Haluan ymmärtää miksi joku sanoo isovanhempiaan mummiksi ja vaariksi eikä mummoksi ja papaksi
Kommentit (83)
Mulla oli lapsena kaksi mummua, pappa ja taata.
Mun lapsella on mummu ja taata.
Mietipä sitä.
Eri puolella Suomea saatetaan käyttää eri nimiä. Minun suvussani on aina ollut mummoja ja pappoja, miehen suvussa mummoja ja ukkeja.
Äidin vanhemmat oli mummi ja ukki. Isän vanhemmat mummo ja pappa.
Minulle on opetettu näin:
Äidin äiti -Mamma
Äidin isä -Ukki
Isän äiti -Mummi
Isän isä -Pappa
Minun lapsuudessa oli isän vanhemmat mummi ja ukki, äidin vanhemmat mummu ja pappa.
Omilla lapsilla isän vanhemmat mamma ja pappa, minun vanhemmat mummi ja vaari.
Ei tule sekaannuksia, kenestä isovanhemmasta puhutaan.
Äitini oli niin nuori (50+) tullessaan isoäidiksi, että tuntui hassulta sanoa mummo. Kun oma mummoni oli kuitenkin yli 90-vuotias ollessani lapsi... Mummi kuulosti jotenkin nuoremmalta. Isäni nimen kanssa liite -vaari kuulostaa paremmalta. Siksi hänestä ei tullut pappaa vaikka oma isoisäni oli pappa.
Meillä on mummu, taata, isomummu, isotaata, mummi ja Jukka-vaari.
Anoppi haluaa välttämättä olla mummI vaikka se on aiemmin ollut jo varattuna äidilleni, anoppi olisi ihan hyvin voinut olla mummU tai mummO. Isäni on vaari ja appi taas pappa. Lasten olisi ollut helpompi oppia anopille tuo mummU tai mummO, mutta välttämättä haluaa sotkea lasten päät samalla nimellä kuin toisella mummIlla.
Oma isoisäni olisi ollut ukki, ja isäni isoisistä toinen oli vaari. Minusta vaari on lämpimämpi nimitys kuin pappa. Appeni äiti oli pikkumummi, mutta ehkä ei ole enää nykyään soveliasta sanoa koon mukaisesti pikkumummi tai isomummi.
Minulla oli mummu ja vaari sekä mummi ja ukki. Lapsella on mummu ja ukki.
Mulla oli mummi, ukki, mummo ja vaari. Mietipäs sitä ap.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi haluaa välttämättä olla mummI vaikka se on aiemmin ollut jo varattuna äidilleni, anoppi olisi ihan hyvin voinut olla mummU tai mummO. Isäni on vaari ja appi taas pappa. Lasten olisi ollut helpompi oppia anopille tuo mummU tai mummO, mutta välttämättä haluaa sotkea lasten päät samalla nimellä kuin toisella mummIlla.
Oma isoisäni olisi ollut ukki, ja isäni isoisistä toinen oli vaari. Minusta vaari on lämpimämpi nimitys kuin pappa. Appeni äiti oli pikkumummi, mutta ehkä ei ole enää nykyään soveliasta sanoa koon mukaisesti pikkumummi tai isomummi.
Apua toivottavasti kukaan ei tunnista, että palstailen... Mutta kai pitäisi olla ok, että mummo saa itse päättää miksi häntä kutsutaan eikä muut ala virallisella esikoislapsenlapsenäidin oikeudella määräämään. Miksi alkaisi? Hitto mun anoppi halusi, että häntä sanotaan isoäidiksi ja no sanotaan sitten isoäidiksi kun se tuntuu hänestä hienolta ja on ollut suvussa tapana.
Mulla oli pienenä mummu ja vaari. Mun lapsilla on mummu ja vaari ja mummo ja ukko.
Meillä pappa oli isä. Isovanhemmat oli mummi ja ukki. Nämä taitaa vähän riippua siitä, missä päin Suomen on tapana käyttää mitäkin. Mun äiti on helsinkiläinen ja hän puhui meille isästä pappana. Isä on savolainen ja luulen, että tuo ukki tulee sieltä.
Mummo on kyllä kaikkein kauhein. Kuulostaa haukkumasanalta.
Olen aina inhonnut isoäidistä käytettävää sanaa "mummi". Äitini oli lapsenlapsilleen mummu. Mummu on kunnollinen suomalainen nimi isoäidille. Anoppia sanotaan mummiksi, koska kyseinen nimitys on ollut käytössä anopin omituisella suvulla. Jos minusta tulee joskus isoäiti, niin olen taatusti mummu enkä mikään mummi!
Kiva, jopa tästä aiheesta jotkut viitsii ilkeillä :/
Mulla on isovanhempina ollut aina vaan mummo ja pappa, omilla lapsillani taas on mummo, pappa, mamma ja ukki. Kivaa, kun on vähän erilaisia, ettei tartte sanoa esim Veikko-pappa.
Itse haluan sitten aikanaan olla mummi, koska se on jotenkin kivan nuorekas nimi isovanhemmalle.
Eikös se pitäisi olla MAMMA ja pappa?