Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien besserwisseröinti siviilissä - kuka kestää???

Vierailija
17.12.2017 |

Olenko ainut, joudun siviilissä olemaan tekemisissä besserwisser opettajan kanssa, joka tietää (eli "tietää") aina kaiken eikä hyväksy mitään, mistä ei ole samaa mieltä... teepä siinä yhteistyötä tällaisen ihmisen kanssa.

Lisäksi puhuu suuna päänä asioita päin mäntyä, jos häntä yrittää korjata (kun esim sotkee muut ihmiset juttuihinsa), niin vastaus on hyvin töykeä ja alentuva. "MINUN tietojeni mukaan asia on aina hoidettu näin". "Mirja on hoitanut tämän asian nyt valitettavasti vähän väärällä tavalla".

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan itsessäni sen, että mielelläni esittelen tietojani ja kerron kokemuksistani. Sellaista pätijän vikaa siis on. Kaipa lienee ihan luontevaa, että opetusalalla on paljon ihmisiä, jotka luonnostaan tykkäävät ohjata ja opettaa muita. Tietysti on ärsyttävää, jos rooli jää päälle ja sävy on viisasteleva. Yritän itse tässä tietoisesti kehittyä, mutten aina onnistu. En silti oikeastaan koskaan todella ajattele, että tiedän ja osaan parhaiten. Isäni on luonteeltaan ja tavoiltaan samanlainen, mutta hän ei ole opettaja.

Siitä en ole samaa mieltä, että opettajat jotenkin järjestään hyljeksisivät seiskan poikia tai tyttöjä tai että opettajat tahallaan kohtelisivat oppilaita epätasa-arvoisesti. Minä ja kollegani teemme todella paljon töitä sen eteen, että kaikilla olisi mahdollisuus menestyä. Erityisesti yläkoulussa ongelmina ovat murrosikä ja motivaatio. Ketään ei voi pakottaa oppimaan ja omaksumaan, vaikka olisi millaiset metodit käytössä.

Minä esimerkiksi tein viime koetta varten oppilailleni itse täytettävän lukusuunnitelman, annoin 20 tärppikysymystä kaksi viikkoa etukäteen ja sisällytin kokeeseen yhden aiheen, josta oli jo aiemmin ollut läksynkuulustelutesti. Lisäksi annoin muita kokeeseenlukuvinkkejä. Koealue oli alle 15 sivua. Tehtävät olivat monipuolisia (oikein/väärin, päättele tekstin perusteella, vastaa lyhyesti, määrittele käsite, yhdistä selitys ja käsite, etsi asiat a ja b tekstistä jne.). Mitään pieniä yksityiskohtia, kuten yksittäisiä vuosilukuja tai tarkkoja teosten nimiä, en kysynyt. Silti oli monia, jotka eivät saaneet edes seiskaa. Eivät olleet tehneet tunneilla töitä eivätkä lukeneet kokeeseen.

Terv. Yläkoulun aineenope

Hienoa, sinä tiedostat luonteenpiirteesi ja ymmärrät että se voi muita ärsyttää. Etkä varmaan helposti sorru muiden ihmisten tyrmäämiseen, kun he ovat jossain asiassa oikeammassa kuin sinä itse.

Vierailija
42/48 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähipiirissä on 4 tiukkaa kaikentietäjää.

Yksi heistä on opettaja, yksi on vakuutusvirkailija, yksi on keittiöapulainen, yksi ei ole onnistunut suorittamaan mitään koulutusta eikä ole koskaan tehnyt sellaista työtä josta maksetaan palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tunnistan. Kuopuksen kaverin äiti opettaja ja hän organisoi koko ajan meidän perheen asioita.

Esim koko ajan ja kkasi miten meidän lähikoulu on sejase ja että meidän lasten pitää mennä ko kouluun.

Ihmetteli kun eivät menneet ja jankkasi että mikä on kun eivät menneet.

Ko koulu EI ole meidän lähikoulu. Tämän sanoi monta kertaa, mutta aina vaan se muuttui lähikouluksi ja ja kkaus jatkui.

Vierailija
44/48 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa teillä outoja kokemuksia tai sitten tähän vstaa vain ne, jotka komppaa aloittajaa.

Opttajan työssä sitä vasta saakin huomata ja ymmärtää miten vähän tietää, olla joustava ja reflektoida omaa toimintaa.

Harva se päivä oppilas kysyy jotain johon en osaa vastata. Lapset on fiksuja ja tiedonnälkäisiä. Yhdessä otetaan sitten selvää asiasta tai otan itse selvää ja palaan asiaan myöhemmin.

Usein myös huomaa ettei tuntisuunnitelma toimi ollenkaan, silloin ei auta kuin tunnustaa tappio ja soveltaa.

Vain pienet lapset kysyy semmoisia, mihin ei osaa vastata. Siis kysyvät jotain ihan perusjuttua, jota ei tule edes koskaan ajatelleeksi ja on vain oppinut pitämään sitä faktana. Muuten kyllä sanon, etten edes muista, koska teinit on viimeksi kysyneet semmoista, johon en osaisi suoraan vastata.

Siitä olen samaa mieltä, että opettajat just joutuu hirveästi joustamaan työssään, elämään hetkessä ja huomioimaan kaikenlaista. Toki opettajissakin on puupäitä, mutta suurin osa on hyväntahtoisia ja empaattisia. Porukalla pakkaa olemaan vaan muistot omalta kouluajalta, jolloin oma arvostelukyky oli vielä puutteellinen.

Vierailija
45/48 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on tyypillinen valta-ammatti. Sellaisiin hakeutuu psykopaatteja ja narsisteja. Se näkyy sitten monin tavoin.

Meidän naapurissa asuu lääkäri/ope-pariskunta ja siinä on kuulkaa kestämisen. Sitä kaikkitietämisen, komentelun ja joustamattomuuden määrää...

Vierailija
46/48 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on voimakas nokkimisjärjestys ja aika katkeraa porukkaa joukossa. Tässä esimerkkejä:

-  Sijaisena minulla on viisi valvontaa viikossa, virkaopeilla kolme. En tiedä, miksi näin. Työni on kuitenkin semmoinen, että monissa kouluissa vastaavaa työtä tekevät on vapautettu valvonnoista kokonaan, kun välitunnitkin menee työasioissa paljon muita opettajia enemmän.

- Lukujärjestys tehdään ensin näille konkareille mukavaksi, minulle jää jätteet. Mukava lukkari tarkoittaa, että maanantai tai perjantai ei ole kovin pitkiä, eikä ole esim. perjantaina iltapäivällä raskaita tunteja, kun oppilaiden vire on heikko. Pahimmillaan olen tehnyt 8-16 päiviä, jossa välissä 5 hyppytuntia. Palkka jää pieneksi, kun tunteja ei silti ole paljoa.

- Olen määräaikainen, ilman ikälisiä ja kesät työtön. Silti täysillä ikälisillä, lähellä eläkeikää ja virassa oleva kokee tarpeelliseksi lytätä, olla neuvomatta ja piilottelee koulun yhteisiä tavaroita takahuoneessaan. Jos kysyn jotain, niin vastaa tosi ylimielisesti. Olen koko syksyn harmitellyt tiettyjen asioiden puutetta ja nyt paljastui, että tällä hamsterilla on semmoiset takahuoneessa, muttei voinut sanoa mitään. Suhtautuu koululle hankittuihin tavaroihin kuin omiinsa. Ymmärtäisin, jos kuvio olisi toisinpäin: minä virassa ja hän sijainen. Tällöin voisi tulla tunne, että minä olen kultapossukerhossa ja hän saa silti minua neuvoa. Enkä tosiaan paljoa ole kysellyt, ihan muutaman kerran jotain, mutta vastaa ivallisesti aina.

Vierailija
47/48 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä muuten on, että muiden päällepäsmäreiden komentoja ja tärkeilyä pystyn kuuntelemaan aika sujuvasti, toisin sanoen yleensä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, en välttämättä edes kommentoi mitään. Ellei siis oikeasti tärkeästä asiasta kyse, mikä oikeasti pitää mennä sen mukaan mikä on oikein ja fakta.

Mutta nämä opettajien tärkeilyt, minun on pakko sanoa vastaan AINA kun höpisevät omia "faktojaan". Ilmeisesti joku siinä äänensävyssä ja ylimielisyydessä nostaa karvat niin pahasti pystyyn, etten voi vaan antaa olla......

Vierailija
48/48 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa muissa työpaikoissa vakkareiden ja sijaisten/vuokratyöntekijöiden välinen ero ei ole niin selkeä kuin opettajilla.

Yksityisellä puolella käytännössä kaikkien lomat menee vuosilomalain mukaan olitpa kenen palkkalistoilla vaan. Kouluissa osa porukasta on aina kesällä 2,5 kk työttömänä... Tuo ero on vaan niin räikeä ja tottakai aiheuttaa ärtymystä.

Siihen vielä kaupan päälle se, että vaikka iso osa opettajista on päteviä ja osaavia, niin joukossa on aina ne muutamat mätämunat joita ei voisi homma vähempää kiinnostaa, mutta eroonkaan ei heistä pääse kun se virka ja virka. Tavallaan julkisen puolen surkeimmat asiat samassa paketissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi