Miehen ex kävi kotonani poissa ollessamme
Uusperheeni muutti äskettäin uuteen kotiin. Tänään selvisi, että miehen ex on käynyt täällä silloin, kun emme ole olleet itse kotona. Mieheni lapsi oli halunnut esitellä äidilleen huoneensa. Huoneen esittely sinänsä olisi ollut ok, jos olisimme olleet itse kotona, mutta nyt tuntuu ikävältä. Mielestäni todella tökeröä exältäkin tulla toisten kotiin noin vain. Mielestäni hänen olisi pitänyt sanoa lapselle, että tulee toisen kerran, kun mekin kotona. Ko. nainen tuli eron jälkeen entiseen kotiinsa, joka siis eron jälkeen oli miehen koti, kuin omaansa ovikelloja soittelematta. Silloin jouduimme sanomaan, että moinen ei käy. Olisi siis nytkin pitänyt erikseen sanoa etukäteen, että tänne ei sitten tulla noin vaan, kun ei näköjään itse tajua.
Ex on hyvin utelias. Ihan varmasti on kurkistellut muuallekin kuin lapsen huoneeseen. Miten joillain ei ole yhtään rajoja ja hienotunteisuutta? Ärsyttää.
Kommentit (286)
Suurin osa kommentoijista ei ole kokenut uusperhe-elämää.
Samaa mieltä ap:n kanssa, vieraat tulevat kutsusta mutta ei alaikäisen kutsusta ilman asunnossa asuvien ja asunnosta vastaavien aikuisten lupaa.
Toisilla ihmisillä ei ole ymmärrystä miten on kohteliasta ja huomaavaista käyttäytyä. Tuossa tilanteessa olisi lapsen äidin täytynyt sanoa, että joku toinen kerta kun isikin on kotona.
Minä en kuvittele olevani mieheni lapsen äiti vaan lapsesta välittävä ja rakastava aikuinen ihminen. Minä en kuvittele, että minulla on päätösvalta vanhempien yli lapsen asioissa, vanhemmat päättää. Toki jos ei ole mahdollisuutta varmistaa asiaa vanhemmilta niin lasta täytyy hätätilanteessa suojella. Lapsen huoneeseen tutustuminen ei ole hätätila, lapsen huoneen tulipalossa lapsen pelastaminen palavasta huoneesta on hätätilanne. Minä en kuvittele meneväni mieheni ex-vaimon kotiin ilman kutsua häneltä, mieheni kehoitus "tule vaan katsomaan lapsen huonetta" ei riitä.
Itse luotan siihen, että kunnioittamalla toisten ihmisten reviiriä ja oikeuksia, valtaa on oikea tapa rakentaa luottamusta ja kunnioitusta vaikeissakin tilanteissa. Yritän edes toimia oikein ja se on sitten muiden ihmisten asia miten he kohtelevat minua vastavuoroisesti. Kunnioitan myös omia rajojani ja oikeuksiani ja odotan sitä vastaavasti muilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä on ok, että vieraat ihmiset oleskelevat kotonanne, kun ette itse ole siellä?
Samassa taloudessa asuvan lapsen äiti ei ole vieras ihminen vaan osa perhettä. Niin se vain menee uusperheissä: niissä on usein enemmän kuin 4 aikuista.
Oletko itse uusperheellinen? Myös minun exälläni on uusi vaimo ja koti. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne. En todellakaan ole osa heidän perhettään, vaikka lapseni toki ovat osa isänsä perhettä. Exät eivät ole osa perhettä.
Ap
Olisit heti kertonut, että et ole lapsesi huoltaja, vaan olet antanut huoltajuuden ja samalla kaiken lapseen liittyvän vastuun ja oikeudet isälle. Muutenhan lapsesi olisi osa sinun perhettäsi.
Yhteishuoltajuus. Viikko-viikko. Ei, silti en koe tarvetta mennä exäni kotiin.
Ap
Olet (ainakin) kerran eronnut, etkä vielä ole oppinut, että maailma ja muut ihmiset eivät aina käyttäydy siten kuin sinä?
Sanon samaa kuin joku yllä: ei olisi kannattanut ottaa toisen jämää.
Sun perheessä on nyt lasten kautta muitakin aikuisia.
Mitä pahaa noin oikeasti luulet, että tämä hirviöex on miehesi kodissa tehnyt lapsen silmien edessä?
Ainut mikä on vuorenvarmaa, on se että olet mustasukkainen ja epävarma asemastasi.
Jatka tiukkapipoilua tuohon malliin, niin kohta olet uudestieronnut.
Mutta kun asia on jo tapahtunut on turha luoda siitä lapselle ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset tajuavat sen ilmankin. Millaista on olla paikassa jota kodiksi kutsutaan mutta kuitenkin kuin vieraana silti.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Olen narissut asiasta anonyymisti keskustelupalstalla. Lapselle en ole sanonut mitään. Exälle en ole sanonut mitään. Miehen kanssa keskustelin lyhyesti. Hänkään ei käynnistä pitänyt.
Silti täällä sanotaan, että nostan metelin. No en ole nostanut, enkä aio lapselle mitään ahdistusta luoda.
Meillä muuten asuu myös minun lapsiani. Heidän isänsä ei ole tuppautumassa tänne ilman aikuisten kutsua.
Ap
Minä olen kieltänyt ex-miestäni tulemasta minun ja meidän yhteisten lapsien kotiin ellen minä ole häntä kutsunut ja kotina. Exä yritti aina lasta kuskatessaan tulla lapsen mukana meille ja penkoi kaikki asiapaperit ja postit, kylpyhuoneen jne. yritti selvittää raha- ja miesasiat. Ihan järkevä mies muuttui avioerossa mustasukkaiseksi ääliöksi.
Oli todella hankalaa miettiä miten ohjeistanut lapset aiheuttamatta draamaa. Päätin vain sanoa lapsille, että tämä on meidän koti ja isillä on toinen koti isille ja teille, äidin täytyy olla kotona jos isi haluaa tulla käymään ja siitä täytyy kertoa äidille etukäteen. Teillä on omat kotiavaimet ja lasten avaimia ei käytä kukaan muu kuin lapset itse.
Sanoin ihan saman ex-miehelleni, vähän se veti hernettä nenäänsä ,)
Tämä ainakin avaa sitä, millaisista asioista erolapset joutuvat kärsimään.
He eivät ole syypäitä mihinkään, mutta heille luetaan tiukka laki, miten elämää vastedes eletään.
Siinä on sitten mustasukkaiset nyxät latelemassa sääntöjään ja pykäliään.
- Lapsiparat!
Lapsellani on huone myös isänsä luona. Tuntuisi oudolta, että lapseni ei voisi pyytää äitiään katsomaan huonettaan omaan kotiinsa. Vai eikö se olekaan oikeastaan hänen kotinsa, vaan vain sinun ja sinun lasten?
Minua kiinnostaa lapseni asiat, hänen askartelunsa ja julisteensa, ei eksän asiat.
Antoikohan miehesi exälleen. Ehkä lapset leikkivät vähän aikaa pihalla ja sillä välin miehesi kiksautti aviovuoteessanne exän raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä on ok, että vieraat ihmiset oleskelevat kotonanne, kun ette itse ole siellä?
Samassa taloudessa asuvan lapsen äiti ei ole vieras ihminen vaan osa perhettä. Niin se vain menee uusperheissä: niissä on usein enemmän kuin 4 aikuista.
Oletko itse uusperheellinen? Myös minun exälläni on uusi vaimo ja koti. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne. En todellakaan ole osa heidän perhettään, vaikka lapseni toki ovat osa isänsä perhettä. Exät eivät ole osa perhettä.
Ap
Olisit heti aloituksessa kertonut että olet adoptoinut miehesi lapsen. Muutenhan sukulaissuhteet säilyvät, vai lakkaatko itse olemasta jommankumman vanhempasi lapsi jossain vaiheessa?
Oletpa hassun hauska. Lapset ovat osa molempien vanhempiensa perheitä. Ex puolisoiden välinen sukulaisuus loppuu avioeroon. Lapsen äidille olisi syytä riittää lapsen kanssa olo omilla viikoillaan, kuten tapaamissopimuksessa lukee.
Ap
Kuule yksi äitipuoli ei sanele, olenko lapseeni yhteydessä vai en. Minä vastaan hänelle jos hän minua tarvitsee, minä soitan hänelle jotta hän tietää että rakastan häntä silloinkin, kun emme ole yhdessä. Ja jos hän pyytää minua katsomaan tai kuuntelemaan jotain tärkeää, vaikka omaa huonettaan, todellakin minä priorisoin lapsen tunteet, en sinun. Sinä olet aikuinen ihminen, ja olet tieten lähtenyt uusperheeseen. Käyttäydy sitten kuin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisit heti aloituksessa kertonut että olet adoptoinut miehesi lapsen. Muutenhan sukulaissuhteet säilyvät, vai lakkaatko itse olemasta jommankumman vanhempasi lapsi jossain vaiheessa?
Oletpa hassun hauska. Lapset ovat osa molempien vanhempiensa perheitä. Ex puolisoiden välinen sukulaisuus loppuu avioeroon. Lapsen äidille olisi syytä riittää lapsen kanssa olo omilla viikoillaan, kuten tapaamissopimuksessa lukee.
Ap
No lähtökohtaisesti lapsen vanhemmat eivät yleensä ole sukulaisia keskenään alun perinkään, mutta ei se sukulaisuus kyllä eron sattuessa häviä jos serkumpi on aikoinaan ollut herkumpi ;)
Käsittääköhän kaikki kommentoijat, että se lapsen huone on jonkun toisten ihmisten asunnossa? Kyse ei siis ole mikään lapsen askartelema puumaja julkisessa puistossa vaan aikuisten (ei-sukulaisten) hallintaoikeudellinen asunto.
