Millaisia helluntailaiset on luterilaisiin verrattuna?
Kommentit (113)
Tunnen muutamia helluntaiuskovia. Vältän tiettyjä puheenaiheita heidän kanssaan, kuten seksuaalivähemmistöt, evoluutioteoria ja oma ortodoksisuuteni. Em asiat ovat heidän mielestään väärin, ja olen sen saanut kuulla monta kertaa.
Sen sijaan minä en ole sanonut heille suoraan, että he ovat usein aika yksinkertaisia ja matalasti koulutettuja, heidät on helppo saada uskomaan mitä esim. joku pastori Chris tai profeetta Owuor kertoo. Eli salaliittoteoriat uppoavat kuin häkä tähän porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutamia helluntaiuskovia. Vältän tiettyjä puheenaiheita heidän kanssaan, kuten seksuaalivähemmistöt, evoluutioteoria ja oma ortodoksisuuteni. Em asiat ovat heidän mielestään väärin, ja olen sen saanut kuulla monta kertaa.
Sen sijaan minä en ole sanonut heille suoraan, että he ovat usein aika yksinkertaisia ja matalasti koulutettuja, heidät on helppo saada uskomaan mitä esim. joku pastori Chris tai profeetta Owuor kertoo. Eli salaliittoteoriat uppoavat kuin häkä tähän porukkaan.
Tämä. Juuri tuo yksinkertaisuus ja Raamatun tulkitseminen omia intressejä palvelemaan on helluntailaisille ominaista. Minullakin on yksi sukulainen, joka petti vaimoaan ja on nyt toisen kerran naimisissa. Entisen liiton vaimo ja lapsi unohdettiin kokonaan. Ja ukko kehtaa julistaa seurakunnassa perheyhteyttä.
Yllätti se, että uskovat niin lujaa siihen, että rukoilemalla tapahtuu ihmeparantumisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se helluntalainen, jonka tulkitsi raamatusta, ettei pesukoneessa pyöriviä naisten pikkuhousuja saa katsella.
Luterilaiset saa katsella, kunhan tuntevat häpeää.
Lestadiolaisilla oli tollanen ainakin joskus kuulemma. Helluntailaiset eivät ole ahdasmielisiä.
Ei ole ollut lestadiolaisillakaan. Joku laski kiusallaan juorun liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku helluntailainen voi väittää, että luterilaisen usko ei ole elävää uskoa? Näkeeko helluntailainen toisen sydämeen ja sieluun niin, että voi esittää moisen väitteen?
Ja miksi aikuiskaste on jokin uudelleen syntyminen, jossa aikaisemmin tehdyt synnit ovat pois pyyhitty.
Ymmärrän kyllä,sen, että Jeesus sovitti ihmisten synnit ristillä, mutta en sitä, että murhaajaraiskaamurhaajaraiskaalla, joka on käynyt aikuiskasteessa, olisi pääsy Taivaaseen.
Halpa ja kallis armo
Helluntalaisilla on perinteisesti tunteen ja tahdon korostus kuten joillakin luterilaisilla herätysliikkeillä. Tunne näkyy karismaattisuutena eli kielilläpuhumisena, profetoimisena, henkien erottamisena ja muissa Pyhän Hengen ilmenemismuodoissa. Tahto näkyy henkilökohtaisena uskonratkaisuna ja todistamisena Jeesuksesta. Aikuiskaste on vastaus henkilökohtaiseen uskonratkaisuun.
Nykyluterilaisuudessa näitä ei juuri näy ja monet eroavatkin kirkosta, koska monet kokevat, että kirkon uskolla ei ole mitään yhteyttä heidän henkilökohtaiseen elämään. Toisaalta luterilaisuudessa etiikka on laveampaa, kun jotkut hyväksyvät samaa sukupuolta olevat liitot (ei suinkaan kaikki), abortin ja eutanasian.
Olin juuri palannut TM-liikkeen kahden viikon joogalentokurssilta. Kaverin myös TM:ta harrastava tyttöystävä, entisenä(?) helluntailaisena, houkutteli minut Saalemiin tutustumaan heidän kirkonmenoihinsa. Hän ilmeisesti halusi osoittaa että Jeesus on mahtavampi kuin intialaiset gurut kerettiläisine oppeineen. Kun jengi alkoi manata Jeesusta mukaan menoihin, tunnelma tiheni niin että polveni alkoivat tutista ja oli pakko poistua paikalta 18-senttinen häntä koipien välissä! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se helluntalainen, jonka tulkitsi raamatusta, ettei pesukoneessa pyöriviä naisten pikkuhousuja saa katsella.
Luterilaiset saa katsella, kunhan tuntevat häpeää.
No ei varmasti ollut. Toton konsertissa oli aikanaan paljon helluntailaisia paikalla
Onpas touhu niillä muuttunut. Ennen maallinen musiikki, telkan omistaminen ja kattominen, tanssiminen, alkoholi, meikkaaminen, muodikkaat vaatteet, liika esillä olo ja eroaminen oli helluntailaisten mielestä syntiä jota ei voinut tehdä. Toisia juuri uskoon tulleita pelottelivat Jumala hylkää jos teet niin ja ties millä, itse tekivät "syntiä" salassa enemmän kun Luterilaiset. Kamala lahko.
Helssit on tekopyhiä, esittävät parempaa ja moitteettomampaa kun oikeesti ovat. Epärehellisyys ja silmän palvontahan siellä on ilmeistä. Eivät välitä ihmisistä kun sen aikaa että saavat liittymään joukkoon maksamaan ylläpidon kuluja, niillä kun ei valtio kustanna vaan jäsenet omasta pussista.
Entä millainen on ateisti tai muutoin vaan jumalaton?
Turha näitä miettiä. Jokainen on yksilö.
Hell.srk:ssa hyväksyttiin ja suojeltiin vaan toisen sukupolven helsläisiä, uusia karsastettiin, arvosteltiin ja hiottiin mummojen muottiin sopivaksi. Uudet jäsenet ei kelvannut kun todistamaan tilaisuuksissa. Sisäänpäin kääntynyt ahdistava ulkokultainen simputusyhteisö. Ei puhettakaan Jumalan rakkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Miehet korkeintaan 160 cm (ei ollut lanaamassani, vaan aikaisemmin), ja porukka matalasti koulutettua. On siinä sitten kirkkokansalla ihmettelemistä, kun perheemme menee kirkkoon. Miehet kaikki 180-190 cm, koko perhe korkeakoulutettuja.
Toki aloittaja kysyi millaisia ovat "mielestäsi", mutta aika huvittavia ovat vastaukset monilla.
Miten joku helluntailainen voi väittää, että luterilaisen usko ei ole elävää uskoa? Näkeeko helluntailainen toisen sydämeen ja sieluun niin, että voi esittää moisen väitteen?
Ja miksi aikuiskaste on jokin uudelleen syntyminen, jossa aikaisemmin tehdyt synnit ovat pois pyyhitty.
Ymmärrän kyllä,sen, että Jeesus sovitti ihmisten synnit ristillä, mutta en sitä, että murhaajaraiskaamurhaajaraiskaalla, joka on käynyt aikuiskasteessa, olisi pääsy Taivaaseen.