Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.

Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.

• ylös 121
  • alas 460

Sivut

Kommentit (519)

Vierailija

Minä olen töitä hakenut. Se on nyt työnantajien vastuulla selittää miksi ei osaava työvoima kiinnosta. 

• ylös 492
  • alas 22
Vierailija

Liian vanha, opiskellut väärää alaa, ja en halua nollatuntisopimusta (jotka pitäisi muutenkin kieltää, samoin kuin puhelinmyynti).

• ylös 419
  • alas 23
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen töitä hakenut. Se on nyt työnantajien vastuulla selittää miksi ei osaava työvoima kiinnosta. 

Mutta kelpuutatko vain "hyvät" työt vai voisitko tehdä myös vaikkapa töitä joihin ei ole oman alan koulutusta?

• ylös 68
  • alas 211
Vierailija

No siis lähdetäänpä siitä, että meillä täällä Suomessa ei tilastollisesti ole riittävästi vapaita työpaikkoja kaikille työttömille. Oma poikaystäväni yrittää parhaillaan hakea töitä, hakenut jo kolmeen tai neljään paikkaan eikä vieläkään ole töitä saanut. Ei se ole noin yksinkertaista, miten sinä sen selität. Olisikin niin, että johonkin kahvilaan (itse tekisin sellaista työtä ihan mielläni) pääsisi ihan noin vain. Onhan siinä sitten vielä sekin, että työssä käymiseen menee rahaa (bussilippu, auto...) ja monet saisivat työssäkäymisestä vähemmän kuin mitä saavat jos eivät käy töissä. Karua, mutta totta. 

• ylös 317
  • alas 63
Vierailija

Kokeile huviksesi hakea mitä tahansa hommaa niin, että valehtelet iäksesi 55. Tai pistä hakemukseen nimeksi Nabila al-Aswani. Tai yritä etsiä se paikka Kajaanista. Tai teeskentele haastattelussa, että sinulla on kauhea änkytys. Tai...

• ylös 495
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta kelpuutatko vain "hyvät" työt vai voisitko tehdä myös vaikkapa töitä joihin ei ole oman alan koulutusta?

En nirsoile. Minulle kyllä kelpaisi kaikki rehellinen työ. Sille en mitään voi jos työnantaja ei tule asiassa yhtään vastaan.

• ylös 202
  • alas 2
Vierailija

Ihan oikeasti työn tarjoajia on paljon vähemmän kuin töihin haluavia ihmisiä. Työllä pitää mysö pystyä elättämään itsensä eikä  se oikein onnistu vajailla tunneilla. Osa firmoista harjoittaa myös ikäsyrjintää johon sinäkin tulet törmäämään kyllä myöhemmin.

Huomaa ettet paljon seuraa uutisia.

• ylös 350
  • alas 7
Vierailija

Ei ole suosittelijoita ja monessa paikassa pitää nykyään tehdä jo hakemuksen yhteydessä itsesään esittelyvideo ja lähettää se whatsapp-viestinä rekrytoijalle joka sitten ehkä kutsuu haastatteluun. 

• ylös 158
  • alas 6
Vierailija

Yleisimmät syyt: työpaikkoja on rajoitetusti ja työnantajat haluaa niihin (kärjistettynä) 20-vuotiaita, joilla on 10 vuoden työkokemus ja 10 vuoden opiskelut alalta.

• ylös 325
  • alas 2
Vierailija

Työnantaja ei palkkaa ylipätevää (tyyliin KTM:a kaupan kassalle), koska tämä vaihtaa työpaikkaa heti kun löytää koulutustaan paremmin vastaavaa työtä ja palkkaa. Ja taas työnantajan pitää hakea ja perehdyttää uusi työntekijä.

• ylös 280
  • alas 5
Vierailija

En ole työnantaja, joten en voi selittää sulle heidän aatoksiaan. Itse olen 47v, ja nyt olen ensimmäistä kertaa työttömänä. Viimeisimmässä työpaikassa olin 20v. Aloitin työnteon 14 vuotiaana ja aina olen saanut töitä, vaan en nyt, en enää. En ole edes kauppaan päässyt, varmasti sinne otetaan sopivampi, nuorempi? En tiedä, en ole saanut mitään selityksiä.

