Kallein lahja, jonka teidän teini saa?
Meidän teinit eivät osanneet toivoa mitään, joten saavat useamman pienemmän lahjan. Kaikki varmasti mieluisia. Kuulin nyt, että joissain perheissä teinit saavat uusia puhelimia tai läppäreitä joululahjoiksi. Onko noin kalliit lahjat yleisiä?
Kommentit (223)
Ajattelin vetää kännit taas ja ajan perheen ulos pakkaseen, toivottavasti on pakkasta.
Kii kirjoitti:
Lontoonmatka
ihana lahja . Mitä sisältää ja mitä maksoi?
Parranajokonesetti ja partatrimmeri 350e
Ihan järjettömiä lahjoja tyypit mussukoilleen antaa.
Itsellä olis rahaa, mutta en todellakaan käytä sitä niin että teinit vaan pyytämällä sais mitä haluavat. Ei, kyllä ne joutuu vähän ponnistelemaan sen eteen, että saavat jotakin kallista. Eli säästävät itse pikkuhiljaa ja sitten mä sponssaan, jos päästään yhteisymmärrykseen siitä mitä kannattaa hankkia. Järjetön törsäys on mun mielestä jotenkin heikkolahjaisten touhua. Mutta kukin tietty tyylillään...
Meillä siis teinien paketeista löytyy merkkihupparit (joita ovat toivoneet), lempikarkkeja ja kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että edes puolet näistä jutuista on totta.
Yksikään työkaverini(sairaala, paljon tuttuja) ei hanki teinilleen yli200eur lahjoja..Kyllä ainakin itse olen saanut jopa yli 1000€ arvoisia lahjoja vanhemmiltani vielä näin aikuisiässä. Molempien yhteenlasketut tulot 200 000€ vuodessa niin miksei sitten jakaa eteenpäin jos ei itselle ole käyttöä. Olen todella kiitollinen vanhemmilleni ja toivon että voin joskus sitten itsekin antaa heille esim. lomamatkan lahjaksi.
Minulle ja sisaruksille vanhemmat antavat yleensä muutaman satasen rahaa, jos eivät keksi mitään isompaa lahjaa. Lasten lapsille ostaa noin 200e/lapsi jokaiselle jonkun lelun (isommille ei vaan käyttää vaatteisiin enemmän), kirjan, askartelu/käsityö/piirustusjutun tms, vaatteen ja jotain tarpeellista. Eivät voi viedä rahojaan hautaankaan joten jakavat näin.
Teini harrastaa kovasti leivontaa ja ruuanlaittoa. Toissa jouluna sai toivomansa laadukkaan yleiskoneen, viime jouluna samaa sarjaa vedenkeittimen ja nyt saa niin ikään samaa sarjaa blenderin. Lisäksi on saanut rahaa 100-150e ja suklaata. Mummuilta tulee rahaa, leffalippuja, villasukkia ja lapasia. Onnesta soikeana on aina. Parasta on kuulemma yhdessäolo.
Vanhin 18 saa oman asunnon, 200000 euroa. Ja Auton n. 15000.
Toinen 16 saa 50000 osakesalkun ja 35000 vaihto-oppilasmatkan. Ja rahaa 25000
Kolmas 12 saa tietsikan, kännykän, pelikoneen, vaatteita yms n. 25000 arvosta. Ja rahaa tilille 5000, johon oma pankkikortti.Mitä vanhempi, sitä enempi.
Miehen exliitosta oleva lapsipuoli 14 saa suklaalevyn ja kirpparilta pari Niken hupparia. Rahaa saa 59 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 - vuotias saa uuden puhelimen, hinnasta ei tietoa mutta välttämätön kun minä rikoin edellisen :D, roskiksen huoneeseensa, jatkoaikaa kotiintuloaikoihin ja pari ylimääräistä "yökylälahjakorttia" poikaystävän luokse (yleensä saa n.kerran/viikko mennä), uudet lakanat, sukkia ja herkkuja.
14 - vuotias saa toivomaansa fanihupparin (n.70;-), roskiksen, pelisukkia, sukkia, käsipainot, jumppakuminauhoja, "vapautus vessanpesusta"-lahjakortteja ja herkkuja.
11 - vuotias saa petshoppien laivan, herkkuja, ja vielä jotain pitäisi tuohon keksiä. Ehkä lahjakortteja uimahalli- elokuva- ja kahvilareissuille, mutta ei tarvi oikeastaan mitään kun kaikkea on sisarusten jäljiltä.
Muuten hyvät lahjat, mutta jokaiselle pitäisi vielä keksiä jotain lisää. Ja en kyllä päästä omaa 16-vuotiastani poikkikselle yökylään.
Juu, ostin nuo poljinroskikset täyteen herkkuja, niissä on sipsiä, limukkatölkit, dippijauheita, karkkia, suklaata ja xylitolipastilleja ja purkkaa. Pienimmälle ostin jotain arpilimaa ja tekoverta sekä slimen tekoon erikeepperiä ym.vermeitä. Koko perheelle ostettiin yhteinen lautapeli ja mummuilta ym. saavat myös jotain. Tiedän että tulevat olemaan onnessaan kaikista saamistaan lahjoista. Ja tiedän, ettei moni päästäisi 16-vuotiasta pojalle yöksi, mutta jotenkin se on mennyt ihan luontevasti noin. Ovat olleet vuoden verran yhdessä, aivan ihana poika joka kulkee meidän mukana paljon ja ovat täällä useamman yön viikossa kuitenkin. Fiksuja mukavia nuoria, en
..näe oikeastaan mitään syytä enää olla päästämättä :)
250€ matkalaukku vanhimmalle, mies ostaa jonkun pleikkarijutun nuoremmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 - vuotias saa uuden puhelimen, hinnasta ei tietoa mutta välttämätön kun minä rikoin edellisen :D, roskiksen huoneeseensa, jatkoaikaa kotiintuloaikoihin ja pari ylimääräistä "yökylälahjakorttia" poikaystävän luokse (yleensä saa n.kerran/viikko mennä), uudet lakanat, sukkia ja herkkuja.
Sulla on hyvät nää aineettomat lahjat! Teitkö niistä hienot kortit?
Kiitos :) En ole vielä askarrellut, mutta askartelen todennäköisesti aaton vastaisena yönä :D Teksti tulee tyyliin: "tämä lahjakortti oikeuttaa kortin haltijan yöpymään xxx: n luona valitsemanaan ajankohtana pois lukien 24.12-25.12.2017." Muka silleen virallisesti mutta tiedän että ovat aivan onnessaan näistä eivätkä kauaa säästele.
1700 euroa. Esikoinen on tsempannut koulussa kovasti ja toteutetaan hänen haaveensa kun pääsee ysiltä keväällä. Joululahja on 3 viikon kielikurssi kesäkuussa Maltan St. Julian'sissa.
Mopoauto oli kallein. 9500€ oli hinta.
N. 350 eur kuulokkeet
Lisäksi vain makeisia.
Meillä on kyllä tyttö vasta 10v mutta ainoa lahjatoive oli IPad mini 495e ja sen saa. Toki muuta pienempiä lahjoja tulee saamaan myös mm. kirjoja.
Miksi? Meidän vanha IPad mini on kohta 5 v vanha. Se menee lahjoituksena köyhälle äidilleni jotta pystyy pitämään yhteyttä lastenlapsiinsa.
Minusta yksi tarpeeseen tuleva, kalliimpi lahja on parempi kuin pukinkontin täydeltä halpaa rihkamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hyvät nää aineettomat lahjat! Teitkö niistä hienot kortit?
Kiitos :) En ole vielä askarrellut, mutta askartelen todennäköisesti aaton vastaisena yönä :D Teksti tulee tyyliin: "tämä lahjakortti oikeuttaa kortin haltijan yöpymään xxx: n luona valitsemanaan ajankohtana pois lukien 24.12-25.12.2017." Muka silleen virallisesti mutta tiedän että ovat aivan onnessaan näistä eivätkä kauaa säästele.
Hassu ajatus... Sinä annat lapsellesi luvan mennä tiettynä aikana vieraiden luo? Heidän mielipiteestään viis? Ymmmrsinkö oikein?
Rahan ja materian määrä on täysin eri asia kuin se, millä perusteilla niitä saa. Mieti vaikka Suomea sata vuotta sitten, kun sähkövalaistus ja vesivessa olivat harvojen ylellisyyttä. Opettivatko nämä härpäkkeet ne omistaneiden perheiden lapsille, että kaiken saa pyytämällä? Jos ei, miksi juuri nykyään se, mihin vain rikkaimmilla on varaa, opettaisi?