Haluan ymmärtää miksi joku sanoo isovanhempiaan mummiksi ja vaariksi eikä mummoksi ja papaksi
Kommentit (83)
Minä kutsun mummiksi ja ukiksi. Näin vain on opetettu lapsesta asti. Mitä ihmettelemistä siinä oikein on?
Mä nyt sekoitan sun pakan lopullisesti kertomalla että mullapa on mummU ja Vaari :)
Isän puolella muori ja vaari, äidin mummu ja pappa. Nyt enää vaari ja mummu elossa. Isän puolen suku on maatalousihmisiä, ehkä siitä nuo nimet.
Mä sanon mummiksi ja papaksi. Isovanhemmat saivat synnyttyäni itse päättää miksi haluavat tulla kutsutuksi.
Yhdellä tutulla on taata. Mulla ei luut kuin mummo. Lapsellani on mummi ja 3 pappaa.....
Ihan ne nimetään niinkuin huvittaa.
Mulla oli neljä isovanhempaa. Toinen oli mummu ja toinen mummi, toinen vaari ja toinen pappa. Kätevämpää, ei mene sekaisin keneltäkään, kenestä puhutaan.
Meillä on mummu ja vaija sekä mummo ja ukki.
Minulla on mummo, mummu ja kaksi ukkia.
Mulla oli sekä mummi ja vaari että mummi ja pappa. Opin lapsena sen kautta mitä sanoja vanhempani käyttivät. En näe siinä mitään erikoista.
olen yllättynyt ettei ketjussa ole vielä mummaa ja paappaa?
Se riippuu miten lapselle on opetettu.
Ohiksena vielä, näin kerran kun ikäiseni mies yritti jonkun vanhemman rouvan ohitse ja sanoi "anteeksi, mutta voisiko mummo hieman väistyä, että pääsisin tästä" ja tämä mummo sitten tuohtui ja alkoi läksyttää kuinka hän ei ole mikään mummO, vaan mummA. Mummossa kun ei ole tarpeeksi asennetta. :'D
Meillä sanotaan ukiksi. Onko siinä jotain outoa?
Paljon on eri vaihtoehtoja - mitä niitä ihmettelemään. Jokainen valitkoon mieleisensä.
Vierailija kirjoitti:
olen yllättynyt ettei ketjussa ole vielä mummaa ja paappaa?
Mulla on mumma ja paappa ja mulla oli myös babushka ja dedushka. :)
Ajattelepa ap, että minulla oli lapsena mummu ja muori.
Meillä on mummu ja tuffa. Sillai tavataan kotiseutuvilla sanoa.
En olekkaan ennen huomannut kuinka kauniita nimiä isovanhemmille suomenkielestä löytyy.
Äidin puolelta mummu ja muffa, isän puolelta fammu ja vaari. Serkuilleni ne olivat mummu ja pappa, taata, mamma... Rakkailla isovanhemmilla on monta nimeä!
Mietipä sitä. On niitä enemmänkin vaihtoehtoja, mä sanon ”mummo ja vaari”.