Jos ovekellosi soi, koetko moraaliseksi velvollisuudeksesi mennä avaamaan ovi ja katsomaan kuka siellä on?
Kommentit (72)
Aina avaan. En asu kaupungissa enkä kerrostalossa tosin.
Ärsyttää sellainen moninkertainen peräkkäinen kova ringutus, varsinkin ensimmäisenä soittona. Yleensähän noin ringutetaan vain jos on hengenhätä tai kiire. Yksi naapuri harrasti tuollaista ringutusta. No ainakin tiesi etukäteen kuka siellä on. Osasin sitten valjastaa joskus lapset sanomaan että en ole kotona tai äiti on suihkussa tms.
Avaan vain jos olen sopinut jonkun kanssa vierailusta. Muuten saa kello soida, en käy yleensä edes katsomassa kuka on oven takana.
En ole avannut sen jälkeen kun joku rakastunut sekakäyttäjän näköinen nuorimies pyrki väkisin sisään etsiessään sydänkäpystään. Sen verran aineissa ettei päähän uponnut Julian tainneet hämätä saattoreissulla todellisen osoitteensa. Vähän arvata saattoi kuka tää neitokainen oli, pienellä omakotitaloalueella kun oltiin.
Lopetin oven avaamisen sen jälkeen, kun kotiimme tuli kaksi naista selkeästi aikeissa varastaa jotain. Ovikello siis soi, ja oven takana oli kaksi tuntematonta naista. Sanoivat olevansa kävelyreissulla, ja toinen pyysi vettä. Aavistelin pahaa, ja kun menin toisen kanssa keittiöön, niin pidin myös eteistä silmällä. Eiköhän se eteiseen jäänyt nainen alkanut aukomaan eteisen lipaston laatikoita, mutta onneksi en säilytä siellä mitään arvokasta. Tällaisen jälkeen ei hirveästi huvita aukoa ovea jos ei tiedä että kuka on tulossa.
Asun keskellä ei mitään. Jos ovikello soi ja ei ole puhelimitse sovittu asiaa etukäteen niin käyn hakemassa kättä pitempää ja istun hiljaa olohuoneessa katsoen ulko-ovea.
Auta armias jos perkele tulet sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaan tulijan ikkunasta. Sitten joko avaan tai en.
Kerran soi ovikello, ja ennen kuin ehdin edes vilkaista, kuka sieltä on pyrkimässä sisään, kuului rysäys ja ovi aukesi. Sisään änkesi joku hiivatin taulukauppias. Heti ekana sisälle tultuaan hän kertoi, että oli kokeillut tempaista ovea, sillä moni ovi kuulemma sillä tavalla avautuu, jos se sattuu olemaan huonosti lukittuna. Olin hemmetin äkäinen, sillä ovi oli lukossa ihan siksi, että saisin olla rauhassa kotonani.
No, minulla sattui olemaan erittäin vilkas ja yliaktiivinen iso koira. Olisin saanut sen komentamalla ruotuun, mutta jos kauppias ei kunnioita kotirauhaani, en minäkään häntä sen enempiä. Aikansa hän sieti koirani mylläystä, vasten hyppimistä ja hienon salkkunsa raapimista, kunnes poistui melko epäsiistin näköiseksi muuttuneena ovestani. Tervemenoa. Toista kertaa ei ole tullut.
Mitä h#lvettiä? Taulukauppias tunkeutui kotiisi etkä tehnyt rikosilmoitusta?
Vierailija kirjoitti:
Asun keskellä ei mitään. Jos ovikello soi ja ei ole puhelimitse sovittu asiaa etukäteen niin käyn hakemassa kättä pitempää ja istun hiljaa olohuoneessa katsoen ulko-ovea.
Auta armias jos perkele tulet sieltä.
Joku on katsonut jännityselokuvia vähän liian tosissaan. Jospa yrittäisit olla vaan oma itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä, miksei sitä ovea voisi avata. Kyllä minä avaan, jos joku soittaa ovikelloa. Pari kertaa ollut tuttava, joka on tullut pistäytymään ollessaan lähettyvillä, useimmiten joku kaupustelija tai jehova, joille aina mennyt perille, kun olen sanonut "ei kiitos", toisinaan ollut naapuri, jolla on ollut asiaa tai joka on tarvinnut apua (esim. kaapin siirtämiseen) ja pari kertaa ollut tuttavan tilaama kukkalähetys tai paketti syntymäpäivän/merkkipäivän kunniaksi, joka on tuotu kotiovelle. Vielä en ole keksinyt mitään syytä, miksen avaisi ovea.
Avaan kyllä oven, mutta kuka ihmeen tuttava kehtaa pistäytyä laittamatta edes tekstaria? Miksi sinulla on niin huonotapaisia tuttavia?
Jaa'a, mikä sitten katsotaan huonotapaisuudeksi. Ennen vanhaan tuo oli normaalia käytöstä kaikilta ihmisiltä, ja se ettei tullut käymään, jos oli seudulla, katsottiin omituiseksi kyräilyksi ja moukkamaisuudeksi. Nykyään ilmeisesti Suomessa ollaan vain todella yksilökeskeisiä ja epäsosiaalisia. Nämä omat tutut ovat ihmisiä, joiden itsensä mielestä on kivaa, jos heillekin vain pistäydytään, kun ollaan lähistöllä, joten toimivat sitten samoin itse. Ei noita ole kuin muutama, joten eivät onneksi kovin usein "häiritse". Ja ihan kivaa porukkaa, joka kyllä ymmärtää, jos ei ole kovasti aikaa heihin panostaa eli poistuvat kyllä kahvikupillisen saatuaan eivätkä jää asumaan.
Ennen ei jokaisella kulkenut puhelin taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärrä, miksei sitä ovea voisi avata. Kyllä minä avaan, jos joku soittaa ovikelloa. Pari kertaa ollut tuttava, joka on tullut pistäytymään ollessaan lähettyvillä, useimmiten joku kaupustelija tai jehova, joille aina mennyt perille, kun olen sanonut "ei kiitos", toisinaan ollut naapuri, jolla on ollut asiaa tai joka on tarvinnut apua (esim. kaapin siirtämiseen) ja pari kertaa ollut tuttavan tilaama kukkalähetys tai paketti syntymäpäivän/merkkipäivän kunniaksi, joka on tuotu kotiovelle. Vielä en ole keksinyt mitään syytä, miksen avaisi ovea.
Avaan kyllä oven, mutta kuka ihmeen tuttava kehtaa pistäytyä laittamatta edes tekstaria? Miksi sinulla on niin huonotapaisia tuttavia?
Jaa'a, mikä sitten katsotaan huonotapaisuudeksi. Ennen vanhaan tuo oli normaalia käytöstä kaikilta ihmisiltä, ja se ettei tullut käymään, jos oli seudulla, katsottiin omituiseksi kyräilyksi ja moukkamaisuudeksi. Nykyään ilmeisesti Suomessa ollaan vain todella yksilökeskeisiä ja epäsosiaalisia. Nämä omat tutut ovat ihmisiä, joiden itsensä mielestä on kivaa, jos heillekin vain pistäydytään, kun ollaan lähistöllä, joten toimivat sitten samoin itse. Ei noita ole kuin muutama, joten eivät onneksi kovin usein "häiritse". Ja ihan kivaa porukkaa, joka kyllä ymmärtää, jos ei ole kovasti aikaa heihin panostaa eli poistuvat kyllä kahvikupillisen saatuaan eivätkä jää asumaan.
Ennen suurella osalla ihmisistä oli jollain tapaa säännöllinen ja vieraittenkin tiedossa oleva elämänrytmi, joten kylään osattiin mennä sopivaan aikaan. Mun työni ovat sellaisia, että meille ei todellakaan sovi tulla käymään ennalta sopimatta - teen usein töitä kotona, mutta epätyypillisiin aikoihin ja tiukalla aikataululla. Työnantajani tykkää kyttyrää, jos ryhdyn kesken kaiken tarjoilemaan yllätysvieraille kahvia.
En. Yleensä siellä on kaksi tätiä, jotka haluavat näyttää katastrofivideon ja kysyä, mitä ajatuksia se herättää.
Ihmeellistä porukkaa, eipä ole koskaan tullut mieleen etten avaisi ovea jos joku pimpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette avaa, yritättekö olla siellä sisällä hetken aikaa vähän hiljempaa ikään kuin ette olisi kotona?
Alkuun tein niin. Sitten tajusin typeryyteni, että olihan tuo pimpottelija jo kuullut mahdolliset äänet. Esim metallica raikaa kun siivoan ja ykskaks tuleekin ihan hiljaista.
En. Jos on tuttu, laittaa ensin viestiä/soittaa, ja jos taloyhtiö, voivat laittaa tiedotteen luukusta. Muut eivät kiinnosta.
Mielenterveyspalstalla suurin osa ei luonnollisesti edes mene kysymään kuka siellä ovella on. Pelottaa sosiaaliset kontaktit niin paljon.
Avaan aina. Edellisessä osoitteessa liikkui ties mitä porukkaa ja oven takana saattoi olla naapurin sekakäyttäjä joka halusi lainata puhelinta. Osasin sanoa kohteliaasti ei, ja osaan nykyäänkin, paremmalla alueella asuessani sanoa ei kaupustelijoille.
Kuulostaa tosiaan aika neuroottiselta nämä tämän ketjun tarinat.
En koe velvollisuudeksi mennä katsomaaan, mutta aika harvoin siellä on kukaan turhan vuoksi, paitsi jehikset, joten käyn katsomassa, ellei sitten ole joku este, kuten että olisin vessassa tai suihkussa tms.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin oven avaamisen sen jälkeen, kun kotiimme tuli kaksi naista selkeästi aikeissa varastaa jotain. Ovikello siis soi, ja oven takana oli kaksi tuntematonta naista. Sanoivat olevansa kävelyreissulla, ja toinen pyysi vettä. Aavistelin pahaa, ja kun menin toisen kanssa keittiöön, niin pidin myös eteistä silmällä. Eiköhän se eteiseen jäänyt nainen alkanut aukomaan eteisen lipaston laatikoita, mutta onneksi en säilytä siellä mitään arvokasta. Tällaisen jälkeen ei hirveästi huvita aukoa ovea jos ei tiedä että kuka on tulossa.
Miksi veit vieraan ihmisen keittiöösi? Olisit vetänyt oven nenän edestä kiinni ja käynyt hakemassa itse vettä keittiöstä. Kyllä mustalainenkin voi hetken aikaa odottaa lukitun oven takana.
Rappuun ei pääse kuin asukkaat, talonmies ja posteljooni. Ainakin kurkkaan ensin ovisilmästä ettei soittaja oli yksi hullu naapuri.
Älytön kysymys. Totta kai avaan oven jos ovikelloa soitetaan!