Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia helluntailaiset on luterilaisiin verrattuna?

Vierailija
17.12.2017 |

Mielestäsi?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taustaltani luterilainen, liityin hellareihin 17-vuotiaana ja nyt 2010 alkaen olen kuulunut vapaakirkkoon. Kaikista löytyy ihan samanlaisia uskovia. Helluntailaiset tuntuvat "juhlakokoontumisissa" panostavat eniten pukeutumiseen eli halutaan erottaa juhla arjesta. Hellareissa on eniten korostunut Pyhän Hengen asiat, kielilläpuhuminen ja armolahjat yleensä. Luterilaisten joukossa tämä tuli esille vain erityisissä tilaisuuksissa, joita ei pidetty kirkossa vaan seurakuntatalolla tai vaikka kotiseuroissa. 

Hellarit ovat omasta ajastani erkaantuneet kahteen pääliikkeeseen, eli vanhoillisempaan sakkiin ja siihen nuorekkaampaan. Riippuu ihan seurakunnasta ja yksittäisestä ihmisestä kuinka tiukkapipo kukin uskossaan on. Itse olen vähitellen omaksunut sellaisen linjan, että pääasioista (pelastumiskysymys) ei jousteta ja muista asioista voi keskustella ja etsiä vähän muitakin sävyjä kuin mustaa ja valkoista, kunhan synnillä ei aleta pelaamaan.

N42

Vierailija
42/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erona on ehkä se, että se on ELÄVÄÄ USKOA! Aitoa uskoa, eikä mitään kirkonpenkillä istumista pelkästään, jossa luullaan että synnit saadaan anteeksi kun astutaan kirkon ovesta sisään! 

Miten helluntalaiset sitten saavat anteeksi?

Tuomio tietysti istutaan vankilassa, kun lapsi on raiskattu, mutta mitään muuta? 

Ei ole kyse siitä, onko helluntailainen vai ei, mutta heissä ei juuri ole näitä, jotka kuvittelevat pelkästään käymällä kirkossa saavansa syntinsä anteeksi.

Syvennän sen verran, että usko on sydämessä ja ovat syntyneet sisältä uudestaan, joka tarkoittaa, että Jeesus oikeasti ohjaa elämää - raamatun sana on se, joka määrää.

Jokainen saa syntinsä anteeksi jos uskoo, Tekemättömille asioille ei mitään voi, jokainen tekee virheitä. Usko kuitenkin muuttaa ihmistä toimimaan oikein pikkuhiljaa. 

Ihminen voi tehdä kamalan rikoksen ja saada silti Jumalata anteeksi Jeesukseen uskon kautta, jos katuu ja syntyy uudelleen sisältä eri ihmiseksi, sellaiseksi joka ei tekisi sellaista enää koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fhhg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helluntailaiset eivät kasta lapsia, vaan kaste on jokaisen oma valinta nuorena / aikuisena.

Heillä on hieman "vapaampi" käsitys uskosta, mikä näkyy näissä rukouskokouksissa.

Se oma valinta on mallia "oma valinta". Painostetaan ja pelotellaan päätöstä oikeaan suuntaan. Näissä ääriuskonnoissa "oma valinta" aika harvoin on oma valinta. Vaihtoehdot aika vähissä.

No Helluntailaisuus on vaan puhadasta sydämenuskoa tunnuksen ja kasteen kautta. Mitä tarkoita ääriuskonnolla tässä tapauksessa? Ei ole mitään ääriuskonnollisuutta olemassakaan - joko vaan oikeasti uskot tai sitten et. Siis oikeasti.

Nämä ovat sopivia aikuiselle. Ketään ei saa pakottaa. En silti usko, että lastenkaan lempeä ohjaus oikealle tielle tekee lapsille oikeasti haittaa. Kunhan kapinoivat sairaan nyky-yhteiskunnan puolesta, kun suurin osa ei ole uskossa ja tervehenkisiä.

Niin ja itse en ole jäsen, enkä tunne ketään joka olisi. Olen vain kiinnostunut, koska miellän uskon terveeksi elämän perustaksi tässä ihan hullussa maailmassa.

Joko valehtelet omat taustasi tai sitten et vain tiedä mitä näissä rakkauden lahkoissa taphtuu. Ääretön ulkokultaisuus ja julkisuuskuvan vaaliminen - hyvää mielikuvaa saa ja pitää ylläpitää vaikka valehtelemalla. Lasten hellä ohjaus?! Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Minulla suvussa Helluntailaisia ja Jehovan todistajia. Näissä molemmissa lahkoissa hellä ohjaus on yhtä kuin piiska, demoneilla pelottelu, kadotuksella uhkailu tai perheen hylkäämäksi tuleminen. Hellää, eikö?

Ulkopuoliset luulevat näiden lahkojen olevan rakkauden helliä pesiä. Tosiasiassa ne ovat ulkokultaisia, hierarkisia ja ihmisjohdettuja vallankäyttövälineitä. Yksi yhdistävä tekijä Mormoneilla, Jehovilla, hellareilla jne. Kaikki lahkot syntyivät noin 100 vuotta sitten Yhdysvalloissa, ja rahan keruu sekä vallan keskittäminen harvoille ja valituille yhdistää.

Vierailija
44/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perverssejä, hieman katsova "muita alaspäin". Nussivat aika paljon. Miehet ovat korkeintaan 160cm pitkiä.

Jaa, mun mies on 181 cm ja poika 187 cm, eivätkä kyllä mitenkään erotu muusta porukasta ainakaan ton asian suhteen :)))

Vierailija
45/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helluntaikirkkojen välillä on varmasti suurta vaihtelua, mutta oma kokemukseni on negatiivinen.

Hyvää ulkonäköä, varallisuutta jne. pidetään Jumalan lahjoina, eikä varmaan ole vaikea arvata, miten suhtaudutaan niihin, joilla näitä ei ole.

Evoluutiota ei hyväksytä, eikä tietenkään seksuaalivähemmistöjä ja aborttia.

Tuloista annetaan 10% seurakunnalle, ja pastorit sitten elävät makeaa elämää.

Seurakunnan sisällä voi tapahtua vakaviakin rikoksia eikä näitä haluta antaa ilmi poliisille.

Tämä kaikki on kuitenkin kuorrutettu ylitsevuotavaan ystävällisyyteen ja yhteisöllisyyteen.

Olen pahoillani, että kokemuksesi on ollut negatiivinen. Itse olen ollut seurakunnassa yli 30 vuotta, olen köyhä, enkä milloinkaan ole kokenut, että minua olisi syrjitty tai halveksittu sen takia. Autettu on kyllä monestikin.

Mitään pakollisia maksuja ei ole, kaikki toiminta rahoitetaan vapaaehtoisilla lahjoituksilla. En muista, että olisin koskaan kuullut yhtään saarnaa, jossa olisi vaadittu 10 % antamista. Jotkut kyllä ajattelevat, että tuo olisi sopiva summa perustuen Vanhan Testamentin kymmenyksien antamista koskeviin lakeihin.

Lainrikkomukset saatetaan poliisin tietoon asianmukaisesti. Tämäkin on tietysti jokaisesta henkilöstä itsestään kiinni miten toimii, mutta seurakunta ei kannusta tai kehoita rikoksia salaamaan.

Vierailija
46/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asuin avoliitossa kun olin helluntailainen ja se oli niille liikaa. Mut erotettiin sieltä eikä siinä mitään mutta eräs apteekkari, liikkeen jäsen meinasi tappaa minut, mieheni ja lapseni kun kaahasi autolla perässäni. Soittelivat pahoja puheluita, kävivät oven takana, haukkuivat jos olin esim kahvilassa ja näkivät minut yms kivaa. Lisäksi erottivat 30v liikkeessä olleet vanhempani kun 20v tytär oli niin syntinen.

50 vuoden kokemuksella liikkeestä sanon, että kertomuksesi ei ole muutamaa ensimmäistä lausetta lukuunottamatta uskottava. Avoliittoa ei hyväksytä virallisesti, erottamisia tapahtuu silti harvoin, mutta on mahdollista. Muu tarinassasi ei.

Vierailija
47/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat helluntailaisia, joten ainakin tuo ulkonäkökeskeisyys on niissä piireissä yleistä. Äitiäni nimittäin silminnähden ahdistaa se, ettei tyttäreni ole perinyt minun ja hänen ”kauneutta”. Epäsuorasti se tulee ilmi niin, että hän aina kehuu sellaisia lapsen ulkonäön piirteitä, joissa ei oikeasti ole mitään erikoista esimerkiksi ”onpa sinulla kauniit tuuheat ja pitkät silmäripset!” Todellisuudessa lapsella on lyhyet ja melko harvat ripset. Minua asia ei vaivaa, mutta äitiäni nähtävästi vaivaa todella paljon se, ettei lapsella ole esimerkiksi niitä hänen ja minun pitkiä ja tuuheita silmäripsiä.

Vierailija
48/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, luterilaista kirkkoa kritisoidaan homofobiasta jne, mutta unohdetaan sitten näiden lahkojen kanta asiaan - kun ne niin "rajusti" taputtaakin niissä kokouksissaan *silmienpyörittelyhymiö*

Luokkakaverini oli hellari ja heillä oli hyvin paljon tiukempaa. Oli kaikenlaisia sääntöjä siitä mitä kirjoja oli sopivaa lukea, mitä elokuvia katsoa ja mitä ruokia syödä.

Täh? Multa on nää säännöt jotenkin mennytkin ihan ohi. Ja oon sentään aika kauan siellä käyny.

Ihan aikuistenoikeesti, eikö teitä hävetä levittää näitä valheellisia tietoja toisista?

Vierailija
49/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fhhg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helluntailaiset eivät kasta lapsia, vaan kaste on jokaisen oma valinta nuorena / aikuisena.

Heillä on hieman "vapaampi" käsitys uskosta, mikä näkyy näissä rukouskokouksissa.

Se oma valinta on mallia "oma valinta". Painostetaan ja pelotellaan päätöstä oikeaan suuntaan. Näissä ääriuskonnoissa "oma valinta" aika harvoin on oma valinta. Vaihtoehdot aika vähissä.

Minulla on kolme lasta. Kaksi vanhinta oli käynyt kasteella aiemmin oman ratkaisun tehtyään. Niihin en ollut puuttunut. Kun nuorin halusi myös kasteelle, KIELSIN häntä menemästä, koska mielestäni ei ollut kypsä omaan päätökseen. En halunnut hänen menevän toisten imussa, vaan vasta asiaa kunnolla harkittuaan. (Ei totellut äitiään, vaan kävi kasteella:)

Vierailija
50/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, luterilaista kirkkoa kritisoidaan homofobiasta jne, mutta unohdetaan sitten näiden lahkojen kanta asiaan - kun ne niin "rajusti" taputtaakin niissä kokouksissaan *silmienpyörittelyhymiö*

Luokkakaverini oli hellari ja heillä oli hyvin paljon tiukempaa. Oli kaikenlaisia sääntöjä siitä mitä kirjoja oli sopivaa lukea, mitä elokuvia katsoa ja mitä ruokia syödä.

Täh? Multa on nää säännöt jotenkin mennytkin ihan ohi. Ja oon sentään aika kauan siellä käyny.

Ihan aikuistenoikeesti, eikö teitä hävetä levittää näitä valheellisia tietoja toisista?

Jos minä kerron omia kokemuksiani hellarikaveristani niin se ei ole valheellisen tiedon levittelyä. Ystäväni ei voinut esim. syödä verilättyjä, koska "sielu on veressä". Tämä on aina naurattanut minua, ajatus siitä että eläimen sielu olisi saastainen ja pilaisi ihmisen verilätyn kautta. Ystäväni ei saanut mm. käydä elokuvissa katsomassa Tähtien Sota -elokuvia eikä lukea tiettyjä kirjoja, paitsi tietysti salaa. Heillä oli myös tuo kadu ja pyydä anteeksi niin pelastut -oppi ja kaverini teki "syntiä" aina salaa, pyysi anteeksi ja oli sitä mieltä että näin hänellä on ainakin 50 prosentin mahdollisuus päästä taivaaseen jos sattuu kuolemaan just silloin kun on "uskossa" ja katunut aiempia syntejään.

Jep, me olimme lapsia, mutta luulen että mun elämäni oli helpompaa ja vähemmän stressaavaa..

Vierailija
51/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä ulkomaisessa seurakunnassa Harry Potterin lukeminen oli kielletty noituuden takia.

Vierailija
52/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asuin avoliitossa kun olin helluntailainen ja se oli niille liikaa. Mut erotettiin sieltä eikä siinä mitään mutta eräs apteekkari, liikkeen jäsen meinasi tappaa minut, mieheni ja lapseni kun kaahasi autolla perässäni. Soittelivat pahoja puheluita, kävivät oven takana, haukkuivat jos olin esim kahvilassa ja näkivät minut yms kivaa. Lisäksi erottivat 30v liikkeessä olleet vanhempani kun 20v tytär oli niin syntinen.

50 vuoden kokemuksella liikkeestä sanon, että kertomuksesi ei ole muutamaa ensimmäistä lausetta lukuunottamatta uskottava. Avoliittoa ei hyväksytä virallisesti, erottamisia tapahtuu silti harvoin, mutta on mahdollista. Muu tarinassasi ei.

Kyllä tämä kaikki tapahtui 90-luvulla Forssan helluntaiseurakunnassa.

Vierailija
53/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtopaikoille ja saarnamiehiksi noustaan suoraan ns katuojasta - käännytään näyttävästi ja mitä alkoholisoituneempi ja psykompi tausta sitä nopeammin on hellareiden suosikkisaarnaaja. Ei turhia opiskeluja tai uskon tiellä kulkemista vaan suoraan lavalle vaan kun Herra nostaa voideltunsa. Sitten kun ko tyypit romahtaa niin sitä peitellään viimeiseen asti. Kun saarnajaan tai vanhemmistoveljen vaimo ja lapset saavat kotona "isän kädestä" kukaan ei puutu tai perhe syyllistetään. Vaimon tulee olla alamainen miehelleen ja vanhemmistoon ei muutenkaan heikommat astiat pääse.

Seurakunnissa paljon mielenterveysongelmaisia, lempisanonta on syystäkin "ei terveet tarvitse Parantajaa". Maanisuus on plussaa - lähes kaikki hellarinaiset hymyilevät maanisesti ja kaikki on aina erityisesti Herran siunaamaa ja johdattamaa heidän elämässään. Vaatteet on näyttäviä - mielellään sitä mikä muualla oli in ja pop noin 10 vuotta sitten. Tukassa ns seurakuntakiharat. Raamattua kanniskellaan ympäriinsä siihen tarkoitukseen neulotussa raamattupussissa. Raamatussa on joka ainut jae värjätty eri värein ja sitten värityskirja avataan näyttävästi mutta nöyrää teeskennellen esiin kokouksessa.

Vierailija
54/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 jatkaa....

Israelia fanitetaan, mutta kaikkein kuumista hottia on käydä Jenkeissä seurakunnissa, joissa on "tulta" kotiin tuotavaksi. ELi kokouksissa huudetaan, nauretaan ja "ylistetään". Joka surakunnassa on keski-ikäisten ja mummojen vapautunut ylistystanssiryhmä, jossa kaikki takarivin tainat pääsevät kokemaan parrasvaloja, vaikka kaikki toki tehdään ihan vain Herralle. Lippuja heilutellaan ja epämääräisiä rättejä.

Ketään ei oikeasti kiinnosta Raamatun sisältö tai sen oikea tutkiminen. Sieltä nostetaan irrallisia jakeita milloin mitäkin villitystä ja hullutusta tukemaan. Kokouksissa pitää sataa kultapölyä ja höygeniä niin sitten ollaan herätyksessä.

Vierailija
55/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä mukaan helluntaiseurakunnan kokoukseen. Oma kokemus tuo realistisemman kuvan kuin tämän palstan kommentit.

Vierailija
56/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 jatkaa edelleen 40 vuoden kokemuksella...

Herätystä odotellaan kieli pitkällä ja aina se on jossain muualla. Mutta ihan kohta Suomessa, toivottavasti kuitenkin ennen kuin Jeesus tulee toisen kerran. Profetiat, parantumiset ja raha ovat uskon kolmiyhteys. Herra rakastaa iloista antajaa ja kymmenyksistä opetetaan hartaasti. Vierellä saattaa lähimmäinen vaikka kuolla nälkään, mutta hellari ylpeilee seurakunnalle ja kehitysmaiden käännytysprojekteihin antamisesta.

Seurakunnissa on aina kuuma sisäpiiri, jotka kerää edut itselleen ja muut ovat käytännössä roskasakkia. Sisäpiirissä on pastori, vanhemmistoa, ylistyksenjohtaja (tosi hottis, jota nuoret naisee kuolaa) ja jos on jotain silmäätekeviä ja rahakkaita niin he. Köyhät älkööt vaivautuko ja vähiten esim yksinhuoltajaäidit, jotka ovat syntisistä niitä kaikkein syntisimpiä. He vaanivat sisarien miehiä ja ovat muutenkin epäilyttävää joukkoa. Romaneita kuluu aina seurakuntaan ja entisiä vankilakundeja. He ovat merkkeinä avomielisyydestä ja laupeudesta, jota ei oikeast ole. Jokainen on paikalla vain tasan yhtä ihmistä varten: itseään.

Vierailija
57/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä ulkomaisessa seurakunnassa Harry Potterin lukeminen oli kielletty noituuden takia.

Ei minunkaan lapseni paras kaveri saa lukea Harry Pottereita, juuri noituuden vuoksi. Hänen perheensä ei varsinaisesti kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta lähinnä hellareita kuitenkin ovat. Aikuiskasteeseen uskovat jne.

Vierailija
58/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghjhf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fhhg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Helluntailaisuus on vaan puhadasta sydämenuskoa tunnuksen ja kasteen kautta. Mitä tarkoita ääriuskonnolla tässä tapauksessa? Ei ole mitään ääriuskonnollisuutta olemassakaan - joko vaan oikeasti uskot tai sitten et. Siis oikeasti.

Nämä ovat sopivia aikuiselle. Ketään ei saa pakottaa. En silti usko, että lastenkaan lempeä ohjaus oikealle tielle tekee lapsille oikeasti haittaa. Kunhan kapinoivat sairaan nyky-yhteiskunnan puolesta, kun suurin osa ei ole uskossa ja tervehenkisiä.

Niin ja itse en ole jäsen, enkä tunne ketään joka olisi. Olen vain kiinnostunut, koska miellän uskon terveeksi elämän perustaksi tässä ihan hullussa maailmassa.

Joko valehtelet omat taustasi tai sitten et vain tiedä mitä näissä rakkauden lahkoissa taphtuu. Ääretön ulkokultaisuus ja julkisuuskuvan vaaliminen - hyvää mielikuvaa saa ja pitää ylläpitää vaikka valehtelemalla. Lasten hellä ohjaus?! Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Minulla suvussa Helluntailaisia ja Jehovan todistajia. Näissä molemmissa lahkoissa hellä ohjaus on yhtä kuin piiska, demoneilla pelottelu, kadotuksella uhkailu tai perheen hylkäämäksi tuleminen. Hellää, eikö?

Ulkopuoliset luulevat näiden lahkojen olevan rakkauden helliä pesiä. Tosiasiassa ne ovat ulkokultaisia, hierarkisia ja ihmisjohdettuja vallankäyttövälineitä. Yksi yhdistävä tekijä Mormoneilla, Jehovilla, hellareilla jne. Kaikki lahkot syntyivät noin 100 vuotta sitten Yhdysvalloissa, ja rahan keruu sekä vallan keskittäminen harvoille ja valituille yhdistää.

Mormoneja en tunne,en myöskään jehovia, mutta helluntailaiset eivät piiskaa, pelottele eivätkä uhkaile tai hylkää perhettään/lapsiaan vaikkeivat nämä uskoisikaan.

Vierailija
59/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä kerron omia kokemuksiani hellarikaveristani niin se ei ole valheellisen tiedon levittelyä. Ystäväni ei voinut esim. syödä verilättyjä, koska "sielu on veressä". Tämä on aina naurattanut minua, ajatus siitä että eläimen sielu olisi saastainen ja pilaisi ihmisen verilätyn kautta. Ystäväni ei saanut mm. käydä elokuvissa katsomassa Tähtien Sota -elokuvia eikä lukea tiettyjä kirjoja, paitsi tietysti salaa. Heillä oli myös tuo kadu ja pyydä anteeksi niin pelastut -oppi ja kaverini teki "syntiä" aina salaa, pyysi anteeksi ja oli sitä mieltä että näin hänellä on ainakin 50 prosentin mahdollisuus päästä taivaaseen jos sattuu kuolemaan just silloin kun on "uskossa" ja katunut aiempia syntejään.

Jep, me olimme lapsia, mutta luulen että mun elämäni oli helpompaa ja vähemmän stressaavaa..

On tainnut ystäväsi käsittää vähän väärin...

Ne, jotka eivät syö veriruokia (osa syö), eivät jätä niitä syömättä siksi, että olisi kyse jostain saastaisesta, vaan koska veri on erotettu tuottamaan sovituksen, syntien anteeksi saaminen perustuu Jeesuksen sovitustyöhön, Hänen verensä kautta on syntien anteeksisaaminen.

Se mitä ystäväsi on saanut katsoa tai lukea on perustunut hänen vanhempiensa harkintaan, ei seurakunnan sääntöihin, sellaisia kun ei ole. Toki hänen vanhempansa ovat kieltonsa voineet perustella uskolla, mutta tiedän monia, jotka ovat lukeneet/katsoneet mainitsemasi, ja siitä avoimesti kertoneet.

Myöskään tuollaista "tee syntiä, kadu, saat anteeksi" -systeemiä ei ole. Raamattu varoittaa vakavasti synnillä leikkimästä. Raamattu kehottaa olemaan pyhiä, niin kuin taivaallinen Isämmekin on pyhä.  

Vierailija
60/87 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erona on ehkä se, että se on ELÄVÄÄ USKOA! Aitoa uskoa, eikä mitään kirkonpenkillä istumista pelkästään, jossa luullaan että synnit saadaan anteeksi kun astutaan kirkon ovesta sisään! 

Helluntailainen oikeasti kastaa itseensä elävään uskoon ja on aktiivinen siinä uskossa. Uskoo siis oikeasti ja kasteen kautta tunnustaa uskonsa. 

Luterilainen kaste ei merkkaa mitään, koska ei vaadi omaa aktiivisuutta ollenkaan. Uskotaan että virsiä veisaamalla ja kirkkoon menemällä saadaan synnit anteeksi. Ei se niin mene!

Pitää oikeasti syntyä uudestaan sisältä uskoon, mikä on mahdollista vain oman päätöksen kautta. Siiehn ei tosin liity välttämättä mikään seurakunta, mutta helluntailaisuus opastaa tähän, mikä on oikein!

"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä." (Efesolaiskirje 2:8-9)

Niin. ARMOSTA ihminen on pelastettu, ei omilla teoilla tai omalla aktiivisuudella.

Terv. luterilainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme