hyvää puhelinta tahdo saada alle 200 euron. Ei ainakaan lukiolaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kengät olla noin kalliita. Tokmannilta saa perus kenkiä varmaan jotain 30€ pari ja ne kestää pari kautta ihan hyvin.
teinin jalkako ei enää kasva lainkaan?
Kyllä meilläkin menee yhdellä (tytöllä) nyt kolmatta talvea Timberlandin nilkkurit, kas kun hänellä ei jalka enää kasva eikä rymyä välitunneilla menemään.
Sen sijaan 6. luokkalaisen kalliit kengät jäävät paitsi pieneksi viimeistään keväällä, ovat myös aivan lopussa, ei jää jälkipolville muisteltavaa saati kirppikselle myytävää. Kaiket välkät pelaavat koulun pihassa fudista niin kauan että tulee lumi ja sitten tossulätkää jne. Kenkiä riisutaan ja puetaan jatkuvasti eikä 6. luokkalaisella pojalla ole ihan niin nöpönuukaa miten ne kengät jalkaan survoo kun kaverit on jo kentällä pelaamassa.
No jos jalka kasvaa vielä ja rymytään pitkin metsiä kenkiin katsomatta niin silloin ei ainakaan kannata ostaa kalliita kenkiä, miksi ihmeessä kannattaisi? Ostaa sitten kalliimpia kenkiä kun ne eivät jää enään pieneksi ja on vähän ymmärrystä miten niitä käytetään.
En minäkään lähde missään merkkikengissä kurakelillä metsään rämpimään, laittaisin kumisaappaat jalkaan. Kai kaiken saa pilalle nopeasti jos ei viitsi yhtään katsoa miten käyttää.
Katsos kun ne kengät kastuu ja niitä ei kuivata välkkien väleissä. taaperoiden vermeet laitetaan kuivauskaappiin ulkoilun jälkeen ja he saavat sitten seuraavaan ulkoiluun kuivaa ja lämmintä päälle. Koululaisella ei ole tätä mahdollisuutta, joten niiden kenkien pitää kestää keliä kuin keliä, pitää ainakin jossain määrin vettä ja olla sen malliset ettei varresta hulahda lumi sisään. Pitää myös pystyä juoksemaan, hyppimään, kiipeilemään. Koululainen laittaa ne kengät aamulla seitsemältä jalkaan ja niitä laitetaan päälle ja otetaan pois sinne iltapäiväkolmeen. On aika kurja tilanne jos sukat on märät jo heti aamusta.
Ihan samoilla ominaisuuksilla ostin päiväkoti-ikäiselle kenkiä, eli gore-texiä, hyvä lesti, keveys ja mukavuus olivat niitä asioita mihin huomion kiinnitin. Mutta kun koko isompi kuin 34 ja malli muuttuu isomman lapsen kengäksi (ei tarrakiinnitystä ja saapasvarsia) pompsahtaa hinta viidestä kympistä kahdeksaa.
Pienen päiväkoti-ikäisen kengistä jäi vielä myytävää, ne ovat aina menneet kirpparilla kaupaksi. alakoululaisen kengistä harvemmin jää, koska he todella tarvitsevat ne ominaisuudet, vesikalvot, hengittävyyden sun muut.
Ymmärrän, että teinin vaate maksaa enemmän kuin pikkulapsen, mutta sitä en ymmärrä, miksi sille teinille pitäisi ostaa joku kallis supermassamerkkituote monta kertaa vuodessa. Ihmiselle riittää kolme neljä vaatekertaa, alusvaatteita toki enemmän.
Täällä menee muutenkin ristiin se, että pitää olla merkkituote, koska se kestää kauemmin, mutta samaan syssyyn selitetään, että teinikin kasvaa koko ajan ja tarvitsee koko ajan lisää vaatteita.
Kavereiden hyväksyntä on korvien välissä eikä siihen liity mitenkään se, onko ihmisellä päällä vaate, joka on ostettu samasta kaupasta kuin kaverilla.