• ylös 303
  • alas 2
Vierailija

Lue kirja Globalisaatioloukku. Siitä selviää miksi et saa töitä.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000003646465.html

Yhden viidesosan yhteiskunta Martin ja Schumann avaavat tarinansa vaikuttavalla kuvauksella Fairmont-hotellista San Franciscossa, jonne Mihail Gorbatshov järjesti 500 maapallon keskeistä vaikuttajaa hahmottelemaan tulevaisuutta. Tämän "globaalin aivotrustin" - kuten Gorbatshov sitä kutsui - hahmottelijat tiivistivät globalisoituvan maailman tulevaisuuden yhteen suhdelukuun ja yhteen käsitteeseen. Tulevaisuuden suhdeluku on 20/80. Maailmasta tulee yhden viidesosan yhteiskunta. Vain viidesosalle riittää mielekkäitä ja hyvinpalkattuja töitä. Loput ihmiset ovat osittain tai kokonaan tarpeettomia. Osa heistä löytää puolitarpeellisen paikan, joitakin kaivataan kuluttajina heidän tulojensa pienuudesta huolimatta. Osasta tehdään lähes orjatyövoimaa. Monet jäävät kaiken ulkopuolelle. Perinteinen keskiluokka on uhattuna. Yhteiskunta polarisoituu, ja useimpien keskiluokkaisten asema huononee. Tarvitaan huolenpitoa ja viihdykettä. "Tittytainment" on informaatioyhteiskunnan versio leivästä ja sirkushuveista. Termin keksi Zbigniew Brzezinski, Jimmy Carterin entinen turvallisuuspoliittinen neuvonantaja. Se on yhdistelmä kahdesta sanasta: "tits" on amerikkalainen slangisana joka tarkoittaa tissejä, entertainment merkitsee viihdettä. Rinnat viittaavat myös äidinmaitoon, huolenpitoon, ei pelkästään seksiin. Neljälle viidesosaa ihmiskunnasta on siis järjestettävä jotain puuhaa ja mahdollisuuksien mukaan edes jonkinlaista toimeentuloa. Sosiaaliturvasta jää leikkaustenkin jälkeen jäljelle jotain, hyväntekeväisyys auttaa paikkaamaan ammottavimpia aukkoja, ja tissiviihdykkeellä pidetään mieli tylsänä. Globalisaatio tarkoittaa etäisyyksien pienenemistä ja vuorovaikutussuhteiden uudelleenjärjestymistä kutistuvassa maailmassa. Etuoikeutettu viidesosa elää maailmassa, jossa yhteiskunnallisia suhteita ja vuorovaikutusta eivät aika ja paikka enää kahlitse entiseen tapaan. Martin ja Schumann ovat valloittavimmillaan ja pirullisimmillaan kuvaillessaan globalisaation ilmentymiä eri puolilla maapalloa.

• ylös 119
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.

Sä olet älykäs ja sulla on hyvä muisti, olet sosiaalinen ja iloinen ja sinua on kohdeltu hyvin. Olet saanut hyvälaatuisen temperamentin.

T. varhaisdementikko

• ylös 132
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Useampaankin hakenut mutta ei pääse koska ei ole aiempaa kokemusta niistä jotka eivät ole omaa alaa. 

Niin yksinkertaista. 

• ylös 129
  • alas 2
Vierailija

Turhaan alapeulutatte, johan syitä alkaa löytymäänkin. Nyt ainakin ikä tai etnisyys tullut esiin.

Sinä joka kerroit ettei kahvilaan pääse, kerro miksei. Itse olen ollut kahdessa kahvilassa ja töitä sain kun soitin yrittäjälle ja kysyin olisiko töitä.

• ylös 8
  • alas 142
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Liian vanha, opiskellut väärää alaa, ja en halua nollatuntisopimusta (jotka pitäisi muutenkin kieltää, samoin kuin puhelinmyynti).

EI nollatuntisopimuksia saa tai tarvitse kieltää. Mutta ihmisiä ei pitäisi velvoittaa reagoimaan niihin. Opiskelijoille ja muille pientä lisätuloa haluaville nuo sopimukset ovat todella hyviä kun yhteisiin pelisääntöihin päästään. 

• ylös 95
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kokeile huviksesi hakea mitä tahansa hommaa niin, että valehtelet iäksesi 55. Tai pistä hakemukseen nimeksi Nabila al-Aswani. Tai yritä etsiä se paikka Kajaanista. Tai teeskentele haastattelussa, että sinulla on kauhea änkytys. Tai...

Tai hae vakipaikkaa n. 30-vuotiaana naisena, joka on just mennyt naimisiin.

• ylös 166
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Turhaan alapeulutatte, johan syitä alkaa löytymäänkin. Nyt ainakin ikä tai etnisyys tullut esiin.

Sinä joka kerroit ettei kahvilaan pääse, kerro miksei. Itse olen ollut kahdessa kahvilassa ja töitä sain kun soitin yrittäjälle ja kysyin olisiko töitä.

Kysy nyt niiltä työnantajilta, turhaan täällä länkytät. Ei sinulle ole kukaan henkilökohtaisesti tilivelvollinen. Mitä oikein kuvittelet?

• ylös 104
  • alas 9
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä...

300 000 työtöntä, vapaita työpaikko 30 000. Osaatko laskea??

• ylös 198
  • alas 4

Sivut