Opettajien besserwisseröinti siviilissä - kuka kestää???
Olenko ainut, joudun siviilissä olemaan tekemisissä besserwisser opettajan kanssa, joka tietää (eli "tietää") aina kaiken eikä hyväksy mitään, mistä ei ole samaa mieltä... teepä siinä yhteistyötä tällaisen ihmisen kanssa.
Lisäksi puhuu suuna päänä asioita päin mäntyä, jos häntä yrittää korjata (kun esim sotkee muut ihmiset juttuihinsa), niin vastaus on hyvin töykeä ja alentuva. "MINUN tietojeni mukaan asia on aina hoidettu näin". "Mirja on hoitanut tämän asian nyt valitettavasti vähän väärällä tavalla".
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään tapana itse kirjoitella itselleen omaa mielipidettä vahvistavia vastauksia? Sellaista on näkynyt parissakin keskustelussa.
Taidat olla yläasteen ope kun noin kun olet noin näsäviisas.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pahin kombo- keski-ikäinen naisopettaja jonka miehellä on jonkinlainen "asema" (todellinen tai vaimon kuvittelema). Se omahyväisyyden määrä :)
Voi ei, muutaman vuoden päästä olen tässä tilanteessa, onko mitään tehtävissä?
Mä tiedän yhden opettajaksi opiskelevan, joka jaksaa joka käänteessä mainita opiskelunsa ja tulevan ammattinsa. Rasittavaa, varsinkin kun ihminen on yleistiedoiltaan melko rajoittunut ja joissakin asioissa aika ahdasmielinen. Olen pistänyt asian nuoruuden ja kokemuksen puutteen piikkiin, työelämä luultavasti opettaa opettajiakin.
Pahinta lienee eläkeikäiset opettajat. Ovat sitä koulukuntaa, että arvovaltaa tulee kunnioittaa. Lähipiirissä on yksi tällainen ja näytti ottavan aika koville, kun usein pääsin korjaamaan huteralla yleissivistyksellä siunattua kansankynttilää. Ihan ystävällisesti ja sovittelevasti ilmaisin muistelevani asian olevan toisin. Opettajan silmät pyörähtivät ja mitään sanomatta alkaa tuijottaa seinää. Sukulainen kyseessä ja nykyään ei pääse huvittelemaan kun ei suostu keskustelemaan kuin tyhmempien sukulaisten kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän yhden opettajaksi opiskelevan, joka jaksaa joka käänteessä mainita opiskelunsa ja tulevan ammattinsa. Rasittavaa, varsinkin kun ihminen on yleistiedoiltaan melko rajoittunut ja joissakin asioissa aika ahdasmielinen. Olen pistänyt asian nuoruuden ja kokemuksen puutteen piikkiin, työelämä luultavasti opettaa opettajiakin.
Sano vielä, että kyseessä on luokanopettaja :D
Kiitos. Hyvää joulun odotusta teillekin. Olen korjannut koko viikonlopun yläkoulaisten essee-vastauksia ja laittanut arvosanoja Wilmaan. Nyt suihkun kautta rättipuhkiväsyneenä lueskelen tätä ketjua ja mietin, että miten ihmeessä opettajia aina jaksetaan lyödä. Tavallisia ihmisiä me ollaan kuten te kaikki muutkin. Hyviä ja huonoja ammattimme edustajia. Aivan kuten tekin.
Tunnistan itsessäni sen, että mielelläni esittelen tietojani ja kerron kokemuksistani. Sellaista pätijän vikaa siis on. Kaipa lienee ihan luontevaa, että opetusalalla on paljon ihmisiä, jotka luonnostaan tykkäävät ohjata ja opettaa muita. Tietysti on ärsyttävää, jos rooli jää päälle ja sävy on viisasteleva. Yritän itse tässä tietoisesti kehittyä, mutten aina onnistu. En silti oikeastaan koskaan todella ajattele, että tiedän ja osaan parhaiten. Isäni on luonteeltaan ja tavoiltaan samanlainen, mutta hän ei ole opettaja.
Siitä en ole samaa mieltä, että opettajat jotenkin järjestään hyljeksisivät seiskan poikia tai tyttöjä tai että opettajat tahallaan kohtelisivat oppilaita epätasa-arvoisesti. Minä ja kollegani teemme todella paljon töitä sen eteen, että kaikilla olisi mahdollisuus menestyä. Erityisesti yläkoulussa ongelmina ovat murrosikä ja motivaatio. Ketään ei voi pakottaa oppimaan ja omaksumaan, vaikka olisi millaiset metodit käytössä.
Minä esimerkiksi tein viime koetta varten oppilailleni itse täytettävän lukusuunnitelman, annoin 20 tärppikysymystä kaksi viikkoa etukäteen ja sisällytin kokeeseen yhden aiheen, josta oli jo aiemmin ollut läksynkuulustelutesti. Lisäksi annoin muita kokeeseenlukuvinkkejä. Koealue oli alle 15 sivua. Tehtävät olivat monipuolisia (oikein/väärin, päättele tekstin perusteella, vastaa lyhyesti, määrittele käsite, yhdistä selitys ja käsite, etsi asiat a ja b tekstistä jne.). Mitään pieniä yksityiskohtia, kuten yksittäisiä vuosilukuja tai tarkkoja teosten nimiä, en kysynyt. Silti oli monia, jotka eivät saaneet edes seiskaa. Eivät olleet tehneet tunneilla töitä eivätkä lukeneet kokeeseen.
Terv. Yläkoulun aineenope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat kyllä elää jossain kuplassa. Omatekoisessa kuplassa.
Harva opettaja on edes hyvä työssään. Takakireitä kympintyttöjäsuosivia opettajia kyllä löytyy. Heidän intonsa loppuu kun pitäisi opettaa seiskan poikaa. Se siitä ammattitaidosta ja tasa-arvosta.
Aikuisena olen tajunnut, että ovat tosi eriarvoistavia, ja väkisin etsivät sen kympintytön ja sitten pari haukuttavaa. Kun ei oikein muutakaan hehkutettavaa jutun juurta ammatissa ole. Todellisuudessa tasa-arvoisella kohtelulla erot olisivat pienemmät.
No höpö höpö. Todellisuudessa tasoerot ovat valtavan paljon suurempia kuin arvosanoista voisi päätellä. Ero seiskan ja ysin välillä on huikea.
Pari pahinta tietämääni besserwisseriä on kyllä aineenopettajia. Toinen on hakeutunutkin alalle selvästi siksi, että pääsee jakamaan näkemyksiään, ja molemmat ovat oppineet ammatissaan kovan äänen ja varman ulosannin, jotka ulottuvat kaikkiin heitä vastaan tuleviin asioihin. Heidän kanssaan ei voi varsinaisesti keskustella ajatusten vaihtamisen merkityksessä, koska he eivät pysty lopettamaan opettamista. Olen tutkija samalla alalla kuin toinen heistä, mutta ammatillisesta ajatustenvaihdosta ei tule mitään.
Kyllä, tiedän opettajapariskunnan. Kutsumme heitä mieheni kanssa maailmanomistajiksi.
Olen aina pitänyt opettajia erittäin ärsyttävinä..
No, opettaja minustakin sitten lopulta tuli. Voi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano vielä, että kyseessä on luokanopettaja :D
En voi sanoa mitään, koska aina puhuu itsestään vaan opettajana. Vaikka ei ole edes valmistunut.
Todella monissa ammateissa tehdään paljon töitä, myös niitä ilmaisia ylitöitä. Ja painetaan töitä läpi vuoden, lomaa 4vkoa kesällä ja 1vko talvella. Tämän takia en oikeasti jaksaisi opettajien uhriutumista liiallisista töistä ja pienestä palkasta... Aineenopettajien palkat varsinkin eivät ole pieniä nähnytkään.
Ompa teillä outoja kokemuksia tai sitten tähän vstaa vain ne, jotka komppaa aloittajaa.
Opttajan työssä sitä vasta saakin huomata ja ymmärtää miten vähän tietää, olla joustava ja reflektoida omaa toimintaa.
Harva se päivä oppilas kysyy jotain johon en osaa vastata. Lapset on fiksuja ja tiedonnälkäisiä. Yhdessä otetaan sitten selvää asiasta tai otan itse selvää ja palaan asiaan myöhemmin.
Usein myös huomaa ettei tuntisuunnitelma toimi ollenkaan, silloin ei auta kuin tunnustaa tappio ja soveltaa.
No nyt kun mainitsit, niin totta tosiaan tunnen montakin opettajaa, jotka tykkäävät besserwisseröidä aiheesta kuin aiheesta. En tiedä, onko se sitten sattumaa vai mitä.
Kaikki opetajat on kauheen pahoja ihimisiä. Ne ei tee mitään oikeeta tyätä ne on aina vaa lomalla.
Minkäs sille mahtaa, että kaikki muut ihmiset vaan on niin helvetin tyhmiä. Ja kateellisia. Taidanpa ottaa toimarimieheni kanssa vielä toiset glögit. Minun työnihän on vain sitä, että Istun openpöydän takana katsomassa, miten teinit pelaavat kännyköillään. Numerotkin on jo arvottu, joten voi rauhassa suunnitella joululomaa.
Voiko naisope olla atm:n kanssa? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Paljon puhutaan työpaikkakiusaamisesta esim sairaaloissa. Mietin kouluja, nekin julkisia (ei helpolla potkuja) ja naisvaltaisia paikkoja. En muista ikinä lukeneeni juttuja opettajien keskinäisestä kiusaamisesta. Eikö sitä ole kun työtehtävät itsenäisiä sairaalaan verrattuna. Vai eivätkö opettajat uskalla puhua asiasta?
Veikkaisin,että eivät nämä ahkeruudellaan ja lahjakkuudellaan luottamustehtävissä ja harrastuspiireissä säkenöivät sankarittaret pidä kynttilää vakan alla töissäkään??
Kyllä kiusaamista tapahtuu. Itse en ole siihen törmännyt, mutta nokkimisjärjestykseen kylläkin. Vanhemmat kollegat ottavat parhaat tunnit, luokat, välineet ja mitä ikinä jaossa onkaan päältä ja rehtori antaa tämän tapahtua. Ja "ei meillä mitään omia paikkoja täällä ole, muttä älä tohon mene, Pena istuu aina siinä."
Nykyisessä työpaikassani on asiat tuossa suhteessa hyvin, että viimeisetkin mainitsemani vanhemmat kollegat ovat jääneet eläkkeelle.
tuntemani opettajan perusvastaus suunnilleen kaikkeen on "mä tiesin". Että sillälailla! :D