Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia helluntailaiset on luterilaisiin verrattuna?

Vierailija
17.12.2017 |

Mielestäsi?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helluntailaiset voivat olla räväköitä ja muka-nuorekkaita, mutta monessa asiassa hyvin tiukkapipoisia ja suvaitsemattomia.

Minäkin haluan olla muka-nuorekas!

Vierailija
62/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millasia mannet on. Tiedät varmaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

helluntalaiset ovat hyvin omavanhurskaita ja tosiaan ennen aiakin 1970 luvulta lähtien oli tapana että maallikkosaarnaaja on pastori mielellään entinen vankilakundi, tosin nyttemmin vanhemmiston jäsenistössä on aina lakimiehet, lääkärit ja muut hyväosaisset, en tiedä miksi. ja nykyään kunnioitetaan ison kirjan opiskeluja tittelilinä eikä pääse saarnaajaksi tai pastoriksi ilman titteliä ja teologian opiskeluja jopa kunnioitetaan toisin kuin ennen hyvään aikaan. muotitietoisia hellarit ovat olleet aina ja se sisäpiirikaveruus on ollut aina. Suurin osa aika pehmoporukkaa hengellisesti, halutaan helpolla siunauksia, sitten on tosiaan aina mannet muös oma ryhmänsä

no jos pitäs valita hutherilainen perusjumalanpalvelus ja työs kirkko vai hellarit, niin toki menisin hellariin, niin ja ruoka apua harjoittavat, mutta joutuu kuuntelemaan sen kännytyspuheen ja helluntaihumppa laulut ensin joka kerta

Vierailija
64/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu amerikan hapatukselta, taitaa tämä helluntailaisuus olla sieltä kotosin.

Vierailija
65/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaiset ei mielellään ota puolisoa muista uskontokunnista.

Vierailija
66/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se helluntalainen, jonka tulkitsi raamatusta, ettei pesukoneessa pyöriviä naisten pikkuhousuja saa katsella.

Luterilaiset saa katsella, kunhan tuntevat häpeää.

No ei varmasti ollut. Toton konsertissa oli aikanaan paljon helluntailaisia paikalla

Oliko Toton konsertissa pesukoneita, joissa oli naisten pikkuhousuja?!?!? Tuntuu jotenkin sairaalta, vai olenko vain ahdasmielinen, kun en tykkää ajatuksesta katsoa naisten pikkuhousuja pesukoneessa konsertin aikana? Toton musiikista sinänsä pidän.

Vierailija
67/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asuin avoliitossa kun olin helluntailainen ja se oli niille liikaa. Mut erotettiin sieltä eikä siinä mitään mutta eräs apteekkari, liikkeen jäsen meinasi tappaa minut, mieheni ja lapseni kun kaahasi autolla perässäni. Soittelivat pahoja puheluita, kävivät oven takana, haukkuivat jos olin esim kahvilassa ja näkivät minut yms kivaa. Lisäksi erottivat 30v liikkeessä olleet vanhempani kun 20v tytär oli niin syntinen.

50 vuoden kokemuksella liikkeestä sanon, että kertomuksesi ei ole muutamaa ensimmäistä lausetta lukuunottamatta uskottava. Avoliittoa ei hyväksytä virallisesti, erottamisia tapahtuu silti harvoin, mutta on mahdollista. Muu tarinassasi ei.

Luulen, että sinulla on valitettavan ruusuinen kuva tuosta liikkeestä "erottamisesta". Iso osa "erotetuista" saattaa olla sinun silmissäsi "eronneita". Jos yhteisö yhdessä antaa ymmärtää, ettei ole enää tervetullut, ei tarvita mitään erillistä keskustelua vanhimpien kanssa tai muuta vastaavaa.

Olen kuullut myös helluntailaispastorista, joka joutui luopumaan tehtävästään, koska hänen vaimonsa erosi liikkeestä (ja miehestään) Varmasti noissa tarinoissa on monia sävyjä taustalla, mutta silti helluntailaisuus voi olla, tarjotessaan paljon, myös viedä paljon (vrt. Jehovan todistajat)

Vierailija
68/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen helluntaisuvusta. Tai oikeastaan suvuista, koska lapsena sukulaisissa ei ollut yhtään ainutta ei-helluntalaista. Nyt olen luterilainen, koska kävin kasteella aikuisena ja suoritin samalla myös rippikoulun. Suvun mielestä kasteeni ei ole oikea vaikka se on aikuisena otettukin.

