Lääkäri kirjoitti sairaslomaa kuukautiskivuista, työnantaja ei maksa palkkaa
Menin viime viikolla käymään lääkärissä voimakkaiden vatsakipujen vuoksi, vatsa kramppasi niin pahasti että en olisi suoriutunut ruumiillisesta 10h seisomavuorostani mitenkään. Mainitsin käynnin yhteydessä, että mulla on kuukautiset vajaan viikon myöhässä, mutta raskauden mahdollisuutta ei ole ja myöhästely/kuukautisten poisjääminen on mulle suht normaalia (olen toipuva anorektikko). Äijä kokeili mun vatsaa ja teki mulle kolonoskopian, lopulta totesi ettei mikään sinänsä tunnu olevan pielessä, kirjoitti sille päivälle sairaslomaa kipujen vuoksi ja passitti mut kotiin.
Kävin eilen heittämässä saikkulapun duunipaikalle, ja sain tänään iltavuoroon tulleelta pomoltani viestin, ettei mulle tulla maksamaan palkkaa sairasloman syyn vuoksi. Koodi oli kai X-alkuinen, ja näistä ei pomon mukaan makseta palkkaa. Ei sanonut suoraan, mutta antoi myös ymmärtää olevansa muhun älyttömän pettynyt, kun olen jättänyt työkaverini sesonkiaikana pulaan pikku menkkakipujen takia. Pukuhuoneen lääkekaappiin on kuulemma nyt tippirahoista ostettu (ei yhtään passiivis-aggressiivisesti) paketti Buranaa ihan vain mua ja "ensi kertaa" varten.
Jäi ihan kamala fiilis. En usko, että tuo kipu oli kuukautiskipuja, koska menkat eivät alkaneet kipujen yhteydessä. Tuntuu, että musta on tehty koko työpaikan edessä naurunalainen.
Kommentit (64)
Esimies ei saa kertoa sairausloman syytä kollegoillesi.
Työnantaja voi päättää oikeuttaako sairausloman syy palkkaan vai ei.
Käy vielä myöhemmin tutkittamassa itsesi toiseen kertaan jollakin toisella lääkärillä. Kuulostaa kurjalta kaiken kaikkiaan vielä että tuon jälkeen kohtaat moista työpaikallasi. Ei ollut millään muotoa asiallista käytöstä siellä. Olen pahoillani puolestasi.
En osaa nyt sanoa, kuulostaa oudolta että lääkärintodistus evätään. Joillain voi olla pahoja kuukautiskramppeja, usein silloin on endometrioosi tai joku muu kyseessä. Jos kipulääkkeet eivät tehoa, niin mene ihan suosiolla sinne töihin vaikka olisit työkyvytön. Kyllä ne siellä sitten näkevät, jos asiakkaat ihmettelevät kouristeluja tai töistä ei tule mitään. Voit kommentoida ihmetteleville asiakkaille, että et saa palkkaa sairauslomasta joten olet töissä.
Ai työnantaja on puhunut lääkärintodituksestasi muille työntekijöille ja he ovat ostaneet yhteisistä rahoista sinulle buranaa?
Ilmoita/valita johonkin, on toimittu laittomasti
Muuten, on maita joissa naiset saavat olla ainakin kuukautisten alkupäivät pois töistä.
Ilman lääkärissäkäyntiä.
Meillä taas..
Vierailija kirjoitti:
ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vain hyvin rajallisesti. Ja silloinkin pitäisi etukäteen ilmoittaa, että ei käy palkalliseksi syy x.
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö,ainoa mistä ei tarvitse maksaa on burnout
Palkkaa ei tarvitse kaikilla syy-koodeilla maksaa mutta asiatonta jos esimies on kertonut muille diagnoosista mitään ja yhtä asiatonta kipuja vähätellä. Etenkin jos oli tosiaan kyse yhdestä päivästä. Onko teillä HR:ää johon ottaa yhteyttä?
Minulla usein kuukautisten ensimmäonen ja toinen päivä menee kauheissa kivuissa, oksennellen ja ripuloiden.
Nuoremapana pyörryinkin kivusta, enää vain tärisen ja sinerrän.
Sehän olisikin kun työpaikalle pitäisi ilmestyä kaikkien iloksi..
Miksi lääkäri kirjoitti x-koodillisen diagnoosin? Mun mielestä lääkärin olisi pitänyt sanoa, etrei hän kirjoita palkalliseen sairauslomaan oikeuttavaa diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö,ainoa mistä ei tarvitse maksaa on burnout
Mikä on aika kauheaa. Monen burnout kun johtuu töistä/työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvassa tapauksessa. Lähinnä kauneusleikkaus tai itse itselle tahallisesti tuotettu vahinko tai työuupumus tai väsymys.
Jos työpaikalla on tarjolla korvaavaa työtä, sitä voi tarjota. Esim. kätensä teloneelle kokille jalkatyötä.
Siis lääkäri tuosta vain teki paksusuolen tähystyksen? Normaalisti siihen valmistaudutaan huolellisesti etukäteen, edellisenä päivänä saa syödä ainoastaan liemiruokaa jne., joten Porvoossako kävit lääkärillä?
Valita lääkärille väärästä informaatiosta.
Työnantaja saa päättää, maksaako palkkaa vai ei. Ainakin jos luemme säädöksiä ja työehtosopimuksia. Yleensä lääkärintodistus tuodaan samantien, ei silloin, kun käy mielessä, että heitänpä sen pomolle.
Osta sille pomollesi löysä pipo ja sano, että ihan sait itse maksettua; ei koko kylän tarvinnut osallistua.
Työpaikan es-kaapissa ei saa säilyttää lääkkeitä.
Kolonoskopian? Nyt taisit vähän juksata.
Mitähän lie sitten ollut kivun syynä? Ja siis kipulääkkeilläkään et voinut mennä töihin?