Tällä ex-rouvalla ei ollut lupaa, aikuisten esittämää kutsua, avainta - ei yhtään mitään oikeutta tulla asuntoon. Nämä pelisäännöt kyllä käydään läpi kun asuntoon muutetaan.
Kiinnostaa kuulla millä perusteella on oikeus mennä toisten ihmisten kotiin, käsitin ap:n avauksesta, että asunnossa asui muitakin ihmisiä kuin se lapsi? Ymmärsin myös, että kyseinen lapsi oli alaikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kuule yksi äitipuoli ei sanele, olenko lapseeni yhteydessä vai en. Minä vastaan hänelle jos hän minua tarvitsee, minä soitan hänelle jotta hän tietää että rakastan häntä silloinkin, kun emme ole yhdessä. Ja jos hän pyytää minua katsomaan tai kuuntelemaan jotain tärkeää, vaikka omaa huonettaan, todellakin minä priorisoin lapsen tunteet, en sinun. Sinä olet aikuinen ihminen, ja olet tieten lähtenyt uusperheeseen. Käyttäydy sitten kuin aikuinen.
Äitipuoli on siis tervetullut myös sinun kotiiao milloim vain lapsi kutsuu, vaikket ole kotona?
Eksän lapsen äidinkin olisi pitänyt päästä meille, minä en olisi saanut tulla edes taloyhtiön pihaan lasta hakemaan... onneksi äidit haluavat lapsen kirjoille omaan asuntoonsa ja kun suomessa ollaan kirjoilla vain yhdessä asunnossa, niin kyllä se niin on, että ne jotka virallisesti asunnossa asuvat, omistavat ja maksavat sen, päättävät myös sen ketä asunnossa käy. Ei asunnossa lain mukaan vierailulla oleva lapsi.
No siinä ämmässä oli niin paljon vikaa muutakin, puhumattakaan munattomasta miehestä, niin parempi ilman sitä uuspers...hettä.
Ymmärrän ap:n kannan.
Toisaalta, uusi koti ei ole ihan koti lapselle, jos hän suunnittelemattomasti tilaisuuden sattuessa haluaisi näyttää äidilleen huoneensa ja siitä syntyykin vakava ongelma aikuisille.
Erolapselta uusi perhetilanne vaatii joka tapauksessa hyvin paljon.
Ap.
Tunnetko käsitettä nimeltä empatia?
Koeta kuvitella, sun pitäisi ilman omaa valintaasi muuttaa jatkuvasti viikon välein. Pakata tavarat, lähteä, elää eri paikassa eri ihmisten kanssa eri säännöin. Huvitti tai ei. Muistaa kertoa tämä kavereille, yhdistää muuhun elämään. Missä on mun sejase? Ai joo, se jäi kotiin. Siis siihen toiseen kotiin.
Tätä kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Ihan vain siksi, että vanhemmat menivät tyrimään parisuhteensa. Siksi lapsi joutuu sietämään kotonaan (toisessa tai molemmissa) vierasta ihmistä. Siitä pitäisi vielä tykätä, tai ainakin esittää että tykkää.
Sun ei tarvitse matkustella yhtään mihinkään.
Joten voit varmaan hieman joustaa.
Tää provo on ollut täällä ennenkin!
Vierailija kirjoitti:
Käsittääköhän kaikki kommentoijat, että se lapsen huone on jonkun toisten ihmisten asunnossa? Kyse ei siis ole mikään lapsen askartelema puumaja julkisessa puistossa vaan aikuisten (ei-sukulaisten) hallintaoikeudellinen asunto.
Tällä ex-rouvalla ei ollut lupaa, aikuisten esittämää kutsua, avainta - ei yhtään mitään oikeutta tulla asuntoon. Nämä pelisäännöt kyllä käydään läpi kun asuntoon muutetaan.
Kiinnostaa kuulla millä perusteella on oikeus mennä toisten ihmisten kotiin, käsitin ap:n avauksesta, että asunnossa asui muitakin ihmisiä kuin se lapsi? Ymmärsin myös, että kyseinen lapsi oli alaikäinen?
Lapsen koti. Lapsen äiti. Olisiko lapsen sallittu tuoda sinne luokkakaveri? Entä sisarus? Mummo? Kaikkien mielestä kyllä. Jos lapsi on tarpeeksi vanha ollakseen yksin kotona, ja hänellä on oma avain, hänen pitäisi voida myös kutsua sinne vaikkapa nyt mummo.
Miten sitten ei äitiä? Nyt ei puhuta mistään kenestä vaan random tyypistä.
Miten pieni lapsi teillä joutuu olemaan yksin tuntikausia kotona, jos hän kokee olonsa niin turvattomaksi, että joutuu pyytämään äidin turvakseen?
Juuri tätä samaa olin tulossa ihmettelemään.
Jos lapsi on onnellinen uudesta huoneestaan ja haluaa ÄITINSÄ sen näkevän, niin sinä nostat siitä metelin. Onnellista lapsuutta sitten vaan.