Itse olen nähnyt mm. seuraavaa:

- maailmanlopunodotus- ja pelko. Ihan hullua toimintaa.

- Kummisetä -kirjat ja Aku Ankka olivat syntistä luettavaa, koska seurakunnassa niin kerrottiin

- Helluntaiseurakunnat ovat itsenäisiä yhdistyksiä. Niiden toimintaa ei siis valvo mikään luterilaisen seurakunnan tapaan tuomiokapituli, kirkolliskokous tai Kirkkolaki. Monilla pastoreilla tai vanhemmiston jäsenillä ei ole kovinkaan korkea koulutusta. Taustat voivat olla mitä vaan. Toimintatavat voivat olla seurakuntien välillä todella erilaiset, hyvässä ja pahassa.

- Mummulta keräsivät helluntaisaarnaajat rahaa ja 10 vuodessa siihen kassaan meni 60 000 euroa.

- Tosi rakkaus odottaa -kampanja näkyi aikoinaan todella vahvasti seurakunnassa. Nuoret menevät edelleen nopeasti naimisiin.

- Vanhemmistoon kelpaavat vain miehet.

Itse vaihdoin luterilaiseen kirkkoon, koska haluan istua rauhassa penkissä, rauhoittua sanan ääreen ja laulaa mollivoittoisia virsiä. Haluan rauhaa ja hiljaisuutta. Minun uskoni on yksityinen asia. En tiedä onko näin koska persoonallisuuteni on tällainen vai onko tämä vastareaktio lapsuuden kokemuksiin. Noita vuosien 0-20 kokemuksia, jotka ovat aiheuttaneet pelkotiloja, olen joutunut käsittelemään terapiassa. Luterilaisessa kirkossa käynti on minulle eheytymisen kokemus, helluntaiseurakunnan rakennukseen menen enää vain sukulaisten hautajaisia varten.

Vierailija
69/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen kuullut yhdeltä ex-hellarilta niin:

Luomiseen uskotaan vahvasti. Evoluutio on harhaoppia ja esim dinosaurusten fossiilit ja kaikki alkuihmisten fossiilit on joko väärennöksiä tai jumala on laittanut ne maahan koetellakseen uskoamme.

Harry Potterit, star warsit, kauhuelokuvat yms kaikki kiellettyjä.

Seksuaali ja sukupuolivähemmistöjä ei suvaita, näitä yritetään jopa "parantaa".

Vierailija
70/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luomiseen uskotaan vahvasti. Evoluutio on harhaoppia ja esim dinosaurusten fossiilit ja kaikki alkuihmisten fossiilit on joko väärennöksiä tai jumala on laittanut ne maahan koetellakseen uskoamme.

noinhan se pitää ollakin, apinakin tajuaa että evoluutio on paskaa

mutta itse pidän hellareita uskovaisena hieman lapsellisena, jääneet tietylle uskonnolliselle tasolle ja perinteen vangiksi, eräs helluntalainen ex tyttöystäväni sanoikin hellarisaarnoja "helluntaipumpuliksi", se oli ainoa järkevä lause siltä tytöltä

Vierailija
71/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikesSpugesPeoples-inJapan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noinhan se pitää ollakin, apinakin tajuaa että evoluutio on paskaa

mutta itse pidän hellareita uskovaisena hieman lapsellisena, jääneet tietylle uskonnolliselle tasolle ja perinteen vangiksi, eräs helluntalainen ex tyttöystäväni sanoikin hellarisaarnoja "helluntaipumpuliksi", se oli ainoa järkevä lause siltä tytöltä

Eli siis fossiilit ovat jumala pistänyt tänne koettelemukseksi? Jos emme ole evoluution tuotosta, niin miksi meillä on ihan absurdeja ruuminosia kuten viisaudenhampaat? Ne aiheuttavat vaivoja. Umpilisäke? Ihokarvat? Häntäluu? Luustommeko on ihan sattumalta lähellä esim gorillaa ja muita ihmisapinoita? 

Entäs homoseksuaalit transsukupuoliset? Miksi se on niin paha asia? Miksi jumala sitten loi nämä vähemmistöt? 

En väitä ettäkö jumalaa ei voisi olla, mutta raamatussa sun muussa on vaan liikaa ristiriitoja.

Vierailija
72/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

#BÖLLIS kirjoitti:

Helluntailaiset ei mielellään ota puolisoa muista uskontokunnista.

Mä kyllä menin luterilaisen kanssa naimisiin. Ei ollu ongelma kenellekään.

Vierailija
73/87 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun näitä lukee. Osa ihan täyttä hööpää, osa vanhentunutta tietoa jostain 50 vuoden takaa, osa selvää väärinymmärrystä. Vain hyppysellinen osuu oikeaan.

Helluntaiseurakunnissa on ihmisillä aika paljon liikkumatilaa ajatustensa kanssa, sen tähden jutut "helluntailaiset ei saa..." tuntuu niin hölmöiltä. Ymmärtäkää nyt, että jos joku on sanonut, ettei vaikkapa lue Potteria, niin moni muu lukee. Tai jos useimmissa seurakunnissa ei ole vanhemmistossa naisia, se ei tarkoita ettei jossain olisi. Omassa seurakunnassani on nainen ollut pastorina jo aika kauan ja hyvä onkin. Osa porukasta uskoo kirjaimelliseen luomiseen osa evoluutioon (jonka Jumala on vaikuttanut). Jotkut ihmiset ovat hyvinkin ehdottomia, jotkut hyvin vapaamielisiä.

Yhteistä on se, että jokainen on jossain elämänsä vaiheessa kohdannut oman syntisyytensä ja saanut armon. Moni kutsuu tätä uskoon tuloksi.

Mutta jokainen uskokoon helluntailaisista mitä haluaa, ei totuus siitä miksikään muutu.

Vierailija
74/87 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuntuu amerikan hapatukselta, taitaa tämä helluntailaisuus olla sieltä kotosin.

Amerikkalainen herätysliike.

Vierailija
75/87 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghjhf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fhhg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helluntailaiset eivät kasta lapsia, vaan kaste on jokaisen oma valinta nuorena / aikuisena.

Heillä on hieman "vapaampi" käsitys uskosta, mikä näkyy näissä rukouskokouksissa.

Se oma valinta on mallia "oma valinta". Painostetaan ja pelotellaan päätöstä oikeaan suuntaan. Näissä ääriuskonnoissa "oma valinta" aika harvoin on oma valinta. Vaihtoehdot aika vähissä.

No Helluntailaisuus on vaan puhadasta sydämenuskoa tunnuksen ja kasteen kautta. Mitä tarkoita ääriuskonnolla tässä tapauksessa? Ei ole mitään ääriuskonnollisuutta olemassakaan - joko vaan oikeasti uskot tai sitten et. Siis oikeasti.

Nämä ovat sopivia aikuiselle. Ketään ei saa pakottaa. En silti usko, että lastenkaan lempeä ohjaus oikealle tielle tekee lapsille oikeasti haittaa. Kunhan kapinoivat sairaan nyky-yhteiskunnan puolesta, kun suurin osa ei ole uskossa ja tervehenkisiä.

Niin ja itse en ole jäsen, enkä tunne ketään joka olisi. Olen vain kiinnostunut, koska miellän uskon terveeksi elämän perustaksi tässä ihan hullussa maailmassa.

Joko valehtelet omat taustasi tai sitten et vain tiedä mitä näissä rakkauden lahkoissa taphtuu. Ääretön ulkokultaisuus ja julkisuuskuvan vaaliminen - hyvää mielikuvaa saa ja pitää ylläpitää vaikka valehtelemalla. Lasten hellä ohjaus?! Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Minulla suvussa Helluntailaisia ja Jehovan todistajia. Näissä molemmissa lahkoissa hellä ohjaus on yhtä kuin piiska, demoneilla pelottelu, kadotuksella uhkailu tai perheen hylkäämäksi tuleminen. Hellää, eikö?

Ulkopuoliset luulevat näiden lahkojen olevan rakkauden helliä pesiä. Tosiasiassa ne ovat ulkokultaisia, hierarkisia ja ihmisjohdettuja vallankäyttövälineitä. Yksi yhdistävä tekijä Mormoneilla, Jehovilla, hellareilla jne. Kaikki lahkot syntyivät noin 100 vuotta sitten Yhdysvalloissa, ja rahan keruu sekä vallan keskittäminen harvoille ja valituille yhdistää.

Niin ja varmaan myös helvetillä..joopa joo.

Vierailija
76/87 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaiset on ainakin mielikuvissani huonommin koulutettuja duunareita, jotka ajattelee enemmän tunteella kuin järjellä. Musiikki ja spontaanius on niille tärkeää.

Vierailija
77/87 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellarit on kamalia ahdasmielisiä fundiksia. Pysykää kaukana.

Vierailija
78/87 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellarit on yleensä pinnalta moderneja, mutta sisältä vanhoillisia tiukkapipoja. Joissain asioissa pilkuntarkkoja nipottajia, mutta toisissa unohtuu kaikki kriittisyys ja mennään täysin fiiliksen mukaan. Käsitys synnistä on pinnallisempi ja moni uskoo tosissaan, että uskovat voi elää synnitöntä elämää kun vaan yrittää parhaansa ja kilvoittelee kilvoittelemasta päästyään.

Vierailija
79/87 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellarit on yleensä pinnalta moderneja, mutta sisältä vanhoillisia tiukkapipoja.

Hyvin kiteytetty. Lisäksi hellaripiireissä liikkuu paljon juuri mainittuja ex-rikollisia ja päihteiden kanssa sekoilleita. Mt-kuntoutujien kanssa töitä tehneenä olen huomannut, että hyvin moni heistäkin on löytänyt tiensä helluntaiseurakuntaan. Päälle päin helluntaisrk vaikuttaakin hyvin avaramieliseltä suuntaukselta. Tosiasiassa porukka siellä vaikuttaa olevan ahdasmielistä ja jollain tapaa todellisuudentajunsa menettänyttä.

Meillä töissä jouduttiin aikoinaan suitsimaan asiakkaita ihan kunnolla, koska niin moni oli höyrähtänyt helluntaiseurakuntaan ja sitten talolla mm. saarnasivat homojen pahuudesta ja yrittivät käännyttää kaikkia tapaamiaan ihmisiä. Välillä tuntuu, että helluntailaiset tarkoituksella haalivat mukaan ns. marginaaliporukkaa imagosyistä. Se vaikuttaakin sitten olevan eri asia, kuinka paljon he oikeasti jaksavat huolehtia seurakuntalaistensa hyvinvoinnista.

Vierailija
80/87 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erona on ehkä se, että se on ELÄVÄÄ USKOA! Aitoa uskoa, eikä mitään kirkonpenkillä istumista pelkästään, jossa luullaan että synnit saadaan anteeksi kun astutaan kirkon ovesta sisään! 

Helluntailainen oikeasti kastaa itseensä elävään uskoon ja on aktiivinen siinä uskossa. Uskoo siis oikeasti ja kasteen kautta tunnustaa uskonsa. 

Luterilainen kaste ei merkkaa mitään, koska ei vaadi omaa aktiivisuutta ollenkaan. Uskotaan että virsiä veisaamalla ja kirkkoon menemällä saadaan synnit anteeksi. Ei se niin mene!

Pitää oikeasti syntyä uudestaan sisältä uskoon, mikä on mahdollista vain oman päätöksen kautta. Siiehn ei tosin liity välttämättä mikään seurakunta, mutta helluntailaisuus opastaa tähän, mikä on oikein!

Kun otata raamatun käteen ja ryhdyt kohta kohdalta vertaamaan raamatun uudentestamentin Kristuksen seurakuntaa, huomaat että Helluntaiseurakunta on täysin erilainen järjestelmä kuin se minkä raamatusta löydät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi