11-vuotiaan "kaikki kaverit" saavat kuulemma käyttää ruokapöydässä puhelinta?
Mutta hän ei saa. Onko tosiaan nykyään niin, että älypuhelimen tuijottaminen yhteisillä ruokahetkillä on ihan ok?
Kommentit (36)
Jos sä haluat että teidän perheessä on muiden perheiden säännöt niin sitten sä opetat just noin lapselles - eli että kun se sanoo että kaikilla muilla näin ja mun ja meidänkin pitää.
Jos sä taas haluat että teillä on teidän perheen säännöt niin sitten sä opetat lapselle että aha vai on kaikilla niin voikun ikävää. Meilläpä ei.
Vierailija kirjoitti:
Mutta hän ei saa. Onko tosiaan nykyään niin, että älypuhelimen tuijottaminen yhteisillä ruokahetkillä on ihan ok?
Älä mene halpaan. "kaikki muut saa" on kakaroiden vakio vakioruikutusta.
Sanot vaan että muilla on muiden säännöt ja meillä on meidän säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niitä yhteiskunnan uusia jakolinjoja, joilla parempi väki erottuu rahvaasta. Osa ei välitä tippaakaan tavoista, sivistyksestä, perinteistä. Oma hetkellinen mukavuudenhalu voittaa aina. Ja sitten on ne, jotka eivät koukutu peleihin, ruudun aivottomaan selaamiseen, ja pitävät kiinni edes peruskäytöstavoista.
Kiitos tästä. Onko sivistymättömyys ja piittaamattomuus lisääntynyt? Olen miettinyt tätä. Kun tuntuu, että huonotapaisia ihmsiä on joka puolella ja fiksut ovat vähemmistöä.
Ei se välttämättä ihan noinkaan ole, ne huonotapaiset vain erottuu helposti isommastakin fiksujen joukosta.
Minusta puhelimen käytöstä sopimattomissa paikoissa on jo tapahtunut hienoinen käänne. Nuoretkin istuvat usein seurassa ilman, että sitä puhelinta mitää koko ajan näprätä. Tietysti, kun lähes kaikilla on se puhelin, niin ei niin tarvitse enää esitellä sitä jonain hienoutena.
Onko tosiaan olemassa niin tyhmiä vanhempia, että uskovat näitä ”kaikki muut saa” ja ”kaikilla muilla on” ja ” kaikki muut pääsee” jne. ? Ap, usko nyt, sun lapsi vedättää sua!
Kun koko perhe syö yhtä aikaa saman pöydän ääressä (yleensä viikonloppuisin) ei kännykkää tai muuta älylaitetta käytetä. Silloin jos ruuan syö yksin, niin katsokoot kännykkää tai tablettia.
Kivittäkää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niitä yhteiskunnan uusia jakolinjoja, joilla parempi väki erottuu rahvaasta. Osa ei välitä tippaakaan tavoista, sivistyksestä, perinteistä. Oma hetkellinen mukavuudenhalu voittaa aina. Ja sitten on ne, jotka eivät koukutu peleihin, ruudun aivottomaan selaamiseen, ja pitävät kiinni edes peruskäytöstavoista.
Kiitos tästä. Onko sivistymättömyys ja piittaamattomuus lisääntynyt? Olen miettinyt tätä. Kun tuntuu, että huonotapaisia ihmsiä on joka puolella ja fiksut ovat vähemmistöä.
No, en nyt sanois. Missä sä pyörit? Riippuu paljon siitäkin.
Sitä enempi pitää panostaa kasvatukseen ja katsoi Noi ’Nokun muutkin’-harhat ja kasvattaa kasvattaa toistaa huomioimaan toisia ja ajattelemaan itse. Eikä tarvi olla heittopussi.
Vierailija kirjoitti:
Tar iiko siihen muita lapsia sotkea jos sinun lapsesi on huonosti käyttäytyvä? Eikö hän osaa ajatella omilla aivoillaan? Vai oliko juttu valehtelua?
Mä olen aika "rento" kasvattaja, en nipota kovin pienistä. On kuitenkin tietyt jutut joista en jousta. Yksi niistä on ruokailu, aina mahdollisuuksien mukaan syödään yhdessä ja kännykät on pöydässä kielletty. Hyvin ovat vielä pysyneet poissa ja tuntuu että lapset tykkää kun on se häiriötön hetki jolloin höpötellään päivän kuulumisia. Lapset on 11 ja 13.
Ei kai sinuun uppoa lasten yleinen selitys ja tekosyy nimeltä Kyllä kaikki muut saavat:)
Eikä saa, älä mene tuohon halpaan... "Kun kaikki mun kaveritkin saa". Perheen yhteinen ruokailuaika, ainakin meillä ja sukulaisperheissä, on rauhoitettua- ja puhelinvapaata aluetta. Kännykät veks edes hetkeksi.
Entä sitten?
Teillä on kai teidän säännöt?
Haluatko lapsesi oppivan huonoja käytöstapoja vai normaalit pöytätavat ja perheen kanssa seurustelun?
Mikset ole opettanut lapsellesi pöytätapoja? Vai onko hän joku muiden kynnysmatto, jota kaikki muut määräilee? Äiti kyselee vauvapalstalta ohjeita. Ette vaikuta älykkäiltä.
Lapsen kertoma ei tietenkään ole totta, mutta en ihmettele vaikka usea kavereista saisikin, sen verran pihalla ovat nykyajan vanhemmat!
Yleensä tuo "kaikki muut" tarkoittaa yhtä kaveria, kun vähän viitsii kysellä lapselta asiaa tarkemmin. Esim. meillä 10 v ruikutti, et miks kaikki muut saa pitkänä koulupäivänä ottaa evääksi keksejä. Ja hän joutuu ottamaan tylsää leipää tai hedelmää. Vähän kun kyselin niin yksi ainoa poika luokalta saa vanhemmiltaan rahaa ostaakseen evästä koulumatkan varrelta ja ostaa aina evääksi paketillisen suklaakeksejä. Älkää ny menko tähän halpaan :-D
Muistan tämän jo omasta lapsuudesta.
"Kaikki mun kaveritkin saa!"
"Jaa kaikki ne sinun kaksi kaveria?"
"Niin!"
En tajunnut äidin sarkasmia silloin.
Arkisin kotona on ihan ok että kännykkä on ruokapöydässä.