Lääkäri kirjoitti sairaslomaa kuukautiskivuista, työnantaja ei maksa palkkaa
Menin viime viikolla käymään lääkärissä voimakkaiden vatsakipujen vuoksi, vatsa kramppasi niin pahasti että en olisi suoriutunut ruumiillisesta 10h seisomavuorostani mitenkään. Mainitsin käynnin yhteydessä, että mulla on kuukautiset vajaan viikon myöhässä, mutta raskauden mahdollisuutta ei ole ja myöhästely/kuukautisten poisjääminen on mulle suht normaalia (olen toipuva anorektikko). Äijä kokeili mun vatsaa ja teki mulle kolonoskopian, lopulta totesi ettei mikään sinänsä tunnu olevan pielessä, kirjoitti sille päivälle sairaslomaa kipujen vuoksi ja passitti mut kotiin.
Kävin eilen heittämässä saikkulapun duunipaikalle, ja sain tänään iltavuoroon tulleelta pomoltani viestin, ettei mulle tulla maksamaan palkkaa sairasloman syyn vuoksi. Koodi oli kai X-alkuinen, ja näistä ei pomon mukaan makseta palkkaa. Ei sanonut suoraan, mutta antoi myös ymmärtää olevansa muhun älyttömän pettynyt, kun olen jättänyt työkaverini sesonkiaikana pulaan pikku menkkakipujen takia. Pukuhuoneen lääkekaappiin on kuulemma nyt tippirahoista ostettu (ei yhtään passiivis-aggressiivisesti) paketti Buranaa ihan vain mua ja "ensi kertaa" varten.
Jäi ihan kamala fiilis. En usko, että tuo kipu oli kuukautiskipuja, koska menkat eivät alkaneet kipujen yhteydessä. Tuntuu, että musta on tehty koko työpaikan edessä naurunalainen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi päättää oikeuttaako sairausloman syy palkkaan vai ei.
Hyvin harvassa tapauksessa. Lähinnä kauneusleikkaus tai itse itselle tahallisesti tuotettu vahinko tai työuupumus tai väsymys.
Jos työpaikalla on tarjolla korvaavaa työtä, sitä voi tarjota. Esim. kätensä teloneelle kokille jalkatyötä.
Nyt en ymmärrä, mitä työtä se kokki voi jalalla tehdä? Selventäisitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi päättää oikeuttaako sairausloman syy palkkaan vai ei.
Hyvin harvassa tapauksessa. Lähinnä kauneusleikkaus tai itse itselle tahallisesti tuotettu vahinko tai työuupumus tai väsymys.
Jos työpaikalla on tarjolla korvaavaa työtä, sitä voi tarjota. Esim. kätensä teloneelle kokille jalkatyötä.
Nyt en ymmärrä, mitä työtä se kokki voi jalalla tehdä? Selventäisitkö?
Voi talloa rypäleitä, joista tehdään talon viiniä.
Kuukautiset eivät ole sairaus mutta kipu voi tehdä ihmisen sairaaksi ja toimintakyvyttömäksi. Kivuliaisiin kuukautisiin liittyy usein esim. endometroosi ja se on sairaus.