Te joilla nirsoja lapsia ruan kanssa.
Tehkää sitä ruokaa mitä itse syötte ja koko perhe syö samaa ruokaa. Kenellekkään ei erikseen tehdä eri ruokia.
Jos lapsi sanoo että "Hyi en syö" niin pois pöydästä ja pidä nälässä seuraavaan ruokaan asti. Vaikka kuinka kiukkuis että "yhyy on nälkä" niin ei tipu mitään.
Elkää myös antako mitään juomista muuta kuin korkeintaan desi vettä etteivät opi tyydyttämään nälkäänsä juomalla. Tämä myös vähentää pissille ravaamista kun lapsi ei kittaa kovaan nälkään miljoonaa litraa maitoa/mehua/vettä yms..
Ihminen voi olla päivän juomatta ja viikon syömättä. Se lapsi ei kuole jos se on pari tuntia nälässä. Puol desiä vettä riittää siihen "janoon"..
Voitte uskoa että seuraavalla aterialla ruoka maistuu ihan eri tavalla.. Ekstriimimmät voi tarjota samaa aikasempaa ruokaa lämmityksenä.
Nämä on siis lastenlääkärin ohjeet.
Oma lapsi oppi nopeasti syömään eikä nirsottelemaan. Ikää 4 vuotta.
Nämä ohjeet pätee normaaliin terveeseen lapseen. Jos lapsella on jokin vamma tai sairaus niin käykää ravitsemus terapeutilla ja lääkärillä.
Kommentit (159)
Meillä on koti, jossa asuu onnellisia ihmisiä. Siksi joskus on aterialla 5 eri ruokalajia, joskus vain 1. Ketään ei pakoteta syömään, kenenkään ei ole pakko aamulla ulostaa enkä mittaa, että jokainen varmasti nukkuu vuorokaudessa saman verran. Jos yksi lapsista rakastaa lukemista, niin en ilmoita, että 30 min päivässä riittää, sen jälkeen siirryt tekemään palapelejä.
Jos lapsi ei maista kaikkea, on hänellä siihen joku hyvä syy. Ehkä hän ei pidä ko. ruuasta, ehkä se haisee hänen mielestään pahalta, ehkä juuri nyt ei tee mieli. Minulle ihan sama, teen vierelle jotain muuta maistuvampaa.
Ei meillä ole karkkipäiviäkään kuten monessa muussa perheessä. Herkkuja on vapaasti tarjolla, ei ne ole mörköjä.
Ehkä juuri siksi on 3 normaalipainoista, liikunnallista lasta, joilla ei ole hampaissa reikiä eikä elämää hankaloittavia mielenterveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Käytän tätä kaikkiin vegaaneihin ja totean, että meillä syödään sitä, mitä on tarjolla. Eikä juoda edes vettä, koska sillä ei nälkää estellä. Saattaa miniä olla vähän kärsivä, kun viipyy meillä 3 päivää eikä ole mitään sopivaa syötävää, mutta siinäpä oppii, että ei nirsoile!
Näin itsekkin tekisin. Vaikka joku on vegaani niin se ei tarkota sitä että itse joudun heidän pillin mukaan ostelemaan kalliita vege ruokia ja väsäämään niistä jotain paskaa. Sitä on mitä on. Jos ei maistu niin ole nälässä.
Eri asia jos on esim laktoosi-intoleranssi. Se kun on sairaus eikä valinta. Vegaanisuus on valinta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koti, jossa asuu onnellisia ihmisiä. Siksi joskus on aterialla 5 eri ruokalajia, joskus vain 1. Ketään ei pakoteta syömään, kenenkään ei ole pakko aamulla ulostaa enkä mittaa, että jokainen varmasti nukkuu vuorokaudessa saman verran. Jos yksi lapsista rakastaa lukemista, niin en ilmoita, että 30 min päivässä riittää, sen jälkeen siirryt tekemään palapelejä.
Jos lapsi ei maista kaikkea, on hänellä siihen joku hyvä syy. Ehkä hän ei pidä ko. ruuasta, ehkä se haisee hänen mielestään pahalta, ehkä juuri nyt ei tee mieli. Minulle ihan sama, teen vierelle jotain muuta maistuvampaa.
Ei meillä ole karkkipäiviäkään kuten monessa muussa perheessä. Herkkuja on vapaasti tarjolla, ei ne ole mörköjä.
Ehkä juuri siksi on 3 normaalipainoista, liikunnallista lasta, joilla ei ole hampaissa reikiä eikä elämää hankaloittavia mielenterveysongelmia.
Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin taitaa olla, eihän tämä nyt suurensuuri ongelma ole. Itse tykkään ja mies tykkää noista helpoistakin ruoista, niin olisi mukava kun lapsikin söisi niitä mutta, eihän se maailmaa kaada jos ei opi, kunhan jotain syö.
Kiitos kommenteista :)Niin se ajattelutyyli että "Kunhan jotain syö"..
Tottakai se sit syö sitä omaansa erikois ruokaa ja paino nousee ja pysyy normina. Mutta se tekee SINULLE vanhempana sitä ongelmaa kun joudut aina erikseen tekemään kahdet ruoat joka kerta. Eli teet itsellesi ongelmia. Sama sitten myös kompensoituu lapselle kun se pääsee koulumaailmaan ja siellä ei ole niitä erityiskohteluita ruoassa. Sit on iso ongelma rueta isompana opettelemaan pois tavoista mitkä on jo vauvana opeteltu.
Iso osa lapsista ei syö koulussa, vaikka kotona olisi miten pakotettu kaikkea maistamaan. Osalle lapsista kouluateria on ensimmäinen, jonka sisällön saa itse päättää ja juuri nämä "pakotetut lapset" ottavat palan näkkileipää ja maidon. Koska he saavat vihdoinkin itse päättää!
Omassa kodissani ongelmana oli se, että ne vanhempien ruuat oli aina makaronia, perunaa tai jauhelihaa. Juuri niitä mauttomia epäterveellisiä ruokia joista lapset yleensä pitää. Olisin halunnut salaatteja ja muita terveellisiä herkkuja joita koulussa ja muidenkin kodeissa oli.
Vierailija kirjoitti:
Jälk-istuntoa koska en syönyt, pakkosyöttämistä sairaalassa kunnes oksensin, jatkuvaa nälän tunnetta ja ahdistusta. Nämä ovat muistojani 80-luvulta , olin nirso lapsi ja sitä yritettiin kitkeä nälässä pitämällä sekä pakottamalla. Olin viikonlopun osastolla, ihan keskussairaalassa ja kaksi hoitsua koetti väkisin tunkea puuroa suuhun, kunnes oksensin. Sellaista hoitoa! Kotona valvoin yöt maha kuristen ja välillä hiivin hakemaan keittiöstä jotain, myöhemmin aloin ostaa suklaata ja mehua koulumatkalla verensokerin nostamiseksi. Ja minulle siis maistuivat mannapuuro, Weetabixsit, paahtoleipä ja suklaa. Muu ruoka teki oksennusrefleksin , monesti haisivatkin niin kamalalle! :( Esim. paahtuvien vehnäjauhojen ja kanaviilokin hajut... oli pakko ottaa nenästä kiinni. Olin semmoinen lipputangon taa piiloon jäävä tyttö, vaatteet roikkui päällä ja olin kalpea kuin kalkkilaivankapteeni. Söin salaa ja olin jatkuvasi nälissäni, kun äiti ei suostunut enää ostamaan niitä ruoka-aineita jotka sain alas...
Teini-ikäisenä syömiseni olivat hiukan laajentuneet ja tein enimmäkseen oman ruokani, mm munakokkelia tai makaronia ja herneitä. Äiti oli tässä vaiheessa pessyt kätensä asiasta. " Tyttö on hullu, minkäs teet". Nyt olen perheenäiti ja onneksi kumpikin lapsi on tullut kaikkiruokaiseen isäänsä, mutta jos jompikumpi olisi olut yhtä nirso kuin minä antaisin todellakin syödä vaikk pelkkiä nakkeja!
Oletko nyt 100% varma että luit alimman printin AP:n kirjotuksen alareunassa jossa lukee "tavallinen terve normi-nirso" Eikä "mielenterveydellisesti sairastunut ihminen eli anorektikko tai autisti"
Ei ole terveellistä nirsoutta jos vaan nakki ja puuro menee mutta mikään muu ei edes jäätelö mene.
Se on terveellistä nirsoutta että "kaikki muu menee paitsi parsakaali ja sipuli" Se on sitä normaalia nirsoilua. Eli syö mieliruokiaan ja jättää vaan yhden tai tietyn maistamatta.
Syömishäiriöinen ihminen syö vaan yhtä ja samaa mössöö pelkästään. Se ei ole tervettä vaan sairaus joka tarvitsee lääkärin apua. Eli kyse ei ole mistään valinnasta ja nirsoilusta vaan aivojen aiheuttamasta sairaudesta.
Mun appi oli samanlainen kuin ap.
Oikein silmät kiiluen selitti miten lapset oppii sitä ja tätä.
Syömättä jääneet ruoatkin olisi pitänyt tarjota niin moneen kertaan että kaikki tulee syötyä, vaikka siihen menisi monta päivää.
Aloin sitten kiusaamaan tätä appia, valmistamalla hänen inhokkiruokiaan aina kun hän tuli kylään :D
Se oli aika vaikeaa aluksi, sillä appi oli niitä ihmisiä, joiden mielestä "kaikki ruoka on hyvää". Mutta kyllä ne inhokit löytyivät kun vähän pintaa raaputti.
Kyllähän hän niitä kakisteli. "Raakaa kalaa, eihän tämmöistä voi syödä". Lapsille kuitenkin sushi maistui, joten appi oli ainoa kuka joutui opettelemaan syömistä.
En tiedä oppiko appi mitään, vittumaisuus ei ainakaan lientynyt.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa lapsista ei syö koulussa, vaikka kotona olisi miten pakotettu kaikkea maistamaan. Osalle lapsista kouluateria on ensimmäinen, jonka sisällön saa itse päättää ja juuri nämä "pakotetut lapset" ottavat palan näkkileipää ja maidon. Koska he saavat vihdoinkin itse päättää!
Ei kyse ollukkaan pakkosyötöstä. Lapselle aina annetaan vaihtoehto. "haluatko syödä vai etkö halua?"
[Kyllä] [En]
Lapsi itse valitsee syökö vai onko syömättä.
Pakko ei ole pöydässä istua jos antimet ei miellytä.
Tunnen monta lapsuuden kaveria jotka sai aina erityis ruokia kotonaan erikseen ja muut söivät muuta. Ihan kouluikään asti. Koulussa sitten kun ei saanut sitä erityis kohtelua niin ne söi juurikin noita näkkileipiä ja vettä. Hyvin harvoin jos oli esim kalapuikkoja ja porkkanaraastetta niin niitä söivät. (muusin jättivät pois)..
Toimii myös toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mun appi oli samanlainen kuin ap.
Oikein silmät kiiluen selitti miten lapset oppii sitä ja tätä.
Syömättä jääneet ruoatkin olisi pitänyt tarjota niin moneen kertaan että kaikki tulee syötyä, vaikka siihen menisi monta päivää.
Aloin sitten kiusaamaan tätä appia, valmistamalla hänen inhokkiruokiaan aina kun hän tuli kylään :D
Se oli aika vaikeaa aluksi, sillä appi oli niitä ihmisiä, joiden mielestä "kaikki ruoka on hyvää". Mutta kyllä ne inhokit löytyivät kun vähän pintaa raaputti.
Kyllähän hän niitä kakisteli. "Raakaa kalaa, eihän tämmöistä voi syödä". Lapsille kuitenkin sushi maistui, joten appi oli ainoa kuka joutui opettelemaan syömistä.
En tiedä oppiko appi mitään, vittumaisuus ei ainakaan lientynyt.
Mun lapsuuden kaveri oli kasvatettu juurikin näin kun appisi että kaikki ruoka on hyvää ja pakko syödä.
Koulussa tämä kaveri söi ihan kaikkia ruokia mitä oli. Jopa maksalaatikkoakin söi ja sano että onpa hyvää ruokaa. Aina kun muut kako että hyi kaalikääryleitä niin tämä sano että "hah nirso paska".
Vauvasta asti oli opetettu syömään sitä mitä on lautasella tai oltava nälässä.
Maalaisia kun ollaan niin jouduttiin lapsesta asti kolaamaan lumia ja kantamaan puita. Eli kyllä se ruoka maistuu kun töitä tekee.
Eri asia miten nykyjonnet vaan istuu tietokoneella sisällä kaiket päivät. Eihän niillä edes kulu niin paljoo energiaa että nälkä ois.. Sit vaan limpparia ja sipsiä nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä neuvoa arvostaa ihan varmasti se äiti, jonka lapsi pyörtyi päiväkodissa ja jonka lapsella todettiin anemia. "Ei kukaan lapsi täyden lautasen ääreen kuole, kyllä se seuraavalla kerralla syö. Tai seuraavalla. Tai seuraavalla. Oho se pyörty, mikäs sitä vaivaa?"
Jos lapsi kieltäytyy kaikista ruoista niin sillä on jokin sairaus. Ei tuo enää nirsouden piikkiin mene.
Kyllä jos lapselle tarjotaan monipuolisesti eri ruokia niin kyllä sille se jokin ruoka nappaa kun tulee mieleinen. Vai väitätkö että aina tarjottiin samaa makaroonia jota ei suostunu syömään.Maalaisjärkeä hei.
Meillä syötiin eka lämmin ruoka jauheliha kastiketta ja toka lämminruoka kanarisottoa. Jätti jauhelihan syömättä koska "pahanmakuista"/"ei ole nälkä"/"söin jo" ja kanarisoton söi kun oli 3 tuntia valittanut nälkäänsä.
Lapselle annetaan lautasellinen ruokaa eteen. Syö sen minkä syöt ja kun et enää syö niin pois pöydästä. Mitään 15 min jälkeisiä välipaloja koska et syönyt lämmintä ruokaa ei tipu. Tottakai lapsi haluaa sitten tyyliin 30 min päästä sen leivän kun on nälkä. Haluatko opettaa lapsesi leivän puputtajaks vai haluatko opettaa sen maistamaan/syömään ruokia. Pääasia että se maistaa enemmän kun lusikan kärjellisen.
Koskaan en ole pakottanut syömään lautasta tyhjäksi.
Totta kai joku mättää lapsella jos ei syö, mutta kun se ei välttämätön parane tuolla sun metodillakaan. Päiväkodissa todennäköisesti on ollut eri ruoat kuin kotona, välipalat jätettiin pois juuri sen takia että söisi oikeaa ruokaa. Asia alettiin ottamaan vakavasti lääkärin ja päiväkodin henkilökunnan toimesta vasta pyörtymisen jälkeen. Siihen asti oli samat sonnat maalaisjärjestä ku sullakin. Ei ole mun lapsi, joten en avaa sen kummemmin yksityistyiskohtia, mutta kyse ei ole allergioista.
Tää metodia ei ole minun metodia vaan lääkärin. Toimmii YLEISESTI tavallisilla tyypillisillä terveillä lapsilla jotka nirsoaa kausittain millon mitäkin. Jos sanotaan että 99 sadasta lapsesta tämä toimii ja 1 sadasta ei toimi niin lyötkö heti lukkoon että ei ole toimiva tapa koska se yksi pyörtyy?
