Lääkäri kirjoitti sairaslomaa kuukautiskivuista, työnantaja ei maksa palkkaa
Menin viime viikolla käymään lääkärissä voimakkaiden vatsakipujen vuoksi, vatsa kramppasi niin pahasti että en olisi suoriutunut ruumiillisesta 10h seisomavuorostani mitenkään. Mainitsin käynnin yhteydessä, että mulla on kuukautiset vajaan viikon myöhässä, mutta raskauden mahdollisuutta ei ole ja myöhästely/kuukautisten poisjääminen on mulle suht normaalia (olen toipuva anorektikko). Äijä kokeili mun vatsaa ja teki mulle kolonoskopian, lopulta totesi ettei mikään sinänsä tunnu olevan pielessä, kirjoitti sille päivälle sairaslomaa kipujen vuoksi ja passitti mut kotiin.
Kävin eilen heittämässä saikkulapun duunipaikalle, ja sain tänään iltavuoroon tulleelta pomoltani viestin, ettei mulle tulla maksamaan palkkaa sairasloman syyn vuoksi. Koodi oli kai X-alkuinen, ja näistä ei pomon mukaan makseta palkkaa. Ei sanonut suoraan, mutta antoi myös ymmärtää olevansa muhun älyttömän pettynyt, kun olen jättänyt työkaverini sesonkiaikana pulaan pikku menkkakipujen takia. Pukuhuoneen lääkekaappiin on kuulemma nyt tippirahoista ostettu (ei yhtään passiivis-aggressiivisesti) paketti Buranaa ihan vain mua ja "ensi kertaa" varten.
Jäi ihan kamala fiilis. En usko, että tuo kipu oli kuukautiskipuja, koska menkat eivät alkaneet kipujen yhteydessä. Tuntuu, että musta on tehty koko työpaikan edessä naurunalainen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minulla usein kuukautisten ensimmäonen ja toinen päivä menee kauheissa kivuissa, oksennellen ja ripuloiden.
Nuoremapana pyörryinkin kivusta, enää vain tärisen ja sinerrän.
Sehän olisikin kun työpaikalle pitäisi ilmestyä kaikkien iloksi..
Onneksi en ole sinun työnantaja. Joka kuukausi paripäivää saikulla. Säälin työnantajaasi.
Kolonoskopiaa ei tehdä tosta noin vaan ohimennen, vaatii ensinnäkin sen verran aikaa, välineitä ja henkilökuntaa. Toisekseen suoli täytyy tyhjentää ennen tutkimusta.
Mä jäin kans kiinni tohon kolonoskopiaa. Ei sitä kyllä pysyy tehä ihan tosta vaan. Vaatii monen päivän valmistautumisen kun suolen oltava aivan tyhjä, että siellä jotain näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla usein kuukautisten ensimmäonen ja toinen päivä menee kauheissa kivuissa, oksennellen ja ripuloiden.
Onneksi en ole sinun työnantaja. Joka kuukausi paripäivää saikulla. Säälin työnantajaasi.
Mä olen aina menkkojen ekat 3-4 päivää saikulla. Tän takia pidän "menkat" vaan kolme kertaa vuodessa. Endometrioosin kanssa ei oo helppo elää ja kohdunpoistoa en vielä haluaiso, joten pakko kestää.
Varmaan peräsuoli tähystetty, sen voi tehdä näppärä lääkäri vastaanoton yhteydessä ja tosiaan on useampikin diagnoosi joka ei oikeuta palkan maksuun
T hoitsu
Sairaslomatodistus on aina vain lääkärin suositus työnantajalle, työnantaja on tosiaan viime kädessä se, joka päättää maksaako palkkaa sairasloman ajalta.
-terveyskeskuslääkäri-
Olin just myös kommentoimassa, että varmaan kyseessä oli rektoskopia. Sen voi tehdä ihan spontaanistikin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän lie sitten ollut kivun syynä? Ja siis kipulääkkeilläkään et voinut mennä töihin?
No esim sisäelinkipu ei perus tulehduskipulääkkeillä taida talttua. Itselläni on ärtynyt suoli, jonka aiheuttamiin kipuihin en saanut mitään erityistä lääkereseptiä tai muutakaan apua... (Kiitos YTHS!)
Tässähän kivun syy jäi epäselväksi, joten eipä voinut mitään kunnollista hoitoakaan keksiä. Toivottavasti ap saa jatkossa apua, jos kipu uusiutuu.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, on maita joissa naiset saavat olla ainakin kuukautisten alkupäivät pois töistä.
Ilman lääkärissäkäyntiä.
Meillä taas..
Tämä pitää paikkansa. Jos näiden kyseisten maiden valtakulttuuri tuotaisiin sellaisenaan Suomen työelämään, ei ainakaan naisilla olisi enää yhtään kivaa.
Lukekaapa kaikki tarkkaan työ-/virkaehtosopimuksenne, niin sieltä selviää yleensä, että työantaja lopullisesti päättää sairauslomasta. Tosin vain tyhmä työnantaja epää lääkärin määräämän sairausloman, sillä jos sitten sattuu jotain vakavampaa, niin työnantaja on siitä vastuussa, koska ei sallinut työtekijän jäädä sairauslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa päättää, maksaako palkkaa vai ei. Ainakin jos luemme säädöksiä ja työehtosopimuksia. Yleensä lääkärintodistus tuodaan samantien, ei silloin, kun käy mielessä, että heitänpä sen pomolle.
Meillä riittää, että todistus ehtii palkanmaksuun ajoissa. Lisäksi se pitää postittaa, koska ihan pakko saada paperilla ja koska olen töissä n 20 km päässä meidän hallinnostamme. Saattaa Postin nykytilanteessa hieman kestää... Kummallista olettaa, että saikkulapun voi vain heittää pomolle fyysisesti. Ei käy kaikissa työpaikoissa.
Ap lienee tarkoittanut kolposkopiaa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten, on maita joissa naiset saavat olla ainakin kuukautisten alkupäivät pois töistä.
Ilman lääkärissäkäyntiä.
Meillä taas..
Tämä pitää paikkansa. Jos näiden kyseisten maiden valtakulttuuri tuotaisiin sellaisenaan Suomen työelämään, ei ainakaan naisilla olisi enää yhtään kivaa.
Ai niin kuin sen brittiyrityksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman lääkärissäkäyntiä.
Meillä taas..
Huoh... Järkevä työnantaja osaa osoittaa arvostusta työntekijöilleen edes sen verran, että poimii tuollaisessa tilanteessa rusinat pullasta. Eli pöllii omaan firmaan maailmalta kaikki hyvät käytänteet, joilla saa bisneksen nousuun, ja jättää pöllimättä ne huonot.
Ja siis tässä pitäisi tietää, että kyykyttämätön työntekijä on tehokkaampi ja sitoutuneempi kuin kyykytetty. Pätee muulloinkin kuin menkkojen aikaan... :)
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapa kaikki tarkkaan työ-/virkaehtosopimuksenne, niin sieltä selviää yleensä, että työantaja lopullisesti päättää sairauslomasta. Tosin vain tyhmä työnantaja epää lääkärin määräämän sairausloman, sillä jos sitten sattuu jotain vakavampaa, niin työnantaja on siitä vastuussa, koska ei sallinut työtekijän jäädä sairauslomalle.
Äläpä houri.
On tiettyjä diagnooseja, jotka eivät oikeuta PALKANMAKSUUN.
Niistä ei työehtosopimuksessa puhuta.
Lääkärintodistus voi oikeuttaa sairauslomaan muttei sairausajan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Menin viime viikolla käymään lääkärissä voimakkaiden vatsakipujen vuoksi, vatsa kramppasi niin pahasti että en olisi suoriutunut ruumiillisesta 10h seisomavuorostani mitenkään. Mainitsin käynnin yhteydessä, että mulla on kuukautiset vajaan viikon myöhässä, mutta raskauden mahdollisuutta ei ole ja myöhästely/kuukautisten poisjääminen on mulle suht normaalia (olen toipuva anorektikko). Äijä kokeili mun vatsaa ja teki mulle kolonoskopian, lopulta totesi ettei mikään sinänsä tunnu olevan pielessä, kirjoitti sille päivälle sairaslomaa kipujen vuoksi ja passitti mut kotiin.
Kävin eilen heittämässä saikkulapun duunipaikalle, ja sain tänään iltavuoroon tulleelta pomoltani viestin, ettei mulle tulla maksamaan palkkaa sairasloman syyn vuoksi. Koodi oli kai X-alkuinen, ja näistä ei pomon mukaan makseta palkkaa. Ei sanonut suoraan, mutta antoi myös ymmärtää olevansa muhun älyttömän pettynyt, kun olen jättänyt työkaverini sesonkiaikana pulaan pikku menkkakipujen takia. Pukuhuoneen lääkekaappiin on kuulemma nyt tippirahoista ostettu (ei yhtään passiivis-aggressiivisesti) paketti Buranaa ihan vain mua ja "ensi kertaa" varten.
Jäi ihan kamala fiilis. En usko, että tuo kipu oli kuukautiskipuja, koska menkat eivät alkaneet kipujen yhteydessä. Tuntuu, että musta on tehty koko työpaikan edessä naurunalainen.
Provo. Ei kolonoskopiaa tehdä noin vaan. Se tehdään sairaalassa ja siihen valmistaudutaan hyvissä ajoin ruokavaliolla ja suolen tyhjennyksellä.
Onko mainittu pomon sukupuolta? Jos mies, haiskahtaa erityisen paljon. Onko syrjintäyhdyshenkilöä saatavilla firman tai liiton puolesta? Voi tulla jatkossakin tarpeeseen, pahoin pelkään... Jo sairauden perusteella venkoilu on syrjintää.
Miten muuten jos jollakulla on massu kipeä muusta syystä kuin menkoista, joutuuko hänkin vetämään buranat naamaan ja tekemään työnsä saikuttaa? Taas vähän haiskahtaa, että toisia suositaan, toisia ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotat? Että kirjoittaja jää työttömäksi eläkeikään saakka?
Kuukautiskipujen ICD-koodi ei kyllä ala X:llä.
1. Työnantaja ei voi itse päättää, ettei maksa jostain diagnoosista sairasajan palkkaa. Sen sijaan on olemassa muutamakin eri diagnoosi, jotka oikeuttavat sairauslomaan mutteivät sairausajan palkkaan
2. Kolonoskopia eli paksusuolen tähystys parimetrisellä mustalla letkulla vaatii paaston ja suolen täydellisen tyhjennyksen edellispäivänä,
Eli
Höpö höpö.