Autistilapsi toimii eritavalla kun tavallinen.
Kyllä nyt vanhemmalla on sen verran älyä päässä ettei anna loputtomiin paastota.
Yks tai korkeintaan kaks kertaa voi tuollee tehdä että "ole sitten syömättä".Vai luuletko että joo noh meidän eemeli oli syömättä tässä 5 päivää kun ei kelvannu 5 päivän aikaiset 2 ateriaa päivässä tarjonnat?
Tarjotaan sitä ruokaa mitä koko perhe syö. Jos pikku jani ei syö porkkanaa mutta muut 3 lasta + vanhemmat syö niin jani on sitten syömättä porkkanaa.
Sitä jos joku makaroonilaatikko ei kelpaa ja jättää sen syömättä niin ei ole ongelma. Seuraava ruoka on vaikka nakkikastiketta niin se sit kelpaa. Se ei lasta "pyörrytä" jos yks lämmin ruoka jää välistä pois sen takia kun lapsi tietoisesti valitsi olla syömättä.
Eikä se autistilapsikaan kuole jos yks annos jää välistä. Mutta toki autistilapselle on tehtävä omat erityisruokansa koska heidän aivot ja keho on erilainen kun niillä 99 normaali lapsella.
Lähinnä tarkoitus oli kritisoida tuota ylemmyyyden tunnoissa keuhkoamista, jota sinäkin harrastat. On niin kiva lytätä ja kytätä kaikkai muita peusteilla 99%toimii näin.
Se autistisen äiti oli muuten joku muu kommentoija, tämä oma esimerkkini tuttavapiirissä ei ole millään tapaa autistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä neuvoa arvostaa ihan varmasti se äiti, jonka lapsi pyörtyi päiväkodissa ja jonka lapsella todettiin anemia. "Ei kukaan lapsi täyden lautasen ääreen kuole, kyllä se seuraavalla kerralla syö. Tai seuraavalla. Tai seuraavalla. Oho se pyörty, mikäs sitä vaivaa?"
Jos lapsi kieltäytyy kaikista ruoista niin sillä on jokin sairaus. Ei tuo enää nirsouden piikkiin mene.
Kyllä jos lapselle tarjotaan monipuolisesti eri ruokia niin kyllä sille se jokin ruoka nappaa kun tulee mieleinen. Vai väitätkö että aina tarjottiin samaa makaroonia jota ei suostunu syömään.Maalaisjärkeä hei.
Meillä syötiin eka lämmin ruoka jauheliha kastiketta ja toka lämminruoka kanarisottoa. Jätti jauhelihan syömättä koska "pahanmakuista"/"ei ole nälkä"/"söin jo" ja kanarisoton söi kun oli 3 tuntia valittanut nälkäänsä.
Lapselle annetaan lautasellinen ruokaa eteen. Syö sen minkä syöt ja kun et enää syö niin pois pöydästä. Mitään 15 min jälkeisiä välipaloja koska et syönyt lämmintä ruokaa ei tipu. Tottakai lapsi haluaa sitten tyyliin 30 min päästä sen leivän kun on nälkä. Haluatko opettaa lapsesi leivän puputtajaks vai haluatko opettaa sen maistamaan/syömään ruokia. Pääasia että se maistaa enemmän kun lusikan kärjellisen.
Totta kai joku mättää lapsella jos ei syö, mutta kun se ei välttämätön parane tuolla sun metodillakaan. Päiväkodissa todennäköisesti on ollut eri ruoat kuin kotona, välipalat jätettiin pois juuri sen takia että söisi oikeaa ruokaa. Asia alettiin ottamaan vakavasti lääkärin ja päiväkodin henkilökunnan toimesta vasta pyörtymisen jälkeen. Siihen asti oli samat sonnat maalaisjärjestä ku sullakin. Ei ole mun lapsi, joten en avaa sen kummemmin yksityistyiskohtia, mutta kyse ei ole allergioista.
Tää metodia ei ole minun metodia vaan lääkärin. Toimmii YLEISESTI tavallisilla tyypillisillä terveillä lapsilla jotka nirsoaa kausittain millon mitäkin. Jos sanotaan että 99 sadasta lapsesta tämä toimii ja 1 sadasta ei toimi niin lyötkö heti lukkoon että ei ole toimiva tapa koska se yksi pyörtyy?
Kyllä nyt vanhemmalla on sen verran älyä päässä ettei anna loputtomiin paastota.
Yks tai korkeintaan kaks kertaa voi tuollee tehdä että "ole sitten syömättä".Vai luuletko että joo noh meidän eemeli oli syömättä tässä 5 päivää kun ei kelvannu 5 päivän aikaiset 2 ateriaa päivässä tarjonnat?
Tarjotaan sitä ruokaa mitä koko perhe syö. Jos pikku jani ei syö porkkanaa mutta muut 3 lasta + vanhemmat syö niin jani on sitten syömättä porkkanaa.
Sitä jos joku makaroonilaatikko ei kelpaa ja jättää sen syömättä niin ei ole ongelma. Seuraava ruoka on vaikka nakkikastiketta niin se sit kelpaa. Se ei lasta "pyörrytä" jos yks lämmin ruoka jää välistä pois sen takia kun lapsi tietoisesti valitsi olla syömättä.
Eikä se autistilapsikaan kuole jos yks annos jää välistä. Mutta toki autistilapselle on tehtävä omat erityisruokansa koska heidän aivot ja keho on erilainen kun niillä 99 normaali lapsella.
Lähinnä tarkoitus oli kritisoida tuota ylemmyyyden tunnoissa keuhkoamista, jota sinäkin harrastat. On niin kiva lytätä ja kytätä kaikkai muita peusteilla 99%toimii näin.
Se autistisen äiti oli muuten joku muu kommentoija, tämä oma esimerkkini tuttavapiirissä ei ole millään tapaa autistinen.
Sun "kritisointi" on todella puutteellista ja kantaa pitämätöntä. Periaatteessa annoit kritiikin kun kyse oli siitä että jos yksi ruoka jää syömättä niin on oltava nälässä seuraavaan.
Sinä perustelit että lapsi on 3 päivää syömättä ja pyörtyy.. Minne ne kaikki monen päivän muut ateriat unohtu?
Luulet nyt olevas jotenkin näsäviisas mutta teit itsestäsi pellen.
Ja tuo sun "ceissis" se ei täytä samoja kriteereitä kun tämä puheenaihe. Jospa vanhemmat on tahallaan lastaan pitäneet nälässä tms.. Tuskin on siitä kyse että lapselle kelpas vain pelkästään keitetty makkara ja sitä kun ei saanut niin pyörtyi.
Eri asia jos on autismi tai joku sairaus että on kykenemätön muuhun ruokaan. Kun sekin väite murrettiin jo AP:n ekassa postauksessa kun siinä lukee että "Eri asia jos ei ole täysin terve".
Eikä ole mitään ylempää keuhkoomista. Se on sun kieroutunut näkökanta. Ihan ystävälliseen äänensävyyn jaetaan tietoa joka saatu lääkäriltä niille vanhemmille joitten perus terve joonas ei suostu syömään mitään muuta kun sipsiä ja suklaata ja vinkumalla nälkäänsä saa tahtonsa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän tätä kaikkiin vegaaneihin ja totean, että meillä syödään sitä, mitä on tarjolla. Eikä juoda edes vettä, koska sillä ei nälkää estellä. Saattaa miniä olla vähän kärsivä, kun viipyy meillä 3 päivää eikä ole mitään sopivaa syötävää, mutta siinäpä oppii, että ei nirsoile!
Näin itsekkin tekisin. Vaikka joku on vegaani niin se ei tarkota sitä että itse joudun heidän pillin mukaan ostelemaan kalliita vege ruokia ja väsäämään niistä jotain paskaa. Sitä on mitä on. Jos ei maistu niin ole nälässä.
Eri asia jos on esim laktoosi-intoleranssi. Se kun on sairaus eikä valinta. Vegaanisuus on valinta.
Vegaanius ei välttämättä ole oma valinta.
Meillä on yksi lapsi allerginen lihalle (googlaa liha-allergia jos et usko että sellaista voi olla), maidolle, kananmunalle ja osalle viljoista.
Onneksi hän pystyy syömään kuitenkin kalaa, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Vegaanisella ruoalla ei siis tarvitse mennä, vaikka ravintolassa usein se vegaaninen ruoka on helpoin valinta.
Nämä allergiat ovat ilmeisesti jo pitkään olleet isäni suvussa ilman että kukaan on niistä tiennyt. Ovat vain ihmetelleet vatsavaivoja, jotka eivät ole keliakiaa eivätkä laktoosi-intoleranssia. Lapseni on suvun ensimmäisen henkilö kenen vatsavaivojen syy ollaan saatu selvitettyä.
Itsekin olen parammassa kunnossa silloin kun syön samaa ruokaa tämän allergisen lapsen kanssa (=ei lennä ripuli 2 tuntia syömisen jälkeen).
Välillä syön ns. normaalisti, ja sitten vietän vessassa pitkiä aikoja, mutta se on oma valinta. En ehkä tekisi sitä jos aiheuttaisi kipuja, mutta minulle ei onnekseni tule väärästä ruoasta muuta oireilua kuin se ripuli. Sen kestää kun ottaa vaan hyvää lukemista vessaan -- ja juhlien emäntä kiittää kun ei tarvitse väsätä vaikeita erikoisruokia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metodi.
Jes voitin. Et keksiny mitään muuta koska hävisit joten joudut kääntämään kelkan oikeinkirjoitukseen.
Anteeksi kuinka? Ei tämä ole mikään kilpailu, jossa etsitään voittajia. Minua ei sinun tai kenenkin muunkaan kirjoitusvirheet kiinnosta, sillä teen niitä lukemattomia itsekin. On tyhjäpäistä puuttua sisällön sijasta muotoiluun, tai pieniin virheisiin, jotka eivät vaikeuta asian ymmärtämistä. Sinun virheesi sen sijaan on kuvitella tässä keskustelussa olevan vain kaksi osallistujaa ja luulla kyseessä olevan joku sairas kisa.
Toisin sanoen kirjoitusvirheisiin puuttuva on joku ihan muu, jos et sitä vielä ymmärtänyt.
Haluan antaa yhden vinkin, joilla meidän lapset ovat oppineet syömään tiettyjä ruoka-aineita. Olemme tehneet siitä leikin. Otan esimerkiksi kanan, joka oli meillä ongelma. Eräänä päivänä ennen kuin asetuimme syömään, sanoin lapsille, että tänään leikimme hauskaa leikkiä. Lasten silmät sidotaan ja vanhemmat syöttävät. Tehtävänä on kuvailla, miltä maistuu ja yrittää arvata, mitä ruoka on. Tämän leikin avulla lapset oppivat syömään monia inhokkiruokaankin, kun tästä tuli kilpailu tyyliin "kuka tunnistaa ensimmäisenä". Samoin pari kertaa tuli leikittyä myös ilman silmien sitomista siten, että värjäsin karamellivärillä tuttuja ruoka-aineita eri väriseksi ja sitten tein niistä ruokaa ja taas arvailu käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei välttämättä ole oma valinta.
Meillä on yksi lapsi allerginen lihalle (googlaa liha-allergia jos et usko että sellaista voi olla), maidolle, kananmunalle ja osalle viljoista.
Onneksi hän pystyy syömään kuitenkin kalaa, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Vegaanisella ruoalla ei siis tarvitse mennä, vaikka ravintolassa usein se vegaaninen ruoka on helpoin valinta.
Nämä allergiat ovat ilmeisesti jo pitkään olleet isäni suvussa ilman että kukaan on niistä tiennyt. Ovat vain ihmetelleet vatsavaivoja, jotka eivät ole keliakiaa eivätkä laktoosi-intoleranssia. Lapseni on suvun ensimmäisen henkilö kenen vatsavaivojen syy ollaan saatu selvitettyä.
Itsekin olen parammassa kunnossa silloin kun syön samaa ruokaa tämän allergisen lapsen kanssa (=ei lennä ripuli 2 tuntia syömisen jälkeen).
Välillä syön ns. normaalisti, ja sitten vietän vessassa pitkiä aikoja, mutta se on oma valinta. En ehkä tekisi sitä jos aiheuttaisi kipuja, mutta minulle ei onnekseni tule väärästä ruoasta muuta oireilua kuin se ripuli. Sen kestää kun ottaa vaan hyvää lukemista vessaan -- ja juhlien emäntä kiittää kun ei tarvitse väsätä vaikeita erikoisruokia :D
Vegaani ei liity mitenkään ruokaan tai ruokamieltymyksiin. Vegaanisuus on ajattelutapa jolla vältetään eläinten kärsimystä.
Liha-allergia ei ole mitään vegaanisuutta vaan allergiaa. Ota asiasta selvää ennen kuin pädet.
Vegaani ei syö kanamunia, ei juustoo, ei maitoa, ei mitään eläinperästä. Ei edes lääkkeitä jotka sisältää eläinperäistä ainetta.
Liha-allergikko voi syödä tiettyä eläinperäisiä aineita kuten esim kanamunia yms.. Jos minulla olisi liha-allergia niin silti ei kiinnostaisi vittuakaan se että kana jotenkin kärsii kun se munii munia häkissä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan antaa yhden vinkin, joilla meidän lapset ovat oppineet syömään tiettyjä ruoka-aineita. Olemme tehneet siitä leikin. Otan esimerkiksi kanan, joka oli meillä ongelma. Eräänä päivänä ennen kuin asetuimme syömään, sanoin lapsille, että tänään leikimme hauskaa leikkiä. Lasten silmät sidotaan ja vanhemmat syöttävät. Tehtävänä on kuvailla, miltä maistuu ja yrittää arvata, mitä ruoka on. Tämän leikin avulla lapset oppivat syömään monia inhokkiruokaankin, kun tästä tuli kilpailu tyyliin "kuka tunnistaa ensimmäisenä". Samoin pari kertaa tuli leikittyä myös ilman silmien sitomista siten, että värjäsin karamellivärillä tuttuja ruoka-aineita eri väriseksi ja sitten tein niistä ruokaa ja taas arvailu käyntiin.
Tämä on tosi hyvä vinkki! Kiitos kun jaoit. Pitää kokeilla!
Ihan lääkärissä asti pitää käydä moiset neuvot hakemassa...? Uusavuttomuus huipussaan
Mitä teet tässä tilanteessa:
Lapsi söi niukasti ruokaa. Oli 15 min sohvalla leikkimässä ja tuli sanomaan että on kauhea nälkä. Halusi voileipää. Annettiin voileipää. Söi nurkasta 2 haukkausta ja sano että en halua syödä.
Sinne menee sit kokonainen voileipä roskikseen..
Pitäisköhän kokeilla tuota AP:n juttua kuitenkin. Meillä kun ei paljoa rahaa ole niin nämä roskiin menevät ruoat saa meidän talouden jo velkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan lääkärissä asti pitää käydä moiset neuvot hakemassa...? Uusavuttomuus huipussaan
Huomaa ettei sinulla ole lapsia.
Jes voitin. Et keksiny mitään muuta koska hävisit joten joudut kääntämään kelkan oikeinkirjoitukseen.